Duitse justitie seponeert dopingzaak van Michel Hessmann
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
maandag 29 januari 2024 om 17:10

Duitse justitie seponeert dopingzaak van Michel Hessmann

Update Het Openbaar Ministerie van Freiburg heeft het strafrechtelijke onderzoek naar de dopingzaak van Michel Heßmann geseponeerd. Hierdoor zal de zaak rond de jonge Duitser niet voor de rechter komen en kan hij niet verder worden vervolgd. Deze zaak staat echter los van de uitspraak die het Duitse anti-dopingagentschap NADA nog moet doen. Dit betekent dat Heßmann nog altijd geschorst kan worden.

De Duitse renner van Visma | Lease a Bike testte op 14 juni 2023 bij een out-of-competion controle positief op een vochtafdrijvend middel dat in een medicijn zat. Het gedetecteerde product was een diuretisch medicijn, ook wel een plaspil genoemd. De contra-expertise bevestigde dit resultaat.

Het Openbaar Ministerie heeft de zaak geseponeerd omdat er volgens justitie geen of onvoldoende verdenking van een strafbaar feit is, zo hebben bronnen rond het onderzoek aan WielerFlits bevestigd.

Dopinggebruik is in Duitsland een strafrechtelijk vergrijp, daarom deed ook het Openbaar Ministerie in Duitsland een onderzoek. Dt het OM de zaak heeft geseponeerd, betekent goed nieuws voor Hessmann. Strafrechtelijk kan hij nu dus niet meer vervolgd worden voor deze positieve dopingtest. Het is nu wachten op de conclusies die NADA uit het onderzoek trekt. Zijn ploeg Visma | Lease a Bike heeft de renner vorig jaar direct op non-actief gezet.

Of het om een vervuild supplement gaat, kan teammanager Richard Plugge niet zeggen. In de podcast RadioCycling zei hij hierover: “Het lijkt op iets als een vervuiling, maar ik heb daar geen zekerheid over. We moeten wachten op de officiële resultaten van de NADA.”


Heßmann hoorde in mei 2023 nog bij de winnende Giro-ploeg van Jumbo-Visma – foto: Cor Vos

UPDATE maandag 29 januari 17.10 uur
Naar aanleiding van de berichtgeving op WielerFlits heeft de Badische Zeitung navraag bij het Duitse OM gedaan en zijn er iets meer details bekendgemaakt. Zo werd bij een huiszoeking door het OM de mobiele telefoon van Heßmann in beslag genomen. Martina Wilke, woordvoerster van het Openbaar Ministerie, gaf mee dat er ‘geen voor de procedure relevante gegevens’ zijn gevonden op zijn telefoon.

Bovendien heeft het OM-onderzoek uitgewezen dat er geen aanwijzingen waren voor ongeoorloofde zelfdoping. Reden genoeg om het strafrechtelijk onderzoek te seponeren. Het is nu afwachten op het NADA tot wanneer zij de sportrechtelijke procedure heeft afgerond. Vorige week sijpelde bij onze redactie door dat er in februari meer duidelijkheid zou moeten komen rondom deze zaak, maar onze bronnen konden dat niet bevestigen.

RIDE Magazine
53 Reacties
29-01-2024 09:18
In principe acht dit duitse om dus bewust dopegebruik onbewijsbaar, dat mag van mij best leidend zijn. Zeker in het licht van een Froome die 88 en een halve puffer leeggezogen had moeten hebben om aan zijn kekke uitslag te komen en er vervolgens toch tussendoor fietst.
    29-01-2024 10:11
    Er is nergens sprake geweest van bewust dopinggebruik.

    En vwb salbutamol, dat is alleen in pilvorm anabool en bij toediening via een puffer kan het geen polymerisatie op gang brengen. De advocaten van Froome hadden goed werk verricht;
    Kon er getwijfeld worden aan die hoge waarde omdat hij een aerosol gebruikt? Ja omdat dan die waarden vrijwel onmogelijk zijn.
    Maar geheel uit te sluiten kan ook niet. Een badge probleem? Verkeerd gebruik? Maar dan is er geen anabool effect.
    Ofwel er is geen opzet aangetoond en al zou het opzet zijn waarom zou de sporter dat doen als bekend is dat in aerosole vorm er geen anabole werking optreedt.
    Ofwel, lang niet voldoende bewijs om iemand zijn inkomen te ontnemen.
    29-01-2024 13:37
    Bewust onbewijsbaar?
    Oh, heb je de motivering, de gronden om te seponeren van de Staatsanwaltschaft gelezen?

