Demi Vollering legt plan uit: “AG verspeelde al hun knechten, terwijl wij niets moesten doen”
Video FDJ-SUEZ reed een opvallende zesde etappe in de Tour de France Femmes. Het Franse team stuurde enkele rensters in de aanval, waardoor kopvrouw Demi Vollering aan het einde alleen nog Evita Muzic bij zich had. Volgens de ploeg verliep alles echter volgens plan.
“Ons plan was om Elise, of in ieder geval rensters van onze ploeg, vooruit te sturen”, aldus Vollering voor onze camera. “Op die manier konden we de druk bij de andere ploegen leggen om te achtervolgen.”
Dat lukte in de vroege vlucht met Kraak en bolletjestrui Chabbey al goed. “Een perfecte situatie. Wij moesten niets doen, terwijl AG Insurance Soudal (de ploeg van leidster Kim Le Court, red.) al hun knechten verspeelde.”
“Op de een na laatste klim moesten ze zelfs Sarah Gigante op kop zetten, precies zoals wij wilden. Alleen ging dat niet hard genoeg om de renster van UAE (winnares Maeva Squiban, red.) kort te houden, dus zijn we op een gegeven moment zelf tempo gaan rijden. We hebben geprobeerd wat we konden.”
Maar waarom sprong aan het einde Labous dan nog weg? “Als de andere klassementsvrouwen daarop zouden reageren, konden we iets proberen. En anders kon ze zelf vooruit blijven. Het is een heel mooie tweede plek voor haar, en al bij al een goede dag voor ons.”
Vollering kijkt wel uit naar de aankomsten bergop. En dat geldt ook voor ploegleider Lars Boom bij de Sporza-microfoon. “De echte steile klimmen, de Alpenklimmen waar iedereen bang voor is, moeten nog komen. Als je na vandaag de kopjes van de rensters zag, was het ook al zwaar.”
“AG Insurance Soudal en de andere ploegen hebben veel moeten geven, terwijl wij perfect voorin zaten en geen krachten moeten verspillen. Dat is alleen maar gunstig richting het zware slotweekend”, besloot Boom.
Aangeven dat de concurrentie zijn knechten verspeelde, maar daar dan niets mee doen... Of is de conclusie niet eerder dat de concurrentie zijn knechten net goed heeft ingezet. Ze zijn vooral vergeten om Gigante op wat meer achterstand te zetten.
Dan dat verhaal over de vermoeidheid bij de concurrentie, maar dan Chabbey voor die bolletjestrui alles laten geven, toch mee kopwerk doen om de koploopster trachten in te halen, uiteindelijk met Labous nog solo naar de tweede plaats rijden en zelf naast de bonificatieseconden grijpen...
De ploeg van Gigante zelf neemt haar wat mij betreft ook onvoldoende serieus, Le Court gaat echt niet kunnen volgen op de Madeleine, Gigante is hun beste kans op de eindoverwinning,
En dan zelf nog aangeven dat ze hebben geprobeerd wat ze konden.
Ze kwamen er dus veel te laat achter dat ze voorin toch wel erg hard reden…