Deceuninck stopt eind 2025 als naamsponsor bij ploeg Mathieu van der Poel
vrijdag 7 maart 2025 om 08:35

Deceuninck stopt eind 2025 als naamsponsor bij ploeg Mathieu van der Poel

Philip en Christoph Roodhooft moeten eind 2025 op zoek naar een nieuwe tweede naamsponsor. Deceuninck heeft immers besloten om het sponsorschap bij WorldTeam Alpecin-Deceuninck en Women’s WorldTeam Fenix-Deceuninck af te bouwen.

Het West-Vlaamse bedrijf dat ramen en deuren in pvc produceert stapte begin 2022 in bij de ploegen van de broers Roodhooft, nadat het voordien al drie jaar eerste naamsponsor bij de Quick-Step-ploeg van Patrick Lefevere was geweest.

Deceuninck zet nu een stapje terug maar blijft wel in mindere mate betrokken bij de ploeg. “De succesvolle samenwerking heeft voor het bedrijf de gewenste resultaten op vlak van naamsbekendheid opgeleverd. “In overleg met het teammanagement zijn we tot de conclusie gekomen dat we elkaar ook in een andere vorm van samenwerking kunnen blijven versterken” , zegt Francis Van Eeckhout, de uitvoerend voorzitter van Deceuninck, in een persbericht.

Algemeen manager Philip Roodhooft weet nu wat hem te doen staat. “Uiteraard creëert dit een uitdaging voor ons als team, maar we zijn tijdig op de hoogte gebracht en we stellen alles in het werk om opnieuw een solide tweede naampartner aan te trekken. De dankbaarheid voor het engagement van hun kant is veel groter dan de teleurstelling om de beslissing een stap terug te zetten.”


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Mathieu van der Poel siert de cover van de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! Het najaar is de ideale periode om te gaan gravelen, dus als wereldkampioen gravel van Leuven is hij de ideale persoon om uit te lichten. In de Najaarsgids lees je verhalen over het WK Gravel in Zuid-Limburg, maar ook interviews met Pauline Ferrand-Prévot, Jonathan Milan, Quinn Simmons en Pascal Eenkhoorn en veel meer!
RIDE Magazine
37 Reacties
07-03-2025 11:07
Met al die saaie grote wedstrijden opent dit natuurlijk wel de geruchtenmolen op deze mooie site.
- Rabo hengelt naar Nederlands grootste coureur.
- Fusie op komst tussen Rabobank en ploeg Roodhooft.
- Wout van Aert gelinkt aan Red Bull.
- Van der Poel sluit nieuwe hypotheek af.
    07-03-2025 11:59
    Ik denk dat Rabo enorm baalt. Het besluit van Deceuninck komt net te laat. Commercieel is Alpecin vele malen interessanter dan Visma. Misschien is de bedenktermijn nog niet verstreken?!
    07-03-2025 13:00
    @platteprijs Waag toch te betwijfelen of Alpecin commercieel interessant er is. Tijdens de communicatie gaf Rabobank twee zaken mede aan; Belgische markt en investeringen in jeugdsport zijn voor hen belangrijk. WvA is commercieel gezien nog steeds belangen dan welke renner dan ook van Alpecin in België. En Alpecin doet helemaal niets aan stimulering van wielrennen bij de jeugd en samenwerken met KNWU. Dus jouw stelligheid en mening is naar mijn mening nergens op gebaseerd.
    07-03-2025 13:00
    @Platteprijs volgens mij gaat die vlieger niet op. Ze investeren in de breedtesport en de jeugd. Beide kunnen uitstekend bij Visma vanuit Ready2Race en het Devo team. Daarbij kwam ook naar voren dat de bovenkant (lees MvdP) juist geen ondersteuning nodig heeft maar de laag eronder. Tezamen dat Rabo vooral inzet op Nederlandse breedtesport (via NOC NSF en verschillende bonden) en dat Alpecin een Belgische ploeg is, is er geen enkele reden om aan te nemen dat hier in zouden stappen.
    07-03-2025 13:13
    Goed gezien! Wour van Aert heeft geen shampoo trgen haaruitval nodig, wel een flinke opkikker door een dosis cafeïne!
07-03-2025 09:39
Zal wel loslopen, komt dan gewoon iets anders voor in de plek. Misschien heel dom, maar ik weet wél dat ze eerst bij QS zaten maar niet of het nou om metaalplaten, bevestigingskit of schuifscharnieren gaat wat ze exact maken...?

