Dit is de nieuwe wielerkalender
De UCI heeft zojuist de aangepaste wedstrijdkalender voor 2020 officieel bekendgemaakt. Bekijk hieronder welke wedstrijden een nieuwe datum hebben gekregen.
1 augustus: Strade Bianche
5-9 augustus: Ronde van Polen
8 augustus: Milaan-San Remo
12-16 augustus: Critérium du Dauphiné
16 augustus: Prudential RideLondon-Surrey Classic
25 augustus: Bretagne Classic – Ouest-France
29 augustus- 20 september : Tour de France
7-14 september: Tirreno-Adriatico
11 september: Grand Prix Cycliste de Québec
13 september: Grand Prix Cycliste de Montréal
20-27 september: WK wielrennen
29 september – 3 oktober: BinckBank Tour
30 september: Waalse Pijl
3-25 oktober: Giro d’Italia
4 oktober: Luik-Bastenaken-Luik
10 oktober: Amstel Gold Race
11 oktober: Gent-Wevelgem
14 oktober: Dwars Door Vlaanderen
15-20 oktober: Gree – Tour of Guangxi
18 oktober: Ronde van Vlaanderen
20 oktober – 8 november: Vuelta a España
21 oktober: Driedaagse Brugge-De Panne
25 oktober: Paris-Roubaix
31 oktober: Ronde van Lombardije
Of de wedstrijden daadwerkelijk kunnen doorgaan is afhankelijk van de coronamaatregel, die per land verschillen.
Ook de Tour of Guangxi tijdens de Giro lijkt me niet aantrekkelijk.
Ook spijtig dat de grote ronden niet bereid waren om voor een wedstrijdduur van twee weken te gaan, nu degradeert de Ronde van Italië zichzelf bijvoorbeeld omdat er veel andere mooie wedstrijden tegelijkertijd zullen worden georganiseerd.
Sowieso allemaal in voorwaardelijke wijs: als het virus in de herfst weer agressief de kop opsteekt (en dat is wat er verwacht wordt), lukt het niet. Als het niet zo is, wordt het wel een koersherfst om nooit meer te vergeten :). Fingers crossed!
Erg aantrekkelijk is het inderdaad niet, maar ik snap ook wel dat ze die organisatie niet zomaar van de kalender af kunnen gooien.
Je zit met tegelijk de Giro, Vuelta en de klassiekers.
Tevens heb ik nu al medelijden met de ploegleiders die de renners mogen verdelen. Dit is echt geen gemakkelijke puzzel om te leggen. Laat je de klassiek renners de TdF rijden?
Om op 20september uit de TdF te komen, 1 week later het WK rijden en direct erna de heuvelklassiekers te starten?
Of 3weken later te beginnen aan de 'vlaamse' klassiekers?
Denk dat de Vuelta zowiezo een 'minder' sterk deelnemerveld zal hebben
Flanders Classics wil daar de Scheldeprijs en Brabantse Pijl nog op krijgen....
Ook nog uit het UCI persbericht:
"Dates to be confirmed: EuroEyes Cyclassics Hamburg (Germany) and Eschborn-Frankfurt (Germany).
The National Championships should take place from 20 to 23 August. However, their dates will be subject to the possibility of National Federations to organise their event in August. Depending on the case, alternative dates may be proposed as we note that it will be impossible for numerous major National Federations to hold their National Championships on the dates scheduled by the UCI."
en een roubaix in de herfst!
Heb ik net een beetje ervaring mee, dus dat moet lukken! :)
Hoe dan? Renners uit zoveel verschillende landen over de hele wereld laten reizen? Twee weken quarantaine onmogelijk voor de koersen
Zolang er geen vaccin is, is dit met vuur spelen!!
En tijdens de Tour nul andere koersen terwijl de Giro tegelijk met zeven andere wedstrijden plaatsvindt en de Vuelta tegelijk met vijf.
Giro zal kind van rekening worden. Niemand die 2 weken na Tour de Giro gaat doen en ook alle klassieke renners zullen daar niet starten. Daarentegen start je met beste ploeg in Giro heb je dikke kans die te winnen (eindelijk dan Kruiswijk?)
Ik vraag me wel af wie er daar zullen starten en ook de Tour zullen rijden. Meesten zullen dan juist nog op hoogtestage zijn. Denk dat die eerder TdP zullen kiezen voor de hoogtestage.
Dat giro en vuelta mogelijkerwijs wat vreemde selecties gaan verwelkomen zie ik als pluspunt, dat gaat party worden.
Omdat het maar drie maanden zijn is de kans wel groot dat elke ploeg over 25 renners in vorm beschikt (en bijbehorend personeel), en dus prima een tripel-programma kan rijden. Alleen moet er dan wellicht af en toe wat vervoer gehuurd worden. Normaal is dit over 8 maanden natuurlijk wat meer schipperen.
Wat betreft die koersen in China kan dit best een 3e opstelling zijn voor de teams. Bussen, auto's en vrachtauto's gaan dan sowieso al niet mee en elke renner heeft zijn eigen wedstrijdfietsen. Voor veel fietsfabrikanten en andere sponsoren zijn die koersen wel degelijk van belang voor de consumentenmarkt daar. Daarbij betalen de organisatoren daar best een mooie bijdrage aan de UCI om die kosten goed te maken.
Ik verwacht dat de koersen in augustus-september zeker zullen kunnen doorgaan. Coronavirussen houden niet van zomerse omstandigheden en wellicht zal het virus vrijwel weg zijn in Europa. Vergeet niet dat de epidemie nu al flink aan het dalen is in Europa.
Ik vrees wel een beetje voor de wedstrijden tweede helft van oktober en zeker de vuelta begin november kan een linke boel worden. De tweede golf zal dan waarschijnlijk beginnen.
Hopelijk regen en een krachtige zijwind die dag. Laat maar komen.
Dit is een "voorlopige kalender"...
Niemand (zelfs de meest deskundige virologen niet) kunnen nu al inschatten hoe de situatie over enkele maanden zal zijn!
Natuurlijk hoop ik als wielerliefhebber dat alle geplande koersen doorgang kunnen vinden maar de realiteit is dat wij van dag tot dag, van week tot week en van maand tot maand moeten afwachten of het VEILIG is.
Veilig voor iedereen, als u begrijpt wat ik bedoel.
Nee, als het niet kan dan kan het niet nee.