Deceuninck-Quick-Step dient klacht in bij UCI en Poolse politie
Patrick Lefevere blijft achter zijn scherpe woorden staan die hij gisteren de wereld in stuurde na het dramatische incident tussen Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen. “Ik heb geen enkel begrip voor de actie van Groenewegen, de ploeg gaat een klacht indienen bij de politie van Polen”, zegt hij tegen BELGA.
De eerste etappe van de Ronde van Polen eindigde in een groot dieptepunt voor de wielersport. Door een ongeoorloofde actie van Groenewegen belandde Jakobsen in de dranghekken. Met alle gevolgen van dien. Nederlands kampioen Jakobsen werd met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij in een kunstmatige coma werd gebracht.
“Ik ben nog altijd heel kwaad en blijf achter die twitterberichten staan. Dit was een heel vuile actie van Groenewegen. Woensdag zag ik de beelden op mijn telefoon. Eigenlijk heb ik die sprint al tientallen keren bekeken. Ik heb geen enkel begrip voor de actie van Groenewegen”, zegt Lefevere een dag later.
<
I go to court this kind of actions have to be out of cycling. This is an criminel fact mister @GroenewegenD
— Patrick Lefevere (@PatLefevere) August 5, 2020
“Een renner moet op zijn lijn blijven. Hij zet de sprint aan, in het midden en hij mag zijn lijn kiezen als eerste sprinter, natuurlijk. Maar daarna gaat hij categoriek naar rechts en nog meer naar rechts. Hij ziet Fabio komen en steekt dan nog eens een elleboog uit.”
“Groenewegen gaat eigenlijk bijna liggen op Fabio waardoor die zijn evenwicht verliest en tegen de nadar valt. Hij wordt er echt ingesmeten. Hier is geen begrip voor, dit is een aanslag. Hij rijdt Fabio echt in de nadar. Fabio was aan het wachten tot de laatste 50 meter, zonder die actie van Groenewegen vliegt hij hem voorbij.”
Klacht ingediend
“Dus nee, ik neem mijn woorden van gisteravond niet terug. Er is al een klacht neergelegd bij de UCI en de ploeg zal dat ook nog doen in Polen bij de politie. Ik vind dat ik hier een klacht moet indienen, dit kan je niet voorbij laten gaan en dan moet je dat ter plaatse doen, waar het ongeval gebeurd is.”
Dus, als antwoord op je vraag, misschien 1 strafzaak per vijf jaar. De laatste keer dat iemand zo agressief de hekken in gekogeld werd was met Theo Bos, en dat was al een stuk minder erg doordat het niet recht tegen de finishpaal was zoals Dylan ooit ook al met Naesen probeerde
Het is trouwens frappant dat Lefevere hier meer kritiek krijgt dan Groenewegen zelf, die overduidelijk in de fout is gegaan en meer slachtoffers gemaakt heeft dan enkel Fabio.
En dan krijg je een voorgekauwde (door juristen opgestelde) reactie van Dylan. Los daarvan, moest ik Dylans werkgever zijn, ik zou net hetzelfde gedaan hebben.
De veroorzaker is dan wel Groenewegen maar deze zaak ligt zoveel breder. De omstandigheden maken het zo erg, de veroorzaker is daar de aanstichter van.
en dat is begrijpelijk en goed.
(helaas is het nu eenmaal zo dat er eerst een ernstig ongeluk moet gebeuren voordat er verbeteringen komen)
Maar op sommige punten gaat Lefevere echt te ver! Zo heeft hij het over een bewuste "criminele actie" en dat DG in de gevangenis moet worden gezet. Onzin natuurlijk.
Btw. ik zie ook die bewuste elleboog van DG niet, ja hij beweegt de rechter elleboog wel naar rechts, maar dat kan ook heel goed vanwege het sturen of het trekken ah stuur zijn.
Ja, DG maakt een fout en daarvoor moet hij gestraft worden, maar wat Lefevere doet is gewoon niet juist. Zijn uitspraken beinvloeden de hele wielerwereld ... (en dat weet hij maar al te goed). Stop ermee zou ik zeggen!
Of hij reageert nog teveel uit emotie (wat niet onbegrijpelijk is),
of hij denkt misschien dat "DG compleet zwartmaken" de manier is waarop dit soort acties kunnen worden uitgeband.
In het laatste geval zou hij beter kunnen zeggen: "dit soort acties mogen nooit meer voorkomen, wat DG deed was roekeloos en hij dient hard gestraft te worden. Ik zal een klacht indienen bij de UCI".
