Nog geen einde aan vechtscheiding: Gee kondigt vertrek aan, maar Israel-Premier Tech houdt poot stijf
foto: Cor Vos (archief)
maandag 25 augustus 2025 om 18:02

Nog geen einde aan vechtscheiding: Gee kondigt vertrek aan, maar Israel-Premier Tech houdt poot stijf

Derek Gee en Israel-Premier Tech zijn nog altijd verwikkeld in een heuse transfersoap. De 28-jarige coureur heeft maandag in een statement zijn vertrek aangekondigd, maar de ploeg wil de Canadees nog altijd aan zijn doorlopende contract bij het WorldTeam houden.

“Ik bevestig dat mijn contract met Israel-Premier Tech formeel en naar behoren is beëindigd door mijn juridische vertegenwoordigers. Dit was geen gemakkelijke beslissing, maar een die ik na zorgvuldige overweging en om legitieme redenen heb genomen”, schetst Gee.

“Bepaalde problemen maakten mijn voortzetting bij het team simpelweg onhoudbaar. Ik wil heel duidelijk aangeven dat, ondanks de recente berichtgeving, deze beslissing uitsluitend betrekking heeft op de beëindiging van mijn vorige contract met Israel-Premier Tech. Conform de UCI-reglementen heb ik nog niet getekend bij een nieuwe ploeg, noch zelfs maar gesproken.”

Eerder meldde wielerjournalist Daniel Benson dat Gee al een contract heeft getekend bij INEOS Grenadiers vanaf 2026. Volgens de Britse journalist was het enkel nog wachten op officiële communicatie vanuit beide teams.

Gee wil zijn voormalige werkgever ook nog bedanken voor de voorbije seizoenen. “Ik wil de staf en renners met wie ik het voorrecht had om te werken tijdens mijn tijd bij de organisatie, hartelijk bedanken.”

Ploeg kijkt naar de UCI
Israel-Premier weigert echter mee te werken aan een vroegtijdig vertrek van zijn rondekopman. “Israel-Premier Tech blijft bij zijn standpunt dat het contract van Derek Gee met het team geldig is. De situatie is nu in handen van de UCI en juridische vertegenwoordigers om een ​​oplossing te vinden. We kunnen op dit moment niet verder uitweiden over de zaak.”

