Deceuninck stopt eind 2025 als naamsponsor bij ploeg Mathieu van der Poel
Philip en Christoph Roodhooft moeten eind 2025 op zoek naar een nieuwe tweede naamsponsor. Deceuninck heeft immers besloten om het sponsorschap bij WorldTeam Alpecin-Deceuninck en Women’s WorldTeam Fenix-Deceuninck af te bouwen.
Het West-Vlaamse bedrijf dat ramen en deuren in pvc produceert stapte begin 2022 in bij de ploegen van de broers Roodhooft, nadat het voordien al drie jaar eerste naamsponsor bij de Quick-Step-ploeg van Patrick Lefevere was geweest.
Deceuninck zet nu een stapje terug maar blijft wel in mindere mate betrokken bij de ploeg. “De succesvolle samenwerking heeft voor het bedrijf de gewenste resultaten op vlak van naamsbekendheid opgeleverd. “In overleg met het teammanagement zijn we tot de conclusie gekomen dat we elkaar ook in een andere vorm van samenwerking kunnen blijven versterken” , zegt Francis Van Eeckhout, de uitvoerend voorzitter van Deceuninck, in een persbericht.
Algemeen manager Philip Roodhooft weet nu wat hem te doen staat. “Uiteraard creëert dit een uitdaging voor ons als team, maar we zijn tijdig op de hoogte gebracht en we stellen alles in het werk om opnieuw een solide tweede naampartner aan te trekken. De dankbaarheid voor het engagement van hun kant is veel groter dan de teleurstelling om de beslissing een stap terug te zetten.”
Heb jij RIDE Magazine al besteld?

- Rabo hengelt naar Nederlands grootste coureur.
- Fusie op komst tussen Rabobank en ploeg Roodhooft.
- Wout van Aert gelinkt aan Red Bull.
- Van der Poel sluit nieuwe hypotheek af.
Op zich is dat wel leuk, teams die bestaan vanwege ijzeren garagedeuren en/of balpennen, en wij maar van 'dat is er ééntje van Oribal/Siff-Tex die daar demarreert!' zonder te weten dat Oribal zalf voor intieme plekken en Siff-Tex het betere type allesbevestigers zijn.
Wij hoeven nu ook nog helemaal niet te weten wat Deceuninck precies is... tot dat we in de markt zijn voor een kunststof kozijntje. Moet je dan eens opletten wat er gebeurt. Dan ga je blind voor die VdP kozijnen natuurlijk.
In inderdaad je weet maar nooit en wanneer je tegen (de noodzaak van het gebruiken van) Oribal aanloopt, en in welke mate je dit dan boven concurrent Smêla prefereert vanwege indoctrinatie via de wielersport.
Ik heb jarenlang niet geweten wat Quick-Step doet, maar als ik in die periode ooit op zoek zou zijn geweest naar een laminaatvloer, zou de kans statistisch groter zijn geweest dat ik hun rommel gekocht had dan dat van een concurrent. Puur vanwege het kennen van de naam.
Visma is een extreem voorbeeld van hoe je door massale naamsbekendheid ook een hele kleine groep kunt bereiken, namelijk mensen die beslissingen nemen op het gebied van payrolling en dat soort gedoe. Wij zijn daarbij slechts bijvangst.
'Luister gasten, wij willen best lappen maar dat gaan van der Poel en Philipsen gewoon naar de aankomende 3 Tours'
Maar goed, de gebroeders Roodhoofdt hebben ook nog een paar extra sponsoren in het veldrijden. Daar zou er ook eentje van een stapje omhoog kunnen doen. Crelan en Corendon hebben beide een verleden in het wielrennen.
Als de rook uit de schouw wat minder wordt, is het begrijpelijk dat een bedrijf minder budget aan sponsoring besteedt.
Mooi dat ze zich niet helemaal terugtrekken.