Dit is het gewijzigde parcours van het WK veldrijden 2023 in Hoogerheide
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
donderdag 2 februari 2023 om 07:45

Dit is het gewijzigde parcours van het WK veldrijden 2023 in Hoogerheide

De Wereldbeker in Hoogerheide voelt vaak als een warm welkom voor de crossers en zal dat nu ook als WK-omloop zijn. Het is een wedstrijd aan een hoge intensiteit, vanwege het snelle karakter van de omloop. De Brabantse Wal is het decor voor de GP Adrie van der Poel. WielerFlits vroeg de parcoursbouwer en naamgever van de cross naar de wijzigingen voor het WK-parcours.

De ronde is uitgetekend door Van der Poel senior zelf, met hulp van Marc Dierickx, en in de loop der jaren is het ook nauwelijks veranderd. Er zitten de nodige bochten in de omloop, maar ook een aantal rechte stukken. Het voornaamste doel dat de organisatie stelt: overzicht bieden aan het publiek.

Kenmerkend voor het rondje zijn de passages door het bos over de Brabantse Wal, de bekende U-bocht om de boom en de trappen – die de naam Stairway to Heaven draagt, vernoemd naar het iconische nummer van rockband Led Zeppelin – vlak voor het einde van de ronde op de hellende Scheldeweg. Daar waar Mathieu van der Poel in 2018 ook Nederlandse kampioen op de weg werd.

De totale lengte herbergt ruim drie kilometer. In vergelijking met het parcours van de Wereldbeker (de UCI roept Hoogerheide al jaren uit tot de best georganiseerde Wereldbeker van de cyclus) tekenen we een aantal wijzigingen op.

De iconische trappen in Hoogerheide – foto: Cor Vos

Om de laatste stand van zaken door te nemen, laten we parcoursbouwer Adrie zelf aan het woord. “De fietsbrug na de startstrook is teruggekeerd. Die zat er altijd in, maar vorig jaar was deze niet nodig omdat er geen publiek welkom was. Daarna is er tot na de eerste materiaalpost weinig veranderd. Daarna wel.”

“We maken nu een extra lus voor het bos langs. Dat heeft te maken met de ondergrond, omdat het de laatste tijd veel geregend heeft. Ik wil niet dat de renners te veel achter elkaar moeten lopen. Liever vier keer vijftig meter, dan één keer tweehonderd meter. Daarnaast rijden ze dit keer niet meer door de onderste wei aan de bovenkant van het middenterrein.”

Veiligheid
Daardoor ligt er nu een extra derde lus voor de VIP-tent. “Dat is uiteraard voor hen interessanter, maar dat heeft vooral te maken met veiligheid”, legt Van der Poel uit. “Het publiek kan zich daardoor vrijer bewegen en we hebben bijna geen doorgangen meer op het parcours, alleen twee voor de veiligheidsdiensten. Dat hebben we opgelost door drie bruggen te plaatsen, waar het publiek dan onder door kan.”

“Ook is er een loopbrug over het parcours, waardoor mensen van de VIP-tent het veld in kunnen en vice versa. De toeschouwers mogen nu ook helemaal rond lopen. Dat hebben we met Natuurmonumenten – die eigenaar zijn van de grond en zeer welwillend zijn geweest – kunnen regelen. Voor ieders is er dus wat wils, en de risico’s zijn geminimaliseerd.”

Het noordelijke deel van het parcours met de trappen en de schuine kant vlak voor de finish, zijn onberoerd gebleven. “Maar net daarvoor is wel iets veranderd”, wijst Adrie van der Poel aan. “De balken lagen voordien voor de VIP-tent, maar die leggen we nu in het rechte stuk voor het podium voor mindervaliden en parallel aan de schuine kant na de trappen.”

“We wilden er 100% zeker van zijn dat de ondergrond bij de balken geen modder wordt (vorig jaar was dat wel het geval met een aantal valpartijen tot gevolg, red.). Nu liggen die dus zo’n 500 meter voor de finish, gevolgd door de trappen en dan de schuine kant, voor de hellende laatste rechte lijn naar de eindstreep.”

