De Gendt nuanceert uitspraken: “Ik zeg niet dat er gedopeerde renners rondrijden”

dinsdag 6 juli 2021 om 13:52
De Gendt nuanceert uitspraken: “Ik zeg niet dat er gedopeerde renners rondrijden”

foto: Cor Vos

Thomas De Gendt stelde zondag vast dat hij er in de Tour de France voorlopig niet aan te pas komt. Zijn uitspraken zorgden voor behoorlijk wat commotie en dus voelt de renner van Lotto Soudal zich twee dagen later in gesprek met Sporza geroepen om zijn eerdere uitspraken te nuanceren.

“Normaal rij ik met deze waardes de boel in stukken, nu zat ik 100 meter achter op een groep van 70 renners. En ik was dan nog vertrokken van op de eerste rij. Eens moet de dag komen waarop de jongeren beter zijn, maar ze doen het gewoon heel abrupt. Normaal is dat geleidelijk, nu pakken ze ineens alles over en duwen ze de ouderen naar achteren”, liet De Gendt afgelopen weekend weten.

“Ze maken ervan alsof ik iedereen beticht van doping”
De uitspraken van de rasaanvaller van Lotto Soudal werden gretig opgepikt door de media en zorgden voor behoorlijk wat heisa. De Gendt was er echter niet op uit om renners in een kwaad daglicht te stellen. “Ze maken ervan alsof ik iedereen beticht van doping. Dat is niet de bedoeling. Het algemene niveau is gestegen en ik ben er gewoon niet goed genoeg meer voor. Dat was de bedoeling van mijn woorden.”

“Iedereen leest of interpreteert dat anders. Als je het interview bekijkt, dan zie je het anders dan wanneer je het leest. Dan klinkt het harder. Ik zei het niet al lachend, wel met een glimlach. Ik zie mijn waardes en ik kan die vergelijken. De waardes van andere renners ken ik niet. Mijn waardes zijn helemaal niet slecht, maar het is niet voldoende om er iets mee te doen. Dat is mijn vaststelling. Daarbij zeg ik niet dat er gedopeerde renners rondrijden, gewoon dat ze beter zijn.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

LeoR 16 6 juli 2021 om 14:01

Benieuwd of GVA binnenkort ook op zijn woorden terug komt. Pentiti zijn alleszins nooit populair geweest ;)

Om wat tegengewicht te geven in dit topic, zou het leuk zijn mocht de redactie de reactie van Serge Pauwels oppikken.

Lalsacien 6 juli 2021 om 16:49

De reactie van Pauwels met Wuyts en de Cauwer vond ik niets toevoegen. Had een hoog Omerta gehalte.

Wheely 6 juli 2021 om 14:12

Het moet ook maar eens ophouden met die malle waarde fetisj van iedereen. Ik heb nu te vaak gehoord dat de waardes goed zijn maar de prestaties niet.

Romāns Vainšteins 6 juli 2021 om 15:32

Het is te belachelijk voor woorden inderdaad, niemand die die waardes echt interpreteren kan vanaf de zijlijn.

Martijn Arensman 6 juli 2021 om 14:17

Het klinkt niet anders dan Thomas eerder al zei.

Helaas kon Sporza het niet laten de woorden flink op te kloppen en uit te spelen in het interview met GvA. Wuyts ging er vervolgens in de uitzending gretig op in. Erg goedkoop en schadelijk voor de verstandhouding tussen renner en verslaggever.

Simon1 6 juli 2021 om 14:32

Ik maak me wel zorgen.

djerkson 6 juli 2021 om 14:35

Met De Gendt, Van Avermaet en Mollema hebben we toch niet zomaar volgers, en ze vertellen allen een gelijkaardig verhaal. Ja, er zijn zeker toptalenten, maar geen 40 à 70 zoals de drie het nu vertellen. Het is inderdaad ergens zorgwekkend, maar de waarheid zal omertagewijs voorlopig uitblijven.

klootje kriekeljon 6 juli 2021 om 15:14

Als ik kijk naar mijn vrienden en kennissen.. en dan degenen die al decennialang wielrennen volgen.. dan ontdek ik wel een trend dat velen wat aan het afhaken zijn. We stellen elkaar de vraag of wij nu zo cynisch zijn, maar allemaal geloven we niet zo waar we de laatste tijd weer naar kijken.

Romāns Vainšteins 6 juli 2021 om 16:08

Ik merk juist dat er aangehaakt wordt! Zo zie maar, 1 peloton, 200 verhalen.

Anton Bartus 6 juli 2021 om 14:39

Als ik mij niet vergis zei hij wel dat hij het niveau niet meer kon bereiken “tenzij ik me met foute dingen bezig hou”. En zelfs nu dat niet “iedereen” doping gebruikt.

Je moet gewoon op tafel gooien wat je weet uit het peloton of je mond houden en zeggen dat je baalt dat je het niveau niet meer haalt.