    Toevoeging nav update:
    Hierna de link waar de toepasselijke Duitse anti doping wetgeving is te lezen.

    https://www.gesetze-im-internet.de/antidopg/BJNR221010015.html

    § 2 Unerlaubter Umgang mit Dopingmitteln, unerlaubte Anwendung von Dopingmethoden

    Oa:
    (2) Es ist verboten,
    1.
    ein Dopingmittel, das ein in der Anlage I des Internationalen Übereinkommens gegen Doping aufgeführter Stoff ist oder einen solchen enthält, oder
    2.
    eine Dopingmethode, die in der Anlage I des Internationalen Übereinkommens (Wada in casu?) gegen Doping aufgeführt ist,
    zum Zwecke des Dopings im Sport bei einer anderen Person anzuwenden... e. v.

    §3 gaat over Selbstdoping...

    Als er sprake is van een positieve A en B staal, dan zou er toch vooralsnog sprake van mogelijke dopinggebruik of oa het verbergen daarvan kunnen zijn? Wat voegt de mededeling ivm de telefoon en geen aanwijzingen door de Staatsanwaltschaft dan toe?
    Of komt de gedecteerde stof niet in de bijlage voor, of iets anders dat tot seponeren heeft geleid?
29-01-2024 09:40
De simpelste verklaring is altijd de beste: het enige vaststaande feit is dat er een minieme hoeveelheid van een verboden maar niet prestatiebevorderende stof is gevonden, geen enkele verdere aanwijzing voor het gebruik van iets dat eventueel gemaskeerd moet worden, geen belastende getuigen en de renner en staf hebben ook geen idee. Dan blijf er geen zaak over en wordt er geseponeerd, want bij een rechtszaak zou dan, op grond van de onschuldpresumptie, toch vrijspraak volgen. Ik hoop dat NADA ook dat fatsoen kan opbrengen en niet meent een voorbeeld te moeten stellen oid.
    29-01-2024 10:09
    NADA is het Disziplinarrecht ofwel tuchtrecht.
    In feite kunnen die niets wanneer het Duits OM, de Strafverfolgung zo besloten heeft.

    Andersom kan wel. Wanneer NADA bijvoorbeeld buitenproportioneel zou besluiten kun je dat via de gewone rechtbank aanvechten, ook in Nederland.
    29-01-2024 12:57
    Ik weet niet hoe je daar bij komt; de bewijslast ligt compleet anders bij dopingzaken en het is zeker niet gezegd dat de NADA hetzelfde pad bewandelt als justitie. Justitie moet dopinggebruik aantonen boven enige redelijke twijfel; dat is in de praktijk vrijwel onmogelijk als je alleen een testresultaat hebt (daarvoor zul je correspondentie, dopingmiddelen o.i.d. moeten aantreffen). Voor dopingautoriteiten ligt de bewijslast anders, als je een positieve plas hebt moet je het aannemelijk kunnen maken dat de stof buiten jouw schuld in je lichaam terecht is gekomen. De lat daarvoor ligt behoorlijk hoog, een vervuild supplement an sich is daarvoor bijvoorbeeld niet genoeg, het moet dan een supplement zijn dat goedgekeurd is en blijkbaar alsnog iets heeft bevat (voor volledige vrijspraak, vervuiling van niet-goedgekeurde supplementen kan wel tot strafreductie leiden, bijv 2 jaar ipv 4 jaar). Zie ook de zaak van Toon Aerts.
    29-01-2024 22:22
    @logisch
    Justitie dient slechts iets aantonen mbt het overgaan tot vervolging en het voor de rechter brengen van de zaak. Waarop de rechter uiteindelijk pas vonnist of er sprake is van een strafbaar feit conform de tenlastelegging en delictsomschrijving.
29-01-2024 08:32
Positief nieuws voor Hessman. Je zou maar onschuldig zijn en al jaren door het slijk worden gehaald, karaktermoord op je wordt gepleegd en de ergste dingen online over je worden gezegd, dan is dit heel mooi nieuws. Die heksenjacht is gewoon walgelijk en zou niet de entertainment van het gewone volk mogen zijn.
    29-01-2024 10:00
    Nou mijnheer Bidon.

