Definitief: Remco Evenepoel verruilt Soudal Quick-Step voor Red Bull-BORA-hansgrohe
foto: Cor Vos
dinsdag 5 augustus 2025 om 17:02

Definitief: Remco Evenepoel verruilt Soudal Quick-Step voor Red Bull-BORA-hansgrohe

Breaking Het hing al even in de lucht, maar nu is het definitief: Remco Evenepoel verruilt na dit seizoen Soudal Quick-Step voor Red Bull-BORA-hansgrohe. Beide ploegen hebben de transfer van de Belg bevestigd via sociale media. Het is nog niet bekend voor hoelang Evenepoel heeft getekend bij zijn nieuwe werkgever.

Evenepoel en Red Bull-BORA-hansgrohe worden al jaren aan elkaar gelinkt, maar concreet werd de deal nooit. Begin juli bleek echter dat er schot in de zaak was gekomen, toen serieuze gesprekken tussen Soudal Quick-Step en Red Bull-BORA-hansgrohe aan het licht kwamen. Later meldden meerdere bronnen aan WielerFlits dat de komst van Evenepoel in de eerste week van augustus door de Duitse ploeg bekend zou worden gemaakt. Nu is het eindelijk dan zover.

Soudal Quick-Step koestert herinneringen
“Vertegenwoordigers van Remco hebben het teammanagement laten weten dat hij niet wenst te praten over een verlenging van zijn huidige overeenkomst, die afloopt aan het einde van 2026”, schrijft Soudal Quick-Step in een persbericht. “Na overleg met onze sponsors en partners hebben de teameigenaren en het management van het team besloten dat het in ieders belang is om overeen te komen dat Remco het team aan het einde van het huidige seizoen 2025 kan verlaten.”

“Hoewel we het jammer vinden dat Remco ervoor kiest om te vertrekken, koesteren we de herinneringen die we samen hebben gemaakt en blijven we samen streven naar mooie resultaten voor de rest van het seizoen. We geloven sterk in de teamgeest die ons de bijnaam “Wolfpack” heeft opgeleverd, en we zullen blijven werken als een collectief dat sterker is dan eender welk individu. We willen graag onze dank uitspreken aan onze sponsors en partners die ons gedurende dit proces hebben gesteund en dat in de toekomst zullen blijven doen.”

Evenepoel werd in 2019 prof bij Deceuninck Quick-Step, de voorloper van Soudal Quick-Step. Bij deze ploeg groeide de Aerokogel van Schepdaal uit tot een absolute wereldtopper. Hij had nog een contract tot eind 2026, maar de inmiddels 25-jarige renner, Red Bull-BORA-hansgrohe én Soudal Quick-Step blijken nu samen een akkoord te hebben bereikt. De toestemming van Soudal Quick-Step was vanwege de UCI-regels nodig om het huidige contract te ontbinden en de transfer door te laten gaan.

Roglic en Lipowitz
Bij Red Bull-BORA-hansgrohe zal Evenepoel niet de enige grote klassementskopman zijn. Primoz Roglic heeft nog een contract bij de Duitse formatie, net als Florian Lipowitz, de nummer drie van de voorbije Tour de France. Dat meldden bronnen eerder aan WielerFlits. Met Jordi Meeus en Maxim Van Gils treft Evenepoel ook twee landgenoten bij Red Bull-BORA-hansgrohe.

RIDE Magazine
128 Reacties
05-08-2025 17:13
Mooi nieuws voor Lipowitz, die krijgt er een meesterknecht bij.
    05-08-2025 17:18
    Serieus afgezaagd dit. Heb je al eens beide renners hun erelijst vergeleken ? Wss niet anders schreef je dit soort onzin niet.
    05-08-2025 17:24
    Een hele dure tijdrijder, zou hij een viaduct over komen?
    05-08-2025 18:31
    Ben benieuwd of Remco bij Bora überhaupt zijn beste niveau van de Vuelta een paar terug nog wel gaat halen, of dat hij steeds verder wegzakt in te ver doorgeslagen gewichtsverlies om daarmee de strijd aan te kunnen gaan in de Tour om de winst.

    De kans is bestaat dat dit het begin bergafwaarts is als rijden bij Bora hem eerder minder maakt dan beter. Roglic is er ook niet beter van geworden en Vlasov al helemaal niet.
    05-08-2025 18:36
    Wie kent er een renner die het goed deed bij een ander team en bij Bora beter werd?

