Dit moet je weten over het nieuwe Team DSM

Dit moet je weten over het nieuwe Team DSM
zaterdag 5 december 2020 om 09:00

Team Sunweb gaat volgend seizoen verder als Team DSM. De WorldTour-ploeg maakte dat vandaag bekend in een online ploegpresentatie. Met het Nederlandse chemiebedrijf DSM als hoofdsponsor zegt het team een nieuwe fase in te gaan. Wat je moeten weten beantwoorden we in zes vragen.

Waarom stopt Sunweb?
Vanwege het coronavirus. Reisbureau Sunweb was sinds 2017 de hoofdsponsor van de ploegen van teammanager Iwan Spekenbrink. Een jaar later werd dat contract omgezet in een sponsorovereenkomst voor onbepaalde tijd. En toen kwam het coronavirus.

foto: Cor Vos

Door de internationale reisbeperkingen kwam het bedrijf vrijwel volledig stil te liggen. Landen gingen in lockdown, hotels werden gesloten en met vakantie gaan werd afgeraden door overheden. Voor reisaanbieder Sunweb betekende dat onzekere tijden en op financieel vlak grote tegenvallers.

In samenspraak met de leiding van de wielerploeg werd besloten op zoek te gaan naar oplossingen. Die werden gevonden in een nieuwe hoofdsponsor: chemieconcern DSM, waarvan het hoofdkantoor in Limburg is gevestigd. Overigens liet Sunweb-topman Tim Van den Bergh weten niet volledig afscheid te nemen van de ploeg. Het reisbedrijf blijft partner van de ploeg. Het S-icoontje van Sunweb is klein terug te vinden op de borst van het shirt.

Wat voor bedrijf is DSM?

Koninklijke DSM NV is een Nederlands chemiebedrijf dat in 1902 werd opgericht in Limburg. Het bedrijf dat internationaal actief is in de fijnchemie en biotechnologie is voortgekomen uit de voormalige Nederlandse Staatsmijnen (afgekort DSM).

Het bedrijf was al vijf jaar als innovatiepartner aan de ploeg verbonden. In samenwerking met het chemiebedrijf werd bijvoorbeeld Dyneema ontwikkeld, een slijtvaste vezel die in de fietskleding is verwerkt. De stof scheurt minder snel bij een valpartij waardoor renners minder kans lopen op schaafwonden.

Hoelang verbindt DSM zich aan de ploeg?
DSM blijft voor minstens vier jaar hoofdsponsor van de ploeg. Welk bedrag ze betalen voor het naamsponsorschap is niet bekend. DSM wenst daar geen uitspraken over te doen. Spekenbrink bevestigt wel aan WielerFlits dat het ploegbudget hetzelfde blijft.

Het sponsoren voor een wielerploeg is voor DSM de volgende stap in het opfrissen van het imago. Het bedrijf richt zich tegenwoordig op duurzaamheid en vitaliteit en niet meer op de milieuvervuilende bulkchemie waarmee DSM groot is geworden.

Zijn er meer nieuwe sponsors?
Naast DSM zijn er nog twee prominente nieuwe sponsors voorgesteld. Deze winter is een heuse carrousel van wisselende fietsenmerken. Team Sunweb neemt afscheid van de fietsen van Cervélo, die doorschuiven naar Jumbo-Visma. Bianchi, dat jarenlang haar blauwgroene fietsen aan de geel-zwarte ploeg leverde, gaat in zee met Mitchelton-Scott.

Scott maakt de cirkel dan weer rond door op haar beurt te verhuizen naar Team DSM. De fiets die op de promotiefoto’s staat, is de Scott Addict RC. Onze verwachting is dat de sprinters ook zullen gebruikmaken van de Scott Foil.

En ook de teamwagens zijn van een nieuwe fabrikant. De auto’s van Škoda (Škoda Superb Combi) worden na twee jaar ingewisseld voor Volvo’s. Team DSM is een overeenkomst aangegaan met Volvo Car Nederland dat het team gaat voorzien van ploegwagens van het type Volvo V60 Cross Country.

Een andere nieuwe sponsor is Zoover. Dit bedrijf is gespecialiseerd in vakantiebeoordelingen en heeft een prominente plek gekregen op de schouders van het nieuwe shirt. De eigenaar van het bedrijf is een goede bekende van Spekenbrink. Eerder dit jaar werd het bedrijf namelijk gekocht door ondernemer Joost Romeijn. Hij is de oprichter Sunweb, dat hij vorig jaar verkocht aan het Scandinavisch-Duitse investeringsbedrijf Triton

En waar de afgelopen jaren werd gewerkt met de fietstcomputers van Sigma zagen we vandaag het logo van het Amerikaanse Wahoo. Het bedrijf dat vooral bekend is van de fietstrainers (Wahoo Kickr) gaat enkel de fietscomputers (waren van Sigma) en sporthorloges leveren; Team DSM blijft gebruik maken van de fietstrainers van het Italiaanse Elite.

Wordt Team DSM weer een Nederlandse licentie?
Het korte antwoord daarop: voorlopig niet.

“De nationaliteit van een licentie in de wielersport is technisch gezien niet belangrijk”, zegt Spekenbrink. “Net als Formule 1-teams is de nationaliteit niet belangrijk. Eigenlijk wordt het pas relevant als je nationale competities hebt. Wij zijn altijd internationaal geweest, zelfs toen we begonnen als klein team. We hebben toentertijd voor een Duitse licentie gekozen omdat daar én heel veel talent rondrijdt vanwege de omvang van het land én wij op de een of andere manier vanaf het begin altijd Duitse renners en personeel hebben gehad.”

“Toen we op een bepaald moment toch een vlaggetje moesten pakken, hebben we het land gepakt waar veel kansen voor ons lagen. In Nederland deden we altijd al erg veel voor de wielersport. In Duitsland moet je het wel elke keer een beetje aanwakkeren, daar gaat het niet altijd vanzelf. Vandaar dat we onze talentendagen in Duitsland houden en de Duitse wielerbond BDR een beetje helpen. Uit strategisch oogpunt is toen gekozen voor Duitsland.”

“De ploeg gaat niet veranderen. In Duitsland blijven we de talentendagen organiseren en zoeken naar talent. Met DSM, dat in Nederland is gevestigd, is het een overweging om vanuit synergiesamenwerking te overwegen weer een Nederlandse licentie te nemen. Maar dat willen we niet overhaasten.”

Wat zijn de doelen van Team DSM?
Sportief directeur Rudi Kemna lichtte de doelen voor komend seizoen toe. “Bij de vrouwen willen we tot de top blijven behoren. Bij de mannen willen we vooral verder werken aan een sterk blok voor de klassiekers, waar we veel succes mee hebben gehad. Daarnaast hebben we een sprinttrein die we verder willen ontwikkelen. En datzelfde willen we doen met onze jonge klassementsrenners. In de grote rondes gaan we opnieuw vooral voor dagsuccessen.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Mark 4 december 2020 om 20:47

Team Dutch State Mines, schattig dat de naam nooit vernieuwd is maar gelukkig het bedrijf wel. Blij dat ze ook op duurzame kinetische energie focussen.

KevinK1986 4 december 2020 om 21:44

Schitterend dat DSM eindelijk de stap richting de sport maakt. Een team waar toekomst in zit en je de komende jaren stabiel kan meedraaien in de wielersport.

Dumoulin had nu natuurlijk echt als “boegbeeld” kunnen fungeren aangezien het Bike Park vrijwel naast het DSM terrein gevestigd is.

SnellePelle 4 december 2020 om 23:03

edit wf: dergelijke teksten mag je achterwege laten

john 6 december 2020 om 12:26

Je kan beter prive bezit zijn ,van een bedrijf wat winkels heeft dan van een bedrijf wat jaren de grootste troep de lucht in geblazen heeft maar werd beschermt door de staat ,en nu het verkocht heeft aan Sabic

Cadellie 4 december 2020 om 21:57

En Bioracer maakt de kleding

AWestie 5 december 2020 om 00:01

Ze zeggen hun eigen kleding nu te produceren, toch nog een stukje bioracer hulp?

