De Gendt: “Ik win dit seizoen alleen nog het BK of ritten in grote rondes”

woensdag 8 mei 2019 om 09:11
De Gendt: “Ik win dit seizoen alleen nog het BK of ritten in grote rondes”

Thomas De Gendt - foto: Cor Vos

Thomas De Gendt staat aan de vooravond van zijn eerste grote ronde van het seizoen. Voor hem wordt de Giro d’Italia de eerste van drie grote rondes dit jaar en dat zorgt voor een amusante vaststelling op Twitter.

“Een vreemd gevoel”, schrijft De Gendt. “De enige koersen die me dit seizoen nog resten zijn 63 ritten in grote rondes en de nationale kampioenschappen. Plusminus 10.000 koerskilometers nog te gaan”, concludeert de Belg droogjes.

Niet veel later gooide De Gendt een tweede hersenspinsel op het sociale medium. “In ander opzicht: als ik dit jaar een tweede koers win is het een rit in een grote ronde of een nationaal kampioenschap. Daar kan ik mee leven”, sluit hij af.

De Gendt had dit jaar al prijs in de Ronde van Catalonië, waar hij op gekende wijze de openingsetappe wist te winnen. Wanneer nodig verleent hij tijdens de Giro d’Italia zijn diensten aan sprintkopman Caleb Ewan, maar de 32-jarige aanvaller uit Sint-Niklaas krijgt een vrije rol in overgangsritten en wellicht ook in het hooggebergte. Zijn werkgever Lotto Soudal sluit niet uit dat De Gendt een gooi doet naar het bergklassement, maar bovenal wordt hij in staat geacht om een etappe te winnen.

Dit artikel delen:

39 Reacties

Mystery Rider 8 mei 2019 om 09:26

Volgens mij is zijn doel wel wat groter dit jaar – 1 rit in elke grote ronde!

Mystery Rider 8 mei 2019 om 09:29

Schrijf hem maar op voor rit 5 – omhoog van bij de start, Trofeo Baracci met Campenaerts tot aan de finish! 140km, dubbeltijdritje aan 45 gemiddeld!

Gerardv 8 mei 2019 om 09:58

Ik denk dat er ritten zijn die meer geschikt zijn voor De Gendt. Deze rit lijkt mij redelijk makkelijk te controleren voor de sprintersploegen.

ivo001 8 mei 2019 om 10:18

Etappe 6, 14, 16 en 17 er ook nog bij.

hartstikkebedankt 8 mei 2019 om 09:31

Toch ook al 28 koersdagen op de teller dit jaar, maar vorig jaar ook 90 gereden en af en toe neemt ie natuurlijk een extra rustdag. Alvast geoefend ook met de bergtrui in zowel Parijs-Nice als Catalunya. 1 rit zou toch moeten lukken in de komende 3 rondes.

Romāns Vainšteins 8 mei 2019 om 09:45

Kleurrijk coureur waar de koers van opknapt.

Thoin 8 mei 2019 om 09:51

Zou toch mooi zijn als hij een Stelvio’tje doet op de Gavia :D

reusjen 8 mei 2019 om 10:24

Dit is de zoveelste keer dat wielerflits een renner “quote” met een tekst die hij/zij niet gezegd heeft. Een doodzonde in de journalistiek.

Poeksel 8 mei 2019 om 10:32

Laten we het houden op een slechte vertaling. Maar inderdaad is WF goed in het verdraaien van uitspraken van renners.

Dark Noise 8 mei 2019 om 11:44

Ik begrijp die De Gendt hype niet. Is uiteraard een uitermate sterke renner maar hij kan enkel een koers winnen met de gratie van het peloton. Dat maakt dat ik geen zin meer heb in grote rondes, want in de meeste ritten wint iemand die mag winnen. En dus nooit de sterkste. Idem voor bergklassementen. Een bergkoning zou de beste klimmer moeten zijn en niet de beste rekenende opportunist Hoe spannend.
De Gendt woont trouwens al jaren niet meer in Sint Niklaas.

Random wielerliefhebber. 8 mei 2019 om 11:53

Bij Degendt is dat juist niet van toepassing, als hij zijn dag heeft kan het peloton rijden wat ze willen maar het word altijd lastig hem terug te halen.

oscarfreirefan 8 mei 2019 om 12:50

De Gendt is een van de weinige renners die het juist niet gegund krijgt. Een hardrijder pur sang. Het is jammer dat ie het niet van te voren aankondigt maar met de Gendt in de kopgroep wordt elke etappe een stuk interessanter.