    Ik niet 1.
    05-08-2025 18:51
    @Richard: wat dacht je van Kelderman? Die reed bij Bora een prachtige Giro, totdat hij door z’n eigen ploeggenoot werd gepiepeld in de rose trui. Nooit een beter klassement gereden bij een andere ploeg!
    05-08-2025 19:15
    Maar wat met meesterknecht Ilan Van Wilder?
    05-08-2025 19:19
    @ Pina de Perico. Dat Kelderman in het roze reed was bij Sunweb. Later heeft hij wel nog geknecht voor Hindley toen hij serieuze kans maakte om de Giro te winnen. Wel heeft Kelderman zijn beste Tour gereden bij Bora.
    05-08-2025 20:33
    Een Duitse ploeg, Duits uithangbord voor de Tour. Evenepoel krijgt een frisse wind en renners die wel raadweten met de branie. Quick Step is verlost van een hele fikse kostenpost en kan vrijuit gaan koersen en terug de ploeg worden die het was.
    Win Win Win zou ik zeggen.
    05-08-2025 21:50
    Nou Lipowitz toch keurig derde in zijn eerste Tour. Dus op dat gebied is hij niet per definitie minder. En hoeveel groeimarge heeft hij nog? Tuurlijk Evenepoel is op veel vlakken veel beter. Maar puur op rondegebied moet ik het nog zien met de steile groeicurve die Lipowitz maakt. En daarom vertrekt Evenepoel toch!
    06-08-2025 10:05
    @Castroviejo Je hebt gelijk. Ik heb het nog even nagekeken en de derde plaats van Kelderman was inderdaad in 2020 in dienst van Sunweb.
05-08-2025 17:45
Ik heb zo het idee dat we het beste van Remco al gezien hebben. Inmiddels kent heel het peloton zijn superkracht én zijn zwaktes.

#1 Als Remco een wielerkoers op vlak of glooiend terrein kan transformeren tot een quasi-tijdrit (dus een wedstrijdje watts/luchtweerstand) is hij werkelijk fenomenaal.

#2 Als openingsfases en pre-finales in hoog tempo worden afgewerkt, onder controle van topploegen, met veel positioneren, draaien en keren, waarbij hij weinig profiteert van zijn aero-voordeel, botst hij vroegtijdig op zijn limieten en stort hij vanzelf ook mentaal in.

De topploegen gaan situatie #1 niet meer laten gebeuren. Alleen in wedstrijden waar weinig controle mogelijk is (zoals BK's, EK's, WK's, OS) of waar andere toprenners ontbreken (zoals in het verleden bij zijn zeges in LBL, San Sebastian, Vuelta) zie ik Remco nog eens zijn kans grijpen.

Maar in directe duels een fitte en frisse Pogi, Vingegaard, MvdP op hun terrein verslaan...dat zie ik niet gebeuren. En ook de nieuwe generatie (Del Toro, Lipo, etc) zal hem rap voorbij streven. Ik verwacht dat vooral dat laatste voor een blijvende mentale knauw zal zorgen.

    05-08-2025 18:08
    Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
    05-08-2025 18:45
    Zeker geen fan, maar dit soort analyses heb ik al meerdere keren gelezen. Zoals bijvoorbeeld dat hij niet kan dalen of sprinten of dat hij geen grote ronde kan rijden zonder een slechte dag.

    In België zijn de verwachtingen en druk al jaren veel te hoog. Dit maakt het ook lastig om objectief naar hem te kijken.

    Hij is echter nog maar 25. Hij is vorig jaar 3de geworden in de Tour. En daarnaast is hij dubbel Olympisch kampioen geworden en wereldkampioen tijdrijden. Begin dit jaar heeft hij een zware klapper gemaakt en beleeft hij een ongelukkig jaar. Desondanks heeft hij dit jaar toch al weer 5 zeges op zijn naam, waaronder een Touretappe.

    Ik ga er best in mee dat Tour winnen heel lastig gaat zijn, maar ik zie niet in waarom hij de komende jaren geen stappen meer zou kunnen maken en nog ietsje beter zou kunnen worden. Zo lang fiets hij nog niet eens.

    Daarnaast is er nog zoveel dat die jongen kan winnen en ook al heeft aangetoond te kunnen winnen. Zo zie ik bijvoorbeeld de komende jaren niet direct iemand bij hem in de buurt komen als het gaat om tijdrijden.
    05-08-2025 18:49
    Tja volgens jouw ging hij ook nooit wat winnen hè , dan nooit een WT koers , dan nooit een Grote ronde dan nooit van Ganna in het tijdrijden, dan ging tarling hem weer van zijn troon stoten ook een monument of wk zou hij nooit winnen. Als je maar lang genoeg hetzelfde zegt heb je misschien ooit wel eens een keer gelijk.
    05-08-2025 19:00
    Wat of wie snel komt, gaat vaak ook sneller weg dan wat of wie iets later is gekomen.

