De UCI heeft een lijst gepubliceerd met 23 ploegen die een aanvraag hebben ingediend voor een WorldTour-licentie. Mogelijke nieuwkomers zijn Arkéa-Samsic, Vital Concept-B&B Hotels, Cofidis en Direct Energie. Deze Fransen ploegen koersen nu nog op een ProContinentale licentie.
Daarnaast hoopt ook Israel Cycling Academy de stap te maken naar het hoogste wielerniveau. Verder hopen de huidige WorldTour-formaties hun licentie te behouden. Mochten deze ploegen een licentie krijgen, dan zullen ze tot en met 2022 actief zijn in de WorldTour.
Het is echter maar de vraag of de UCI iedereen tevreden kan stellen. In januari werd bekend dat het aantal WorldTour-ploegen – nu achttien – niet zal worden teruggebracht. De kans bestaat zelfs dat het aantal licenties wordt uitgebreid naar negentien of zelfs twintig WorldTour-teams.
Aanvragen voor WorldTour-licentie 2020-2022
AG2R La Mondiale
Arkéa-Samsic
Astana
Bahrain Merida
BORA-hansgrohe
CCC
Cofidis
Deceuninck-Quick-Step
Dimension Data
Direct Energie
EF Education First
Groupama-FDJ
Israel Cycling Academy
Jumbo-Visma
Katusha-Alpecin
Lotto Soudal
Mitchelton-Scott
Movistar
Team INEOS
Team Sunweb
Trek-Segafredo
UAE Emirates
Vital Concept-B&B Hotels
9 Reacties
4 franse pct ploegen die een stapje omhoog willen, dat is bijzonder.
Dat lijkt me vrij logisch nu valt er al een prima ploeg af voor de Tour de France en wanneer er volgend jaar nog minder plekjes zijn willen ze graag de zekerheid hebben daar te mogen starten
Zo logisch is het niet, je moet er ook het geld voor hebben.
Edit: Niet meer
Ik ben benieuwd of INEOS (SKY) erbij is.
Kolder…en de plannen om met 16 ploegen een WT te vormen zijn opeens verdwenen nu er meer kandidaten (lees: geld) blijken te zijn…een paar jaar geleden hebben ze Dimension Data nog bijna verplicht om mee te doen omdat ze de club niet vol kregen…
Ik geef Direct Energy/ Total een goede kans als het budget doorslaggevend is.
Sunweb ging paar jaar geleden over op Duitse licentie ivm duitse sponsor. Inmiddels andere sponsoring en Omkadering is nog steeds grotendeels Nederlands. Vraag me af waarom ze toch nog op Duitse licentie rijden.
Van wat ik begrepen heb, is dat de hoofdsponsor Sunweb de naamsbekendheid in Duitsland wil verhogen. Het Duitse vlaggetje voor het team zal daarbij wellicht helpen. Exposure in NL hebben ze genoeg met o.a. Dumoulin, Oomen en Kelderman. Jammer voor ons fans, maar begrijpelijk vanuit het oogpunt van de hoofdsponsor.