Deceuninck-Quick-Step dient klacht in bij UCI en Poolse politie
Patrick Lefevere blijft achter zijn scherpe woorden staan die hij gisteren de wereld in stuurde na het dramatische incident tussen Dylan Groenewegen en Fabio Jakobsen. “Ik heb geen enkel begrip voor de actie van Groenewegen, de ploeg gaat een klacht indienen bij de politie van Polen”, zegt hij tegen BELGA.
De eerste etappe van de Ronde van Polen eindigde in een groot dieptepunt voor de wielersport. Door een ongeoorloofde actie van Groenewegen belandde Jakobsen in de dranghekken. Met alle gevolgen van dien. Nederlands kampioen Jakobsen werd met ernstig letsel aan het gezicht afgevoerd naar het ziekenhuis, waar hij in een kunstmatige coma werd gebracht.
“Ik ben nog altijd heel kwaad en blijf achter die twitterberichten staan. Dit was een heel vuile actie van Groenewegen. Woensdag zag ik de beelden op mijn telefoon. Eigenlijk heb ik die sprint al tientallen keren bekeken. Ik heb geen enkel begrip voor de actie van Groenewegen”, zegt Lefevere een dag later.
<
I go to court this kind of actions have to be out of cycling. This is an criminel fact mister @GroenewegenD
— Patrick Lefevere (@PatLefevere) August 5, 2020
“Een renner moet op zijn lijn blijven. Hij zet de sprint aan, in het midden en hij mag zijn lijn kiezen als eerste sprinter, natuurlijk. Maar daarna gaat hij categoriek naar rechts en nog meer naar rechts. Hij ziet Fabio komen en steekt dan nog eens een elleboog uit.”
“Groenewegen gaat eigenlijk bijna liggen op Fabio waardoor die zijn evenwicht verliest en tegen de nadar valt. Hij wordt er echt ingesmeten. Hier is geen begrip voor, dit is een aanslag. Hij rijdt Fabio echt in de nadar. Fabio was aan het wachten tot de laatste 50 meter, zonder die actie van Groenewegen vliegt hij hem voorbij.”
Klacht ingediend
“Dus nee, ik neem mijn woorden van gisteravond niet terug. Er is al een klacht neergelegd bij de UCI en de ploeg zal dat ook nog doen in Polen bij de politie. Ik vind dat ik hier een klacht moet indienen, dit kan je niet voorbij laten gaan en dan moet je dat ter plaatse doen, waar het ongeval gebeurd is.”
Dit komt niet van levevre, die krijgt dit weer te horen van een advocaat of expert op dat gebied. Hij is furieus(ik zou proberen nooit uit emotie te praten, zo ja dan achter gesloten deuren), begrijpelijk maar wat minder tactisch. Maar alles is begrijpelijk in dit voorval.
Als er sprake is van iemand ernstig lichamelijk letsel toebrengen (met eventueel blijvende schade), al dan niet met onvoorwaardelijke opzet, dan 'regelt' het wetboek van strafrecht zo'n situatie via delictsomschrijving en telastelegging, en straf. Of het strafbare feit in een wedstrijd is begaan, doet in beginsel niet ter zake. En ja, Lefevre kan aangifte daarvan doen bij de politie. Daarnaast kan uiteraard de UCI hem ook (disciplinair) straffen. Nebis in idem geldt niet.
Even los wat ik van de actie van Groenewegen vindt, maar het is niet zo omdat je in een wielerwedstrijd zit, dat dan alles maar is toegelaten en je immuniteit geniet...
Maar ik ben dan ook geen rechter en het belangrijkste is dat de betrokkenen herstellen.
Het is aan de UCI om hier een besluit op te nemen. Niks meer niks minder.
Dus als Lefevre het voor de rechter wil slepen dan minimaal ook de ronde van polen zelf. Dylan voor het van zn lijn afwijken en de elleboog, ronde van polen voor de ondermaatste veiligheidsmaatregelen en dan zelfs evt de UCI voor het niet voldoende controleren daarvan
Hij is meer bezig met Dylan dan zijn eigen rijder joh.
https://www.youtube.com/watch?v=sII57ldZHYs
Ik snap zijn emoties verder best maar zijn wolfpack heeft zich ook vaakgenoeg hufterig gedragen tijdens de wedstrijd. Hij is de laatste die daar ooit een punt van gemaakt heeft.