    De kans is groter dat Remco zijn grootste momentum al achter zich heeft liggen, vooral omdat hij het zichzelf mentaal het zwaarste aanmeet iedere keer als hij in een koers erachter komt dat hij slechts 1 van een aantal andere toppers is die verslagen kan worden.
    05-08-2025 19:04
    Haaaaa de witte trappist heet Michel
    05-08-2025 19:24
    @Richard van Hoof,
    Je hebt gelijk, dat is inderdaad altijd waar.
    Neem nu bijvoorbeeld Pogacar. Die gast werd in zijn 1ste jaar als prof meteen 3de in de Vuelta en in zijn 2de jaar won hij de Tour. Maar wat hoor je tegenwoordig nog van die gast?
    05-08-2025 19:48
    Wat je van die gast hoort is dat hij de volgende OS in 2028 als afscheid overweegt, dat is jong.
    05-08-2025 19:55
    Het is nergens op gebaseerd gewoon. Hij heeft geen winter gehad en loopt een heel seizoen achter de feiten aan. Al die prulanalyses van 'het beste al gehad' kunnen de prullenbak in, de enige plaats waar ze thuishoren.
    05-08-2025 20:26
    In de winter heeft hij geen basis kunnen leggen door de zware crash. Na de Dauphine heeft hij geen enkele training af kunnen werken en daarnaast had hij ook nog een gebroken rib van het Belgisch kampioenschap.
    Desondanks stond ie nog lang 3e in het AK en won ie de tijdrit. Als deze man de tour niet gaat winnen..
    05-08-2025 20:38
    Dat verhaaltje “Hij is pas 25” gaat in het hedendaagse wielrennen niet / amper meer op. Dit soort jongens leven vanaf hun 19e/20e als een monnik.
    Evenepoel heeft zijn grootste resultaten bereikt. Die gaat niet meer beter bergop geraken, wat nodig is om de Tour/Giro te winnen.
    Deze jongen zoekt een frisse wind, krijgt deze.. maar krijgt ook te maken met grotere Grote Ronde talenten. Dat gaat een lastige klus worden.
    05-08-2025 20:47
    Ok,Kevin.
    05-08-2025 21:00
    @Panache,
    Wat heeft dat te maken met "het grootste momentum al achter zich hebben liggen"?

    Pogacar heeft vorig jaar op zijn 25ste nog een extra stap kunnen zetten en is nog dominanter geworden.
    Ik zie niet in waarom het zo onwaarschijnlijk is dat Evenepoel op zijn 26ste nog een extra stap weet te zetten?
    05-08-2025 21:03
    Beetje vreemde analyse wel. Die 3 oudere renners gaan nog jaren domineren maar de jongste van het viertal heeft het beste gehad?

    Bovendien: in welke koersen is MvdP een concurrent? Die richt zich op de weg op de 4 weken van MSR tot Roubaix (allemaal koersen die Evenepoel nog niet eens heeft gereden) en offroad-disciplines.
    05-08-2025 21:10
    @KevinK1986,
    Het gaat er niet alleen om dat hij pas 25 is. Het verhaal is vooral dat hij vorig jaar nog zijn beste jaar ooit reed, begin dit jaar serieus geblesseerd raakt en nu mede daarom bezig is met een relatief minder jaar.

    Ik ben absoluut geen fan van Evenepoel, maar heb het idee dat sommigen hier verblind worden door hun afgunst voor die jongen. Ik pleit er vooral voor om te proberen een beetje objectief te kijken, want dan is het toch belachelijk om hem nu ineens af te gaan schrijven?
    05-08-2025 21:57
    Spot on analyse.
    05-08-2025 22:33
    @Snoep,
    Afschrijven doe ik niet.. Maar die leeftijd is hedendaags ook geen excuus meer. Die lui zijn zo geprepareerd vanaf hun juniorentijd, dat had je 10 jaar geleden niet. Al jaren eindigt de nummer 1 van het Jongerenklassement op het Tourpodium.

    Ik word niet gedreven door enige vorm van afgunst, maar ik hoop dat het voor een wielerkenner toch duidelijk is dat Remco een Tour de France héél moeilijk kan winnen. Als hij morgen een punt achter zijn carrière zou plaatsen, gaat hij nog altijd de boeken in als één van de beste Belgische coureurs ooit.

    Ik zou lekker focussen op Ronde van Vlaanderen, kleinere etappekoersen en een en verdwaalde Giro/ Vuelta met matig deelnemersveld. Bora als Duits team heeft met Lipowitz een meer getalenteerde grote ronde renner in de gelederen, wat niet wil zeggen dat het een betere renner is.. want dat is (en blijft..) Evenepoel.
05-08-2025 19:38
Als wielerliefhebber kan ik me toch zo ontzettend irriteren aan mensen op deze site die 'fan zijn' verwarren met het kleineren van andere renners. Het negatieve sentiment dat hierdoor in de reacties te vinden is onder veel artikelen vind ik dan ook enorm jammer. Het gebeurt zeker niet alleen bij Remco, dus dat is mijn punt niet. Ook onder artikelen over Vingegaard, Van Aert of Mathieu tref je doorlopend dezelfde namen die de renner in kwestie koste wat het kost in een kwaad daglicht willen zetten.

