Drenthe maakt zich klaar voor WK wielrennen 2020
Breaking Wishfull thinking of realiteit? Mogelijk is het NK op de VAM-berg niet het enige kampioenschap op de geasfalteerde vuilnisbelt dit jaar. Op dit moment onderzoeken verschillende partijen of ze op de Col du VAM ook het WK kan organiseren, melden diverse bronnen aan WielerFlits.
Aanvankelijk wilden Drenthe en Groningen in 2020 het WK organiseren. Er werd in 2017 zelfs een bidbook ingeleverd en fors gelobbyd. De PVDA in de Staten van Groningen ging uiteindelijk voor het plan liggen en zodoende werd het hele project politiek afgeserveerd. Achter de schermen had de UCI het WK volgens insiders al toegewezen aan Groningen en Drenthe.
Uiteindelijk zou het WK dit jaar plaatsvinden in Zwitserland, in Aigle en Martigny. Het coronavirus strooide echter roet in het eten en nu is de UCI met spoed op zoek naar een alternatieve locatie. Italië ligt daarvoor op dit moment op pole position, maar de instanties liggen er niet op één lijn om het WK ook daadwerkelijk te organiseren. De UCI heeft de deadline op 1 september gezet.
Gegevens doorgeven
De organisatie verzamelt op dit moment alle documentatie, rapportages én beelden. Men zou inzetten eenzelfde opzet als dit NK, verspreid over drie dagen. De draaiboeken liggen klaar en er is zelfs al begonnen om ze te vertalen naar het Engels. Opvallend is dat Eric Kersten van de Organizing Connection zaterdag bij het NK aanwezig was en hij afgelopen woensdag nog op het hoofdkantoor van de UCI in Aigle was.
Aigle… pic.twitter.com/daUfsmS4GH
— Eric Kersten (@ORGCON) August 19, 2020
Het huidige NK-parcours is 7,3 kilometer en smal. Dat zou een probleem kunnen opleveren, maar achter de schermen is al een vraag neergelegd bij de provincie Drenthe om een aantal wegen – eventueel tijdelijk – opnieuw te asfalteren. Op die manier zou men bredere wegen kunnen realiseren en is die horde getackeld. Optie twee is om van het huidige parcours af te gaan en een extra lus te creëren.
Maar juist het korte en smalle parcours maakt het rondje op het VAM-terrein zo lastig. Wat nog meer in het voordeel spreekt: dit parcours is – zoals dit weekend – volledig hermetisch af te sluiten. Een WK op Col du VAM zou met andere woorden zonder publiek te garanderen én te realiseren zijn. De smalle wegen kunnen dus een probleem vormen, anderzijds kan dat tijdens Vlaamse wedstrijden ook.
Corona-cijfers spreken in het voordeel
Alle haken en ogen ten spijt, heeft Drenthe misschien wel het allerbelangrijkste punt mee: het is zo goed als coronavrij. Volgens de officiële cijfers van het RIVM zijn de laatste zestien weken slechts vier positief geteste Drenten opgenomen in het ziekenhuis. De laatste negen weken is er zelfs helemaal niemand in de provincie overleden. In de regio waar de VAM-berg ligt, is sinds de uitbraak zelfs nog niemand doodgegaan aan COVID-19.
Toen organisator Thijs Rondhuis met dit verhaal geconfronteerd werd, zei hij daarop het volgende: “Als de vraag komt of we het WK willen organiseren, dan kunnen we daar over nadenken. Technisch kunnen we dat en op een korte termijn realiseren.” Ook de Henk van Beusekom – manager Sport binnen de KNWU – is van de stille UCI-diplomatie op de hoogte gebracht.
Gedeputeerde van de provincie Drenthe Henk Brink wacht af wat de KNWU en de UCI willen. Afkeuren deed hij vooralsnog niet. Bij de mondiale wielerbond UCI zijn ze volgens onze bronnen niet op de hoogte van een mogelijk WK in Drenthe. Maar dat er duidelijk iets speelt op de achtergrond, is duidelijk.
t zou voor NL en me name VDP wel top zijn.
Ondertussen oreert Veneberg over een NK in Zwitserland!?
Onder normale omstandigheden met een volwaardig peloton zou ik zeggen nee, te klein, maar nu, met een selectiever deelnemersveld onder deze deze corona tijd?
Ga ervoor, het levert dynamisch tv op en dat is commercieel natuurlijk erg belangrijk + alle voordelen van het makkelijk af te sluiten parcours.
(ik had het niet voor mogelijk gehouden, diegene die dit jaren geleden al voorstelde krijgen wat mij betreft nu toch (onder deze omstandigheden) gelijk)
En, ik heb een hekel aan de columnist Zonneveld, het ook is niet een berg, maar die heuvel is er.
is werkelijk schokkend...
Veel te smal voor een peloton wereldtoppers.
Maximaliseren kan niet, 90-120 renners op dit parcours is doenbaar.
Dan past het prima op dit zelfde rondje.
30 rondjes is killing op dit parcours voor een uitgestrekt peleton dus ze komen met weinig aan de finish
Enkel grote teams als Nederland, Belgie, Italie en Spanje hebben normaal het recht om met 5 man te mogen starten en daarnaast zijn er een berg landen die met 2 of 3 renners rijden.
10 landen startten met 9 man
11 landen startten met 6 man
Je bent in de war met OS.
Max 5 renners lijkt me prima oplossing. Krijg je vanzelf een klein peloton en open koers. Daarnaast zullen veel C-landen niet kunnen starten ivm geen renners in Europa (kunnen krijgen).
Voor deze Corona editie is het echt prima, ik zie het probleem niet.
Wat levert het op? Een klein beetje bekendheid van de VAM berg, maar welke buitenlander gaat nou na het zien van dit bergje op vakantie naar Drenthe?
Lijkt me dus vooral veel werk en risico, maar geen echte positieve effecten voor de regio.
Wat internationaal de toegevoegde waarde zou zijn? Mits en lange aanloop ronde kan je nog wat laten zien, daarnaast kan de organisatie nu ook voor een dubbeltje op de 1st rang zitten, aangezien er geen organisatie staat te springen hoef je waarschijnlijk niet veel af te dragen aan de UCI, en goodwill kweken. Ik denk dat er wel een mouw aan te passen is. Bovendien is het reclame voor Nederlandse bouwwerken, net zoals waterwerken hebben we expertise te koop.
Alle hoeken een vaste camera (scheelt ook al weer motoren en eventueel stayer problematiek), beetje zelfde als op een circuit. Parcours is er selectief genoeg voor, dat is wel bewezen.
Ik zou alleen indien mogelijk kiezen voor een rondje waarbij je de beklimmingen splitst. Dus 1x halverwege en dan andere lus richting de finish.
Als het dan toch met een langere lus ervoor moet kan dat denk ik ook nog best beetje cororna proof en dan meteen wat kazeiwegen meenemen in de aanloop.
Zelfs in Vlaanderen ligt er vaak een brede baan tussen de smalle, selectieve stroken, hier worden de smalle stroken verbonden door een nog smallere strook.
De omlooptijd was 11’. Een max achterstand van 70% tov de rondetijd Is nodig om dubbeling te voorkomen.