Davide Ballerini verslaat sprinters in slotrit Ronde van Polen, Evenepoel pakt eindzege

zondag 9 augustus 2020 om 18:47
Davide Ballerini verslaat sprinters in slotrit Ronde van Polen, Evenepoel pakt eindzege

De slotrit in de Ronde van Polen is gewonnen door Davide Ballerini. In Krakau was de rappe man van Deceuninck-Quick-Step sneller dan topfavoriet Pascal Ackermann. De leiderstrui van Remco Evenepoel kwam vandaag niet in gevaar.

Na het klinken van het startschot trokken zeven renners meteen ten aanval. Alleen James Whelan wist uiteindelijk de ontsnapping van de dag te halen. Hij kreeg gezelschap van zes medevluchters: Jos van Emden, Geoffrey Bouchard, Luke Rowe, Hugo Houle, Przemysław Kasperkiewicz en Alexis Gougeard.

Kopgroep
De koplopers moesten hard werken om voorop te blijven. Het peloton, voornamelijk onder leiding van BORA-hansgrohe, liet de voorsprong niet veel groter worden dan drie minuten.

Ook in Polen werd het peloton getrakteerd op zomers weer. Het was zonnig, weinig wolken en temperaturen die opliepen tot dertig graden. Met nog dertig kilometer te gaan werd in het peloton de gashendel verder opengedraaid.

Achtervolging
Klassementsman Maximilian Schachmann cijferde zich volledig weg voor teamgenoot en topfavoriet Ackermann. De Duits kampioen, de nummer dertien van het klassement, nam meermaals het peloton op sleeptouw. Hij wisselde de kopbeurten af met Quinn Simmons van Trek-Segafredo.

Bij het opdraaien van de eerste van drie lokale rondes (van 4 km.) had het peloton de koplopers in het vizier. Op anderhalve ronde van het einde was het zover. Om de kans op nieuwe uitvalspogingen te minimaliseren besloten de sprintersploegen toen al de welbekende sprinttreintjes op de rails te zetten.

In de eindsprint leek Ackermann op ritzege af te stevenen, maar als een duveltje uit een doosje kwam Ballerini er toch nog tussendoor. Met veel meer snelheid dan zijn concurrenten wist hij met overtuiging als eerste te finishen en daarmee Deceuninck-Quick-Step een nieuwe zege te bezorgen.

Dit artikel delen:

54 Reacties

Hollow Knight 9 augustus 2020 om 18:49

Wat een mooie spurt! En allemaal mooi hun lijn gehouden!

Zo zouden alle spurts moeten zijn.

Die Ballerini blijkt toch weer een mooie aankoop van Patrick Lefevere.

Marik 9 augustus 2020 om 18:54

Edit redactie: niet doen.

Dirty Derrick 9 augustus 2020 om 20:16

Marik jongen, laat u toch niet zo gaan… Leer u toch eens beheersen. 4 keer op een 3 dagen. Hai hai

Marik 9 augustus 2020 om 20:19

@redactie, laten we eerlijk zijn, het is een zeer vileine opmerking. Ik vind hem onder de gordel, maar jullie beslissen.

Dirty Derrick 9 augustus 2020 om 20:22

Marik, het is gewoon een objectieve waarneming dat je voor de 4de maal in 3 dagen op je vingers wordt getikt door Wielerflits. Niets onder de gordel, gewoon de waarheid. Doe er wat aan manneke. Geen reden om nu de Calimero uit te hangen.

boenk 9 augustus 2020 om 20:29

Het was mij ook opgevallen hoe recht er plots gespurt werd, Marik. Je kan alleen maar hopen dat ze het allemaal begrepen hebben nu. Hopelijk blijft het zo. Ik denk dat de UCI met een vernieuwde regel moet komen en vanaf nu moet beginnen toepassen.

Anderzijds is deze spurt wel een mooi voorbeeld van waarom Wuyts zijn idee om in lanen te spurten niet kan in de praktijk. Ballerini zat achter Ackermann en moest er helemaal omheen om naar de leiding te gaan.

