Demi Vollering bouwt haar eigen merk en koos ook mede daarom voor FDJ-SUEZ
foto: Baptiste/FDJ-SUEZ
Youri IJnsen
woensdag 4 juni 2025 om 11:00

Demi Vollering bouwt haar eigen merk en koos ook mede daarom voor FDJ-SUEZ

Nike en Polestar waren al als partner aan boord en in april werd Demi Vollering opgenomen in de Forbes 30 under 30-lijst. Niet alleen sportief is de 28-jarige Nederlandse succesvol, ook in het zakenleven slagen zij en haar vriend en manager Jan de Voogd erin om een naam op te bouwen. Ze kozen mede daarom voor FDJ-SUEZ (met name voor het sportieve plaatje en de professionele set up) en bijvoorbeeld niet voor een lucratief contract bij UAE Team ADQ, een langer verblijf bij SD Worx-Protime of een van de andere voorstellen. Dat vertellen ze in de nieuwe RIDE Magazine.

Het vrouwenwielrennen zit de laatste jaren serieus in de lift. Levende legendes als Marianne Vos, Anna van der Breggen, Pauline Ferrand-Prévot, wereldkampioene Lotte Kopecky en supertalent Puck Pieterse veroveren harten van menige wielerfans. Maar het is Demi Vollering die zich met name het laatste jaar opwerpt als dé patron van al deze bijzondere vrouwen. Samen met haar verloofde ontwikkelt ze voor haarzelf een rode loper met tal van toonaangevende partners en sponsoren die intussen aan haar zijn verbonden. Zo presenteert ze zichzelf als hét merk van het vrouwenwielrennen, waarmee ze de sport voorgoed wil veranderen. 

Demi Vollering als uniek concept, dat doet terugdenken aan de opmars van Lance Armstrong in de jaren negentig. Vollering en De Voogd leggen hun business case exclusief uit in RIDE Magazine. Om haar merk verder uit te bouwen, kwam het afgelopen jaar goed uit dat de nummer één van de wereld uit haar contract liep. Uiteindelijk koos ze vanwege haar eigen zakelijke belangen bewust voor FDJ-SUEZ. “Wij zochten een team waarmee we makkelijk konden schakelen tussen de ploeg en mijn persoonlijke merk. Zij stonden daar voor open, praatten daar heel makkelijk over en waren supertransparant. Maar er was voor ons nog grote een eye-opener.”

“FDJ-SUEZ is namelijk anders opgezet dan andere teams, waardoor ze minder afhankelijk zijn van alleen hun sponsoren”, zegt Vollering. De Voogd vult haar aan: “Het simpele en zakelijke antwoord is dat je bij heel veel ploegen je portretrechten niet in handen hebt. Visma | Lease a Bike heeft dat als een van de weinigen bijvoorbeeld wel heel duidelijk in hun contracten staan. In ieder geval bij de mannen geven ze daar een dusdanig goed salaris, waardoor ze portretrechten ook kunnen vermarkten. Dat is voordelig voor de ploeg, maar ook voor de atleet. Het meest recente voorbeeld is de helm van Jonas Vingegaard. Ik denk dat dit de toekomst is. In andere sporten is dat de normaalste zaak van de wereld. In het wielrennen ben je vaak volledig afhankelijk van teams en sponsoren. Het broze verdienmodel is echt toe aan verandering en ik denk dat dit mogelijk is.”

foto: Etienne Schoeman/NIKE

Waarom er nog verschillen zijn tussen mannen en vrouwen
Het was hen dus vooral te doen om de portretrechten, legt Jan uit. “Als je een dusdanig merk wilt opbouwen, dan moet je gewoon daarvoor de portretrechten hebben. Als ploeg kun je dat wel willen, maar daar moet je gigantisch veel geld voor betalen. Anders kun je niets opbouwen. […] Kijk, het allerbelangrijkste is dat als je het echt goed doet als sporter, je mensen inspireert. Dat is het belangrijkste voor Demi. Maar ze moet er natuurlijk ook iets aan verdienen. Momenteel denk ik dat de salarissen in het vrouwenwielrennen goed zijn. Daar klaagt men wel eens over, maar ik vind dat al behoorlijk. Al kan het echt nog wel een stukje beter.”

Dat de salarissen bijvoorbeeld nog niet gelijk liggen, snapt De Voogd als manager wel. “Dat mag echt nog wel wat omhoog, maar dat loopt wel parallel met visibiliteit. In dat opzicht zit de sport voor de vrouwen nog niet op één lijn met de mannen. Maar in beide gevallen denk ik dat je het écht goed doet als je persoonlijke sponsoren meer geld in het laatje brengen dan je salaris doet. Dat is waar Demi en ik hard aan werken. Niet dat je die endorsements zozeer hebt voor het geld, maar dat je met die partnerships ook ná je actieve carrière op de fiets kunt blijven bouwen aan je verhaal.” Vollering: “Vanwege die visibiliteit hamer ik er ook vaak op dat onze wedstrijden langer op tv te zien zouden moeten zijn, in plaats van alleen het laatste uur. Dan mis je óók alle actie.”