Kunnen we op deze site, als gezamenlijke liefhebbers, niet gewoon genieten van de sport, de renners en inhoudelijk reageren op nieuwsberichten? Je hoeft echt niet altijd positief over alles te zijn (e.g. kan me best voorstellen dat je de transfer van een topper als Remco naar Red Bull jammer vind), maar de constant op de man gerichte aanvallen en uitlokkende berichten van dezelfde mensen slaan nergens op.

Ik ben, als Nederlander, ook meer fan van een MvdP - maar sta net zo goed te genieten als Wout wint op de Champs-Élysées of als Remco na een lange blessure terugkomt en een koers wint. Juich vooral voor wie je bent, maar beperk het daartoe en haal andere renners niet onnodig naar beneden.

EDIT: moet er aan toevoegen dat er gelukkig ook een hoop mensen zinnige dingen zeggen en inhoudelijk in gaan op de transfer - genoeg leuke reacties van mensen over de transfer en de eventuele gevolgen ervan voor Remco, zowel voor- als tegenstanders.
    05-08-2025 22:05
    Amen!
    10-08-2025 00:54
    Je verhaal klopt van geen meter. Het hele negatieve naar Remco zit hem er in dat hij zelf zo graag roept dat hij de beste is, dat hij nu beter is etc etc. leer op keer. Dan zielig naast zijn fiets stapt omdat er een camera naast hem rijd. Hij wisselt net zo makkelijk met grootspraak als met tonen van lage mentale weerbaarheid.

    Heeft absoluut niks te maken met fan zijn van andere renners, 100% met dat mensen zijn gedrag beu zijn.
05-08-2025 18:37
Ik vraag me af wat al die lui die gisteren, vandaag of morgen roepen "goede knecht voor Lipowitz" van zichzelf denken. Wat ben ik toch origineel en grappig?
    05-08-2025 21:59
    Vroeg ik mij bij de 20e Trinegrap ook af. Oke dat je het grappig vindt maar iemand was je voor... en nog 18 andere iemanden óók
    10-08-2025 01:02
    Maar het is en blijft een goed punt. Ik zie Remco niet met de besten naar boven gaan. Als Lipowitch een paar procent kan verbeteren wel! Dan zou een Remco alla Wout een uitstekende wingman zijn op de vlakkere kilometers.
05-08-2025 17:17
Kan ie mooi gaan knechten voor Lipowitz
05-08-2025 18:21
Had hem eerlijk gezegd liever bij ineos zien rijden. Gewoon tegen lipo en roglic.
Ik zie niet zo snel dat redbull een betere renner van hem gaat maken, maar ik kan me vergissen.
    05-08-2025 18:52
    Dat is ook mijn gedacht, voor mij herft RedBull nog niet bewezen consistent grote ronde winnaars te kunnen afleveren.
    05-08-2025 21:52
    Wat bij INEOS veel beter voor Remco zou zijn geweest om er in te stromen is dat er niet echt concurrentie is en hij onbetwist de kopman zou zijn en zo ook ontvangen zal worden door ploeggenoten. Die ploeg heeft ook een traditie met heel georganiseerd voor 1 kopman rijden, die altijd beschermen en steunen en meestal is die kopman een behoorlijke tot zeer goede tijdrijder.

    Concurrentie kan alleen van Arensman komen en die heeft INEOS nog niet over een (mentale) horde kunnen helpen en die stelt zich bovendien makkelijk dienstbaar op. Rodriguez rijdt hele seizoen al wat achteruit en Bernal, hoe leuk het was wat hij aan strijd in de Giro leverde, een echte winnaar zit daar niet in.

    Verder denk ik dat INEOS zich niet had ingelaten met een hele zwik aan getrouwelingen en uitgaan van eigen kracht en kunde, waar ik het gevoel bij heb dat dit wel eens de grootste stap voorwaarts kan betekenen. Maar het zou eventueel wel kunnen betekenen dat zijn programma er anders en beknopter uit zou zien, INEOS kennende, terwijl Evenepoel graag als een Pogacar doorheen het seizoen op meerdere vlakken wil schitteren.
    05-08-2025 21:59
    Eens Ineos was echt in alle opzichten de betere keuze geweest! Ook voor Ineos zelf en Redbull die hem niet nodig heeft. Die hebben podium en halen nu maximaal podium in de Tour!
    05-08-2025 22:20
    Dat Redbull 'm wil hebben voor de uitstraling kan ik wel bedenken. Evenepoel is qua prestaties en voorkomen een bijzonder aanwezige, prominente en op zijn manier een uitgesproken renner. Past qua karakter al veel meer bij het merk dan de toch wat brave Van Aert.