GreenDay 8 mei 2019 om 13:09

@Dark Noise: De Gendt is juist een renner die een situatie kan creëren waarin het peleton alsnog naast de zege grijpt. Het is intrinsiek één van de sterkste renners in het huidige peleton, maar ook een speciale persoonlijkheid en hij laat zich snel wegdrummen in een peleton. Om het met de woorden van Tom Boonen te zeggen: "zet alle renners op één lange rij, laat ze om ter snelst 200 kilometer rijden en hij wint van de allergrootsten". Dat lijkt mij een goede samenvatting van zijn capaciteiten als renner. Ik zie hem na zijn carrière als profwielrenner nog naar extreme endurance-toestanden terugrijpen, en daarin zou hij zeker kunnen schitteren.

Dark Noise 8 mei 2019 om 13:51

Ik begrijp de reacties. Maar waarom wint hij geen eendagskoersen? Omdat daar de vroege vluchters sowieso terug worden gepakt. En in een ronde laat men soms te lang begaan.

LucasR 8 mei 2019 om 14:21

Ik ben het toch wel voor een deel eens met Dark Noise. Ik zie ook liever de “groten” voor etappezeges strijden. Bij De Gendt is het echter wel zo dat-ie er bijna áltijd bij zit – dat is natuurlijk wel een kwaliteit. Maar je argument over eendagskoersen is wel valide!

Romāns Vainšteins 8 mei 2019 om 14:50

Etappes is een totaal ander specialisme dan eendaagsen. Dat 2e, meer opgefokte type koers en vaak nog een stukkie langer ligt hem totaal niet en daarom start ie al nooit.

Ik begrijp niet wat daar niet aan te begrijpen valt.

inlinewout 8 mei 2019 om 15:15

Een Grote Ronde is een uitputtingsslag voor alle renners. De Gendt doseert energie op dagen dat mogelijk is en geeft gas als hij zijn kans ziet.
Berekenend? Ja, zeker. Maar wel op een manier die mooie koers maakt!
Krijgt hij het kado? Nee, vaak zat haalt hij het niet. Haalt hij het wel dan is dat dankzij die tactiek waarbij hij verder kijkt dan die ene dag. En dat combineert hij met harder rijdt dan het peloton ingecalculeerd had en nog goedmaken kan. Niet te vergelijken met het winnen van een ééndagskoers dus.

Dark Noise 8 mei 2019 om 15:46

Ik kijk al vijftig jaar naar de koers en ik heb de laatste jaren geen zin meer om naar een uitzending van een etappe te beginnen kijken terwijl er pakweg tien of vijftien man op kop rijden met 12 minuten voorsprong terwijl ze in het peloton zitten te keuvelen. De enige vraag is dan, worden ze bijgehaald of niet? En dat hangt enkel en alleen af van de wil van het peloton. Geloof van mij dat veel mensen om deze reden afhaken om naar de koers te blijven kijken. Ik wil daarbij helemaal geen afbreuk doen aan de atleet De Gendt. Maar veel ploegen zitten niet te wachten op hem. Een paar jaar geleden dreigde hij zelfs zonder contract te vallen.

oscarfreirefan 8 mei 2019 om 16:00

@ Dark Noise

Maar zeg je dan dat een aanvaller nooit een eendagskoers kan winnen? Uiteraard is een keuvelend peloton niet echt een uitdaging, maar wat vond je dan van de overwinning van de Gendt in Catalonië, Erik Dekker in Parijs Tours, Matthew Hayman in Parijs Roubaix? In alle drie de gevallen zou je kunnen zeggen dat het peloton te laat begon met koersen, of dat de aanvaller gewoon te sterk was

Dark Noise 8 mei 2019 om 16:12

@ oscarfreirefan

Wil trouwens zeggen dat ik Oscar Freire fan was. Hoewel die nooit de koers maakte. Maar ik hield van zijn nonchalance en zijn killerstalent.

Als iemand uit een vroege ontsnapping overblijft en met de grote renners kan wedijveren in de finale, alle respect dan. Dikwijls groeit zo een renner ook uit tot grote renner.

Mijn punt is dat ik ervan hou dat de sterkste wint na een koers waarin gekoerst werd.

Cintu 8 mei 2019 om 19:14

Ik vind dat juist één van de charmes van koers dat het niet altijd de topfavorieten zijn die het onder elkaar uitmaken. Ik zou juist afhaken als elke dag dezelfde renners om de winst zouden strijden. Om die reden kan veldrijden mij bvba niet echt boeien.
En het hangt er natuurlijk maar vanaf wat je onder sterkste renners beschouwd. Ik denk dat De Gendt daar zeker bij hoort.

Mystery Rider 9 mei 2019 om 07:52

Ik denk niet dat die wint met de gratie van het peloton.