Ploeghistorie Demi Vollering

(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
27 Reacties
03-06-2025 12:08
Heerlijk leesvoer waar menigeen een negatieve opmerking over maakt. Ga eens in de schoenen van een topsporter staan. Ik vind dit oprecht een goed doordachte aanpak. Hulde!
    03-06-2025 12:51
    Ze heeft 10 tot 15 jaar om zich binnen te fietsen, in een tak van sport waar het geld beslist niet over de plinten klotst. Verstandig hoe zij het aanpakt idd.
    03-06-2025 21:17
    Hoezo moet een sporter de rest van zijn leven niks betaalds meer doen?
    03-06-2025 21:35
    Het is niet dat ze in die 10 tot 15 jaar de tijd hebben om een vak te leren.
03-06-2025 09:18
En waarom zou dat te hoog zijn? Ze steken er net zoveel tijd in, als de mannen.
    03-06-2025 10:56
    Voor mannen is het prijzengeld een leuk extraatje gezien hun salarissen. Voor vrouwen is het prijzengeld veel belangrijker gezien hun salaris. Daarom wat mij betreft prima als ze gelijk prijzengeld krijgen.
03-06-2025 09:28
De marketing bullshit bingokaart kan lekker afgevinkt worden..
    03-06-2025 10:30
    Endorsement…geef toe, dat zijn dubbele punten…
03-06-2025 09:40
Leuk dat Jan een cursus marketing heeft gevolgd..
Demi ziet er natuurlijk ook wel leuker uit dan de meeste van haar collega's..
    03-06-2025 14:33
    Really? :')
    No offense, maar nee?
03-06-2025 16:30
Alweer ging wat fout... Trek aan Pedersen. Maar welk merk koppel je dan aan Demie? Ik zou het niet direct weten terwijl ik het vrouwenwielrennen wel volg. Edit redactie: Niet doen
    03-06-2025 16:46
    Specialized. Die nam ze zelfs mee naar de vrouwentak van dr huidige ploeg
    03-06-2025 18:30
    Oei dan volg je het toch niet echt zo goed Johnnie Doe, ze heeft bijvoorbeeld met Nike toch een hoofdvogel geschoten denk ik? Zelfs de moederholding van Canyon komt niet in de buurt van Nike :-) Ik denk dat deze jankmeid best wel veel euro's scoort ten opzichte van de wf'ers met de hobby, zeiken op Demi :-)
    03-06-2025 18:35
    Ik zag in de Giro de ene na de andere kerel in janken uitbarsten na de streep, en we vonden het prachtig.
    03-06-2025 20:31
    @Redactie. Maar ze huilt toch veel. Vond het wel passen bij haar.
04-06-2025 10:10
Leuk artikel om te lezen maar een kleine kanttekening. Iemand als Laurens ten Dam heeft met LSRF een eigen merk gebouwd. In mindere mate hebben renners al Remco met REV en Geraint Thomas met o.a. zijn podcast dat ook gedaan. Jezelf verkopen als wandelend reclamebord aan grote merken is niet echt de definitie van het bouwen van je merk maar het verzilveren van je marktwaarde voor andere bedrijven op dat moment. Ik sluit niet uit dat Demi ooit zo groot wordt dat ze haar eigen carrière als merk kan gebruiken maar wanneer haar prestaties nu helemaal wegvallen gebeurt hetzelfde met haar ‘merk’. Off topic: wat de passage over bewust kiezen voor FDJ ipv bijvoorbeeld UAE en SD zou ik toch wat navraag doen. In de wandelgangen gaan er toch wat sterke geruchten over stukgelopen onderhandelingen door vrij extreme eisen vanuit haar manager/vriend waardoor ze praktisch alleen nog in een voor het gross door Specialized gefinancierde constructie bij FDJ Suez terecht kon. Desalniettemin, leuk en interessant stuk en een super sterke atleet.
03-06-2025 08:04
In verhouding met visua liggen de salarissen mogelijk zelfs te hoog in
    03-06-2025 08:09
    Daar ging wat mis.... in verhouding met kijkcijfers en merkbekentheid liggen de salarissen mogelijk op het juiste niveau. Qua prijzengeld mogelijk veel te hoog. Tenminste als het klopt dat ze hetzelfde krijgen als de heren bij menige wedstrijd in Belgie.
    03-06-2025 11:20
    Wat een onzin. In verhouding met zichtbaarheid ligt prijzengeld mannen juist bizar veel te laag
    03-06-2025 16:18
    Johnnie, ik begrijp wat je bedoelt, maar dat is natuurlijk een beweging waar veel sporten heen gaan. In het tennis zijn prijzengelden voor mannen en vrouwen ook gelijk, terwijl mannen 1) langere partijen spelen, en 2) veel populairder zijn. Het is een beetje kip en ei, en er is veel voor te zeggen dat wedstrijdorganisaties als kip durven te zeggen "wij nemen het iniatief om de prijzengelden gelijk te ontrekken ondanks het verschil in populariteit, e hopelijk helpt dat om het vrouwenwielrennen verder te ontwikkelen en meer populair te maken" ipv dat je je verschuilt en er nooit iets verandert.
    03-06-2025 16:51
    @Titaantje enkel bij Grand Slams spelen mannen om 3 gewonnen sets. Alle andere weken en dat zijn er heel veel spelen mannen en vrouwen "evenlang".
    03-06-2025 21:16
    En bij sommige grand slams is dat ook niet meer. Het idee dat langer doen dus meer geld is ook volkomen onzin. Krijgen 10km lopers meer dan 5km lopers? En 200m meer dan 100m? Ook populariteit heeft heel veel met tv tijd te maken. Als dat gelijk is in een sport, is er veel minder verschil
03-06-2025 16:24
Diegene die het bullshit vind.. alles draait bij sponsoring om geld. Hoeveel minuten TV en naamsbekentheid van diegene die je sponsort. Matje wordt direct gekoppeld aan Canyon. Trek
03-06-2025 16:21
X
03-06-2025 20:58
@redactie: ook mede, dat is dubbelop.
04-06-2025 08:46
Van mij zal ze niet rijk worden .
    04-06-2025 08:51
    Wacht maar, binnenkort voegt ze misschien wel clown-outfits toe aan haar assortiment.

Reacties zijn gesloten.