Dit is de selectie van Soudal Quick-Step in 2024: Wat gebeurt er met de laatste twee plekjes?
Foto: Cor Vos
donderdag 9 november 2023 om 13:14

Dit is de selectie van Soudal Quick-Step in 2024: Wat gebeurt er met de laatste twee plekjes?

Met de komst van Gianni Moscon heeft Patrick Lefevere zijn huiswerk rond voor volgend seizoen. Althans, dat meldde Lefevere gisteren zelf bij Sporza. Met het Italiaanse ‘enfant terrible’ zou de ploegbaas zijn 27e renner voor volgend jaar hebben gecontracteerd, maar vooralsnog is er slechts weet van een officiële overeenkomst met 25 coureurs.

Onder die 25 renners vinden we alvast negen nieuwe namen terug. Een belangrijke prioriteit voor Lefevere was het versterken van de klimploeg rondom kopman Remco Evenepoel. In dat opzicht is Mikel Landa, de nummer vijf van de Vuelta die overkomt van Bahrain Victorious, een prima aanwinst. Ook Vredeskoers-winnaar Antoine Huby (Vendée U) zou op dat terrein van pas kunnen komen, net als opleidingsproducten William Junior Lecerf en Gil Gelders.

De ploeg hevelde overigens nog twee andere talenten over vanuit de opleidingsploeg, maar dan met het oog op de klassieke kern rond Yves Lampaert, Julian Alaphilippe en Kasper Asgreen: de 22-jarige Warre Vangheluwe, die dit jaar al Gullegem Koerse bij de profs won, en de meer ervaren Jordi Warlop. Ayco Bastiaens komt over van de opleidingsploeg van Alpecin-Deceuninck en lijkt de man die Tim Declercq moet vervangen met lange beurten aan de kop van het peloton. Luke Lamperti (Trinity) heeft dan weer snelle benen in huis.

Magnier en Knox?
Dan rest de vraag: welke renners mogen de overige plekjes claimen? Eén plaats lijkt voorbestemd voor het Franse talent Paul Magnier. Officieel werd die komst nog niet bevestigd, maar L’Equipe lijkt vrij zeker van haar stuk. Anderzijds heeft James Knox nog geen officiële overeenkomst voor 2024 beet. Heeft de Britse klimmer, die met Evenepoel de Vuelta afwerkte, zijn contract met Lefevere verlengd, of tovert die laatste nog een konijn uit zijn hoge hoed?

RIDE Magazine
6 Reacties
09-11-2023 14:08
Ik vind het best een prima selectie. Ze hebben enkel voor de tour geen team om wekenlang de koers te dragen en moeten het op de keien met het predikaat 'outsiders' doen.

Nog steeds kan ik me voorstellen dat de overweging giro (beter parcours voor de kopman, relatief sterk team afvaardigbaar) versus tour daar speelt. Wanneer je voor de tour gaat zou ik dat met een 'niks moet, alles mag'-focus doen, inclusief ferm voorjaar. De giro kan je vooraf laten gaan met titel verdedigen in Luik en vol voor de winst rijden. Zelfs dubbelen met vooraf de bepaling voor ritten te gaan en na max 2 weken resoluut uit te stappen is mogelijk.
    09-11-2023 14:47
    Als je naar de Tour gaat met Evenepoel, Landa, Van Wilder, Vervaeke, Masnada, Lampaert, Asgreen en Alaphilippe, heb je toch echt al wel een stevige selectie staan? Heb je nog jongens als Cattaneo, Cerny, Hirt, Pedersen, Moscon,... als reserves mocht iemand niet 100% zijn. Kheb bv Pogacar al met zwakkere ondersteuning richting Tour zien vertrekken in het verleden.
    09-11-2023 16:18
    Het verleden is niet irrelevant maar aankomende tour heb je bizarre equipes van de 2 kemphanen aan de start staan die je altijd gaan overtreffen. Het komt er dus op neer dat je een tour lang op de gewenste tempo's van Vingy en/of Pogi omhoog gaat. Welnu, een makkelijkere giro met een ploeg die daar wel het heft in handen nemen kan biedt meer kansen, nog even los van het deelnemersveld.

    Ik denk dat een Evenepoel die voor het hoogste gaat bij uitstek het type renner is die graag de boel 'zijn' boel houdt, bergop.
09-11-2023 14:53
James Knox blijft ook, dat maakt al 26.
En er was sprake van de komst van Paul Magnier van Trinity. Zou nr 27 kunnen zijn.
09-11-2023 13:30
Smalle selectie. Hoeft geen probleem te zijn maar de reservebank is wel erg dun qua kwantiteit en kwaliteit.

Edit redactie: aangepast, bedankt!
    09-11-2023 14:00
    Ze hebben opnieuw een brede selectie in het Devo team (15 renners) met daaronder wel wat 20-plussers. Maar er mag wel nog ‘n naam of 2 bij inderdaad.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine