Dit weten we tot nu toe over het parcours van de Tour de France 2024
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 25 oktober 2023 om 08:05

Dit weten we tot nu toe over het parcours van de Tour de France 2024

Vandaag wordt in Parijs het parcours van de Tour de France 2024 uit de doeken gedaan. Traditioneel lekt in aanloop naar die grootse presentatie een deel van de route al uit. Op basis van informatie van Velowire en meerdere Franse websites en kranten zet WielerFlits op een rij wat we nu al weten.

Grand Départ in… Italië
Wat al wel in steen is gebeiteld, is dat de 111e editie van de Ronde van Frankrijk zal starten op Italiaanse bodem. Het is voor het eerst dat de grootste wielerkoers van het jaar van start gaat in het buurland. Het gaat om drie ritten-in-lijn. Het Toscaanse Florence krijgt het Grand Départ toegewezen op 29 juni 2024. Op de openingsdag trekt het peloton van Florence naar kustplaats Rimini.

De strijd om de eerste gele trui wordt uitgevochten in de Apennijnen. Tussen Florence en Rimini ligt een etappe met zeven beklimmingen, die in totaal goed zijn voor 3.800 hoogtemeters. Vroeg in de rit wordt ook wielerheld Gino Bartali geëerd met een passage door zijn geboorteplaats Ponte a Ema. Daarnaast trekt de Tour enkele kilometers door San Marino.

Op de tweede dag volgt een etappe van Cesenatico naar Bologna. De rit is eveneens erg heuvelachtig, met vier klimmetjes in de laatste zestig kilometer. In de finale worden twee lokale rondes met daarin de San Luca (1,9 km aan 10,6%) verreden. De derde en laatste gepresenteerde etappe in Italië leidt van Piacenza naar Turijn en is gemaakt voor de sprinters. Onderweg liggen drie heuveltjes waar de meeste rappe mannen niet bang van zullen worden.

De daaropvolgende etappes zijn nog niet officieel gepresenteerd, maar alles wijst erop dat de vierde etappe zich zal afspelen tussen het Italiaanse Pinerolo en het Franse Valloire, met onderweg wellicht de beroemde beklimming naar Sestrières en de al even iconische Col du Télégraphe. Ook een passage over de Col du Galibier is een optie. Op dag vijf zouden de renners dan weer vertrekken vanuit Saint-Jean-de-Maurienne, voor een overgangsetappe in oostelijke richting.

Stofhappen op weg naar Troyes
In het noordoosten van Frankrijk komen de spurters en tijdrijders (met een individuele tijdrit tussen Gevrey-Chambertin en Nuits-Saint-Georges) aan hun trekken, maar worden vermoedelijk ook de gravelwegen in de omgeving van Troyes aangedaan. In de negende etappe, met finish in Troyes, zoekt men namelijk de witte grindpaden op van de Côte des Bar, een heuvelachtig champagnegebied. Deze rit zou plaatsvinden op zondag 7 juli. Opvallend: Troyes lijkt een dag eerder ook de aankomstplaats van de achtste Tourrit.

Na een eerste rustdag in Orléans lijken de renners zich op te maken voor een sprintersrit naar Saint-Amand-Montrond, al is het in het departement Cher altijd oppassen voor de wind en eventuele waaiervorming. In de Tour van 2013 vond er op weg naar Saint-Amand Montrond nog een gedenkwaardige waaierrit plaats. Daags nadien koerst het peloton richting Le Lioran, waar Greg Van Avermaet in 2016 na een knappe solo de gele trui veroverde. Daarna volgen nog etappes naar Villeneuve-sur-Lot en Pau.

De Tour finishte in 2014 nog in Pla d’Adet, met Rafal Majka (in de bolletjestrui) als winnaar – foto: Cor Vos

Van Pla d’Adet naar Col de la Bonette
Voor de klassementsrenners is het zaak om de krachten te sparen voor twee cruciale Pyreneeënritten. De eerste rit door dit bergmassief voert naar Pla d’Adet, al is het niet uitgesloten dat de renners nog wat hoger klimmen naar de top van de Col de Portet. De organisatie van de Ronde van Frankrijk wil volgens Franse media in 2024 stilstaan bij de overwinning van Raymond Poulidor. De in 2019 overleden Franse wielerheld won in 1974, volgend jaar dus exact vijftig jaar geleden, in skiresort Pla d’Adet zijn laatste Touretappe.

In de tweede Pyreneeënrit is de finishstreep waarschijnlijk getrokken op de top van de beklimming in skioord Plateau de Beille, ook een bekende Tourberg. Na een tweede en laatste rustdag in de omgeving van Narbonne komen de spurters vermoedelijk nog eens aan hun trekken in Nîmes. In de zeventiende rit is het weer klimmen geblazen op weg naar Super-Dévoluy en ook de achttiende etappe van Tourstad Gap naar Barcelonnette heeft wellicht enkele klimverrassingen in petto.