SS3000NL 4 december 2020 om 22:15

Gezien het laatste antwoord heb ik nu al medelijden met Bardet, jong kun je hem niet noemen, dus hij is voordat hij is begonnen al vergeten.

flitsvolger 4 december 2020 om 23:14

Spekenbrink had al eerder gezegd dat ze met Bardet in principe niet voor klassementen in grote rondes gaan. Hij krijgt vooral een rol als kopman in een aantal klassiekers en moet zijn ervaring delen met jonge talentvolle klassementsrenners voor nu en voor de toekomst.

Arie den Blanken 4 december 2020 om 22:24

Goede argumenten om voor de Duitse licentie te hebben gekozen en dat te continueren.

FDJ 4 december 2020 om 22:57

Vind ik niet. Bora Hansgrohe is het team in Duitsland. Ze hebben alle toppers zo ongeveer met Buchmann, Schachmann en Kämna (notabene van Sunweb afkomstig).

Kijk de Tour veel op ARD vanwege het fijne commentaar, maar Bora dat is de Duitse ploeg. Sunweb wordt alleen genoemd als er gepresteerd wordt, maar rondom Bora zit meer nationaal gevoel.

Murcia 4 december 2020 om 23:34

Eens met FDJ, Bora is de Duitse ploeg. Denk heeft van een oorspronkelijk vehikel rond Sagan min of meer geruisloos de echte opvolger van T-Mobile gecreëerd. In de media aandacht voor Bora vs Sunweb (DSM) is dat duidelijk te merken. Spekenbrink heeft omwille van Alpecin destijds de licentie omgezet naar een duitse, maar in de leiding, hoofdkantoor en media uitingen is de ploeg overwegend nederlands gebleven. Van de duitse enclave die minder dan een kwart van het totaal aantal renners is gaat de duitse pers alleen uitkijken naar Brenner en vooruit Arndt. Vergelijk dit met de duitse toppers van Bora die FDJ genoemd heeft + Politt er ook nog eens bij en het gebrek aan interesse is verklaarbaar.

Apemantus 4 december 2020 om 23:17

Zelden zulk gezwam gehoord betreffende de licentie. Eerst zeggen dat de nationaliteit van de licentie niet belangrijk is, om jezelf vervolgens twee alinea's lang tegen te speken, en met allerlei drogredenaties op de proppen komen waarom je het juist WEL belangrijk vind dat het team een bepaalde licentie heeft. Alsof het arme Duitsland een ontwikkelingsland is, en Spekenbrink en consorten zich geroepen voelen om het wielrennen daar op de kaart te zetten (maar dan wel met sponsoring uit Nederland natuurlijk!). In het kort, het komt er dus op neer dat Dhr. Spekenbrink liever Duits talent ontwikkelt dan Nederlands talent. Als de nationaliteit van een licentie niet belangrijk is zoals Spekenbrink beweerd, waarom het dan in eerste instantie überhaupt veranderen naar een Duitse? Als de nationaliteit van een licentie niet belangrijk is zoals Spekenbrink beweerd, waarom kan hij dan niet Duits talent ontwikkelen bij een ploeg met een Nederlandse licentie? Als het er "technisch" toch niet toe doet wat is dan precies het probleem? Lichtelijk hypocriet verhaal?

Geef mij maar Team Jumbo, heeft ook een prachtige internationale selectie, maar steekt de afkomst niet onder stoelen of banken! Doen ze slim. Kijk alleen al naar het forum hier op WF. Nogmaals, wielrennen is in Nederland veel populairder dan in Duitsland. We hebben hier in NL een veel rijkere wielercultuur. Maar ik begin nu ook een beetje te begrijpen waarom Spekenbrink zo wordt uitgekotst door vele wielerfans.

Blizzie Bliss 5 december 2020 om 00:01

-1

Apemantus 5 december 2020 om 00:05

Toelichting graag. Zodat ik je inhoudelijk van repliek kan dienen.

Of ben je daar te laf voor?

Edit: laat maar, net een kijkje op je profiel genomen.

