Demi Vollering bouwt haar eigen merk en koos ook mede daarom voor FDJ-SUEZ
Nike en Polestar waren al als partner aan boord en in april werd Demi Vollering opgenomen in de Forbes 30 under 30-lijst. Niet alleen sportief is de 28-jarige Nederlandse succesvol, ook in het zakenleven slagen zij en haar vriend en manager Jan de Voogd erin om een naam op te bouwen. Ze kozen mede daarom voor FDJ-SUEZ (met name voor het sportieve plaatje en de professionele set up) en bijvoorbeeld niet voor een lucratief contract bij UAE Team ADQ, een langer verblijf bij SD Worx-Protime of een van de andere voorstellen. Dat vertellen ze in de nieuwe RIDE Magazine.
Het vrouwenwielrennen zit de laatste jaren serieus in de lift. Levende legendes als Marianne Vos, Anna van der Breggen, Pauline Ferrand-Prévot, wereldkampioene Lotte Kopecky en supertalent Puck Pieterse veroveren harten van menige wielerfans. Maar het is Demi Vollering die zich met name het laatste jaar opwerpt als dé patron van al deze bijzondere vrouwen. Samen met haar verloofde ontwikkelt ze voor haarzelf een rode loper met tal van toonaangevende partners en sponsoren die intussen aan haar zijn verbonden. Zo presenteert ze zichzelf als hét merk van het vrouwenwielrennen, waarmee ze de sport voorgoed wil veranderen.
Demi Vollering als uniek concept, dat doet terugdenken aan de opmars van Lance Armstrong in de jaren negentig. Vollering en De Voogd leggen hun business case exclusief uit in RIDE Magazine. Om haar merk verder uit te bouwen, kwam het afgelopen jaar goed uit dat de nummer één van de wereld uit haar contract liep. Uiteindelijk koos ze vanwege haar eigen zakelijke belangen bewust voor FDJ-SUEZ. “Wij zochten een team waarmee we makkelijk konden schakelen tussen de ploeg en mijn persoonlijke merk. Zij stonden daar voor open, praatten daar heel makkelijk over en waren supertransparant. Maar er was voor ons nog grote een eye-opener.”
“FDJ-SUEZ is namelijk anders opgezet dan andere teams, waardoor ze minder afhankelijk zijn van alleen hun sponsoren”, zegt Vollering. De Voogd vult haar aan: “Het simpele en zakelijke antwoord is dat je bij heel veel ploegen je portretrechten niet in handen hebt. Visma | Lease a Bike heeft dat als een van de weinigen bijvoorbeeld wel heel duidelijk in hun contracten staan. In ieder geval bij de mannen geven ze daar een dusdanig goed salaris, waardoor ze portretrechten ook kunnen vermarkten. Dat is voordelig voor de ploeg, maar ook voor de atleet. Het meest recente voorbeeld is de helm van Jonas Vingegaard. Ik denk dat dit de toekomst is. In andere sporten is dat de normaalste zaak van de wereld. In het wielrennen ben je vaak volledig afhankelijk van teams en sponsoren. Het broze verdienmodel is echt toe aan verandering en ik denk dat dit mogelijk is.”
Waarom er nog verschillen zijn tussen mannen en vrouwen
Het was hen dus vooral te doen om de portretrechten, legt Jan uit. “Als je een dusdanig merk wilt opbouwen, dan moet je gewoon daarvoor de portretrechten hebben. Als ploeg kun je dat wel willen, maar daar moet je gigantisch veel geld voor betalen. Anders kun je niets opbouwen. […] Kijk, het allerbelangrijkste is dat als je het echt goed doet als sporter, je mensen inspireert. Dat is het belangrijkste voor Demi. Maar ze moet er natuurlijk ook iets aan verdienen. Momenteel denk ik dat de salarissen in het vrouwenwielrennen goed zijn. Daar klaagt men wel eens over, maar ik vind dat al behoorlijk. Al kan het echt nog wel een stukje beter.”
Dat de salarissen bijvoorbeeld nog niet gelijk liggen, snapt De Voogd als manager wel. “Dat mag echt nog wel wat omhoog, maar dat loopt wel parallel met visibiliteit. In dat opzicht zit de sport voor de vrouwen nog niet op één lijn met de mannen. Maar in beide gevallen denk ik dat je het écht goed doet als je persoonlijke sponsoren meer geld in het laatje brengen dan je salaris doet. Dat is waar Demi en ik hard aan werken. Niet dat je die endorsements zozeer hebt voor het geld, maar dat je met die partnerships ook ná je actieve carrière op de fiets kunt blijven bouwen aan je verhaal.” Vollering: “Vanwege die visibiliteit hamer ik er ook vaak op dat onze wedstrijden langer op tv te zien zouden moeten zijn, in plaats van alleen het laatste uur. Dan mis je óók alle actie.”
Jaar | Team |
---|---|
2026 | FDJ - SUEZ |
2025 | FDJ - SUEZ |
2024 | Team SD Worx - Protime |
2023 | Team SD Worx |
2022 | Team SD Worx |
2021 | Team SD Worx |
2020 | Parkhotel Valkenburg |
2019 | Parkhotel Valkenburg |
(Advertorial)

Demi ziet er natuurlijk ook wel leuker uit dan de meeste van haar collega's..
No offense, maar nee?