Vervolgens staan er nog drie zeer pittige en allesbeslissende etappes op het programma in het zuiden van Frankrijk. De rit van vrijdag 19 juli speelt zich af in de Alpen, van Embrun naar de top van Isola 2000, een beklimming van goed vijftien kilometer aan een gemiddelde van 7%. In aanloop naar deze slotklim trekken de coureurs ook over de Col de la Bonette, de hoogst (2.800 meter) geasfalteerde weg van Europa. De Col de la Bonette werd in 2008 voor het laatst aangedaan in de Tour.

De hoofdrolspelers uit de Tour van 2008, op weg naar de top van de Col de la Bonette – foto: Cor Vos

Zwaar slotweekend in en rond Nice
Dat de Tour de France in 2024 zal eindigen in Nice, en dus niet in Parijs, was ook al even bekend. Op de voorlaatste dag volgt er nog een zeer zware bergetappe in de omgeving van Nice. De renners trekken dan over de Col de Braus (10 km aan 6,6%), Col de Turini (20,7 km aan 5,7%) en Col de la Colmiane (7,5 km aan 7,1%) naar de slotklim: de Col de la Couillole (15,7 km aan 7,1%). Op de top van deze klim finishte de voorlaatste etappe van de meest recente Parijs-Nice: de latere eindwinnaar Tadej Pogačar kwam er als winnaar over de streep.

Mochten de verschillen nog speelbaar zijn na de laatste bergrit naar de Col de la Couillole, dan mogen de wielerfans zich opmaken voor een sportieve climax van jewelste. Voor het eerst sinds 1989 zal de Ronde van Frankrijk nog eens eindigen met een tijdrit. De organisatie heeft een zeer lastig traject uitgetekend vanuit dwergstaat Monaco, dat voor een zevende keer de Tour zal verwelkomen, richting Nice.

De tijdrit is 35 kilometer lang en voert over bergachtig terrein. Na enkele vlakke kilometers volgt de beklimming naar La Turbie (8,1 km aan 5,6%), gevolgd door de korte variant van de Col d’Èze (1,6 km aan 8,1%). Eenmaal boven, gaat het in een ziedende vaart naar beneden en volgen nog enkele vlakke kilometers naar de eindstreep.

De organisatie zal ongetwijfeld hopen op eenzelfde ontknoping als in 1989. Toen reed Greg LeMond in de slottijdrit in Parijs zijn grote rivaal Laurent Fignon na een nagelbijtende apotheose met acht seconden uit de gele trui.

Le parcours probable du Tour de France 2024

De Tour van France van 2024 volgens France Blue – foto: Visactu

Mogelijk rittenschema flag-fr Tour de France 2024 (29 juni-21 juli)
29/06 – Etappe 1: flag-it Firenze/Florence – flag-it Rimini (205 km)
30/06 – Etappe 2: flag-it Cesenatico – flag-it Bologna (200 km)
01/07 – Etappe 3: flag-it Piacenza – flag-it Turijn (225 km)
02/07 – Etappe 4: flag-it Pinerolo – Valloire
03/07 – Etappe 5: Saint-Jean-de-Maurienne – Saint-Vulbas
04/07 – Etappe 6: Mâcon – Dijon
05/07 – Etappe 7: Gevrey-Chambertin – Nuits-Saint-Georges (ITT)
06/07 – Etappe 8: Semur-en-Auxois – Troyes
07/07 – Etappe 9: Colombey-les-Deux-Églises – Troyes

08/07 – Rustdag in Orléans

09/07 – Etappe 10: Orléans – Saint-Amand-Montrond
10/07 – Etappe 11: Evaux-les-Bains – Le Lioran
11/07 – Etappe 12: Aurillac – Villeneuve-sur-Lot
12/07 – Etappe 13: Agen – Pau
13/07 – Etappe 14: Pau – Saint-Lary-Soulan/Pla d’Adet
14/07 – Etappe 15: Loudenvielle – Plateau de Beille

15/07 – Rustdag in Narbonne

16/07 – Etappe 16: Gruissan – Nîmes
17/07 – Etappe 17: Saint-Paul-Trois-Châteaux – Super-Dévoluy
18/07 – Etappe 18: Gap – Barcelonnette
19/07 – Etappe 19: Embrun – Isola 2000
20/07 – Etappe 20: Nice – Col de la Couillole (132 km)
21/07 – Etappe 21: Monaco – Nice (35,2 km, ITT)