    Er zijn er hier die durven stellen "levenslang" want dat is 2 en in ieder geval 4 jaar schorsing, ook al is er geen direct bewijs van kwade opzet en of geen direct bewijs maar hooguit een mogelijke aanwijzing.
    Die menen, regel is regel, dus hangen. Je zou maar in zo'n land wonen.
29-01-2024 10:04
Dan zou ik nu als Visma zijnde deze jongen gewoon laten koersen. Volgens mij deed Sky dat destijds met Froome ook gewoon. Hessmann is niet geschorst door de UCI, het OM geeft aan geen intentioneel dopinggebruik aan te kunnen tonen en we kunnen weer eens wachten op een traag antidoping agentschap. Dit terwijl deze jongen is betrapt op een maskeringsmiddel dat mogelijk dopinggebruik zou kunnen verhullen. Er is in huis niets gevonden door de politie. Dan kun je bewust dopinggebruik op geen enkele wijze aantonen. Moet je daar dan een carrière voor ruïneren?
    29-01-2024 17:48
    Honderd procent terecht dat een ploeg een renner die positief test niet meer opstelt. Met alle belachelijke doorlooptijden van procedures mogen ze hier best een maximum aan stellen. Binnen 3 maanden uitspraak of anders gewoon weer op de fiets. Laat die bureaucraten het maar uitzoeken.
29-01-2024 07:12
@Magarin je vergelijking over een strafbaar feit slaat kant noch wal. Verder staan de antwoorden op je vragen in het bericht en voorzover niet moeten we de uitspraak van het NADA afwachten.
29-01-2024 10:48
Toch schattig om te lezen dat mensen kennelijk twijfelen aan de expertise van een duits openbaar ministerie of hessmann vervolgd moet worden of niet. Als er nou één instantie is die daar verstand van zou moeten hebben is het een openbaar ministerie, maar dat wordt hier rustig in twijfel getrokken hahaha geweldig komisch.
    29-01-2024 22:15
    Ja geweldig komisch je tekst. Het Duitse OM dat juist daarvan verstand zou moeten hebben:
    Zijn doen onderzoek naar alle relevante feiten, omstandigheden, context, tijd en plaats. Dat wordt desgevraagd aangeleverd door dopingagentschappen, laboratoria, experts, en andere relevante betrokkenen. Zelf hebben ze geen of nagenoeg geen enkele expertise aangaande doping. Maar ok, ieder z'n mening.
    30-01-2024 02:21
    @pietspeed: er wordt door Jimmen ook helemaal niet gesteld dat het Duitse OM verstand van doping zou hebben, er staat dat ze verstand hebben van al dan niet vervolgen.
    30-01-2024 18:29
    Ja, logisch dat ze verstand van zaken hebben omtrent onderzoek en vervolging al dan niet. Dat is de formele kant van de Zaak, niet de inhoudelijke.
29-01-2024 07:00
Dus, hoe moet ik dit intepreteren..?

Dopinggebruik is zoals het artikel al aangeeft strafbaar in Duitsland, maar het OM vindt dus dat er geen of onvoldoende bewijs is van een strafbaar feit. Je zou toch zeggen dat een positieve test(zowel A- als B-staal) vrij onomstotelijk bewijs is. Maar blijkbaar vindt het OM dus van niet..?

Lijkt me ook niet dat het vervuilingsargument hier heel relevant is. Een strafbaar feit is een strafbaar feit, of je het nou bewust doet of niet. Je kan ook moeilijk zeggen 'Ja sorry ik reed per ongeluk iemand dood, niet mijn bedoeling'..
    29-01-2024 07:17
    Het OM acht aannemelijk dat een vervuiling van een voedingssupplement kan hebben plaatsgevonden. Daarmee kan niet worden bewezen dat de renner bewust de fout in is gegaan. Verder weten we niets van alle bewijsmiddelen die zijn aangeleverd dus valt er weinig meer over te zeggen
    29-01-2024 07:18
    Maar ook dan kunnen er factoren zijn waardoor de bestuurder toch niet schuldig wordt geacht, bijvoorbeeld door een technisch mankement aan de auto.
    29-01-2024 07:59
    Je komt al niet bijster intelligent over in je reactie, maar om bij jouw goede voorbeeld te blijven: Ja, ja kan inderdaad iemand per ongeluk doodrijden, en ja, er zijn heel veel situaties te bedenken waarbij iemand dan ook nog eens geen schuld treft.
    29-01-2024 08:14
    Zoals hierboven al geduid MaGarin... het door jou subtiele voorbeeld laat onbedoeld precies het verschil zien.