Triest. Waar was deze Lefevre toen andere renners soort gelijke dingen deden of valpartijen veroorzaakte? Zijn genoeg incidenten die zijn rijders hebben veroorzaakt. Toen wou die ze niet opsluiten.
Dan loop je zolang mee. Dan gaat je vol in de aanval op 1 persoon. Terwijl die schuldig is aan de val maar er zoveel meer foute dingen waren. Hij is niet bezig met dit voorkomen in de toekomst. Nee hij is bezig met een heksenjacht.
DQS is een geweldige ploeg met geweldige prestaties maar die Lefevre is echt ziek.
De jury in de Ronde van Frankrijk heeft geen actie ondernomen naar aanleiding van de valpartij van Tom Veelers, vlak voor de finish van de tiende etappe in Saint-Malo. De renner van Argos-Shimano smakte hard tegen het asfalt nadat hij in aanraking was gekomen met de Britse topsprinter Mark Cavendish. Hoewel het leek alsof Cavendish met zijn linkerschouder een 'beuk' uitdeelde aan Veelers, waren de juryleden van mening dat de Tukker door zijn eigen schuld onderuitging.
En diegene die beweren dat Leferevere zich niet bekommerd over Fabio of zijn familie: hij heeft een privévlucht geregeld voor zijn ouders en vriendin zodat ze geen 1000KM met de auto moeten rijden.
Wees maar stil allemaal. Jakobsen zijn carrière is wellicht voorbij en daarvoor mag Groenewegen betalen wat mij betreft.
Als de hekken de veiligheidsnorm hadden gehaald, zoals McEwen schreef, dan was het allemaal stukken minder erg geweest.
Het ENIGE wat er is vastgesteld is dat hekken in de laatste 500m geen uitstekende pootjes mogen hebben. Wat trouwens ook pas recent is.
De UCI is inderdaad te laks met het handhaven van hun eigen regels. Daarom moet er nu een precedent geschept worden.
Het kan me niet schelen welke nationaliteit of ploeg een renner heeft... als ze twee keer duidelijk afwijken van hun lijn en dan nog een elleboog durven zetten, moeten ze zwaar gestraft worden!
Ik zeg trouwens al jaren dat Cavendish allang geschorst had moeten worden, maar ja... Zijn actie op de OS van 2016 was ronduit crimineel.
Er moet geen precedent gezet worden, de UCI moet gewoon consequent acties beoordelen en bestraffen ipv gevolgen van m.i. UCI Vooral bij sprints is het met video goed te doen.
en voor de rest als het echt zo is dat enkel geen uitstekende pootjes de laatste 500m de regel is, dan moet de UCI daar zeer zeker per direct wat aan doen. Ik dacht dat er meer was vastgelegd.
Lefevre zn rijders en ex-rijders hebben vaak zat acties van dit caliber gedaan, echter met mindere afloop wat puur pech/geluk is geweest.
Dat het hier zo erg afloopt is door de instabilie nadar/hekken. Die horen veel steviger te staan zodat je erlangs glijd. Nu vliegen ze door de lucht als puntige ongeleide projectielen. Als Lefevre iets of iemand wil aanklagen dan eerst de Ronde van Polen.
Dylan krijgt zn schorsing toch wel en dat volstaat want dit doet Dylan niet elke sprint (jaja naesen was een voorbeeld, maar zo kan je van elke sprinter er wel minimaal twee vinden.) Een rechtzaak omdat het nu een quickstep renner betreft is gewoon net zo achterbaks, zo niet achterbakser, als de daad van Dylan zelf. Hij beschermt zn eigen renners als ze zo gevaarlijk koersen, dan moet het kunnen. ALs Lefevre echt iets beters wil voor de sport begint hij bij zijn eigen team.
[i]edit wf: dergelijke smakeloze vergelijkingen mag je achterwege laten[/i]
Dylan neemt gewoon een gigantisch risico door met zo'n snelheid een andere renner in het nauw te brengen. Hij zal wel gehoopt hebben dat ie op de rem trapt ofzo. Maar het feit is dat hij iemand opzettelijk in (levens)gevaar brengt om tot eigen gewin te komen. En hij is niet de enige renner die zoiets doet. Dat de UCI dat normaliter niet bestraft kan me geen ene reet schelen. Hij verdient veel meer dan een schorsing, maar dat zal hij waarschijnlijk niet krijgen.