Joaquim Agostinho 5 december 2020 om 10:08

Ik ben vooral benieuwd waar al die "Hollandse jongens" die voor een ploeg met een NL licentie rijden maar in Spanje, Monaco of België resideren, belasting betalen…..
Voorlopig heeft deze "Duitse ploeg" met een Nederlander de Giro gewonnen, voelt toch net iets anders dan voor een Sloveen juichen!

xistnc 5 december 2020 om 10:57

@koel
Jij juicht sowieso niet ‘voor’, maar ‘tegen’. Maakt het dan wat uit?

doorak 5 december 2020 om 19:48

Dat er destijds meer overwegingen zijn geweest om een D licentie te nemen is helder. En ja ook vanwege de Alpecin sponsoring. Overigens wanneer je goed leest dan zie je dat men weer terug zal gaan op een NL licentie maar niet op stap en sprong. Dat men nog altijd in samenwerking met Duitse bond talent tracht binnen te halen is ook een reden. Ook al koopt BoRA die mogelijk later op.

Op wielergebied is D inderdaad nog een ” ontwikkelingsland”. Niet het wielrennen zelf (Rudi Altig, https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Categorie:Duits_wielrenner) wel de beleving binnen de bevolking en vooral de media zoals de TV, lees ARD.
Verslaglegging van koersen is er summier vergeleken met Sp, It, Fr, B, Ned. Het was destijds de ARD die direct uitzenden van wielrennen staakte vanwege dopingperikelen.

Pure Duitse hypocrise en zgn correctheid ( ordnung muss sein) Hetgeen overigens een aantal Duitse kennissen en familieleden onderschreven. Immers destijds werden er meer langlaufers, biathlonners en gewichtheffers gepakt met doping en vooral de eerste met EPO.
Echter met name de wintersporten werden altijd live uitgezonden en verkorte verslagen nadien evenzo, het wielrennen werd volledig geboycot.
Dan kan men als achtergebleven beleid beschouwen. Er werd amper gesproken over de zeer vele dopinggevallen in langlaufen, biathlon en des te meer over het wielrennen. Puur omdat de wintersporten behoren bij de aloude traditie van het land ook al is dat slechts in het zuiden en Sauerland. Wielrennen heeft niet een echte “worteling” in de Duitse maatschapij ook al waren er vedetten in het verre verleden

Panache 5 december 2020 om 20:36

Ik denk niet dat wielrennen in Duitsland qua media-aandacht een ‘ontwikkelingsland’ is. Ik denk dat wielrennen voor de Duitsers gewoon geen A-sport is. Ontwikkeling suggereert ‘ze zijn er nog niet’ terwijl het eerder een gebrek aan interesse in deze mooie sport is.

Murcia 5 december 2020 om 21:27

In Duitsland wordt wielrennen net als schaatsen overigens gezien als een vooral Oost-Duitse sport.
Met alle negatieve associaties daarbij vanwege het staatsdopingprogramma van de DDR. Naast sportief bedrog zijn daardoor talloze mensenlevens verwoest.

Dus de reactie van de ARD op het georganiseerde dopinggebruik binnen T-Mobile was niet zo heel raar aangezien ze een belangrijke sponsor van de ploeg waren. Je kan terecht wijzen op de soepelere omgang met andere sporttakken met een zware dopinggeschiedenis maar dat een publieke omroep geld stak in een ploeg die zich schuldig maakte aan structureel dopinggebruik met medeweten en op instigatie van de leiding van het team was wel uniek en maakte hun breuk met het wielrennen wel begrijpelijk.

Verder is dankzij de inzet van de ARD de beerput van diverse dopingschandalen gelicht. Met de ontluisterende ontmaskering van Rusland als hoogte-dan wel dieptepunt. De ARD heeft een fantastische onderzoeksredactie olv Hajo Seppelt die zonder aanzien des persoons en met volledige ondersteuning van de omroep telkens weer laat zien hoe ver de tentakels reiken van de georganiseerde dopingmaffia. Daar kunnen veel andere media organisaties in Europa en ver daarbuiten een voorbeeld aan nemen.

Apemantus 6 december 2020 om 00:59

Dhr. Spekenbrink had geen benul wat voor "vlaggetje" op het team te "plakken" en heeft toen maar voor een Duits "vlaggetje" gekozen. Wel, nu we toch op een moment van herevaluatie van de licentie zijn aangekomen, heb ik een paar pointers voor Iwan. Het team heeft een Nederlandse historie, het hoofdkantoor van het wielerteam staat in Nederland, en het opleidingscentrum van het team staat eveneens in Nederland. Hmmmm…. verdomd lastig nog zo'n "vlaggetje" kiezen. Maar als je terminologie als "vlaggetjes plakken" bezigt voor je identiteit dan snap je er überhaupt niet veel van.