    Want dood door schuld is wel degelijk van geheel andere orde dan doodslag of moord.

    Zeeman heeft ook in podcast In het Wiel fel uitgehaald naar doping un sich en hij walgt van de situatie. Voor mij vooral ook interessant of de ploeg (al dan niet na een opgelegde schorsing) achter de renner blijft staan, of zijn contract afkoopt / beëindigt.

    Dit zal voor het overgrote deel op vertrouwen berusten.
    29-01-2024 08:49
    Dat iemand zegt de walgen van doping zegt mij niets.
    29-01-2024 09:24
    Gare, nog steeds zuur dat mijnheer Hessmann niet direct ontslagen is en een flinke straf krijgt.
    Eigenlijk gewoon zielig zo'n reactie van al die lieden die altijd maar klakkeloos roepen om straf, zonder ook maar iets te begrijpen van hoe eea werkelijk werkt.
    De Duitse justitie gaan behoorlijk grondig te werk en wanneer die seponeren is er dus GEEN reden om tot een mogelijke veroordeling te komen.
    29-01-2024 09:36
    Zoals er door meerderen is aangegeven, ja je kan iemand dood rijden, en dan geen schuld hebben.
    Van Hooijdonk heeft die geluk gehad. Voor het zelfde geld was er een voetganger (of fietser) aan het oversteken, en reed hij ertegen aan met fatale gevolgen. Formeel reedt hij iemand dan dood, want hij zat achter het stuur. Maar zal er geen straf worden opgelegd, wat hij was immers onwel geworden, waardoor hij er niks aan kon doen.

    En we mogen blij zijn dat dat niet is gebeurt en dat van Hooijdonk gewoon verder kan leven met zijn gezin.
    29-01-2024 10:04
    U heeft kennelijk heel weinig van het strafrecht begrepen, waarin zonder gerede twijfel duidelijk moet zijn dat er intentie was om de wet te overtreden. In dit geval wordt het aannemelijk geacht dat Hessmann niet bewust een overtreding heeft begaan, dus wordt hij niet vervolgd.
    29-01-2024 10:25
    Shinzawai, zeer goed omschreven.
    29-01-2024 17:13
    Een strafbaar feit is niet perse strafbaar als het niet opzettelijk gebeurt
29-01-2024 08:00
Zei het al in het vorige artikel, die gasten weten ook gewoon niet wat ze er mee aan moeten.
    29-01-2024 09:56
    Dat had jij inderdaad goed gezien.
    Ze hebben een inval bij hem gedaan en niets aangetroffen.
    In normaal recht wanneer er geen duidelijk direct bewijs is dan is er meer ondersteunend bewijs nodig. Ook in het Duits recht.

    Dat is hier niet het geval en doet men maar aan.
    In dergelijke situaties zou het zo moeten zijn dat men binnen 6 maanden duidelijkheid moet geven en anders wanneer er ook nog eens geen ondersteunend bewijs is een schorsing wordt opgeheven. Sporter mag dan carrière vervolgen totdat aantoonbaar en sluitend anders wordt bewezen.