Philipsen mist toch nog altijd basissnelheid, ik zie geen vooruitgang tov vorig jaar en weet niet of die jongen er goed aan doet om zich toe te leggen op massasprints.

harryjohan71 9 augustus 2020 om 22:04

De sprints in Polen kun je niet als voorbeeld nemen of er iets is veranderd bij de renners, maar ook bij de organisatie en UCI. Het is ook onzinnig om dit steeds aan te halen.

Maglia Rosa 9 augustus 2020 om 22:24

@Boenk, Onzin. Lijnen in de laatste 50-100m kunnen best iets toevoegen. Natuurlijk worden die lijnen niet ingevoerd op een manier dat je op 300m van de streep een baan moet kiezen en er daarna niet meer uit mag. Wel kun je bijv afspreken dat je in de laatste 100 of 200 meter alleen van baan mag wisselen om iemand in te halen of om jezelf uit te laten zakken.

Uiteindelijk gaat het erom dat sprinters het afleren om de ander af te snijden. Dit zit er nu van jongs af aan ingebakken. Op alle niveaus zal de jury strikt moeten optreden om dit probleem op de lange termijn op te lossen. Banen zouden hierin een hulpmiddel voor de renners kunnen zijn om wat DSQ’s te voorkomen.

boenk 10 augustus 2020 om 04:31

Nee geen onzin. Wat jij bedoelt zijn referentie markeringen, waarop ze kunnen afgaan om recht te spurten. Dat is een idee dat ik ook al geopperd had. Maar dat is dus niet hetzelfde als een vaste baan.

Verweggistan 9 augustus 2020 om 18:50

Ze kunnen daar ook allemaal winnen bij Quickstep

Wheely 9 augustus 2020 om 18:50

Prima Ballerini!

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 20:27

Jij hebt wel de vorm te pakken wheely, topfavoriet?

AdZ 9 augustus 2020 om 18:52

Bizar hoe die er nog uitkomt en over alles en iedereen heenkomt #raketbrandstof

Bob 9 augustus 2020 om 18:53

Stuyven denkt nog steeds dat hij kan sprinten

lander luypaert 9 augustus 2020 om 18:54

Zeer knappe sprint.
Even een vraag voor alle wielerliefhebbers hier.
Philipsen Hij zit er altijd wel goed bij maar wint nooit een wedstrijd… Iemand die zijn mening kan geven over hem? Gaat dat winnen nog komen? Wat mist hij nog? Het lijkt me enorm frustrerend om steeds te sprinten en tussen plek 2-8 te eindigen altijd.

Poeksel 9 augustus 2020 om 18:55

Het lijkt me niet uitgesloten dat een 22-jarige nog iets beter gaat worden.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 18:56

Je moet vragen over ‘sprinten’ natuurlijk niet aan wielerliefhebbers stellen :)

Samirdurran 9 augustus 2020 om 18:59

Kan enorm goed wringen en zich plaatsen waardoor hij steeds vooraan rindigt, maar lijkt momenteel nog de absolute topsnelheid te missen om te winnen.

lander luypaert 9 augustus 2020 om 18:59

Ja dat weet ik wel, maar als je kijkt dat een Gaviria, Jacobsen, Ackermann, Ewan etc… op 22 jaar toch al een heleboel wedstrijden wonnen. Ik wou dit eens aankaarten. Het lijkt me frustrerend voor hem. Wat hij trouwens zelf al heeft aangegeven.

vanSpringel 9 augustus 2020 om 18:59

Helaas kan ik je geen mening geven, aangezien ik geen liefhebber van sprinten in het algemeen ben. Ik ben zo’n 3km voor de streep altijd net een bezorgde moeder die de tv uitzet wanneer ze ziet dat haar zoon een massasprint in blijkt te gaan. Nee sprinten vind ik altijd zo’n domper op ’t laatst van een mooie rit. Vandaag heb ik wel durven kijken omdat ik op voorhand wist dat DCQ de rit zou gaan ‘winnen’.
Dan gaat geen renner zich ook nog druk maken over wie er gaat winnen.

Deel Koeper 9 augustus 2020 om 19:27

Van Philipsen wordt gehoopt dat hij een soort Boonen wordt, dus meer dan een sprinter, ik hoop vooral dat hij dit jaar eens een stap kan zetten in het klassieke werk.