Ik denk eerder dat wanneer de Gendt in de aanval gaat, dat er van de ploegleiders twee consignes komen door de oortjes:
1. Ofwel rijdt er nog iemand van de ploeg naartoe zodat we meezitten
2. Ofwel houden we het tempo strak zodat ze niet meer dan 3 minuten krijgen

De ritten waar de Gendt aanvalt zal er niet veel gekeuveld worden in het peloton – dan moet er gereden worden om de voorsprong niet te groot te laten worden.

stalle 8 mei 2019 om 12:43

Trofeo Baracchi

koos verrek 8 mei 2019 om 15:11

of niks meer

TrEb 8 mei 2019 om 18:38

Eerste rit doet hij de eerste 6 km rustig aan en knalt de berg op om de eerste bergtrui te pakken

Romāns Vainšteins 8 mei 2019 om 19:20

Dat zou idd het ideale begin van een DeGendt-ronde zijn ja.

Viktrodriguez 8 mei 2019 om 19:46

De Gendt heeft gewoon mazzel dat ie bij Lotto rijdt. Bij de nodige ploegen was ie gewoon fulltime knecht geweest voor op het vlakke met heel wat minder kansen op dagsucces dan nu en was hij niet eens in de positie om zijn eigen programma uit te stippelen. Sterker nog, in de vlakke ritten mag hij zich alsnog gewoon leegrijden voor zijn sprinter Verder kan ik me inderdaad herinneren dat hij op een bepaald moment toch vrij laat een contract kreeg, zoals Dark Noise hierboven stelt. Dat gebeurt niet als je echt zo goed en belangrijk bent. Laten we De Gendt niet groter maken dan hij is.

En dat het bergklassement niet meer het Engelse credo ”King of the Mountains” naleeft, is helaas ook al jaren duidelijk. De ”beste klimmer” in een grote ronde eindigt echt niet ergens op plekje 48, ruim buiten de top 10.

Random wielerliefhebber. 8 mei 2019 om 19:55

De Gendt kiest er zelf voor om bij lotto te rijden, je kan het mazzel noemen maar ik noem het slim.

Weet niet waarom hij laat een contract kreeg maar als je zoals hem helemaal je eigen programma mag bepalen ben je toch niet onbelangrijk binnen een team

Viktrodriguez 8 mei 2019 om 20:37

Dat hij zijn eigen programma mag bepalen, zegt meer over het matige selectie van Lotto-Soudal in de breedte dan over zijn kwaliteiten. Daarnaast was er juist geen sprake van een (vrijwillige) keuze bij deze ploeg te rijden, maar een geval van alles of niets.

Cintu 8 mei 2019 om 20:53

Het zal eerder een combinatie van de twee zijn. Lotto en De Gendt hebben massel dat ze elkaar gevonden hebben. De Gendt vindt er de nodige vrijheid, waarin hij optimaal presteert. En Lotto krijgt er overwinningen en veel publiciteit voor in de plaats.

VDB44 8 mei 2019 om 20:38

De De Gendt-discussies hier zijn al even vermoeiend als achter de man aanrijden. ;-)
Al was het deze keer nog beschaafd, tis al erger geweest.
Vraag aan elke prof om De Gendt in te schatten en je gaat iets meer respect horen dan dat je hier soms leest.

Romāns Vainšteins 8 mei 2019 om 22:01

Amen.

Samlambeej 8 mei 2019 om 22:36

Beweren dat gepatenteerde rittenkapers alleen kunnen winnen bij gratie van het peloton is voor mij een verklaring van wieleranalfabetisme.

Romāns Vainšteins 8 mei 2019 om 23:33

en amen nr 2

CrazyVonkyStyl3 8 mei 2019 om 23:44

De ‘zegen’ van het peloton krijgen is toch daadwerkelijk van groot belang. Wil niet zeggen dat een de Gendt of Voeckler of LL Sanchez patent hebben op de juiste dag en ontsnapping. Maar besluit het peloton niet mee te werken dan valt er die dag niks te halen.

Samlambeej 8 mei 2019 om 23:45

Je gaat immers klakkeloos voorbij aan het fenomeen: "Het tot stand komen van de beslissende vlucht en haar voorsprong."

CrazyVonkyStyl3 9 mei 2019 om 00:30

Kip – ei…geen verkeerd woord over de kwaliteiten van de Gendt maar als het peloton er anders over denkt komt er geen beslissende vlucht en bijbehorende voorsprong.

Ward 9 mei 2019 om 06:29

Dat is nu net de essentie van koers : in groep ben je sneller dan alleen, maar als je van de groep wegrijdt en ze halen je niet meer terug dan rijd je als eerste over de streep. Daar draait het toch om? En De Gendt heeft op die manier al een prachtig palmares bijeen gereden waarvoor respect!!

Samlambeej 9 mei 2019 om 09:56

'Het peloton' is niet 1 en 'denkt' ook niet als 1.

Headlines

Materiaalzone

Populair