    Iedereen is onschuldig tot wettelijk en overtuigend anders is aangetoond.
29-01-2024 10:05
Dit seponeren van het Duitse OM is niet onverwacht. Justitie moet aantonen dat Hessman een strafbaar feit heeft begaan en dat is een hele hoge drempel. Zegt niks over het NADA, want bij de dopingautoriteit ligt de bewijslast bij de betrokken sporter. Als het een vervuild supplement was zoals zijn kamp lijkt te stellen moeten ze dit aantonen. Kun je dit niet dan rest een schorsing. Het is te hopen dat hij de betrokken verpakking nog heeft en dat kan men checken of de batch vervuild is.
    29-01-2024 10:10
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/vochtafdrijvende-middelen-in-de-wielersport-wie-gingen-hessmann-voor/ Er wordt heel wisselend geschorst en/of bestraft in dit soort gevallen. Komt natuurlijk ook omdat het een maskeringsmiddel is en geen dopingproduct. Het zou slechts dopinggebruik kunnen verhullen. In dit soort gevallen mag er van mij wel net als in het strafrecht gehandeld worden.
29-01-2024 10:12
Ik verwacht dat Hessmann, ondanks dit nieuws, toch voor twee jaar geschorst gaat worden, omdat hij voor het NADA niet kan aantonen hoe hij de bewuste stof in zijn lichaam heeft gekregen. Wat dat betreft staan het strafrecht en tuchtrecht lijnrecht tegenover elkaar: onschuldig tot het tegendeel bewezen is versus schuldig tot het tegendeel bewezen is. Ik vraag me af hoe lang dit nog houdbaar is, want zo'n schorsing kan een carrière kapot maken zonder dat een sporter bewust iets fout heeft gedaan.
29-01-2024 17:42
Voor het team is dit sowieso al een enorme opluchting. Het kan natuurlijk dat Hessman bij het NADA niet kan uitleggen hoe die vochtafdrijvende stof in zijn lichaam kwam. Dan wordt hij alsnog geschorst. Maar het lijkt me heel erg onwaarschijnlijk dat het NADA iets kan vinden dat wijst op systematisch dopinggebruik bij de renner, of iets waar het team van op de hoogte geweest kan zijn. De huiszoeking heeft nl niets opgeleverd.
    29-01-2024 20:38
    Het feit dat hij niet strafrechtelijk wordt vervolgd is goed nieuws, vooral voor de renner zelf. Maar daarmee is hij er natuurlijk nog lang niet: het feit blijft dat er een positieve test en een positieve B-staal liggen. Dus hij heeft nog steeds het nodige uit te leggen, we hebben recent gezien dat dat niet simpel is dus ondanks dat er geen strafrechtelijke vervolging komt lijkt een schorsing nog steeds een hele reële optie.
29-01-2024 07:53
Is hier niet het verschil tussen strafrecht en tuchtrecht van belang? (let wel op ik heb 0 ervaring met juridische zaken) Ik dacht dat bij strafrecht, wat de Duitse jusitie volgt, de schuldvraag bij de jusitie ligt oftewel, zij moeten genoeg bewijs hebben dat hij de plaspil bewust heeft genomen en dat het geen vervuild suplement is. Bij tuchtrecht, wat anti doping organisaties volgen, ligt de schuldvraag bij de renner aangezien hij een positieve test heeft gehad. Dat betekent dat de renner peecies moet laten zien, welk voedsel vervuild is geraakt om onschuldig verklaard te worden. Oftwel Hessman kan niet meer de gevangenis in (strafrecht), maar nog wel een dopingschorsing krijgen (tuchtrecht). Nogmaals dit is puur op basis van wat ik gelezen heb bij verschillende dopingzaken en heb er zelf 0 verstand van
    29-01-2024 09:42
    Ik heb er ook weinig verstand van. Maar volgens mij ligt het hierdoor in Duitsland nog ingewikkelder.

    Het OM seponeerd de zaak omdat er geen of onvoldoende bewijs is dat het bewust is gedaan.

    Zoals je dan zegt gaat het dan naar tuchtrecht. Maar door de uitspraak van het OM wordt er eigenlijk al gezegd, vervuild supplement. Dus de NADA zal hierin mee moeten gaan lijkt mij. Want het zou raar zijn dat het OM zegt, niet bezewen dat het bewust is gedaan. Dat het NADA dan komt met, ja je kan niet bewijzen welk supplement etc het is geweest, dus wij gaan je een hoge sanctie opleggen.

    terwijl als het ergens anders gebeurt, en alleen de doping autoriteit heeft ermee te maken, dan moet je bewijzen dat je het niet bewust hebt gedaan.
    En in Duitsland heb je dat eigenlijk al bij het OM gedaan.
    29-01-2024 09:51
    @Mocca, maar is dat niet hoe het met Toon Aerts is gegaan. Er wordt erkent dat het (waarschijnlijk) niet bewust was, maar nog steeds schorsing omdat ze het exacte vervuilde supplement niet hebben kunnen achterhalen en het als renner ook een verantwoordelijkheid is om te zorgen dat je niet de verkeerde dingen inneemt (wat je vgm doet door de ingrediëntenlijst te lezen en van elke batch een beetje bewaren, als de stof afwijkt van de ingrediëntenlijst is het immers niet meer jouw fout)?
    29-01-2024 09:51
    Dat is inderdaad een verschil. Dan nog, tuchtrecht gaat niet boven het strafrecht, zeker in Nederland niet. In Frankrijk is dit anders
    Het NOC NSF heeft het WADA verdrag ondertekend en zal dat volgen. Leuk en wel, maar de eerste beste advocaat die ziet dat een straf bijvoorbeeld volgens normaal recht buitenproportioneel is zal dat aanpakken.

