Deze kopmannen rijden de Giro, Tour en Vuelta in 2021

dinsdag 26 januari 2021 om 08:00
Deze kopmannen rijden de Giro, Tour en Vuelta in 2021

foto: Cor Vos

Overzicht

Het is nog even wachten op de start van het nieuwe seizoen, maar achter de schermen zijn de ploegen al druk bezig met de grote rondes. Wat weten we al over het deelnemersveld in de Giro, Tour en Vuelta? WielerFlits zet alles op een rijtje.

Giro d’Italia (8 mei-31 mei)

Klassementsrenners
flag-ru Aleksandr Vlasov (Astana-Premier Tech)
flag-es Pello Bilbao (Bahrain Victorious)
flag-es Mikel Landa (Bahrain Victorious)
flag-de Emanuel Buchmann (BORA-hansgrohe)
flag-it Fausto Masnada (Deceuninck-Quick-Step)
flag-fr Thibaut Pinot (Groupama-FDJ)
flag-gb Tao Geoghegan Hart (INEOS Grenadiers)
flag-es Marc Soler (Movistar)
flag-it Domenico Pozzovivo (Qhubeka ASSOS)
flag-nl Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
flag-it Vincenzo Nibali (Trek-Segafredo)
flag-it Davide Formolo (UAE Emirates)
flag-nz George Bennett (Jumbo-Visma)

Niet-klassementsrenners
flag-sk Peter Sagan (BORA-hansgrohe)
flag-it Filippo Ganna (INEOS Grenadiers)
flag-it Giulio Ciccone (Trek-Segafredo)
flag-co Fernando Gaviria (UAE Emirates)
flag-us Brandon McNulty (UAE Emirates)


Tour de France (26 juni-18 juli)

Klassementsrenners
flag-dk Jakob Fuglsang (Astana-Premier Tech)
flag-es Ion Izagirre (Astana-Premier Tech)
flag-es Mikel Landa (Bahrain Victorious)
flag-nl Wout Poels (Bahrain Victorious)
flag-nl Wilco Kelderman (BORA-hansgrohe)
flag-fr Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick-Step)
flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ)
flag-co Egan Bernal (INEOS Grenadiers)
flag-gb Chris Froome (Israel Start-Up Nation)
flag-co Miguel Ángel López (Movistar)
flag-es Enric Mas (Movistar)
flag-nl Bauke Mollema (Trek-Segafredo)
flag-it Vincenzo Nibali (Trek-Segafredo)
flag-si Tadej Pogačar (UAE Emirates)
flag-si Primož Roglič (Jumbo-Visma)
flag-nl Tom Dumoulin (Jumbo-Visma)
flag-nl Steven Kruijswijk (Jumbo-Visma)

Niet-klassementsrenners
flag-fr Benoît Cosnefroy (AG2R Citroën)
flag-nl Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix)
flag-kz Alexey Lutsenko (Astana-Premier Tech)
flag-de Pascal Ackermann (BORA-hansgrohe)
flag-de Lennard Kämna (BORA-hansgrohe)
flag-at Patrick Konrad (BORA-hansgrohe)
flag-sk Peter Sagan (BORA-hansgrohe)
flag-ie Sam Bennett (Deceuninck-Quick-Step)
flag-fr Arnaud Démare (Groupama-FDJ)
flag-fr Valentin Madouas (Groupama-FDJ)
flag-dk Mads Pedersen (Trek-Segafredo)
flag-be Jasper Stuyven (Trek-Segafredo)
flag-ch Marc Hirschi (UAE Emirates)
flag-no Alexander Kristoff (UAE Emirates)
flag-pl Rafal Majka (UAE Emirates)
flag-be Wout van Aert (Jumbo-Visma)


Vuelta a España (14 augustus-5 september)

Klassementsrenners
flag-at Felix Großschartner (BORA-hansgrohe)
flag-es Fausto Masnada (Deceuninck-Quick-Step)
flag-co Rigoberto Uran (EF Education-NIPPO)
flag-co Miguel Ángel López (Movistar)
flag-es Enric Mas (Movistar)
flag-es Alejandro Valverde (Movistar)
flag-it Giulio Ciccone (Trek-Segafredo)
flag-si Tadej Pogačar (UAE Emirates)

Niet-klassementsrenners
flag-es David De la Cruz (UAE Emirates)
flag-pl Rafal Majka (UAE Emirates)
flag-it Matteo Trentin (UAE Emirates)


Dit bericht wordt voorzien van updates. Hebben wij een doelstelling van een kopman gemist? Laat het weten in de reacties met de bron erbij.