    Goed het is geen uitgesproken technicus of durfal, maar Pidcock hebben ze al en iemand als Van der Poel zullen vast wel eens gepeild hebben maar kunnen ze (vooralsnog) niet krijgen. Dan blijven er weinig goudhaantjes over die je wereldwijd kan gebruiken. Dé renner die bij Red Bull had gepast, waren ze veel en veel eerder ingestapt, zou Peter Sagan zijn geweest. Dat soort types zijn zeldzaam.
    06-08-2025 08:48
    Evenepoel is toch ook een uithangbord van Specialized? Dan zal Ineos nooit im frage geweest zijn, helaas.
05-08-2025 17:43
Hij blijft hoe dan ook hetzelfde type, de top-tijdrijder die ook meekan in het gebergte, alleen niet genoeg ivm de echte klimmers. het is al gezegd: in die zin is hij eerder een Wiggins-achtige, maar dan eentje die ook LBL kan winnen. Vraag is welke garanties hij heeft gekregen om een Wiggo-achtige ondersteuning te krijgen, en in welke GR dan wel. Het is verder toch ook dat Red Bull het eigenlijk niet zo super heeft gedaan tot nu toein relatie tot hun budget. Dat Roglic zijn Vuelta enz won was op basis van de klasse van Roglic, niet het team. Vlasov is ook niet echt meer geëvolueerd de laatste tijd. Komt Van Gils meer bovendrijven dan bij lotto, Ik vind van niet. En ja, hij zal het kopmanschap zéker moeten delen met Lipowitz. Kortom: ik weet niet of hij nu echt beter zal presteren. Ik ben benieuwd. Voor QS zal het een bevrijding zijn, én ze hebben nog steeds Landa, nu echt de ronde kopman. Geen zorgen over die ploeg, cf de laatste Tour: ze hebben een leuke bende, zeker als een van Baarle er zijn draai kan vinden bv!
    05-08-2025 18:40
    Je kunt budget hebben van hier tot Tokyo maar als je Vingegaard of Pogi niet hebt, ga je de Tour niet winnen.
    05-08-2025 21:56
    Quick step weer als ouderwetse klassiekerploeg rittenkapers. Daar waren ze toch altijd fenomenaal en uniek in!
05-08-2025 17:06
Verdikkie, ze hebben nu wel heel veel klassementsmannen
    05-08-2025 18:31
    Wie weet houdt Roglic het voor gezien na zijn soort van afscheidstournee in de Tour.
05-08-2025 18:06
Gezien dit seizoen heb ik wat reservaties over de overgang die volgend seizoen plaatsvindt.

BORA heeft enerzijds ervaring en de mankracht in het rondewerk en op dat vlak een heel ander onderkomen dan zijn huidige ploeg. Anderzijds reden de meeste dit seizoen vooral achterwaarts, Lipowitz en Pellizzari de uitzonderingen. Als men daar niet weet welke verkeerde afslag ze hebben genomen, is het de vraag hoeveel vooruitgang Evenepoel kan boeken.

Daarnaast heeft men bij BORA met Lipowitz iemand in huis welke je niet in een knechtenrol of een B-programma kan duwen. Zal volgend seizoen wel moeten bevestigen, maar zijn resultaten staan al bijna gelijk aan die van Evenepoel in GC's van prestigieuze ronden. Evenepoel verdient het natuurlijk ook om zijn droom op ronde vlak na te streven, maar het zou slecht gemanaged zijn als men ze beide ergens heen stuurt en Evenepoel in het eerste deel, zoals dat meestal zal gaan, een duidelijke voorsprong pakt door bv een TT en dat iemand als Lipowitz in de knechtenrol wordt geduwd om er dan wellicht achter te komen dat achteraf beter de keuze andersom zou moeten zijn geweest. Dan heb je ook nog Roglic om rekening mee te houden die dit jaar alsnog een belangrijke WT-etappekoers winnend heeft afgesloten, iets dat Evenepoel nog niet is gelukt (UAE tel ik niet mee). Ligt een flinke uitdaging voor team management, want Vlasov die nu niets presteert, waant zich misschien ook nog kopman en er is ook nog iemand als Van Gils met potentie.

