Desastreus nieuws voor Nederlandse wielersport: door NAVO-top geen politie-inzet bij wedstrijden
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 27 november 2024 om 12:41

Desastreus nieuws voor Nederlandse wielersport: door NAVO-top geen politie-inzet bij wedstrijden

De KNWU heeft zeer slecht nieuws met betrekking tot het Nederlandse wielrennen. Volgend jaar zal de NAVO-top plaatsvinden in het World Forum in Den Haag. De impact van de tweedaagse NAVO-top (24-25 juni) op de wielerkalender 2025 is desastreus voor de Nederlandse wielersport: Van 1 januari 2025 tot en met 31 augustus 2025 is er geen enkele capaciteit beschikbaar van motoragenten voor de begeleiding van wielerkoersen.

Directeur-bestuurder Maurice Leeser van de KNWU zegt hierover: “Het is wrang en teleurstellend om te moeten vaststellen dat de tweedaagse NAVO-top resulteert in een afwezigheid van motoragenten bij wielerwedstrijden voor een periode van maar liefst acht maanden, dat is vrijwel het gehele het wielerseizoen. De KNWU zal er met de organisatoren alles aan doen om ervoor te zorgen dat de geplande wielerkoersen in 2025 doorgaan.”

“Daarbij is het van cruciaal belang om vooruitgang te boeken in het versneld inzetten van burgermotorverkeersregelaars. We doen hierbij een dringende oproep aan de ministeries om zo snel mogelijk de benodigde middelen beschikbaar te stellen voor het laten ontwikkelen van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars.”

Hoofdpijndossier 
De wielerkalender en de organisatie van wielerkoersen en -evenementen in Nederland staan al enkele jaren onder druk. Een belangrijke oorzaak hiervan is de beperkte beschikbaarheid van (specialistische) motoragenten, die een cruciale rol spelen in het waarborgen van de veiligheid en orde tijdens wielerwedstrijden op de openbare weg.

De KNWU heeft in samenwerking met de politie al sinds 2018 aanpassingen doorgevoerd in de wedstrijdkalender. Hierdoor is het aantal wedstrijden dat een beroep doet op politiebegeleiding aanzienlijk verminderd. Ook zijn en worden er meer wielerwedstrijden omgevormd tot ‘omlopen’, waarbij het parcours volledig is afgesloten. Daarnaast werkt de KNWU al geruime tijd aan een kader om meer burgermotorverkeersregelaars in te zetten, ter compensatie van de afgenomen inzet van motoragenten bij wielerkoersen.

KNWU werkt aan versnelde inzet burgermotorverkeersregelaars

In 2023 is er een onderzoek gestart om te evalueren of burgermotorverkeersregelaars, geheel of gedeeltelijk, de begeleidingstaken van politiemotorrijders kunnen overnemen, terwijl de bestaande veiligheidsnormen gewaarborgd blijven. Dit onderzoek is uitgevoerd door de Antea Group, in opdracht van de ministeries van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en Veiligheid, Infrastructuur en Waterstaat, de Nationale Politie en de KNWU, en werd afgerond in september 2024. De uitkomsten van dit onderzoek zijn vandaag gedeeld met de Tweede Kamer, zo meldt de wielerbond op zijn website.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat burgermotorverkeersregelaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het verlichten van de druk op politiemotorrijders, mits er wordt voldaan aan bepaalde voorwaarden. Deze voorwaarden omvatten onder andere een adequate opleiding, het gebruik van communicatiemiddelen en een duidelijke herkenbaarheid. Op basis van deze bevindingen zal de KNWU zich inzetten voor de ontwikkeling van een landelijke richtlijn voor burgermotorverkeersregelaars. In deze richtlijn wordt uiteengezet op welke wijze burgermotorverkeersregelaars moeten worden ingezet, aan welke opleidingseisen zij moeten voldoen en welke competenties zij dienen te bezitten.

De kamerbrief en de onderzoeksresultaten rondom de verkeersveiligheid bij inzet van burgermotorverkeersregelaars tijdens wielerwedstrijden zijn hier te lezen.

RIDE Magazine
53 Reacties
27-11-2024 16:02
Overigens was dit ook de reden dat de Rotterdam Marathon komend jaar niet kon uitbreiden naar meer deelnemers: https://nos.nl/artikel/2543398-marathon-rotterdam-kan-vooralsnog-niet-groeien-naar-30-000-deelnemers
27-11-2024 16:30
“De politie is je beste vriend”
    27-11-2024 18:48
    Alleen van de elite niet van het gepeupel.
27-11-2024 16:43
Tijd om te kappen met geld donatie's aan allemaal landen en is flink te gaan investeren in belangrijke zaken zoals meer politie op de been te kunnen brengen. 4.5 miljard naar Oekraïne. Daar kan je 5-6 jaar iedereen 10% extra door laten verdienen. Dus als je de focus legt op politie opstraat kan dat verder nog omhoog.
27-11-2024 17:38
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat nou precies zit met de relatie tussen 1 navo top en zo’n beperkte inzetbaarheid. Maar dat geheel terzijde.

Uiteindelijk is het denk ik een goede ontwikkeling dat men versneld gaat inzetten op alternatieven. Politie inzet om sportwedstrijden te begeleiden is onzin, zeker als de openbare veiligheid niet in het geding is en het enkel gaat over het regelen van verkeer. In zulke gevallen is het prima om volop in te zetten op burgermotorverkeersregelaars (leuk woord voor een spotje scrabble). Ik vermoed dat dit uiteindelijk ook een goedkopere oplossing gaat zijn. Natuurlijk moet dat wel financieel ondersteund worden zodat deze mensen ook netjes opgeleid kunnen worden. Wellicht zijn deze mensen ook in te zetten in andere situaties waar verkeer geregeld moet worden maar politie inzet niet nodig is. Kortom ik zie het meer als een kans, mits men voldoende kan inzetten op de snelheid om het op tijd te regelen. Het zou wel heel sneu zijn als de sport hier onder moet lijden. Dus hoe sneller wielerwedstrijden zich onafhankelijk maken van politie inzet hoe beter.
27-11-2024 19:55
Belachelijk dit
28-11-2024 08:33
Als er wegwerkzaamheden zijn wordt het verkeer toch ook geregeld door particuliere verkeersregelaars en niet door de politie. Dan moet dit toch ook kunnen met verkeersregelaars (op een motor) ipv politie?
28-11-2024 10:35
Weet iemand hoeveel wedstrijden van 1 januari tm 31 augustus in "normale" jaren door de politie begeleid zouden worden ? Je krijgt nu de indruk dat de "1 januari Unox-mutsen koers al niet doorgaat en de 2 januari etc. etc.

Reacties zijn gesloten.