Zo'n statement maken als ploegbaas als je eigen renner het doet is namelijk veel indrukwekkender en werkt veel beter dan een renner van een andere ploeg helemaal zwartmaken om dat iets je niet zint.
Je krijgt dit er alleen uit met verbinding en als de UCI een keer wakker wordt.
Ik erger me al jaren aan die schuine lijnen en dat geduw en getrek in een sprint. Dan zegt iedereen en ook Lefevre ja het hoort erbij. Nu schreeuwt die moord en brand, omdat het hem benadeeld.
Als de renner terug richting het parcour komt heb je minder kans op (aan)gezicht verwondingen. In het geval van Jakobsen gaat hij recht door de boarding heen met alle gevolgen van dien.
Gezien de boarding en veiligheid van de finishstraat (downhill) kan Lefevre zijn klachten beter tot de UCI/organisatie richten.
Wat Groenenwegen doet mag niet en krijg je uitsluiting voor voor de rest van de ronde. Echter zie ik geen opzet om Jakobsen te verwonden, zoals dat wel was bij Bos vs Impey.
Ook zie je dergelijke sprints meerdere malen per etappe koers, alleen is er niet altijd een (ernstige) valpartij als gevolg. Als je hier serieus werk van wil maken om te voorkomen zal je alle sprinters die zichtbaar afwijken en andere hinderen een DQ moeten geven voor de betreffende rit. Alleen op deze manier krijg je schuin sprinten uit de systemen.
Gebeurt vaker. Moet dit nu zwaarder worden aangepakt omdat de gevolgen veel zwaarder zijn? Ja. Zo simpel is het. Dat geldt ook in het dagelijkse leven, je wordt bestraft op de gevolgen van je actie, niet de intentie, dat is hoogstens een verzachtende factor.
Daarnaast helpt het "jodium of podium" riedeltje van Groenewegen niet om de mentaliteit waarmee hij sprint in een positief daglicht te zetten. Maar goed, ook voor dit drama was dat altijd al een uitermate stupide oneliner, echt absurd dat Jumbo daar shirtjes van gemaakt heeft.
De valpartij is veroorzaakt door Groenewegen, de verwonding zijn wellicht grotendeels veroorzaakt door de hekken die uiteenspatten en dus niet deugdelijk zijn.
Vergeet niet dat de meeste hier niet neutraal naar deze situatie (kunnen) kijken, de UCI zal dat ook niet kunnen omdat de hekken in hun wedstrijd niet deugdelijk zijn gebleken. Dan zou dit naar het CAS moeten voor een eventuele schorsing die staan hier neutraal in.
Toch vind ik dit geen politiezaak / zaak voor de rechter. Sprinters wijken veel vaker van hun lijn, ik heb veel grovere acties gezien dan dit. Daar wordt deze actie uiteraard niet minder fout van, maar toont wel aan dat het niet iets unieks is wat Dylan heeft gedaan. Meer dan terechte DQ dit.
Het enige wat de zaak zo triest en uniek maakt, is de ernst van de valpartij. Als dit exact zo in de tour was gebeurd, was er 100% zeker niet zo'n ernstig ongeval ontstaan. Die hebben we nu wel door de crappy boarding. Dit is nu het tweede jaar op rij dat er een ernstig ongeval is in Polen, vorig jaar Lambrecht, en nu dit. Ik zou zeggen, Lefreve, span je rechtzaak tegen de organisatie aan. En wat mij betreft haalt de UCI de wedstrijd van de kalender. Dit kan natuurlijk niet zo doorgaan.
Dat je emotioneel wordt als jouw renner zoiets overkomt is meer dan begrijpelijk. Het feit dat dezelfde Levefere alles bagatelliseert wat zijn eigen renners uitspoken is dan minder fraai en dat iemand in zijn positie de bekende onderbuik riedel uitkraamt ook niet.
Hou alsjeblieft op met dat gemakzuchtig polariseren en bekijk de zaken vanuit een breder perspectief. Oftewel.. Gooi met onmiddellijke ingang alle sprintetappes uit de meerdaagse koersen. Het is goedkoop gladiatorenvermaak waar bloedlust, sensatiezucht en apenrots gedrag dominerende factoren zijn.
Sprintploegen zullen hun renners tijdens meerdaagse koersen hoe dan ook blijven adviseren vooral de grens van het toelaatbare op te zoeken, met name als de ploeg nog droog staat.
Stop ermee, en laat die rodeoclowns maar lekker gek doen op een overdekt baantje ver weg van de wegwielrennerij..