Zijn analogie met F1 gaat dan ook totaal mank. Ik denk dat het Ferrari heel veel uit maakt met wat voor licentie zij rijden. Het is namelijk ondenkbaar dat dat iets anders zou zijn dan de Italiaanse. Heeft alles te maken met identiteit. Hetzelfde geld voor Mercedes en een Duitse licentie, Renault en een Franse licentie, McLaren en een Britse licentie.

Kortom, er komt enkel kulargumentatie en drogredenatie uit zodra Spekenbrink zijn mond open doet. Hij kan beter zwijgen. Want met "vlaggetjes plakken" slaat hij de plank volkomen mis als het om identiteit gaat. Maar misschien wil hij wel een team met een identiteit gelijk de zijne, namelijk één die nergens voorstaat en meewaait met de wind van de dag.

doorak 6 december 2020 om 01:21

Mooi omschreven Murica maar verklaar dan ook eens waarom de ARD zonder aanziens der persoon vrijwel niets heeft gedaan aan dezelfde publiciteit genereren mbt langlaufen en duathlon terwijl daar minstens zoveel doping gevallen waren.
Het gaat niet eens over Oost en West Duitse sport. De winter/bergsporten behoren bij de Duitse trots. Vanuit de historie beschouwd men zich ook als land in de bergen, maakte vroeger een groter deel van de alpen deel uit van het oude Duitsland. Traditie en hoewel men vanuit de Duitse school ook hardrijders had en ja met nam na bouw ijzeren gordijn behoort die sport gewoon niet tot het erfgoed.

Apemantus 6 december 2020 om 01:29

Waarom voeren we nog steeds de discussie alpineskiën vs. wielrennen als het om Duitsland gaat? Duitsland is geen traditioneel wielerland. Punt.

Zou interessant zijn om te zien welke sport populairder is in Italië, skiën of wielrennen. Ik denk dat wielrennen (met twee vingers in de neus?) wint.

Murcia 6 december 2020 om 01:45

Doorak, ik heb al in mijn eerdere bijdrage aangegeven dat er weliswaar minder aandacht in Duitsland was voor dopingschandalen mbt Biathlon en Langlaufen maar juist de door mij genoemde Seppelt heeft meerdere reportages en artikelen gemaakt over georganiseerde doping netwerken binnen deze takken van sport. De Duitse skibond bv heeft via de rechter zijn publicaties proberen te verbieden wat niet slaagde en hij heeft over doping in het langlaufen via de Wenen route met diverse vertakkingen naar Duitsland gepubliceerd.

Dr op en dr over 5 december 2020 om 00:10

Al rijden ze met een Chinese licentie, het zal mij worst wezen zolang er maar enkele Nederlanders de kans krijgen om her en der een wedstrijdje te rijden. En voorlopig zit het wat dat betreft wel goed, de verhouding Nederlanders/Duitsers was 11-8 dit afgelopen jaar.

Geen idee hoe dat volgend seizoen zal zijn daar ik me nog niet echt heb beziggehouden met de selecties voor volgend jaar. Maar ik neem aan dat met een NL sponsor er heus nog wel voldoende NL talentjes hun kansen zullen krijgen.

Dat Spekenbrink en co vervolgens onder een Duitse licentie fietsen kan me geen ruk boeien, lekker belangrijk dat zielige chauvinistische gezeur. Als TJV vanaf morgen onder een Marokkaanse licentie gaat rijden zal ik ook niet minder hard voor het team supporteren.

Apemantus 5 december 2020 om 00:15

Beeldvorming is wel degelijk belangrijk. Stel ik wil een evenement of sponsor binnen halen, en ik krijg de vraag hoe het met het wielrennen er voor staat in Nederland. Één Nederlands team is zeer matig, maar twee teams is ineens uiterst solide tot zeer goed. Voor de beeldvorming wel degelijk van belang voor het wielrennen dus.