Verder is het een zwaktebod om teveel mensen waar Evenepoel zich comfortabel mee voelt mee te nemen bij zijn overgang. Hij toont zich graag een vedette en die moeten soms, zeker als ze zelf niet altijd kunnen presteren, af en toe weerstand krijgen van kundige mensen. Hier ligt teveel op de loer dat er mensen om hem heen zitten die misschien de realiteit wat verzachten en 'm een schouderklopje geven zonder er meer tegenover te zetten dan een goed gevoel. De kans bestaat dat er mentaal en sportief weinig vooruitgang meer wordt geboekt.
    05-08-2025 18:47
    Ik wist niet dat Lipo ook al een grote ronde gewonnen had…
05-08-2025 18:32
Evenepoel zal schrikken van de teamsfeer waarin hij terecht komt.
Van de Wolfpack naar een bende dolle stieren, zonder ploegtactiek.
Hij zal zich financieel ongetwijfeld kunnen verbeteren, qua prestaties gaan de dure aankopen van Redbull eerder achteruit: Lazkano, Van Gils, Pithie, Tratnik,... Martinez, Hindley, Vlasov en Roglic presteren dit seizoen dan voorheen.
Lipowitz is daar zowat het lichtpunt.

Om maar te stellen: een team koop je niet zomaar samen.
    05-08-2025 20:57
    Niet gelezen dat vriend Sven daar nu de scepter gaat zwaaien?
05-08-2025 17:30
Het is vrij simpel. Vlaamse ploegen moeten presteren in het "Vlaamse en/of klassieke werk" dus de klassiekers en eendaagse koersen in België, Frankrijk etc. etc. Ze hebben niet het budget voor EN toprenners in het eendaagse werk (v/d Poel, van Aert, destijds Gilbert, Boonen) EN het opzetten van een ploeg voor een klassement in grote rondes. En in de grote rondes kunnen er ook maar 8 man mee dus als je wel het budget hebt, heb je er niets aan, de sprinters moeten immers ook ondersteuning hebben.

Het eendaagse Vlaamse en/of klassieke werk KUNNEN de Belgische ploegen niet laten lopen i.v.m. de sponsors. Van Aert zou voor Soudal de droomrenner zijn. Je zag al de laatste jaren van Evenepoel niet de ondersteuning kreeg die hij verdiende. Verder vind ik Evenepoel na Pogacar en v/d Poel een supertalent. Wat die heeft laten zien op deze jonge leeftijd en met deze beperkte koerservaring (koersen vanaf junioren, beloften overslaan) is ongekend. Goed overigens hoe Soudal hierop reageert door hem te laten gaan.
    05-08-2025 20:42
    Soudal zal opgelucht zijn. Ze kunnen eindelijk zonder druk, zonder gezeik en zonder al te veel berichtgeving hun hobby/ werk kunnen uitvoeren.
    De reactie van PP en van Wilder na de etappe op de Ventoux zei meer dan 1000 woorden.
05-08-2025 17:38
De zoveelste contractbreker en de zoveelste Belg.... Contracten zijn blijkbaar niets waard in België!

Dus nu vertrekt meneer de toekomstige Tourwinnaar (ahum) naar Red Bull, samen met zijn hele staf. Nog een eilandje er bij: dat zal de sfeer in de ploeg daar vast ten goede komen.....
Soudal heeft heel de ploeg die het ooit was om zeep geholpen om die Evenepoel ten dienste te zijn. En als bedankje vertrekt hij voortijdig. Fijne gast! Maar uiteindelijk is het denk ik een zegening voor Soudal: de Tour gaat hij toch nooit winnen en nu kunnen zij weer gaan doen waar ze goed in zijn, een sterk collectief voor in de klassiekers vormen. Een Wolfpack vaart er immers niet zo goed bij als er een in het pack zit die de grootste aap op de rots wil zijn.
    05-08-2025 17:54
    Te horen aan de woorden van Soudal over iets met teamgeest en meer dan een individu waren ze daar blijkbaar heel blij met Remco en zijn eigen staf. :P
    05-08-2025 19:24
    Dumoulin, Hirschi, Tiberi om een paar uit een hele lange reeks niet Belgen te noemen.
    05-08-2025 23:12
    Speciaal toch dat afgeven op België terwijl er evengoed een massa Nederlandse renner, rensters en ploegen hetzelfde hebben gedaan. Als je te selectief met de waarheid om gaat wordt het op een bepaald moment ook wel liegen.

