De Cauwer en Bakelants wijzen op grote fout van Evenepoel: “Had nooit mogen gebeuren”
Remco Evenepoel moest zondag genoegen nemen met een tweede plaats in de wegrit op het WK in Rwanda. De Belg kende de nodige pech onderweg en moest twee keer van fiets wisselen. Op die tweede fietswissel hebben analisten José De Cauwer en Jan Bakelants wel wat aan te merken.
Evenepoel reed voor Mount Kigali in een put, waardoor zijn zadel doorzakte. Hij kon naar eigen zeggen nauwelijks nog kracht leveren en wisselde – nadat hij had moeten lossen bij Tadej Pogacar – van fiets. Bij zijn nieuwe fiets stond het zadel echter ook niet zoals Evenepoel wenste. Hij stapte af om opnieuw van fiets te wisselen, wat hem veel tijd kostte. Volgens De Cauwer en Bakelants maakte hij hier een fout.
Bakelants: “Dé fout van de dag”
“Het blijft natuurlijk een gegeven dat Remco dat gat zelf eerst té groot liet worden door 40 seconden aan de kant te gaan staan”, aldus Bakelants bij Het Laatste Nieuws. “Zijn kookpunt bleek even bereikt, hij kwam vast te zitten in een spiraal van negatief denken. En besloot dat stoppen en wachten de enige oplossing was. Dé fout van de dag.”
“Hij had altijd moeten blijven doorrijden tot hij sneller hulp kon krijgen. En mag nog van geluk spreken dat vervolgens een oogje werd dichtgeknepen, waardoor hij die achterstand op de meest economische manier kon goedmaken. Vanaf dan zagen we wel opnieuw een Evenepoel die een mentale ‘reset’ had ondergaan. Die er nog iets wilde van maken en er meteen invloog.”
De Cauwer: “Je moet daar altijd doorrijden!”
In een tweegesprek tussen Sporza-commentatoren Karl Vannieuwkerke en José De Cauwer na de koers, vroeg Vannieuwkerke zich af wat er gebeurd was als het zadel van Evenepoel niet was doorgezakt en hij Pogacar had kunnen volgen op Mount Kigali. “Die “stel” is er te veel aan”, reageert De Cauwer. “Wat we daarna gezien hebben, was veel belangrijker. Die tweede fietswissel had nooit mogen gebeuren. Je kan dat geen amateur of nieuweling verwijten.”
“Ik weet dat ik tegenkanting zal krijgen uit het kamp-Evenepoel, maar je weet dat op die plek geloste renners zullen zitten en dat de volgwagen er dan niet is. Je moet daar, op de Kimihurura, altijd doorrijden! Daarna zagen we, ondanks alles, nog een hele goeie Evenepoel. Wat als hij daar geen 42 seconden had verloren door stil te staan?”
Een kilometer verder
Vannieuwkerke stelde daarna de vraag of Evenepoel door ontgoocheling niet helder kon denken bij de tweede wissel. “Ja, toch wel”, aldus De Cauwer. “Bij die eerste wissel in de boxen verlies je misschien wat vertrouwen, iets wat voor Evenepoel niet van deze tijd is. Hij blinkt in zijn vel. Maar op een of andere manier denkt hij dan misschien: hoe is dit me kunnen overkomen?”
Volgens de twee commentatoren had Evenepoel beter nog een kilometer of één twee door kunnen rijden, voordat hij wisseld. De Cauwer: “Boven zou de jury hen toch doorgelaten hebben. Een kilometer verder zou de wereld er misschien anders uit gezien hebben.”
WK Australie, won Remco was een rare koers waar iedereen bang was om met van Aert naar de streep te rijden. Olympische spelen goud won Remco omdat Van Aert bij Van der Poel kon blijven. Twee keer Luik gewonnen, Pogacar niet aanwezig en Pogacar pols gebroken.
Ik ben wel fan van Remco hoor trouwens, hou wel van de reuring en branie die hij met zich meebrengt. Dus ga zo door en laat het nu maar zien volgende week op het EK en daarna Lombardije.
Ook knap hoe je de overwinningen van Evenepoel als toeval af doet.
Het plan had moeten zijn om met zo veel mogelijk Belgische renners zo fris mogelijk te zijn op het moment dat Pogacar vroeg zou gaan demarreren, dat laatste was een zekerheid bij Pogacar.
Wat ook een zekerheid was is dat Remco Pogacar niet kan volgen bij zijn demarrage, hij had hem gewoon zijn gang moeten laten gaan en een tempo gaan rijden waarop er nog genoeg Belgische teamgenoten zich bij Remco zouden kunnen voegen om dan met 5/6 man een gegroepeerde achtervolging op te starten, niet om Pogacar binnen 1 lokale ronde in het halen, maar om hem langzaam op te roken en daarbij Remco zo min mogelijk in te laten spannen. De kans was groot dat Pogacar zo rond een minuut was gebleven, maar dan had Remco met zijn kwaliteiten en relatief frisser dan Pogacar in de laatste 40 km een tijdrit in kunnen zetten.
straf dat De Cauwer alsook Bakelants, hun kritiek op Remco
openlijk in de media gooien.
Komt bij mij meer over als frustratie uiten bij beide heren, nadat hun
geweldige Remco verheerlijkt werd na zijn tijdritzege, en ze zich
nu gewoon te pletter ergeren dat Remco hier geen goud nam.
Op deze manier was wisselen niet slim. Wellicht heeft hij hierdoor wel energie kunnen sparen ( snel en makkelijk terugkeren tussen de auto's, zagen we pogacar ook doen na een sanitsire stop).
Ik denk dat Evenepoel veel negatieve reacties krijgt door de manier waarop hij de tegenslag verwerkt. Met grote gebaren tijdens de wissel en hoofdschuddend over de finish komen. Hij kan alleen niet groots verliezen zoals Van de poel en Van Aert dat wel kunnen. Als hij dat wel zou kunnen en doen denk ik dat ie hetzelfde palmares bij elkaar zou hebben gefietst, hij haalt er daadwerkelijk energie uit.
Ik denk overigens dat er niet meer in had gezeten. Op het vlakke en de afdalingen liepen ze een aantal rondes telkens iets in om op iedere klim weer tijd te verliezen.
Wat was hier geschreven mocht hij zichzelf zo helemaal uit koers gemolesteerd hebben?