Denk dat hij sowieso wel bij de verkeerde ploeg zit, die hebben bij UAE soms nogal de neiging om hun jonge talenten uit te persen.

lander luypaert 9 augustus 2020 om 19:42

Dat van talenten uitpersen vind ik totale onzin. Zeg me 1 talent dat ze er hebben uitgeperst? In tegendeel talenten worden er zeer goed begeleid.

Dirty Derrick 9 augustus 2020 om 20:20

Ik ben ook aan het wachten tot hij de volgende stap zet. Hij was toch wat teleurstellend tijdens deze ronde. Het verhaal van uitpersen klopt, vorig seizoen heeft hij een volledig voorjaar als 21 jarige neoprof moeten afhaspelen. Kwam op het einde geen poot meer vooruit.

boenk 9 augustus 2020 om 20:31

Ik lees deze comment nu pas, had hierboven al mijn mening gegeven.

lander luypaert 9 augustus 2020 om 20:38

“Hij kwam geen poot meer vooruit vorig jaar na een heel voorseizoen”
Daarom dat hij in de Tour 3x top 10 reed. Binckbank tour 3x top 4. Brussels cycling classic 3e en GP De Fourmies 2e.

Dirty Derrick 9 augustus 2020 om 20:46

@ Lander
Geen poot vooruit komen tijdens al die voorjaarsklassiekers bedoelde ik. Ik denk zelfs niet dat hij zijn volledige programma toen heeft afgewerkt. Er kwam toen ook kritiek dat hij daarbovenop ook moest aantreden in de Tour. Er is toen beslist om hem ongeveer halverwege de Tour te laten afstappen. Als je dan nog vaststelt dat hij een redelijk programma reed na de Tour dan stel ik mij daar toch wat vragen bij als neoprof. Zijn programma vorig jaar was bijvoorbeeld veel drukker dan oorspronkelijk dit seizoen.

Cochise 9 augustus 2020 om 21:10

Dat was toch vooral zo’n zeur-opmerking van Wuyts. Ik denk dat je als jonge gast beter 10 koersen meer kan rijden dan bijvoorbeeld nog twee keer extra op hoogtestage te moeten en je rijstkorrels moeten tellen.
Wat je zou kunnen zeggen is dat ze in z’n ploeg zelden tot nooit zijn kaart trekken in de sprint. Van Molano heb ik de indruk dat die altijd z’n spurter kwijtspeelt om zelf een ereplaats te kunnen rijden (niet enkel bij Philipsen). Anderzijds is het idd een renner die het vooral van een prima positionering moet hebben en die (nog) niet die topsnelheid bezit.

Kannibaal van Schepdaal 9 augustus 2020 om 21:35

Jongens laten we nog even geduld hebben.

Hij is nog jong, rijdt veel ereplaatsen bij elkaar en dat vaak zonder lead-out als ik mij niet vergis.

Hij zal nog wel stappen zetten.

Toch al 6 keer top 5 in 12 koersdagen dit jaar.

Vorig jaar 17 keer top 5 in 62 koersdagen., dus heet gaat toch weer wat beter dit seizoen.

Hopelijk kan hij in de Vuelta af en toe Ackermann kloppen.

Hoe dan ook verwacht ik volgend jaar enkele overwinningen van Philipsen zoals Bol vorig seizoen.

Baik-Baik 9 augustus 2020 om 18:55

Als team erg veel veerkracht getoond na de val van Jakobsen. Sterk!

horsm 9 augustus 2020 om 19:25

Ja, knap van de renners. En de winst en het zegegebaar van Evenepoel gisteren waren indrukwekkend.

Maar over de manier waarop hun ploegleider reageerde op het ongeval van Jakobsen heb ik werkelijk geen goed woord over. Nu met een paar dagen afstand komen zijn woorden over als misplaatst, ondoordacht, manipulatief, hypocriet. Bah.

Michelangelo 10 augustus 2020 om 08:23

En in aanvulling op horsm:
De oprechte felicitaties van flipke en ik geloof stybar aan wout na zijn overwinning in msr.
Dat ging regelrecht in tegen alle haat en nijd op dit moment tussen fans, ploegleiding en sommige renners met een iets te uitgesproken mening voor hun leeftijd.

vanSpringel 9 augustus 2020 om 18:57

Echt fraai kadootje voor Ballerini (DCQ) van het voltallige peloton. Zag dat Ackerman op het laatst iets inhield toen ie een truitje van DCQ zag naderen. Mooi te zien dat collegialiteit nog bestaat.
Gisteren ook al zo’n mooi geste !

