Dries De Bondt na late aanval: “Met de rugwind was het de gok waard”

woensdag 18 mei 2022 om 17:42
Dries De Bondt na late aanval: “Met de rugwind was het de gok waard”

foto: Cor Vos

Dries De Bondt was de enige die het de sprintersploegen nog lastig maakte in de finale van de elfde etappe van de Giro d’Italia. De coureur van Alpecin-Fenix ontsnapte ongeveer 60 kilometer voor de finish en werd vlak voor de slotkilometer gegrepen. “Ik wist dat het peloton ging spelen met mij”, gaf hij toe bij Eurosport.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

De Bondt kreeg niemand mee in zijn onderneming richting Reggio Emilia. Hij wist dat het een tactisch spel ging worden. “Daarom dat ik ook niet vol gereden heb in eerste instantie. Ik heb het gas pas opengedraaid op tien kilometer van de meet, daarmee hoopte ik ze te verrassen. Dat is een gelukt, maar misschien was ik net niet sterk genoeg of heb ik niet niet het geluk gehad. Maar met de rugwind vond ik het wel de gok waard”, vertelt hij.

Aan winnen heeft De Bondt niet gedacht. “Ik was aan het denken hoe ik het slim kon doen. Er zijn niet heel veel sprintkansen meer in de Giro. Dus ik heb niet à bloc gereden, maar ingedeeld om nog te kunnen versnellen aan het einde. Dat is wel goed gelukt. Voor hetzelfde geld is er een stressmoment in het peloton en weet je niet waar het schip strandt”, aldus de voormalig Belgisch kampioen. “Ik wilde de gok wel eens wagen. De kans was klein, maar als je niet schiet kan je het ook niet raken.”

Uiteindelijk werd de hardrijder van Alpecin-Fenix op 1,3 kilometer voor de meet gegrepen, waarna hij uitbolde en als 137ste finishte op 42 seconden van ritwinnaar Alberto Dainese.

Dit artikel delen:

16 Reacties

E. S. 18 mei 2022 om 18:05

Noem mij naïef, maar is toch mooi dat-ie het gokje waagt. Ken mensen die het zinloos vinden, maar als je het 20 keer doet en je wint een etappe was het het alsnog waard.

Ronellenfitsch 18 mei 2022 om 18:15

Precies, veel sprinters winnen ook niet veel vaker dan 1 op 20 maar laten hun hele ploeg werken. Leuk geprobeerd van Dries die ook al koersen won vanuit de aanval.

Pietspeed 18 mei 2022 om 18:48

Moedige poging, maar gedoemd te mislukken. Hoewel pech het pak bijvoorbeeld had kunnen ophouden. Een gokje waard idd.

Comments 18 mei 2022 om 19:30

Vergokken van je krachten is erg dom. Deze dien je te reserveren voor het team cq je kopman

Comments 18 mei 2022 om 19:30

Vergokken van je krachten is erg dom. Deze dien je te reserveren voor het team cq je kopman

Reutemeteut 18 mei 2022 om 20:00

Tranen met tuiten toen 'ie Belgisch kampioen werd. Ik hoop dat deze jongen nog een keer een tweede grote visch pakt.

Jos Jalapenos 18 mei 2022 om 20:34

Zinloos, Dries. Je kunt beter je krachten sparen om Mathieu te steunen. Hij zal wel uitgekafferd worden door Hilaire.

Dikke Vrouw 18 mei 2022 om 20:37

Hilaire roodhoofdt?

Polleke 18 mei 2022 om 20:58

Hilaire zal het worst wezen maar in de etappe van morgen kan VDP een goeie en fitte ploegmaat gebruiken, in dat opzicht dus idd dom gereden…

Kurkinkas 19 mei 2022 om 07:39

Hilarisch deze.

peterwinnen 18 mei 2022 om 21:26

Nee, laat iedereen gewoon in het peloton blijven en rustig op de sprint wachten. Al dat gedemarreer en geaanval moeten we niet hebben natuurlijk.

Posterix 19 mei 2022 om 07:37

Hehehe, (duimpje omhoog)

Alfons Haavers 19 mei 2022 om 07:59

Niks over dat de andere ploegen hem veel te makkelijk lieten wegrijden deze keer?

Barry Batsbak 19 mei 2022 om 08:28

Onderschatting. Was extra mooi geweest als hij het gehaald had om 15 meter na de finishstreep met 35kmh snelheidsverschil voorbij gestoven te worden door een kluit balende sprinters.

Dat gezegd hebbende; de winst van Dainese vind ik zeker zo leuk.

Alfons Haavers 19 mei 2022 om 08:48

Het was eerder een verwijzing naar de dag ervoor, toen Dries vond dat de andere teams het hen te makkelijk hadden gemaakt maar ik toch vooral MvdP alles alleen heb zien oplossen.

Barry Batsbak 19 mei 2022 om 09:34

Ik zie niet zo waarom dat een probleem is. Ik heb Van der Poel er zelf in elk geval nooit over gehoord (lees; iets gelezen). Sinds hij op de weg rijdt gedraagt hij zich toch al als een rijdend eenmansleger die zijn eigen koers rijdt. Begrijp ook niet waarom dat in de comments eergisteren zo’n enorm issue was. Het is bij mijn weten nog nooit anders geweest.