Maar goed, als er morgen dus nul Nederlandse teams in de Worldtour en het Proconti circuit rijden ervaar jij dat niet als problematisch, noch zou je dat jammer vinden. Ok, dat is helder dan.

platteprijs 5 december 2020 om 08:49

Eens met Apemantus

Dr op en dr over 5 december 2020 om 10:38

@Apemantus …> Problematisch zou ik het pas vinden als jonge Nederlandse renners geen plekje meer zouden kunnen vinden binnen het huidige wielercircuit.

Zo stoor ik me er bijvoorbeeld wel aan dat er op dit moment geen enkel Nederlands pro-continentaal team is, waar veel jonge renners de "tussenstap" zouden kunnen maken van amateur naar volwaardig prof.

Maar eenmaal de Champions League van het wielrennen bereikt is, nee dan kan ik er persoonlijk echt niet zo van wakker liggen waar die Nederlandse of Vlaamse renner nu rijd. Dan mag dat van mij een Franse, Italiaanse, Nederlandse, Spaanse, Duitse, Belgische of Amerikaanse ploeg zijn inderdaad.

Als je daadwerkelijk zoveel talent hebt en je jezelf op dat niveau weet te onderscheiden dan zal je in normale omstandigheden ook wel een ploeg kunnen vinden.
Ik ben supporter van de renners in bepaalde ploegen, en welk vlaggetje er achter de naam van die ploeg staat is niet zo interessant.

Ik kan best begrijpen dat anderen daar wel belang aan kunnen hechten hoor, maar ik persoonlijk wordt daar niet warm of koud van.

Kijk …. stel dat we nu terug naar een situatie zouden gaan waarin we weer met echte landenploegen zouden gaan rijden, dan zou ik uiteraard wel voor de Belgische en Nederlandse ploeg supporteren. Maar in de huidige vorm waar 60% van de ploegen toch gevuld is met buitenlanders, nee dan heb ik dat niet zo. Neem nu bijvoorbeeld een TJV, als we de opvallende resultaten van Kuss, Bennet, Van Aert en Roglic daar niet zouden hebben het afgelopen seizoen, wat hou je dan nog over ?

En ja ik begrijp natuurlijk ook wel dat dit een echt ongeluksjaar was voor de Nederlandse wielertoppers binnen het team. Persoonlijk vraag ik me dan ook af of dat misschien niet de reden is om zoveel waarde te moeten hechten aan het vlaggetje achter de naam van het team ? (Het is zo maar een gedachte hé, ik zeg niet dat het zo is.)
Kan zijn dat sommige dit gevoel hebben om het gebrek aan Nederlandse resultaten te compenseren ?

Apemantus 5 december 2020 om 13:44

@Dr op en dr over

"Maar eenmaal de Champions League van het wielrennen bereikt is, nee dan kan ik er persoonlijk echt niet zo van wakker liggen waar die Nederlandse of Vlaamse renner nu rijd."

Maar ik heb het helemaal niet over voor welke ploeg een bepaalde renner rijdt. Ik heb het over het grotere plaatje. Het maakt mij echt geen drol uit of een Nederlandse renner nu succes behaalt met ploeg X, Y of Z. Voor dat soort "zielig chauvinistisch gezeur" moet je inderdaad bij de Belgen zijn. Die vreselijk over de zeik zijn dat Wout van Aert voor een "Hollandse" ploeg rijdt, en er veel gewag van maken dat hij niet voor een Belgische ploeg rijdt.

En dit is natuurlijk een beetje de problematiek van deze site. Je hebt Belgen die denken namens Nederland te moeten spreken, vaak ten onrechte met hun vingertje gaan wijzen terwijl ze hun eigen stoepje nog niet schoongeveegd hebben. Een typisch geval van splinter, oog, balk. En ik heb het niet over u persoonlijk natuurlijk, ik neem aan dat het "zielig chauvinistisch gezeur" van de Vlaamse media ver van uw bed staat. Misplaatst ook om als Vlaming te zeggen dat het allemaal niet uitmaakt of er nu wel of niet een Nederlandse Worldtour ploeg is. Dat is een beetje als een rondje geven met de portemonee van een ander. Lekker makkelijk. Kijken of u er ook zo overdenkt als we morgen Deceuninck-Quickstep opdoeken.