Kannibaal van Schepdaal 9 augustus 2020 om 22:11

Te lang in de zon gelegen?

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 18:57

Die zitten bij QuickStep weer in een flow natuurlijk waardoor ze inene weer allemaal kennen winnen, apart hoor

de nieuweMerckx 9 augustus 2020 om 19:00

Een beetje zoals TJV dus…

harryjohan71 9 augustus 2020 om 19:01

Alleen ze winnen Strade en San Remo niet.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 19:06

@NieuweMerckx, met het verschil dat het daar de absolute toppers zijn, waar bij QuickStep het ook vaak de mindere Goden zijn die ineens van alles kunnen

Wheely 9 augustus 2020 om 19:13

Het Evenepoel effect?

de nieuweMerckx 9 augustus 2020 om 19:14

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik ben het overigens wel met jou eens, maar ik vrees dat je wel wat minder naïef moet zijn.

harryjohan71 9 augustus 2020 om 19:14

@ Mario de Vries Dat heeft ook te maken met het type renners dat je aantrekt. DQS heeft er altijd voor gekozen om renners aan te trekken die een sprint hebben / goed kunnen aankomen. Hierdoor kun je meer etappes winnen. JV investeert in de ondersteuning van ronde renners. Het is dan ook logisch dat Roglic veel wint voor hun.

horsm 9 augustus 2020 om 19:28

@Mario, Remco een mindere God???

harryjohan71 9 augustus 2020 om 19:32

@horsm Mario zegt duidelijk ook. Oftewel naast de toppers van DQS zoals Evenepoel, Bennett en Alaphilippe.

horsm 9 augustus 2020 om 20:03

Sorry – was als flauwe grap bedoeld

Dolfy 9 augustus 2020 om 19:01

Verrassende sprint. Wel de vraag waar is Degenkolb gebleven? 12e uiteindelijk.

Hollow Knight 9 augustus 2020 om 21:31

Hij gaat vrees ik nooit meer op zijn niveau komen van weleer.

En dat allemaal door iemand die zich niet aan de verkeersregels wist te houden… Ik ben nooit een fan van Degenkolb geweest, maar zo iets wens je niemand toe.

Hollow Knight 9 augustus 2020 om 19:23

Rohan Dennis toont goed aan dat virtual racing een grap is vergeleken met fietsen op de weg.

Joaquim Agostinho 9 augustus 2020 om 19:36

Dainese ook weer keurig!

peervaneynthoven 9 augustus 2020 om 20:42

Vergat ie nu nummer 75 nog even uit zijn achterzak te halen? Was hem nog zo door Lefevere opgedragen.
Beterschap Fabio!!

Dirty Derrick 9 augustus 2020 om 20:48

En ook de Ronde van Polen afgevinkt, 4/4. Benieuwd naar volgende week, maar hij kan toch niet blijven gaan winnen?

Kannibaal van Schepdaal 9 augustus 2020 om 21:38

Tuurlijk wel.

vocsnor 9 augustus 2020 om 22:25

Hij kan inderdaad niet blijven winnen. Benieuwd of ie dan de reacties krijgt die Matje nu krijgt

Cochise 9 augustus 2020 om 20:56

Als je een onderzoek zou doen naar welke ploegen het vaakst vruchteloos een sprint hebben aangetrokken, zou Trek daar dan winnen?
Ik weet dat Pedersen de uitzondering op mijn theorie leverde maar in mijn hoofd moeten ze daar 100x een sprint aantrekken om er eentje te winnen (voor Theuns, Stuyven, Felline, voordien ook Nizzolo).

Samirdurran 9 augustus 2020 om 22:01

Ze zouden een absolute topsprinter moeten aantrekken. Ze hebben nu al één van de beste sprinttreinen in het peloton, maar niet iemand die het consistent kan afmaken.

Dikke Vrouw 9 augustus 2020 om 22:13

Mooi voor de Quickies!

Headlines

Materiaalzone

Populair