Davide Formolo voelt zich klaar om Luik-Bastenaken-Luik te winnen

donderdag 27 december 2018 om 11:21

foto: Sirotti

Davide Formolo zal zich in 2019 focussen op de Waalse klassiekers en de Giro d’Italia. De Italiaan van BORA-hansgrohe heeft in een interview met La Gazetta dello Sport aangegeven zich klaar te voelen om Luik-Bastenaken-Luik op zijn naam te schrijven.


Formolo reed al twee keer eerder het Luikse monument. In 2017 deed de Italiaan een ultieme poging om de winst te grijpen door in de laatste kilometer tevergeefs aan te vallen, terwijl hij in 2018 naar een zevende plaats sprintte. De Giro d’Italia, Formolo’s andere hoofddoel, reed hij al vier keer. De laatste twee jaar besloot hij de Italiaanse ronde op een tiende plaats in het algemeen klassement.

“Waar ik me klaar voel om Luik-Bastenaken-Luik te winnen, ben ik me er van bewust dat ik in de grote rondes nog moet groeien. Ik ga voor de Giro d’Italia, maar weet dat ik voorlopig niet meer kan aspireren dan een vijfde plaats”, vertelt Formolo.

De Italiaan beweert ten slotte een nieuwe stap in zijn ontwikkeling gemaakt te hebben door het luisteren naar de raad van Patxi Vila, coach bij BORA-hansgrohe: “Dankzij hem ga ik nu veel vaker naar de sportschool, waar ik veel squats doe. Ook ben ik van positie veranderd op de fiets. Dat zijn allemaal kleine aanpassingen die er dalijk voor zorgen dat ik betere resultaten kan behalen.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Samlambeej 27 december 2018 om 11:35

hahaha

LucasR 27 december 2018 om 22:57

Ik dacht hetzelfde! :-)

stoempen op de pedalen 27 december 2018 om 11:37

Zal wel veel wijn op hebben tijdens de kerst. Lijkt me sterk dat hij goed genoeg is om lbl te winnen.

r_nijman 27 december 2018 om 11:37

Wat zou het geweldig voor de Giro zijn als Davide zich inderdaad verbeterd heeft t.o.v. vorig jaar en (zeker in het begin vd Giro) mee kan doen voor de bovenste plaatsen…

hartstikkebedankt 27 december 2018 om 11:38

Goede renner natuurlijk maar om ze er allemaal daadwerkelijk op te leggen bij een LBL zal het een en ander stevig moeten meezitten (een Poelsje bijvoorbeeld; want ik zie hem ook niet per se winnen zoals Jungels dit jaar). Heb het idee dat hij in een aankomst mannen als Valverde, Martin, Woods, Alaphilippe, Kwiat, Matthews, GVA er (nog) niet op gaat leggen.

EddyB1958 27 december 2018 om 12:29

De finale van Liège Bastogne Liège in 2019 is hertekend , volgens ene Tom Boonen 10 jaar te laat…
Maar ja dat zullen we wel eind april zien.

Wielervolger 27 december 2018 om 11:43

Altijd grappig als een typische B-renner zo’n dingen gaat beweren.

Romāns Vainšteins 27 december 2018 om 11:48

Qua fysiek is hij er gewoon toe in staat om bij de eersten aan te komen. Echter is elke uitspraak mbt LBL wat voorbarig vanwege nieuwe finale > nieuwe kanshebbers.

Mwielerfan 27 december 2018 om 11:58

Gerrans werd ook helemaal opgehemeld na een stel noteringen rond plek 7 in Wallonië en Vuelta etappe. Die heeft het daarna met msr lbl en tour etappe wel waar gemaakt.
Maar goed die won ook wel al etappes in kleinere rondes tegen toppers met enige regelmaat

Polleke 27 december 2018 om 12:02

Eerst maar eens een ‘gewone’ koers winnen Davide…

Fast Freddy 27 december 2018 om 12:03

Goh, dat gevoel had ik laatst ook.