‘Het mooie is dat je overal het verschil kunt maken’
Van der Poel zelf is blij met hoe de omloop is uitgetekend en opgebouwd, maar laat het aan de renners om erover te oordelen. “Ik denk dat het afwijkend is, omdat het een beetje lijkt op een cross van vroeger. Er zitten niet te veel 180-graden-bochten in, die we de laatste jaren wel in veelvoud zien. Hier zie je meer doortrapbochten.”

“Het mooie en gelijk ook uitdagende aan deze ronde is dat je overal het verschil kunt maken. Al zijn we wel verschrikkelijk afhankelijk van het weer. Regent het, dan is het veel lopen in de modder in de onderste wei. Daar komen we nu terug uit het bos, echt een lastig stuk. Ik vind dat een heel mooie en spectaculaire meerwaarde.”

Blijft het droog, zoals de voorspellingen zeggen, dan verwacht de parcoursbouwer een snelle cross zoals we die kennen in Hoogerheide. “Maar ook dan zullen in dat nieuwe stukje naar de tweede materiaalpost toe verschillen ontstaan, zeker met die twee bruggen. We hopen er iets moois van gemaakt te hebben en ik denk dat we de lat weer een stukje hoger hebben gelegd, qua veiligheid.”

“Op 95% van de ronde zijn veiligheidszones ingebouwd, waardoor het publiek daar twee meter van het parcours af blijft. Gekke taferelen gaan we daardoor hopelijk niet zien. Ik hoop gewoon op een mooi WK-weekend. Voor mij is het geslaagd als er geen ongelukken gebeuren.”

RIDE Magazine
27 Reacties
Sorteer op:
30 januari 2023 19:52
Blijft gek. De vader van een titelfavoriet die het WK parcours maakt.
    31 januari 2023 20:24
    Dat past toch juist prima bij deze sport?
30 januari 2023 13:57
De loopzones zo kort mogelijk houden (liever 4x 50m ipv 1x 200m) en de balkjes korter bij de finish. Ik weet in wie z’n voordeel dat is … Zal wel toevallig zijn ;-)
    1 februari 2023 08:50
    Ja, die van Wout!
    Lopen is natuurlijk áltijd in Wout's voordeel, ongeacht de lengte. En de balkjes liggen op een makkelijkere plek zonder modder, daar kan Mathieu minder voordeel uit zijn iets betere springtechniek halen.