    Het enige waar we het wel over eens zijn denk ik, dat is dat de ploeg nu best terug naar haar roots kan. Misschien een De Lie of zo aantrekken die ze als klassiek type kunnen uitspelen, met de fusie gaan daar wel wat dubbele profielen zitten en hij komt wat in het vaarwater van Girmay denk ik?
    06-08-2025 09:32
    In principe gaan ze bij de fusie verder op de licentie van Lotto, en dus heeft De Lie nog een contract tot 2026.
    Girmay van zijn kant zou daardoor net zonder contract vallen (want Intermarché stopt als werkgever), en wordt gesignaleerd bij Astana.
05-08-2025 17:12
Ben heel benieuwd hoe dit voor Evenepoel gaat uitpakken. Gaat hij inderdaad de strijd om 1e klassementsman winnen van Lipowitz? En maakt hij nu echt die laatste stap? De tijd zal het leren.
    05-08-2025 17:26
    Dat is moeilijk te zeggen. Hij is igg geen overduidelijk betere ronde renner dan Lipo. Plus een Duitser bij een Duitse ploeg. Lipo gaat sowieso zijn eigen kansen blijven krijgen.
    05-08-2025 17:35
    @Vevie: hoe kan je nu dat soort conclusies maken na amper 1 Tour van Lipowitz te hebben gezien… Evenepoel won al in elke grote rondes ritten , laat Lipowitz maar eens bevestigen eerst volgend seizoen en ook eens een grote ronde proberen winnen …
    05-08-2025 17:44
    Lipowitz was ook al beter in de Dauphiné en is jonger.
    05-08-2025 17:46
    @Rempo: huh? Rare reactie van je. We hebben het over wie de betere ronde renner is, niet wie de betere allround renner is. Evenepoel is veel allrounder en heeft veel meer wapens dan Lipo. Ik denk echter dat Lipo ‘uiteindelijk’ een betere klassementsman zal zijn en ook is. Is meer een pure klassementsrenner, terwijl Evenepoel ook een geweldige klassiekerrenner is.
    05-08-2025 18:27
    @jowinho...jonger? Ja idd. Bijna 8 hele maanden om precies te zijn...Tjonge, jonge, je leest hier wat...
    05-08-2025 18:37
    Mooi bericht! Alleen maar goed om met meerdere renners hoog in het klassement te staan na een eerste week in een GT. Alleen dan kan er tactisch wat worden bedacht tegen Pogi en Vinegaard.
    05-08-2025 19:17
    Lipo lijkt wel de man met de meeste groeipotentie in het grote rondewerk. Ja Remco heeft het bewezen met winst in de Vuelta en podium in de Tour maar Lipo heeft die derde plek ook al en is nog niet zolang coureur dus heb het gevoel dat daar meer marge op zit nog. Wat tijdrijden en allround werk denk ik niet dat Lipo ook maar in de buurt gaat komen van Remco.
    05-08-2025 19:23
    @velosol: Jonger is jonger.
    05-08-2025 22:58
    Het zou me niet verbazen als Remco nooit meer het podium haalt in de Tour.

    Pogacar en Vingeaard zijn sowieso onbereikbaar ver weg.

    Er zijn zo veel renners die in goede vorm beter kunnen klimmen dan hij.

    Zelfs als we veteranen als Roglic, Landa, Mas, Carapaz en de Yates broers buiten beschouwing laten.

    Almeida schat ik sowieso al hoger in als ronderenner. Maar ook Ayuso, Del Toro, Onley, Lipowitz, Johannessen, Vauquelin en Pellizari hebben enorm veel potentie. Seixas komt er nu ook heel snel aan.

    Het gevecht voor plek 3 gaat heel zwaar worden de komende jaren.
    06-08-2025 03:26
    Ongeacht of ze vrienden zullen worden, uiteindelijk zorgt Remco er wel voor dat Lipo dat hogere niveau gaat halen. Zie bij Riis/Ulrich, Wiggins/Froome.
05-08-2025 17:17
Goh, blijken al die geruchten van de afgelopen maanden, die Evenepoel glashard heeft ontkend, toch waar te zijn. Ik denk niet dat ik nog iets kan geloven wat die jongen zegt.
    05-08-2025 17:32
    Graag een quote van de afgelopen maanden waarin hij dat glashard ontkend heeft. Kwestie van te zien wat we van jou mogen geloven.
    05-08-2025 17:38
    Tja... is meer een kwestie van niet kunnen vertellen lijkt me. Ik zou het in ieder geval niet te persoonlijk nemen.
    05-08-2025 17:44
    @Cochise even op de Sporza website zoeken, artikel van 25 juli 16:18.
    05-08-2025 17:45
    @Eddy er is een verschil tussen iets niet kunnen zeggen, en er over liegen. Dat eerste begrijp ik heel goed.
    05-08-2025 19:25
    "Een wolf verlaat nooit de roedel" waren ooit zijn woorden.
    Hij zal dan geen echte wolf geweest zijn als je uw contract afkoopt.
    05-08-2025 23:18
    @bright valve: ik vroeg een quote, geen speurtocht, maar goed. Het smsje naar Renaat waarin hij zegt dat hij op maandag (rustdag) ziek in z'n bed lag en toen dus geen contract heeft getekend bij Bora. Jij bent een insider die weet dat hij wél op die dag het contract heeft getekend?
    06-08-2025 06:43
    @Cochise dit was niet eventjes tijdens een interview of zo he?