Dit artikel delen:

41 Reacties

flitsvolger 19 december 2020 om 16:34

Gaat ook Alaphilippe met het doel een klassement te rijden naar de Tour? Is dat waarom hij bij de klassementsrenners is ingedeeld?

Alai91 21 december 2020 om 07:57

Denk dat ie gewoon weer volle bak gaat in de eerste week en vervolgens ziet hoe ver hij komt in de laatste 2 weken

Lalsacien 19 december 2020 om 17:39

Cosnefroy gaat alleen voor de gele trui in het begin van de Tour!

S'mon 19 december 2020 om 20:02

Onder de witruimte zijn de renners die kopman zijn voor etappewinst of sprinters. Dit is toch wat ik ervan kan afleiden.

Lalsacien 20 december 2020 om 08:38

Dat zou inderdaad kunnen. Er staat een reclame item bij mij tussen die renners.

Wheely 19 december 2020 om 17:49

Ook Ganna zal niet voor een klassement gaan lijkt me, zo staan er wel meer bij.

S'mon 19 december 2020 om 20:01

Onder de witruimte zijn de renners die kopman zijn voor etappewinst of sprinters. Dit is toch wat ik ervan kan afleiden, als dit is wat u bedoeld.

Wheely 22 december 2020 om 09:43

Het is inmiddels helemaal aangepast maar eerst was vrij onduidelijk ook bij mij stond er reclame tussen. Nu is het uiteraard zo klaar als een klontje.

S'mon 22 december 2020 om 10:02

Inderdaad, een pluim voor de redactie.

Limal 20 december 2020 om 08:21

Dus Bora gaat met zijn Duitstalige klassementsmannen naar de Giro en Kelderman mag het als speerpunt (naast Kämna?) gaan waarmaken in de Tour? Dat vind ik toch wel verrassend. Niet dat Kelderman in de Tour start, maar dat vnl Buchmann dit niet zou doen. Ik weet het, tijdritkilometers en de OS, maar toch. Goed in elk geval voor Wilco!

Derierre de la course 21 december 2020 om 15:50

Ook Sagan en Ackerman gaan mee naar de Tour, dus dat wordt geen klassementsploeg. Hooguit 1 of 2 man ondersteuning, al kunnen Sagan en co daarin ook een steentje bijdragen. De kopmannen in de Giro krijgen het hele team in dienst lijkt het.

Geen idee ook hoeveel Sagan nog in te brengen heeft na afgelopen jaar.

Bazzz 20 december 2020 om 08:50

Bora overtreft mobistar met het aantal klassementsmannen in 1 ronde

CechRepublic 20 december 2020 om 09:06

Bora stuurt aardig ploegje naar de Giro.

FDJ 20 december 2020 om 10:02

Cosnefroy als kopman. Dan is het voor AG2R een armoedig jaar. Komt op alle fronten, tijdrit, sprint en klimmen te kort om daar als kopman uitgespeeld te worden. Leuke renner voor in de aanval, maar thats it.

S'mon 20 december 2020 om 10:21

Onder de witruimte/reclame zijn de renners die kopman zijn voor etappewinst of sprinters. Dit is toch wat ik ervan kan afleiden.

FDJ 20 december 2020 om 10:39

Dat herhaal je inderdaad nu al 3x. Ik schrijf echter ook dat ik er geen echte sprinter en of tijdrijder in zie. Als je zijn naam noemt kun je net zo goed elke bevestigde naam noemen.

Zo zie ik in Soler ook geen pure klassementsrenner voor een grote ronde, maar meer iemand voor rondjes van een week. Zoals LLS rond 2010 reed bv.

S'mon 22 december 2020 om 09:30

Misschien niet als sprinter of tijdrijder, maar Cosnefroy kan in een overgangsetappe wel meedoen voor winst in een kleine kopgroep, dus…

En de reden dat ik het al drie keer herhaal is omdat u het blijkbaar nog steeds niet snapt, als u een beetje logisch na zou denken zou u er misschien zelf achter komen.

lander luypaert 20 december 2020 om 12:11

Pogacar rijdt ook de Tour hee :)

Derierre de la course 21 december 2020 om 15:50

Dat vroeg ik me dus ook af, gaat hij zijn titel verdedigen of kijkt hij welke ronde het meest passende parcours heeft (lees: welke ronde biedt het meeste startgeld).

lander luypaert 22 december 2020 om 08:37

Het management van Uae heeft al laten weten dat hij de Tour zal verdedigen. Een eventuele start in de Giro is de kans zeer klein zeiden ze.