Cycleops 6 juli 2021 om 19:33

Dat zegt hij dan toch ook (als hij dat inderdaad heeft gezegd.)

André Hilgersom 6 juli 2021 om 14:45

Een medicament is pas doping wanneer het op een (doping)lijst is geplaatst. De wetenschap gaat voort. Er kunnen nu middelen zijn die de trainingsarbeid versterken die in de toekomst als doping worden aangemerkt. Wanneer men nu deze middelen tot zich neemt, is er geen spraken van dopinggebruik.

Franco Ballerini 6 juli 2021 om 15:01

Of middelen die wel op de dopinglijst staan maar niet of nauwelijks gedetecteerd kunnen worden? Ik denk bv aan gendoping.

Pelsluis 7 juli 2021 om 01:28

Hèhè eindelijk eens iemand die meer dan oppervlakkig kan analyseren….. Heeft best lang geduurd.
En idd, het journaille is van bedenkelijk niveau tegenwoordig.

joep b 6 juli 2021 om 14:59

Je hebt weer niet goed geluisterd anton

Alto de angliru 6 juli 2021 om 15:46

Precies Andre jij hebt er kaas van gegeten!

koga miyata 6 juli 2021 om 15:01

Er was een tijd, zo’n 30 jaar geleden, dat de coureurs die tot dan toe het tempo bepaalden, slechts achteraan liepen. Dat was toen het EPO tijdperk begon. Wat begint nu?

Remcoderksen 6 juli 2021 om 15:24

Dat zei je wel, Thomas. Typisch vlaams dit. Iets stiekem zeggen en dan afzwakken en afschuiven. Je tijd zit erop, Thomas, tijd voor iets anders.

Neilstrung 6 juli 2021 om 20:31

Dat zei hij niet, hij zei wat hij zei: “Ik haal de resultaten niet meer van vroeger met mijn wattages want de jeugd rijdt sneller. En ik kan enkel verbeteren als ik foute dingen zou doen.” Ja, hij baalt, ja hij stelt hier vast dat hij zelf niet meer tot de top behoort. Dat is jammer, maar hij zegt nergens: iedereen gebruikt hier doping. Jammer dat jij er dan iets stiekem Vlaams van moet maken.

jooprioolpijp 6 juli 2021 om 15:34

Ook een half ingetrokken keutel is een keutel. Ook als getallen in deze niet het hele verhaal vertellen, ze liegen niet. De toekomst zal leren waarom wat 5 jaar geleden wereldtop was dat nu niet meer is.

thorsen 6 juli 2021 om 15:46

Vooral Wuyts haakte hier al kwijlend op in.

Franco Ballerini 6 juli 2021 om 16:08

Beter dat dan de kritiekloze Smeets…

iLLan 6 juli 2021 om 18:01

@Franco: “maar ik heb de grote Lance zelf gesproken en het is een geweldige kerel die zoveel moois heeft gedaan en ik ben zelfs een beetje een vriendje van hen, dus hij is geweldig en bla bla bla…”

lamaarwaaien 6 juli 2021 om 19:24

Wuyts was ook 10 jaar geleden wereldtop

Aerosolo 6 juli 2021 om 16:24

Thomas de Gendt maakt wat van zijn interviews, net als in de giro over corona.

Maar waar staat het interview met Van Avermaet? Die heb ik gemist.

djerkson 6 juli 2021 om 18:34

Het was een voor een rit opgenomen interview, je vindt het op sporza. Tijdens de uitzending mocht ook Kristof Vandegoor zijn mening geven, hij diste dat verhaal van GvA en de Dauphiné op.

S.t.B 6 juli 2021 om 17:30

Thomas is tot de orde geroepen.
Juist nu ik me begon af te vragen welke ploegen het voortouw zouden nemen een ontsnappingspoging van hem te verijdelen. Kon Lance altijd zo lekker opzichtig doen bij klikspanen.

Misschien wordt er toch nog een tipje van de omerta sluier gelicht als Greg of Bauke het hazenpad kiezen.

SprintMaster 6 juli 2021 om 18:43

Natuurlijk zeggen die waardes genoeg. Er is duidelijk iets gaande binnen het peloton. Die conclusie wordt hier en op andere fora wel getrokken. We weten alleen nog niet wat precies. Alleen wordt zo’n uitspraak van de Gendt dan weer opgepakt door journalisten om goedkoop te scoren met sensatiekoppen.

$kedel 6 juli 2021 om 19:01

Hij heeft nooit zoiets geïnsinueerd.
Je leest wat je graag wilt lezen als je daar een dopingbeschuldiging zag. Net zoals bij het "hij lijkt niet te ademen" gedoe.

poortje de dijkenstoemper 8 juli 2021 om 19:35

Denk dat ze een banaantje extra eten voor vertrek , daar ga je pas vet hard op

Headlines

Materiaalzone

Populair