RIDE Magazine
19 Reacties
23-10-2023 16:40
Gewoon even twee dagen wachten, dan weten we alles over het Tourparcours. ik kan me trouwens niet goed voorstellen dat de organisatie inderaad hoopt op een zelfde ontknoping als in 1989 - toen een Fransman in de laatste paar (tijdrit)kilometers uit het geel werd gereden.
23-10-2023 15:40
Vergis ik me of hebben de sprinters meer te zoeken in de Giro dan in de Tour volgend jaar?
    23-10-2023 15:55
    De TdF blijft de grootste wedstrijd. ook voor de sprinters. Dus als topsprinter wil je gewoon naar de Tour. Een etappezege in de tour is meer waard dan pakweg 3 in de Giro.
23-10-2023 15:58
In de geruchten gaat het al weken over een vlakke rit tussen Gap en Barcelonnette, dus bizar dat er wordt gegokt op een geaccidenteerde rit. Ook al omdat maandag na de 2de rustdag dan de laatste kans voor de sprinters zou zijn.
    23-10-2023 18:11
    Een vlakke rit tussen Gap en Barcelonnette is kort.
    23-10-2023 19:52
    Hangt er van af van wat je 'vlak' noemt, maar wat mij betreft onmogelijk. Zou mooi zijn als ze via de col d'Allos eindigen, dat is een prachtige col en afdaling.
23-10-2023 16:37
Lijkt me vooral een Tour voor Vingegaard, met het absolute zwaartepunt in de laatste week, op het eerste oog genoeg echt hooggebergte met de Bonnette als toppunt, en een zware tijdrit op de laatste dag. De eerste twee weken zal het vooral de schade beperken worden.
    23-10-2023 17:28
    In principe is elke Tour een Tour voor Vingegaard, als je ziet met hoeveel overmacht hij de laatste twee edities heeft gewonnen.
23-10-2023 18:07
Troyes zowel aankomstplaats als startplaats, dat is erg logisch. Het spreekwoord luidt nu eenmaal ‘Jamals deux sans Troyes’…
Nog even wachten op het definitieve parcours voor ik conclusies ga trekken…
24-10-2023 18:40
Een TTT op dag 7 lijkt toch erg laat, tegen dan zijn al wat ploegen gedecimeerd vrees ik. Misschien is het toch een ITT.
23-10-2023 14:56
Weinig reden voor sprinters om uit te rijden zo te zien
23-10-2023 15:44
Een Tour voor Pogi, Roglic en Vingegaard. Zo op het oog wat minder voor Evenepoel met al die pittige heuvelritten.
    23-10-2023 16:36
    Zijn al die heuvelritten minder geschikt voor een renner die twee keer Luik-Bastenaken-Luik, twee keer San Sebastian en het WK op zijn naam heeft geschreven?
    23-10-2023 18:04
    @Shinzawai
    Drie keer San Sebastian zelfs ondertussen…
23-10-2023 22:31
Als ze de hoogst geasfalteerde weg van Europa doen, gaan richting Cime de la Bonette ipv Col de la Bonette.
    24-10-2023 10:20
    De twee kilometer lange weg rond de Cime de la Bonette, een zijweg vanaf de Col de la Bonette, is een van de hoogste verharde wegen van de Alpen. De weg bereikt een hoogte van 2802 meter en wordt vaak, ten onrechte, aangemerkt als de hoogste verharde weg van de Alpen, maar de Oostenrijkse Ötztaler Gletscherstraße komt tot 2829 meter en is dus hoger. De weg rond de Cime de la Bonette is strikt gezien ook geen col, maar wel het hoogste punt van de Alpen dat via twee verschillende wegen bereikbaar is.
    24-10-2023 22:35
    Sölden is inderdaad hoger, maar wel doodlopend. Die Bonette is de hoogste asfaltweg waar je ‘overheen’ kunt rijden.
    25-10-2023 10:33
    Correct zou zijn: Cime de la Bonette is de hoogste volledig geasfalteerde doorgaande weg in Europa.

    Hoogste Col is de Iseran.
    Eén na hoogste col is de Col de la Bonette.
    Hoogste volledig geasfalteerd is Tiefenbach.
    Hoogste asfalt, maar niet volledig geasfalteerd is de Pico Veleta.
25-10-2023 10:29
De Col de la Bonette is niet de hoogste geasfalteerde weg van Europa, dat is de Tiefenbachferner. Bovendien is de Col de la Bonette niet 2800 meter hoog, maar 2715 meter. Daarmee is de Col de la Bonette de op één na hoogste col van Europa, na de Iseran op 2770 meter. De Cime de la Bonette is overigens 2802 meter, maar ook die is lager dan de Tiefenbach (2829 meter).

Reacties zijn gesloten.