KimJungPoels 27 december 2018 om 12:06

Formolo had twee slechte momenten in de vorige Giro op de Etna en de Zoncolan die hem een betere klassering kosten. Maar van de nummer 6-10 was hij de enige die zich op de andere dagen wel kon meten met de toppers in de Giro. Is ook pas net 26 dus een top-5 lijkt me geen rare doelstelling.

Zijn Luik is ook al twee jaar op rij meer dan Prima, werd in 2017 volgens mij pas vrij laat teruggepakt na een aanval in de slotkilometers. Als deze jongen inderdaad nog een stapje maakt kan hij best een rol gaan spelen in de wedstrijden die hier genoemd worden.

Pleistervocht 27 december 2018 om 14:07

Stimmt. Krijg het idee dat hij hier voor het gemak op een hoop wordt gegooid met zijn zaaddodende ploegmakkers Konrad en Buchmann, maar er zit bij Formolo duidelijk meer viriliteit in het vat.

Samlambeej 27 december 2018 om 12:09

Na Philippe Gilbert, Mathieu Van der Poel, Peter Sagan en Fabio Aru nog een adept van de neuspleister.

Joachim 27 december 2018 om 12:13

Ik kijk ook een beetje vreemd op van deze uitspraak, maar ach, in Amstel en Luik winnen de topfavorieten toch niet altijd dus het zou best kunnen. Kijk naar Jungels dit jaar in Luik en Valgren en Kreuziger in de Amstel. Die had ik toen ook niet bij de kandidaat-winnaars gerekend.

Romāns Vainšteins 27 december 2018 om 12:48

Volgens mij is het simpelweg een kwestie van aanvoelen dat je gehele koers op kracht mee kan met het elitegroepje. Dan mag je best zeggen dat je op een niveau zit waarmee je kan winnen mijns inziens, die laatste 5% is maar net de (non)vorm van de dag, de juiste keuze maken en een goede smak geluk.

Rugdekking vanuit de ploeg lijkt me niet dus idd een laten uitval met 2-4 goede metgezellen zal het moeten worden dan (het Poelsscenario). Wie weet knallen ze die Nicolas er wel uit en kun je met een goede groep vanaf Sprimont wegblijven, en als ie er wel in zit is het vanaf top Nico naar centrum Luik (waarschijnlijk doen ze die Sauveniere – Ring) steil omlaag.

de nieuweMerckx 27 december 2018 om 12:35

Is wel degelijk een koers waar hij altijd goed rijdt. Net als bij Davide Villella.

Groningen 27 december 2018 om 12:58

Geldt (gold) als een groot talent, en is nog steeds vrij jong, zou mooi zijn als het er nog uitkomt en hij inderdaad nog wat stapjes kan zetten

Groentje 27 december 2018 om 13:05

Opmerkelijke combinatie van doelstellingen; als je in L-B-L zo goed bent dat je die kan winnen, ben ik benieuwd of je in de laatste week van de Giro ook nog top kunt zijn.

Kwibus 28 december 2018 om 10:05

Inderdaad, een regel in het wielrennen is dat piekvorm tijdens de ardennen niet te combineren is met een piekvorm in de giro.

Gelei 27 december 2018 om 13:54

Is het nieuwe parcours nu eigenlijk al gekend?

Arry1337 27 december 2018 om 15:18

dalijk????

stoempen op de pedalen 27 december 2018 om 17:43

Ivm ruimtetekort ongetwijfeld van dadelijk ;)

Johnny7 28 december 2018 om 09:35

Had 2 jaar geleden verwacht dat hij de stap kon maken naar een top 5 ronderenner maar hij lijkt juist achteruit te gaan ipv vooruit. Dit zou een ideale knecht zijn voor een rondewinnaar maar als hij bij een grote ploeg als Bora zijn eigen kansen mag pakken dan zou hij nog een aantal mooie top 10 klasseringen kunnen rijden de komende jaren. Hopelijk groeit hij nog een beetje zoals we allemaal verwacht hadden een tijd terug.