Dat Lefevere hypocriet is ben ik misschien nog wel met je eens.
Wie bepaald of wie kan er bepalen welke straf DG moet krijgen?
Jan jansen: UCI, wedstrijdjury, Sport tribunaal, JumboVisma ik geloof dat dit ze wel zijn. naar gelang over welk deel van straf je praat. ini eder geval zou het in deze casus zich daartoe moeten beperken naar mijn mening. Juristen zullen het beter weten.
Ik begrijp volledig dat hij kwaad is op een andere renner, die een van de goudhaantjes van zijn ploeg klemgereden heeft in de boarding, met ernstige gevolgen. Ik denk dat we allemaal kwaad zijn op Groenewegen; en misschien is Groenewegen zelf nog wel het kwaadst van allemaal op Groenewegen.
Maar de schijnheiligheid en huichelarij druip ervan af. Het lijkt meer op een persoonlijke vendeta dan op het zoeken naar rechtvaardigheid. Als iemand iets tegen zijn ploeg doet of zegt is de wereld voor hem te klein, maar als het andersom is dan is het de normaalste zaak van de wereld.
Bij iedere DQ van een van zijn renners schreeuwt hij moord en brand. Want het is altijd onterecht. Terwijl je om de haverklap ook acties ziet van zijn sprinttrein die niet door de beugel kunnen; de voorbeelden zijn hier al meer dan genoeg benoemd.
Wat denkt Lefevre hiemee op te lossen? In mijn ogen alleen maar een concurrent uitschakelen en een concurrerende ploeg een hak zetten.
Want het wordt er echt niet veiliger van als Groenewegen juridisch zou worden aangepakt. Het wordt pas veiliger als de UCI haar verantwoordelijkheid neemt richting parcourskeuze, parcoursbouw, consequent straffen bij gevaarlijke sprints of onverantwoorde lead outs. En als renners zelf ook gewoon in de remmen knijpen als het gat dicht gaat. In plaats van je ten koste van alles erdoor te willen wurmen.
Ik hoop dat deze als een boemerang terug gaat komen bij Patje L. ...
Bij de rechtbank is hij al een bekende
1) Vele veiligere maatregelen bij de finish, met minimaal controle van de nadars, maar eigenlijk nog beschermende middelen.
2) Geen rare fratsen meer in sprintparcoursen. Gewoon een vlakke of licht oplopende weg, waar er niet op enkele honderden meters van de finish nog rare bochten te vinden zijn.
3) De deur dicht gooien als tactiek moet afgelopen zijn en meteen bestraft worden met een DQ voor de rest van de ronde. Wellicht is zelfs een maand schorsing al wel op zijn plaats.
4) Het geven van kopstoten/ellebogen in de aanloop van de sprint moet nog zwaarder bestraft worden dan een DQ en minimaal een schorsing van 1-3 maanden betekenen.
5) Het sluiten van de deur in combinatie met het werken met ellebogen en daar ook nog bewust mee bezig te lijken mag van mij een schorsing van een jaar betekenen. Met ingang van gisteren.
Ik vind het zelf te ver gaan om een strafrechtelijk onderzoek te starten denk ik, al kan ik de gevoelens wel begrijpen van mensen in de omgeving van Jakobsen. Want ondanks dat Groenewegen echt niet de intentie heeft gehad om leed te veroorzaken ben ik op basis van het filmpje wel geneigd om Lefevre gelijk te geven dat Groenewegen zijn acties volledig bewust uitvoert om de veel snellere Jakobsen uit te schakelen voor de ritwinst. En met die bewuste keuze kiest hij er als professioneel topsporter voor om de gezondheid van anderen in gevaar te brengen. Dit keer helaas met vreselijke gevolgen.
Ik heb geen statistische gegevens maar ik heb de indruk dat bij een bochtige aankomsten er niet meer wordt gevallen dan bij rechte wegen, en als er wordt gevallen valt de schade meestal mee omdat de snelheid lager ligt.
Volkomen veilig wordt het nooit, wat je ook doet. Hoe veiliger je een parcours maakt hoe meer een renner bereid is risico’s te nemen. Juist het bewust zijn van mogelijke gevaren damt roekeloosheid in.
Niets is zo gevaarlijk als het gevoel van veiligheid.
Als je ziet
zijn deze niet aan elkaar
Zit er een ruimte tussen
En ik denk dat daar het zware letsel door komt