Op zich is dat wel leuk, teams die bestaan vanwege ijzeren garagedeuren en/of balpennen, en wij maar van 'dat is er ééntje van Oribal/Siff-Tex die daar demarreert!' zonder te weten dat Oribal zalf voor intieme plekken en Siff-Tex het betere type allesbevestigers zijn.
    07-03-2025 09:41
    Ik moest stilletjes lachen toen ik dit las.
    07-03-2025 09:56
    Om exact die reden maakt dat het voor die onbekende merken juist zo effectief om te gaan sponsoren.

    Wij hoeven nu ook nog helemaal niet te weten wat Deceuninck precies is... tot dat we in de markt zijn voor een kunststof kozijntje. Moet je dan eens opletten wat er gebeurt. Dan ga je blind voor die VdP kozijnen natuurlijk.
    07-03-2025 09:56
    Ik dacht dit vroeger ook altijd, maar het werkt dus andersom. Je gaat je kozijnen vernieuwen en gaat Googlen naar welke bedrijven dit doen. Deceuninck komt dan als een van de opties boven en is waarschijnlijk de enige naam die je kent.
    07-03-2025 10:17
    Dat is eigenlijk hetzelfde evanderwel, alleen dan in jouw voorbeeld zoek je op Google en in het voorbeeld van Wheely zoekt iemand in de winkel. Desalniettemin wel een goede uitleg van hoe een ploegsponsorschap in de praktijk goed kan werken!
    07-03-2025 10:29
    Verhelderend dit ja, je wil natuurlijk graag een kozijn met dezelfde skills als MvdP, die vangt gewoon de stenen op van de lokale t3r1nglijertjes!

    In inderdaad je weet maar nooit en wanneer je tegen (de noodzaak van het gebruiken van) Oribal aanloopt, en in welke mate je dit dan boven concurrent Smêla prefereert vanwege indoctrinatie via de wielersport.
    07-03-2025 11:39
    Je kunt wel grappig blijven doen, maar het werd je goed uitgelegd. De waarde van naamsbekendheid is één van de weinige onomstotelijk bewezen zaken in de wereld van gebakken lucht genaamd marketing.

    Ik heb jarenlang niet geweten wat Quick-Step doet, maar als ik in die periode ooit op zoek zou zijn geweest naar een laminaatvloer, zou de kans statistisch groter zijn geweest dat ik hun rommel gekocht had dan dat van een concurrent. Puur vanwege het kennen van de naam.

    Visma is een extreem voorbeeld van hoe je door massale naamsbekendheid ook een hele kleine groep kunt bereiken, namelijk mensen die beslissingen nemen op het gebied van payrolling en dat soort gedoe. Wij zijn daarbij slechts bijvangst.
07-03-2025 09:22
Zie hier de reden waarom MvdP dit jaar de Tour moet rijden.
    07-03-2025 09:29
    Tenzij er al een nieuwe naamsponsor is gevonden. In het artikel wordt daar niets over genoemd.
    07-03-2025 10:11
    MvdP is een dusdanig grote naam dat het mij zou verbazen dat een Tourdeelname het verschil maakt in het binnenhalen van een naamsponsor. hij is natuurlijk vooral mr. Voorjaar en multidisciplinair, daarin zit veel meer waarde. Met Philipsen hebben ze daarnaast nog een grote naam en zijn ze het hele jaar zichtbaar. Ik kan me ook niet voorstellen dat Deceuninck de grootste sponsor is en daarmee wel te vervangen. Sterker, ik denk dat ze dit al tijden weten en dat er allang een vervanger is gezien de opmerking "tijdig op de hoogte". Een heel ander verhaal dan eerder met bijvoorbeeld Dstny en een vervanger daarvan.
    07-03-2025 11:37
    Meer tov aankomende uitgaves lijkt me dat op de tafel te liggen:

    'Luister gasten, wij willen best lappen maar dat gaan van der Poel en Philipsen gewoon naar de aankomende 3 Tours'
    07-03-2025 11:42
    Ik zie vooral Canyon wel inspringen op die plek. Die zijn zo verweven met die ploeg en MvdP zelf dat ze net zo goed titelsponsor kunnen worden. Zeker vanwege het multidisciplinaire karakter van het team. Dan ligt ook die hele Tour vraag veel minder op tafel. Wellicht dat daarnaast Zwift er ook inspringt, die doen ook al echt veel met het team.
    07-03-2025 11:53
    Canyon zou raar zijn, aangezien die ook Movistar sponsoren. Alhoewel ze in het vrouwenwielrennen ook naamsponsor zijn plus materiaalsponsor bij twee andere ploegen.