    Evenepoel zit op de bank thuis te kijken naar Sporza, waar *een gerucht* genoemd wordt, en hij vindt het nodig om meteen een bericht naar de commentatoren te sturen om dat gerucht te ontkrachten. Hij had ook gewoon niks kunnen doen, een gerucht een gerucht kunnen laten zijn, maar nee, hij kiest er voor om proactief dat gerucht de kop in te drukken, met een leugenachtige reden (ja, hij heeft vast niet getekend op de maandag, maar op welke dag dat nou precies is gebeurd is totaal irrelevant in dit hele verhaal).
05-08-2025 18:10
Vlasov wordt zo toch wele en hele dure knecht die ook nauwelijks bereid is om te knechten. Zie hem wel terug gaan naar Astana met wederzijdse goedkeuring van verscheuren contract.
05-08-2025 18:36
Tijd voor Hindley en Martinez om elders hun eigen kans te gaan.
05-08-2025 18:58
Roglic lekker terug naar Visma!
05-08-2025 19:19
Ik snap de overstap wel is niet meer dan logisch. Wat ik niet snap is dat hij telkens als er geruchten waren in de ontkenning schoot (bijvoorbeeld reageren naar het commentaar duo via een berichtje live in de uitzending). Had beter kunnen zwijgen op die momenten. Heeft op die manier wellicht ook huidige ploegmaats op het verkeerde been gezet.
05-08-2025 17:04
Logische stap.
    05-08-2025 17:09
    nog altijd geen idee waarom.

    Financieel waarschijnlijk.

    Gaat Lipowitz voor Rev knechten?

    RB-B-H mag dan op papier betere klimmers hebben voor de GR's, niks zegt dat dat in praktijk ook zo zal zijn.
    05-08-2025 19:28
    Vind 't ook een logische stap. Quickstep kan niet leveren wat Evenepoel nodig heeft om dat laatste beetje extra te geven voor Grote Ronden...
    05-08-2025 19:30
    Platteland, voor t geld hoeft Evenepoel niet weg. Een nieuwe uitdaging en het gevoel hebben dat t bij Quickstep op is? Bij Bohra denk ik ook een betere ploeg voor de Grote Ronden. Samen met Lipowitz toch een sterk duo?
05-08-2025 17:14
Verstandig. Red Bull is financieel en sportief beter in staat een klassementsrenner te ondersteunen dan Quick Step.
05-08-2025 17:18
Op zich een logische keuze om naar een ploeg te verhuizen met sterke klassementrenners. Valkuiltje is natuurlijk wie er voor wie gaat rijden als het er echt om gaat. Evenepoel heeft het voordeel dat een tijdrit vaak in het begin van een (grote) ronde zit waardoor hij als beste van de ploeg de bergen ingaat.
Misschien is het ook wel prettig voor hem dat hij niet het enige speerpunt van de ploeg is.
Ook benieuwd of Soudal nog een topper gaat aantrekken van het afkoopgeld.
    05-08-2025 17:45
    Van Baarle komt alvast
05-08-2025 17:36
Mooie stap naar een veel betere klassementsploeg en omkadering. Als de tour komend jaar twee lange tijdritten in het schema opneemt kan het echt spannend worden
    05-08-2025 18:12
    Hij pakte slechts een paar seconden in de tt afgelopen tour. In de bergen rijden pogacar en vingegaard hem er met twee vingers in de neus eraf. Zolang die twee meedoen en niet geblesseerd raken gaat Evenepoel de Tour niet winnen.
    Maar er zijn zat voldoende andere koersen die hij zeker wel kan winnen
05-08-2025 18:08
Lekker knechten voor Lipowitz
    05-08-2025 19:18
    Lipowitz heeft in een interview aangeven te gaan knechten voor Remco
05-08-2025 19:58
Is dit voor Bora niet wat duur voor een paar gegarandeerde tijdrit overwinningen?
    06-08-2025 08:28
    Ach, met RB erbij is het budget gigantisch gestegen; die miljoenen halen ze bij Bora uit de Portokasse.
05-08-2025 21:04
Hopelijk zien we snel de “oude” Quickstep ploeg terug die domineert in de voorjaarsklassiekers en zich richt op massaspurts in de tour. Ben benieuwd welke renners ze hiervoor kunnen contracteren.
    05-08-2025 21:15
    Met wie moeten ze dan scoren de komende pakweg 2 jaar in de klassiekers? Stuyven en Van Baarle komen, maar gaan die serieus meedoen voor de knikkers tegen Pogi, Van der Poel, Pedersen, Van Aert…?

    Ze hadden een wereldtopper die de afgelopen jaren de grote zeges aaneenreeg. Met dan Merlier ernaast als topsprinter, maar die wordt later dit jaar ook al 33.

    Dus hopelijk voor Foré krijgt hij van de sponsors (en Bakala) de ruimte om een paar jaar te bouwen aan een nieuw team. En ondertussen een serieus stapje terug te zetten ten opzichte van de laatste jaren qua successen. Of het zou zomaar einde verhaal kunnen worden voor de ploeg.

Reacties zijn gesloten.