    Hier is daar eea over uitgelegd mbt bijvoorbeeld het CAS tov het nationaal en EU strafrecht. https://www.wielerflits.nl/nieuws/parket-freiburg-onderzoekt-nog-altijd-dopingzaak-michel-hessmann/#comments

    En ook dit, uit het 3e laatste Hessmann artikel.

    Je vrouw koopt een heerlijk Argentijns biefstukje.
    Of gaat op vakantie keer uit eten, gezellig met de familie en eens een heerlijke flinke T bone steak bestellen.
    Amai, week erop dopingcontrole, 2 jaar minimaal schorsing.

    Vwb supplementen heb je gelijk om alleen goedgekeurde en gecontroleerde producten te nemen. Sterker je moet alle verpakkingen minimaal 2 jaar bewaren.
    Maar dan nog, eet je dat biefstukje, ben je de Sjaak. Wel nu, het diureticum, de vraag die gesteld dient te worden vanuit onderzoek perspectief is of een diureticum in een supplement terecht kan komen.

    Als het goed is bewaar je verpakkingen. Batchnummers en kan men bij fabrikant nagaan of mogelijk in productie ervoor een diureticum gestampd (pillen is.
    Anders is het toch hoogst waarschijnlijk dat in een ander supplement zomaar geen diureticum voor komt. Echter om tot een straf te komen is hoogstwaarschijnlijk geen sluitend bewijs. Dus houdt men vast aan simpel, het staat op de verboden lijst, ergo straf.

    Gelukkig kunnen sporters, als men het kan betalen, dit via het gerecht CAS maar kan ook via de burgerrechten en die overruled de sportbond.
    https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/column-xl/item/85156/

    Binnen het "gewone" recht mag je niet iemand zijn inkomsten ontnemen en carrière stuk maken wanneer er geen opzet aan de orde is. Een renner heeft niet zomaar een baan met minnof meer gelijk salaris. Vaak is er ook een grotere hypotheek e.d.
    Voor een rechter betekent dit dat 6;maanden niet mogen sporten te overkomen is maar twee jaar juist niet. Omdat bij het eerste de sporter normaliter in dienst blijft en snel verder kan doen.
    Bij het tweede is risico te groot op einde carrière.
    29-01-2024 10:03
    @panamaman

    Toon Aerts woont in Belgie, en niet Duitsland. Dus doping autoriteit zal en belgie er anders mee omgaan, omdat het OM niet in beeld is geweest.

    En ik werk zelf op laboratorium, en ik kan je vertellen dat er heel veel mis kan gaan met productie etc. En het bewaren van zakje waar batchnummer opstaat niet voldoende is. Ja op basis van batchnummer kan ik zien wat de ingredienten moeten zijn. Ik kan zelfs na controle doen op die batchnummer. Maar ik kan niet garanderen dat die bewuste bacth ook in het zakje heeft gezeten. er kan een verkeerde batchnummer op geprint zijn. In fabriek kan verkeerde inhoud in het zakje gedaan zijn etc.

    Dus willen wij zeker weten wat er gebruikt is, vragen wij altijd om een monster op te sturen zodat wij het kunnen bekijken.

    alleen zal het met voedings supplementen niet gaan, want die gebruik je en is het op.
29-01-2024 09:47
Dat is alvast fijn voor hem en Visma, nu weer afwachten.
29-01-2024 12:39
Het duurt allemaal wel heel lang. Nog even en die jongen kan zijn carrière gedag zeggen. Ik vind dit echt nergens op slaan.
    29-01-2024 12:55
    Dat geldt wat mij betreft vooral voor het NADA. Ik ben er vóór dat een OM niet over een nacht ijs gaat voordat ze iemand aanklagen... Dat pakt voor een sporter helaas soms extra vervelend uit, maar is geen reden voor minder grondigheid
29-01-2024 07:34
@magarin wat ik ervan begrijp is dat het OM bijvoorbeeld kijkt of er sprake is van structureel gebruik, bewust gebruik of het faciliteren van doping gerelateerde middelen.
    29-01-2024 07:43
    Voor zo ver ik het lees is dopinggebruik altijd strafbaar, of het nou bewust is of niet. Zie: https://www.nada.de/en/legal-matters/anti-doping-law