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten.
RIDE Magazine
32 Reacties
25-08-2025 18:23
Dit klinkt heel erg alsof hij niet met Israël op zijn shirt wil rijden
    25-08-2025 19:00
    Die wil gewoon naar Ineos met wat voor excuses of verzinsels dan ook.
    25-08-2025 20:50
    Prima reden wat mij betreft!
    25-08-2025 22:15
    Dat zegt hij zelf al maanden, dus ja, dat wil hij inderdaad niet en dat is zijn goed recht.
    25-08-2025 22:26
    Als de naam van de ploeg nou gewijzigd was terwijl hij er al reed had dit een punt kunnen zijn. Feit was dat de ploeg al Israël heette toen hij er in 2022 bij het CT tekende en in 2023 naar het WT ging. Alsof Israël toen al zo'n fris land was?! Als niet met Israël op zijn shirt willen rijden werkelijk de reden is dat hij weg wil dan is hij gewoon een grote hypocriet die zijn mening laat bepalen door de publieke opinie want eerder had hij daar overduidelijk geen problemen mee. Als hij dit nu als argument zou aanvoeren (ALS) dan is het waarschijnlijk gewoon een goedkope manier om onder zijn contract uit te komen omdat hij elders meer kan verdienen.
    25-08-2025 22:36
    Sorry hoor, maar dit kon hij toch al een beetje zien aankomen toen hij er ooit tekende? Israel is al jaren in oorlog en ook al jaren bezig met het verdrijven val Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever. Het is niet alsof je voor Zwitserland rijd.
    26-08-2025 08:12
    Ja de barbaarse aanval op 7 oktober zag iedereen aankomen natuurlijk, evenals de bizarre oorlog die nu woedt.
    Raar idd dat hij dat niet een beetje zag aankomen…
25-08-2025 21:35
Ik kan me voorstellen dat er meer renners zijn die niet met ISRAEL op hun borst willen rijden. Tegen renners die pakweg in het afgelopen jaar een contract hebben getekend zou je nog kunnen zeggen dat ze boter op hun hoofd hebben. Maar t.o.v. renners die een langlopend contract hebben getekend voordat Gaza uitgerookt werd, zou het ploegmanagement toch begrip kunnen hebben.
Sylvan Adams zou ook kunnen besluiten om de naam van de ploeg te wijzigen om die renners tegemoet te komen, maar daar lijkt hij me de persoon niet naar...
25-08-2025 18:38
Wat een vaag politiek geleuter: "bepaalde problemen", of benoem de problemen of zeg gewoon niets.
En dan nog afsluiten met een keiharde leugen ook: hij heeft nergens getekend of zelfs maar gesprekken gevoerd? Rot toch op! Dat gelooft toch echt helemaal niemand? Die gast heeft echt geen dik contract ingeleverd zonder al te weten waar hij verder gaat. Gee is voor mij af.
    25-08-2025 20:48
    Goh, die slaapt vannacht slecht....
    25-08-2025 20:56
    Zoals hij het formuleert, zal het waarschijnlijk wel waar zijn. Hij heeft nog geen contract getekend of persoonlijk gesproken hebben met een andere ploeg. Maar zijn zaakwaarnemer zal ongetwijfeld wel gesprekken hebben gevoerd en een mooi contract hebben onderhandeld dat klaar ligt om door hem ondertekend te worden.
    25-08-2025 22:17
    Hij heeft al maanden geleden gezegd dat hij het er een beetje moeilijk mee heeft. Volgens mij maakt de media en misschien een manager het politiek. Dat jij in deze gepolariseerde discussie een mening hebt is prima, en dat je Gee af vindt is ook jouw goed recht, maar niet vanwege leugens o.i.d.
    25-08-2025 22:27
    @mk84 volgens mij maak ik nog altijd zelf uit waarom iemand voor mij af is? En ik heb een hekel aan zowel leugenaars als contractbrekers, dus Gee is voor mij gewoon dubbel af.
25-08-2025 19:22
De UCI is bij de transfer van Wout van Aert ook nalatig geweest want die had nooit op dat moment voor een andere ploeg mogen gaan rijden. Zouden ze nu wel stelling nemen? Dat kan nog weleens grote gevolgen hebben.
    25-08-2025 20:05
    Nalatig is veel gezegd, de UCI wil gewoon geen maatregelen nemen die ze juridisch niet hard kunnen maken of grote schadeclaims kunnen opleveren. In de tijd van Van Aert waren hun regels blijkbaar zo lek als een zeef. Die zijn inmiddels aangepast maar het blijft nog steeds riskant. Verbieden ze Gee om bij Ineos te gaan rijden en krijgt Gee twee jaar later gelijk van een rechtbank dan kunnen ze een paar miljoen ophoesten bij de UCI...
    25-08-2025 20:05
    Volledig mee eens.
    In feite kan de UCI geen goede, geloofwaardige positie meer innemen in deze.
    Treden ze nu wel op, bekennen ze dat de grootte van de ploeg een rol speelt (Israël Premier Tech tov Sniper Cycling van Nuyens).
    Doen ze niks, is het hek van de dam.