Ik lees hier echter dat mensen aangeven dat het voor de politie strafrechtelijk niet uitmaakt of dit in een wedstrijd is gebeurd maar volgens mij kan dit niet. Hadden ze dan moeten stoppen op de kruising? Mogen ze dan 85 per uur rijden daar? Mag Fabio dan rechts inhalen? Als de politie dit puur vanuit het verkeersbeeld bekijkt dan komt Fabio vanachter en is de beweging van Groenewegen geleidelijk en niet abrupt.
Maar uiteindelijk zal de tijd het leren hoe hij gestraft zal worden. Het belangrijkste nu is het herstel van alle betrokkenen.
Ik kreeg gisteren ook een wijsneus die commentte "maar dat is het Nederlandse strafrecht, hier geldt het Poolse", dus dat heb ik ook even opgezocht, wel via een Engelse vertaling, dus er is een kleine kans dat ik het verkeerd interpreteer, en ik weet natuurlijk ook niets over de jurisprudentie, misschien staat er wel een dikke celstraf op maar wordt deze zelden opgelegd. Maar hun wetboek strafrecht (XIX art. 156) voorziet volgens mij wel degelijk ook in veroordeling van hetgeen Groenewegen doet: op het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel zonder vooropgezette intentie staat tot 3 jaar celstraf (met intentie zou het minimaal 1 en maximaal 10 jaar zijn). Veel hoger dan in Nederland, dus.
En dat is dan het Poolse strafrecht, dan heb je ook nog een civiele zaak voor letselschade aan je broek.
Conclusie: dit draadje is veel te positief over de potentiële legale gevolgen voor Groenewegen, dit is dus niet dom gewauwel van Lefevere in de zin dat vervolging gewoon kan. Ik hoop het niet voor Groenewegen, maar het kan dus gewoon wel. De Poolse politie heeft ook niet voor niets de fiets in beslag genomen en tot laat in de avond sporenonderzoek op de plaats delict uitgevoerd.
Nogmaals ik keur de actie absoluut niet goed en hoop 500% dat het goed komt met Fabio. Maar strafrechtelijk zal het probleem wel meevallen en kun je het uit verschillende hoeken bekijken.
Sepiroth, dank voor de bijdrage, een kleine nuance dus dat het "maar" één persoon in kunstmatig coma is. Ik denk niet dat je Nederlands jurist hoeft te zijn om hier iets zinnigs over te zeggen, misschien Pools jurist, want die kennen de jurisprudentie in Polen, zeker ten aanzien van zwaar lichamelijk letsel door schuld in de context van sport, wel. Het interpreteren van wetten is verder niet zo moeilijk- mijn enige punt is dat Groenewegen dus wel degelijk een probleem heeft als je uitgaat van het Poolse wetboek en wat suggestieve bewijzen dat het toch wel serieus genomen gaat worden.
Het gat was er maar sloot al voordat Fabio er voorbij was. Het gat sloot zich ook geleidelijk waarbij Fabio wel degelijk een keuze had. Dat het niet nodig zou moeten zijn om te remmen is een feit maar hij had die optie wel. Jouw vergelijking met andere zaken slaan kant noch wal. Je wilt zeggen als ik op de snelweg rij en naar rechts ga met mijn auto en er een auto achter mij rechts wilt inhalen en hij hierdoor tegen de brug aanrijdt omdat hij niet wilt remmen dat ik schuldig ben? Of in een loopwedstrijd naar de drinktafel rechts wil, rustig naar rechts loop en iemand achter mij loopt harder en wil mij toch inhalen, struikelt en breekt zijn nek?
Als je dit strafrechtelijk moet vervolgen dan kun je in dezelfde sprint nog 4 personen een celstraf geven. Dat de gevolgen van een overtreding op dat moment vanwege geluk minder erg zijn maakt voor de uitspraak niet uit. "Geeft niet meneer, u heeft geschoten op Pietje maar je hebt gemist omdat de wind iets te hard waaide"
https://twitter.com/Molfers/status/1291288724962185219
Daarbij komt nog de algemene kritiek op de rechtspraak in Polen. De federale overheid heeft in feite de rechtspraak overgenomen door onafhankelijke rechters te vervangen door regeringsgezinden. Al met al zal een eventuele afwikkeling jaren in beslag kunnen nemen. Voor mij blijft echter voorop staan dat Fabio alle steun nu kan gebruiken om te herstellen. De afwikkeling is super belangrijk maar voor nu gaat het om zijn gezondheid en niets anders.