    Of het bewust of structureel gebruikt wordt zou enkel relevant zijn bij het bepalen van de strafmaat. Daarom vind ik het zo gek dat het OM dus blijkbaar vindt dat er in de basis al te weinig verdenking is van een strafbaar feit.
    29-01-2024 08:10
    @Magarin, volgens mij stap je over een belangrijk detail in je oordeel; in dit geval gaat het om een stof dat bij controle bij hem is gevonden dat kan duiden op dopinggebruik en daarom op de lijst van verboden stoffen staat. Daarop is hij betrapt en niet op doping alszijnde prestatiebevorderende middelen zelf. En daarbij opgeteld lijkt het erop dat niet expliciet aangetoond kan worden dat deze stof bewust is toegediend om eventueel dopinggebruik te maskeren, of dat het komt door een vervuild supplement.

    Terugkomend op je vergelijking, een strafbaar feit is een strafbaar feit inderdaad. Maar om dat juist te beoordelen hoor je wel naar alles te kijken en alles in acht te nemen. Dus als jij bijvoorbeeld iemand doodrijdt die van achter een bus ofzo de straat oversteekt waar dat geen oversteekplaats is, wie is dan schuldig aan een strafbaar feit? Je kunt wel degelijk iemand per ongeluk doodrijden zonder een strafbaar feit te plegen.
    Het lijkt er eigenlijk veel op dat je de persoon in kwestie gewoon erg graag veroordeeld wil zien en zo essentiële details negeert.
    29-01-2024 09:00
    @magarin strafbaar voor het nada. Om is iets anders
    29-01-2024 09:33
    MaGarin, de NADA maakt niet de wetten. Daar geldt evengoed dat je niet zomaar altijd fout hoe dan ook, kunt toepassen.
    Dat schijnt nogal moeilijk te zijn zo blijkt. In de vorige commentaren enige dagen terug hierover is dat duidelijk uitgelegd o.a.,dat de sportbonden zich niet boven de nationale wetten en of de EU wet kan stellen. En daar geldt het principe wat jij schetst van "altijd fout hoe dan ook" niet.
29-01-2024 12:33
Ik zag hierboven iemand zeggen dat de tuchtrechter niet meer zou kunnen oordelen nu het OM heeft besloten niet meer te vervolgen. Dat lijkt me niet: strafrecht en tuchtrecht zijn twee gescheiden trajecten, met ook hun eigen procedurele en inhoudelijke regels. Ik vermoed dat de enige reden waarom de tuchtzaak was aangehouden was omdat de NADA het OM niet voor de voeten wilde lopen net het NADA als er een strafrechtuitspraak zou zijn geweest dat eventueel als uitgangspunt zou kunnen hanteren in hun procedure. Kwestie van efficientie dus.
    29-01-2024 17:46
    Ja, maar er expliciet gesteld wordt dat er bij huiszoeking niets is aangetroffen, denk ik niet dat NADA 'systematisch dopinggebruik' kan aantonen. Het lijkt me het meest voor de hand liggen dat er een verminderde straf wordt gegeven omdat er een positieve test is, maar de renner aannemelijk kan maken dat het aan een misverstand of fout of vervuiling ofzo te wijten is.
29-01-2024 18:37
Een meisje dat op haar 15e sporen van een dubieus hartpilletje in haar bloed had is vandaag voor 4 jaar geschorst nadat het WADA naar het CAS is gestapt. Ik neem dus aan dat het WADA ook in deze zaak alles in het werk zal stellen om Hessmann geschorst te krijgen.
    30-01-2024 08:10
    Nu ben ik benieuwd; jij kent alle details voor beide zaken en weet welke bewijzen (belastend danwel ontlastend) zijn gevonden en welke verklaringen er zijn? Of maakt dit allemaal niet uit en is elke zaak hetzelfde, zelfs als er in het ene geval spraken is van doping en in het andere geval van een potentieel dopingmaskerend middel. Of maakt dat zelfs niets uit en roep je zomaar wat?
30-01-2024 00:10
Nee hoor,bij het meisje gaat het om een Russisch meisje.Dat heeft dus de "verkeerde" nationaliteit.
    30-01-2024 10:13
    Ben je ook maar wat aan het roepen? Of bedoel je dat de sympathie van volgers samenhangt met de nationaliteit van degeen die positief test? Daar kan ik me wat bij voorstellen. Maar de gedachte dat het CAS zich daardoor laat leiden ligt niet zo voor de hand.

Reacties zijn gesloten.