    Nuja, de UCI & willekeur gaat wel goed samen uiteindelijk.
    25-08-2025 20:10
    @Volle Gas
    Grootte van de ploeg én land van herkomst.
    Je zou UCI zijnde, zomaar eens het label ‘antisemitisch’ kunnen meekrijgen…
    25-08-2025 20:18
    Feiten negeren om uit de lucht gegrepen complottheorieën te kunnen verzinnen? Nogmaals, als (en slechts als) de UCI nu wel zou ingrijpen zou dat op basis van hun aangepaste regels zijn.
    25-08-2025 21:17
    de term antisemitisch wordt er de laatste jaren dermate snel bij gehaald dat die geen impact meer heeft
25-08-2025 21:43
Oplossing is hartstikke simpel, dat Israel van het shirt moet gewoon weg. Russische vlaggetjes mogen toch ook niet meer? Als een land zich zo misdraagt dan lijkt me het prima om ze uit te sluiten. Mogen ze lekker op een licentie van een ander land verder en kan Gee gewoon blijven.
    25-08-2025 21:59
    Als ze zich zo zouden misdragen dan zou Nederland wel maatregelen treffen toch? Zolang overheden niet bepalen dat iets verboden is kan een renner dat zeker niet
    25-08-2025 22:28
    Ze misdragen zich wel degelijk.
    Nederland treft alleen maar geen maatregelen omdat het een regering vol wegkijkers heeft. En omdat we de grootste religie in Israël over het algemeen toffer vinden dan de grootste religie in Palestina.
    25-08-2025 22:31
    Je kan uiteraard ook eens kijken of het nieuws zoals het door de media gebracht wordt wel klopt. Ze praten vrijwel allemaal de hamas propaganda na.
    25-08-2025 23:10
    Als ze zich niet zouden misdragen zouden we niet elke dag filmpjes van onschuldige burgerslachtoffers op het nieuws zitten te kijken toch? Ik weet niet wat 'overheden' hier mee te maken hebben, maar de UCI is toch zijn eigen organisatie en kan zijn eigen beslissingen nemen? Zou wel een leuke trendbreuk zijn als ze zich eens van hun sympathieke kant lieten zien.
    26-08-2025 00:40
    Je vergelijkt toch de situatie met de Russische vlaggen?
    Tegen Rusland zijn allerhande maatregelen genomen door veel landen, dan is het veel makkelijker om dat als UCI zijnde over te nemen.
    Tegen Israël wordt momenteel niks gedaan op wereldniveau, enkel wat mensen die protesteren.
    Dat is natuurlijk veel minder een statement voor een UCI om volgen.

    Dit is trouwens niet om te zeggen van Israël is minder erg dan Rusland maar meer gewoon om aan te geven dat beeldvorming en echte maatregelen toch wel twee verschillende categorieën zijn.

    Als Israël dadelijk door de wereld wordt aangepakt dan zijn ze straks met zo'n paria als Rusland.

    Er wordt ook gewoon een wk toegekend aan een land waar het in de grensregio om op zijn zachte te zeggen onrustig is.
    Dus voor de UCI moet het wel echt heel duidelijk zijn dat een land "fout" is voordat ze actie ondernemen.

    Toen Gee bij Israël premier tech tekende was het ook al onrustig in die regio, dus om nu als het escaleert ineens weg te willen, is wel een beetje hypocriet.
    Maar het is natuurlijk voor de bühne een goede stok om mee te slaan maar eigenlijk wil hij gewoon naar een betere ploeg toe.
    26-08-2025 06:51
    @handige Harry
    'Onrustig in de regio' is toch wel heel wat anders dan wat nu het geval is. Als je dat niet inziet dan heb je net zo'n ei op je hoofd als Douwe Bob.
    26-08-2025 09:36
    Als je op de internationale politiek moet varen om je morele kompas te bepalen wat goed of fout is dan ben je natuurlijk ver van huis. Maar goed, je hebt natuurlijk gelijk Harry, het is naïef van mij te denken dat de UCI de ballen zou hebben om zelf een statement te maken
    26-08-2025 09:38
    Wel fijn dat Gee dat wel doet. Want ik geloof namelijk echt wel dat hij niet met die vlag op zijn shirt wil fietsen anno 2025. Ik vind het altijd heel Nederlands om te denken dat mensen alles alleen maar om de centen doen
25-08-2025 19:21
Een geweten kost nu eenmaal geld
25-08-2025 22:08
Lijkt me iets te maken te hebben met de ster op dat shirt... en waar die ster op dit moment voor staat.

Tenminste, 1 en 1 is 2 bij mij.
25-08-2025 23:29
Ik vond het ook al sowieso vreemd dat hij uit de ploeg was gehaald voor de Vuelta. Het was een zekerheidje dat hij daar zou starten.
26-08-2025 13:16
Gee wil dus weg zonder afkoopsom te betalen. Hij is niet de eerste die het probeert, maar de kans van slagen lijkt me niet zo groot. Of misschien vindt hij een psychiater die verklaart dat hij bij ondertekening van het contract ontoerekeningsvatbaar was?

Reacties zijn gesloten.