rahimns 6 december 2020 om 13:01

@Dr op en dr over… ik weet niet hoe jij aan die verhouding komt maar afgelopen jaar was die 7 (ned) tegenover 6 (dui). Komend jaar draait deze volledig. Dan zijn er 8 Duitsers tegenover nog maar 5 Nederlanders. Het aantal Nederlanders is dan in tov 2015 gehalveerd. Ook in de opleidingsploeg loopt het aantal Nederlanders terug. Hopelijk stapt de ploeg weer snel over op een Nederlandse licentie en gaan ze ook weer investeren in meer Nederlands talent.

SnellePelle 6 december 2020 om 14:57

Team DSM profileert zich al internationale ploeg. Gezien het gezever hier zou ik Iwan adviseren ZEKER GEEN Nederlandse licentie aan te vragen. Sowieso om die lakse KNWU niet te spekken maar vooral om die zeveraars hier lekker te laten hijgen naar Team Jumbo Oostblok uitbuiter.

josemanuelfuente 5 december 2020 om 06:46

Ik supporter renners, geen teams.

platteprijs 5 december 2020 om 08:49

Om op het hoogste niveau renners te kunnen supporteren, zijn er simpelweg teams nodig. Om het Nederlandse wielrennen de komende decennia jaren op het huidige hoge niveau te houden, zijn er óók teams in Nederland nodig, van conti tm protourniveau. Zodat niet alleen de schaarse toptalenten bij de junioren en beloften een kans krijgen maar ook de categorie daarachter. Want er zijn genoeg renners die later beginnen of zich langzamer ontwikkelen. Nu heeft Nederland te weinig teams, vooral het ontbreken van een of twee procontiteams is een gemis.

BlancoProCycling 5 december 2020 om 07:17

“In samenwerking met het chemiebedrijf werd bijvoorbeeld Dyneema ontwikkeld”

Dat is wel echt pertinente onzin, DSM heeft dat patent eind jaren 70 al verkregen en begon de productie van Dyneema rond 1990. Dus dit is echt al heel lange tijd een kernproduct van DSM. Misschien hebben ze samengewerkt om dat in kleding te verwerken, maar dat is wel even wat anders dan een heel concept ontwikkelen.

Theo H 5 december 2020 om 23:47

Dat viel mij ook meteen op. Als je ook maar een beetje verstand van de materie hebt, schrijf je zoiets niet op. De samenwerking met Sunweb betreft ‘slechts’ de verwerking van deze vezel in wielerkleding.

Simon1 5 december 2020 om 09:15

Voel amper binding met deze ploeg.

zacht 5 december 2020 om 10:51

Hoe krijg je al die krullen onder een helm?

debarreman 5 december 2020 om 11:42

Nog informatie over geld/budget dat DSM er in stopt?

Murcia 5 december 2020 om 23:29

Geen info over het bedrag wat DSM inbrengt, maar volgens Spekenbrink blijft het totale budget van de ploeg gelijk aan wat het nu is. Je mag dan aannemen dat DSM per jaar net zoveel in de ploeg gaat stoppen als Sunweb deed.

rahimns 5 december 2020 om 23:49

Minder want Sunweb blijft ook aan als subsponsor.

FritsvanHoefelen 6 december 2020 om 09:55

DSM was ook al subsponsor toch? Al zullen ze vast niet 1-op-1 geruild hebben

xistnc 6 december 2020 om 11:04

Ik vermoed precies genoeg om de ploeg enigszins competitief in leven te houden gedurende de langlopende verplichtingen die eerder onder de naam Subweb werden aangegaan. DSM is geen ‘merk’ dus de commerciële belangen zijn heel anders dan voor (bijvoorbeeld) supermarkten, vakantieverkopers, loterijen en fietsfabrikanten. Het belang van DSM zit hem hooguit in een innovatief imago en ‘greenwashing’. Het siert ze natuurlijk dat ze op deze manier a la Ineos hun nek uit steken, maar ik heb mijn bedenkingen bij de houdbaarheid ervan.

Headlines

Materiaalzone

Populair