Derierre de la course 22 december 2020 om 13:58

Aah die had ik gemist. Thanx

Rendo 21 december 2020 om 09:51

Kunnen de updates duidelijk zichtbaar gemaakt worden? Want afgelopen seizoen was het echt niet mogelijk om te zien wat de wijzigingen waren.

toiletduck 21 december 2020 om 11:27

Helemaal eens!

ThorHushovd 21 december 2020 om 12:09

Ik zie niet in waarom, het is een overzicht dat actueel gehouden wordt en continu aan verandering onderhevig is.

Een renner ergens nieuw aan toevoegen zou je eventueel nog wel duidelijk kunnen maken (met een ster van onlangs toegevoegd – waarbij je ‘onlangs’ dan ook nog moet definiëren als bijvoorbeeld max x-aantal dagen geleden), maar een naam ergens weghalen wil je dan ook zien met een doorstreepte renner ofzo? Dan wordt het overzicht er niet beter van lijkt me. Nou goed, ik zie er zelf niet zo snel heil in hoe dat wel overzichtelijk te doen, maar zie er bovenal de meerwaarde niet van in.

Derierre de la course 21 december 2020 om 15:52

Chronologisch aanvullen ipv alfabetisch. Dan weet je genoeg. En idd doorstrepen ipv uitgummen.

95procentftp 21 december 2020 om 13:17

Sagan en Ackermann samen naar de tour én Wilco C. als klassementsman mee? Het lijkt erop dat Bora geen vertrouwen meer heeft in de kansen van Sagan op groenetruiwinst…

S'mon 11 januari 2021 om 15:46

Er was Ackerman beloofd dat hij gedurende zijn contract minstens 1 keer mee mocht naar de Tour, en aangezien zijn contract eind dit jaar afloopt “moet” hij wel mee dit jaar.

Groetjesaandevoetjes 11 januari 2021 om 16:18

Kelderman, Kämna, Konrad, Schachmann voor klassement, etappes met klimmetjes en dan Sagan, Ackermann, + 2 helpers voor de sprint etappes. Wellicht dat Sagan iets in de tour kan in die openingsweek. Die gele trui staat hem goed.

Casar 11 januari 2021 om 15:03

Wat is jullie bron van de Vuelta deelname van Großschartner

Casar 11 januari 2021 om 18:18

Dank!

Arie den Blanken 12 januari 2021 om 21:13

Onzinnige lijstjes. Tegen dat het zo ver is, is er heel veel weer anders als gevolg van valpartijen , vorm verlies etc.

ProfrondeZevenbergen 20 januari 2021 om 22:10

Juist fijn dat ze dit doen. Ik ben er wel blij mee.

Kannibaal van Schepdaal 18 januari 2021 om 14:10

Iemand een bron waar de start van Pogacar in de Vuelta aangekondigd/gesuggereerd wordt? Twee grote ronden lijkt mij wat veel op die leeftijd. Lijkt me eerder dat Majka de kopman wordt in de Vuelta.

Jacob Lohof 19 januari 2021 om 22:15

Bauke rijdt toch niet voor klassement na in de Giro. Ik denk eerder dat Ciccone als klassementrijder rijdt in de Giro

Onno 19 januari 2021 om 22:17

Almeida gaat naar de Vuelta

Spirit 20 januari 2021 om 02:00

Toch vreemd dat het etappeschema van de Giro er nog steeds niet is, nog niets officieels.
Dat kan toch eigenlijk niet. Hoe kan je je nu op deze koers voorbereiden als je de etappes nog niet eens kent.

john 24 januari 2021 om 09:07

Wanneer gaan ze de naam van Dumoulin verwijderen ,kan me niet voorstellen dat hij de Tour rijdt

Titaantje 26 januari 2021 om 16:53

Tussen de Giro en Vuelta opteert Masnada voor een wijziging van paspoort van Italiaan naar Spanjaard :-)