    EDIT: ik begrijp dat de balkjes op een daadwerkelijke helling liggen waarbij springen quasi-onmogelijk is. In dat geval kan het wel een voordeel zijn voor MvdP; mits hij kan springen. Anders ook geen voordeel.
30 januari 2023 19:56
Eens raar ja. Maar goed ook WVA heeft titels gehaald op parcours door Adrie gemaakt.
31 januari 2023 08:47
Het is eigenlijk een variant op follow the money. Wie is er bevoordeeld door de parcourswijziging (balkjes vlakbij de aankomst) bij de vrouwen? En wie bij de mannen? En voor welk team rijden de bevoordeelden?
30 januari 2023 18:57
De veranderingen die aangebracht zijn duidelijk in het voordeel van VDP.
30 januari 2023 21:02
"De balken lagen voordien voor de VIP-tent, maar die leggen we nu in het rechte stuk voor het podium voor mindervaliden"
Daar zullen die mindervaliden bij mee zijn...
    30 januari 2023 21:09
    Die hoeven niet over die balken om aan het podium te geraken hé ;-)
    2 februari 2023 13:30
    Met andere woorden als je over die balken flikkert, kun je gelijk die tribune op.
30 januari 2023 19:13
Hopelijk nog een beetje regen deze week, het moet geen modderfestijn zijn maar het omloopje van vorige zondag was toch wel erg droog en daardoor totaal niet selectief. In Zolder bleven die twee mooi bij elkaar maar was het verloop voorspelbaar en saai, met wat gladheid hier en daar krijg je Loenhout taferelen wat een spektakelstuk is gebleken dat niet te voorspellen was.
30 januari 2023 21:27
Zin in! Aanstaande zondag ga ik voor het eerst naar de cross, als cadeau aan mijn pa. Heeft iemand misschien een gouden tip waar te staan langs het parcours voor het meeste spektakel? Bvd!
    30 januari 2023 23:07
    Materiaalpost schijnt het circus te zijn anno 23.
    31 januari 2023 08:03
    Reken alvast maar dat het heel druk gaat worden ben benieuwd hoeveel je kunt zien. Hopelijk zijn er genoeg grote schermen.
31 januari 2023 09:09
Ik ga er van uit dat ze aan elkaar gewaagd zijn. Dan is het laatste deel van het parcours extra belangrijk. Maar wat je ook doet, er is er altijd 1 die een voordeel heeft. MvdP springt sneller over balken, WvA loopt sneller. De enige oplossing is om van de Koppenbergcross het WK te maken. Daar wint de sterkste altijd. Namen kan wellicht ook.
    31 januari 2023 10:19
    De koppenberg is toch een zuivere klimcross, daar wint dan gewoon de lichtste springer die toch wat watt/kg kan duwen, Pidcock dus. Mag ook wel eens een keer natuurlijk maar ik zie dit niet meteen gebeuren op een WK.
    31 januari 2023 12:16
    Klopt. Wat ik eigenlijk bedoel is dat het een parcours moet zijn met een langere finish, zonder balken en loopstroken of een finish 50 meter na de laatste scherpe bocht. Het was leuk om te zien wat MvdP deed in Benidorm met dat uitremmen, maar voor hetzelfde geld loopt dat volledig mis en winnen ze geen van tweeën.
30 januari 2023 19:03
Haha begint dat gezeur nu al.
30 januari 2023 20:06
Heel raar dat dit allemaal toegelaten wordt bij de belangrijkste wedstrijd van het seizoen
30 januari 2023 20:22
Het is natuurlijk gek en voer voor speculatie wannneer de papa van een titelkanidaat het parcours ontwerpt. Daarentegen doet hij dit kennelijk al toen MvdP nog geen ‘Adrie’ zeggen kon en inschatten of hij hier de marginal gains forceert die 5-3 mogelijk maakt…? Ik vind het maar lastig in te schatten.
31 januari 2023 20:25
Quote:
Er zitten de nodige bochten in de omloop, maar ook een aantal rechte stukken.

Toe maar.
    31 januari 2023 20:56
    Dan haak ik af - bochten en rechte stukken interesseren mij niet...
    2 februari 2023 09:16
    Sowieso is recht relatief. Het gaat immers om je uitgangspunt.

    Neem je Oost-West/Noord-Zuid als basis loop je al snel de kans dat ze allemaal scheef zijn.
2 februari 2023 17:00
Och heden, echt des veldrit dit, Adrie trekt zich veldritkritiek aan en wil dus ook nooit meer een WK helpen opzetten: https://sporza.be/nl/2023/02/02/parcoursbouwer-adrie-van-der-poel-het-wk-is-zwaarder-dan-iedereen-denkt~1675351379912/

Welke kritiek was dat uberhaupt? Zelfs Niels Albert vond het overtrokken.
30 januari 2023 20:02
Balkjes verplaatsen om een renner voordeel of geen nadeel te geven op een WK. Waar hebben we dat nog gezien, was volgens mij ook in Nederland.
    30 januari 2023 20:13
    Ooit hebben ze ook eens een balkje weggehaald en dat was toen erg nadelig voor Mathieu, en dat was niet in nederland. In dit geval gaan die balkjes weinig verschil maken.
    2 februari 2023 14:12
    Dat was in Zolder, en het parcours daar was gemaakt door Adrie VDP en vriend Dierckx, die staat in de materiaalpost met Mathieu zijn fiets.
    De weken voor dat WK had Mathieu alles gewonnen, deels laten winnen onder invloed van Albert om VDP in de waan van 'onklopbaarheid' te laten, en alzo bij regen werden de balken voor de helling verwijdert, 'het was toch niet nodig', die fout willen ze nu zeker niet maken.
    Ik zie ze zelfs nu bekwaam om bv een Van der Haar de opdracht te geven om Wout zoveel mogelijk te hinderen .

Reacties zijn gesloten.