    Maar goed, de gebroeders Roodhoofdt hebben ook nog een paar extra sponsoren in het veldrijden. Daar zou er ook eentje van een stapje omhoog kunnen doen. Crelan en Corendon hebben beide een verleden in het wielrennen.
    07-03-2025 13:04
    Ik zou Canyon juist wel logisch vinden. Ze zitten al als naamsponsor in het vrouwenwielrennen. Ze sponsoren zeer langdurig persoonlijk MvdP die ook nog eens het uithangbord van de ploeg is. Het team is zeer multidisciplinair bij zowel mannen als vrouwen op allerlei type fietsen die Canyon aanbiedt. Ik zie eigenlijk alleen maar redenen voor Canyon daar nog grootser in te stappen eigenlijk. En daarbij snap ik ook totaal niet wat Canyon hoopt te bereiken met de sponsoring van Movistar, buiten wat bereik in Spanje en Zuid-Amerika.
07-03-2025 10:30
Volgens mij kunnen ze, indien noodzakelijk, altijd terugvallen op fietsensponsor Canyon. Al kan ik me niet voorstellen dat het met MvdP in je team heel moeilijk gaat zijn om een goede tweede naamsponsor te vinden.
    07-03-2025 11:34
    Die 4 Gold - rommel misschien, je weet wel 'vreten dat je DNA verandert'
    07-03-2025 12:57
    Haha zou kunnen. Maar was MvdP daar geen mede eigenaar van? Dan gaat ie indirect zijn eigen salaris betalen. Dat kan niet de bedoeling zijn van mathieu…
07-03-2025 10:31
Alpecin - Head&Shoulders
    07-03-2025 12:22
    Met kop en schouders boven de tegenstand…
07-03-2025 12:01
Sponsoren komen en sponsoren gaan………………. En ik ben heel blij dat ik nu weet wat ze doen, dacht dat het een keukenboer was eerlijk gezegd :D. Gelukkig heb ik geen steen in mijn maag (pas op Vlaamse zegswijze) en gaan dat soort zaken volledig langs mij heen. Die poll zou WF eens moeten houden, wie van de lezers hier heeft al eens iets gekocht beïnvloed door sponsoren namen en welke zijn dat dan?
    07-03-2025 13:03
    Ik durf de stelling aan dat 100% van de lezers hier zich wel eens heeft laten beïnvloeden door sponsor namen. Als er iets onomstotelijk vaststaat vanuit wetenschappelijk onderzoek is het namelijk dat vergroting van naamsbekendheid werkt. Soms manifest maar vaak ook latent.
    07-03-2025 13:23
    Ik ben daar toch heel benieuwd naar, want ik kan er voor mezelf al geen enkele verzinnen.
07-03-2025 16:13
Lamborghini kom er maar in!
07-03-2025 09:13
Als Jannie Haek zijn ego (en zijn whisky en sigaren) opzij kan schuiven, waarom geen Alpecin-Lotto onder leiding van de Roodhooft-brothers ?
    07-03-2025 09:19
    Dat zou dan een fusie betekenen, waarbij je moet afrekenen met alle lopende partners van het Lotto-team (wat er niet veel zijn, akkoord). Je moet natuurlijk ook een oplossing zoeken voor alle renners & staff, en er komen ongetwijfeld vele renners op straat te staan.
    07-03-2025 09:32
    Pas nou op, anders krijgen we wéér een miljoen miljard artikelen over een aankomende fusie die uiteindelijk niet doorgaat etcetera.
07-03-2025 10:15
Met het vertrekt van de Deceuninck opent dit weer een deur voor een ander sponsor. Ik raam zo in dat er bij zo'n toonaangevende vast wel een goede nieuwe naamsponsor hier de begroting willen gaan dichten.
07-03-2025 10:18
Crisis in de bouw, waardoor ze een stap terugzetten in de sponsoring.
Als de rook uit de schouw wat minder wordt, is het begrijpelijk dat een bedrijf minder budget aan sponsoring besteedt.
Mooi dat ze zich niet helemaal terugtrekken.
07-03-2025 11:10
Dstny?
07-03-2025 12:42
Zal wel door De Koninck 0.0% vervangen worden.
07-03-2025 12:55
TVM zal wel in springen
07-03-2025 19:36
Tita- Tuinmeubelen dan maar. Of natuurlijk Easytoys, nu ze niet meer op het shirt van FC Emmen staan

Reacties zijn gesloten.