Dekker pakt puntentrui in eerste profkoers: “Echt cool”

zaterdag 27 februari 2021 om 17:49
Dekker pakt puntentrui in eerste profkoers: “Echt cool”

foto: Cor Vos

Wat goed is, komt snel. Voor David Dekker was de UAE Tour zijn eerste profkoers, maar na zeven etappes werd de 23-jarige sprinter van Jumbo-Visma toch maar mooi gehuldigd als winnaar van de puntentrui.

“Het was een beetje van alles wat vandaag. Het grootste doel was om de groene trui te behouden”, zei Dekker na de laatste etappe. “Tijdens de waaiers zat ik in de voorste groep, wat belangrijk was. Na de hergroepering viel ik, maar toch slaagde ik er vervolgens in om de tussensprint te winnen en het groen veilig te stellen. Zo konden we ook de vierde plaats van Chris Harper beschermen toen EF Education-Nippo daar nog voor wilde rijden. Het is echt cool om de groene trui te winnen. Een of twee weken geleden had ik dat me dat niet kunnen voorstellen. Ik ben erg blij dat ik dit heb bereikt.”

Dekker maakte op de openingsdag van de UAE Tour meteen indruk. In het waaierspektakel naar Al Mirfa wist de neoprof te overleven en na 176 kilometer kwam hij achter Mathieu van der Poel als tweede over de streep. Omdat de Nederlandse kampioen vervolgens naar huis ging na een positieve coronatest in zijn ploeg, mocht Dekker in de tijdrit zelfs in de leiderstrui van start gaan. In de rit tegen de klok moest de 23-jarige renner weliswaar het rood alweer afstaan, maar met het groen kreeg hij een nieuw doel. In de sprintetappes naar het eiland Al Marjan en Palm Jumeirah pakte hij weer veel punten en in de slotrit stelde hij zijn trui veilig.

Dit artikel delen:

13 Reacties

vanSpringel 27 februari 2021 om 17:54

Mooi te zien dat ie ‘duende’ laat zien. Gretig, hongerig en optimaal gemotiveerd. In die 2de sprintetappe nog heel slecht gepositioneerd en toch voorin eindigen. Chapeau !

Gilberto 27 februari 2021 om 20:32

Wat is duende?

Vincent Lacressonniere 27 februari 2021 om 21:17

Dat wat Dekker liet zien.

S. Morgenstern 27 februari 2021 om 18:03

Hij zat in de tweede waaier, niet in de voorste. Wellicht waren er eerder ook al waaiers, maar hij lijkt het over die waaiers op 60km te hebben.

BW52 27 februari 2021 om 18:40

Netjes gedaan

jooprioolpijp 27 februari 2021 om 18:46

Het etappe-verhaal verklaart hopelijk waarom hij in de sprint toch wat macht leek te missen die hij eerdere etappes wel had. Met 23 zou je anders wel iets meer inhoud mogen verwachten na een rondje van een week.

Turtlehead 27 februari 2021 om 20:14

@joop: eerste WT-koers…..? En dan winnaar van een regelmatigheidsprijs (oa door op verschillende dagen met tussensprints mee te doen).
Heel veel meer dan je had kunnen verwachten.

Wheely 27 februari 2021 om 20:23

Dekker heeft duidelijk tijdens de etappe samen met de ploeg de boel veilig gesteld voor hemzelf en Harper. Dat toen in de finale de koek op bleek is dan logisch en ook van ondergeschikt belang, ze hadden duidelijk andere prioriteiten. Mooi debuut van Dekker en hele geslaagde UAE Tour voor Jumbo-Visma met ritwinst, puntentrui, 4e plek AK en aantal ereplaatsen.

Wim Kruithof 27 februari 2021 om 21:25

eens. En hulde voor deze jonge Dekker. Dit zag ik niet aankomen, hij is voor mij de meest aangename verrassing van dit rondje door het ludieke zand.

Fast Freddy 27 februari 2021 om 20:25

Wat goed is komt snel, maar hij is al wel 23.. Wat te zeggen dan van z’n teamgenootje Kooij die pas 19 is en mee zat in de vroege finale van de Omloop…

Jean-Jacques de Balzac 27 februari 2021 om 20:29

23 is nog steeds jong, er zit vast nog wel wat progressie in. Hoeveel ritzeges in de WT had Bennett op deze leeftijd?Deze groene trui pakken ze in elk geval niet meer af.

Lennimator 27 februari 2021 om 20:35

De groene trui winnen tussen topsprinters in je eerste echt grote wedstrijd is natuurlijk top.

Limal 27 februari 2021 om 21:57

Knap gereden van Double D! Zolang hij het maar niet in zijn hoofd haalt dat hij bij TJV ook in de Tour eens voor groen wil gaan ;-)

Headlines

Materiaalzone

Populair