David Gaudu ‘vrat’ Nairo Quintana op: “Hij wilde niet rijden, dan krijg je dit terug”

donderdag 21 juli 2022 om 08:46
David Gaudu ‘vrat’ Nairo Quintana op: “Hij wilde niet rijden, dan krijg je dit terug”

foto: Cor Vos

David Gaudu behield in de rit naar Peyragudes zijn vijfde plaats in het algemeen klassement. Hij schoof zelfs bijna een plekje op, omdat hij Nairo Quintana in de laatste honderden meters achterliet. Dat hij juist de Colombiaan loste, deed hem goed. Gaudu had namelijk nog een appeltje te schillen met Quintana.

“Nairo Quintana nam op de laatste beklimming niet over, waarna hij me besloot aan te vallen”, zei Gaudu na afloop tegen onder andere CyclismActu. “Mijn ploegleider riep me toe dat ik hem op moest  vreten, en dat was wat ik deed op het laatste, steile stuk. Ik zag dat hij van te ver was aangegaan en zei tegen mezelf: ‘Jij, mijn coco (rooie, vanwege de kleuren van Arkéa-Samsic, red.), ik kom je halen’. Hij wilde niet rijden, dan krijg je dit terug.”

Terwijl Gaudu Quintana een veeg uit de pan gaf, was hij juist vol lof over zijn teamgenoten. En dan met name Valentin Madouas. “Zonder Valentin was ik vandaag (woensdag, red.) nergens geweest. Ik heb hem zelden op dit niveau gezien. Het red me elke keer, neemt me steeds op sleeptouw”, aldus Gaudu, die relatief vroeg loste, maar de situatie uiteindelijk aardig recht wist te trekken. “Ik ben blij dat ik hier veilig en goed ben aangekomen. We doen nog steeds meer voor de top-5. Het is heel lastig, maar in de Tour de France zou dat al iets gigantisch zijn.”

“Op het moment is het volhouden, iedereen zit er doorheen. Er is nog steeds een etappe te gaan waar je mentaal sterk moet zijn. Het zit meer in het hoofd dan in de benen. Ik ga mijn best doen morgen (donderdag, red.) op Hautacam, het kan opnieuw een slagveld worden.”

Dit artikel delen:

18 Reacties

KJP 21 juli 2022 om 09:04

Klinkt als classic Nairo. Die heeft nog nooit samen gewerkt met anderen. Komt vast doordat hij in het begin van zijn carrière veel met Valverde is omgegaan.

0
Murcia 21 juli 2022 om 09:11

Gaudu is wel een lefgozertje, en het rijden van Nairo is in al die jaren niet anders geworden dus moet het lekker voelen om hem er af te rijden.

0
Marik 21 juli 2022 om 09:20

Quintana is ook echt een vervelende renner. Ik snap Gaudu heel goed.

0
Wheely 21 juli 2022 om 09:20

Haha geweldig dit. Zo wordt de strijd om plek 4 nog leuk!

0
Romāns Vainšteins 21 juli 2022 om 09:38

Zulke strijd is altijd mooi. Jammer dat het niet samen met Thomas voor plek 3 is want dat zou het nog eens extra lading geven.

0
mackie 21 juli 2022 om 09:49

Gaudu rijdt echt een knappe tour.
Elke keer denk je wat lost die vroeg, maar op zijn eigen tempo rijdt hij uiteindelijk toch bijna altijd bij de 1e 5/6 GC mannen.

0
Dahu 21 juli 2022 om 09:50

“Mon coco” heeft niet zoveel te maken met de kleuren van arkea samsic. Het is simpelweg een manier om iemand te noemen waar je appeltje mee te schillen hebt. Vervang Quintana met Macron, en hij zegt hetzelfde

0
Alfons Haavers 21 juli 2022 om 10:08

Salut les cocooos!

0
Jacco van Stierop 21 juli 2022 om 10:48

‘Coco’ kan wel degelijk ‘rooie’ betekenen, maar dan in de zin van aanhanger van de communistische heilstaat. Dat zal hier echter niet bedoeld zijn. Hier betekent het gewoon ‘vent’, ‘gast’, ‘gozer’ met een pejoratieve lading.

0
Lalsacien 21 juli 2022 om 10:57

Wat Jacco zegt.
Even uit de oude doos. Vroeger had je Stephane Collaro die de coco girls en de coco boys een podium gaf. Ook le Bébête show presenteerde hij, de franse versie van spitting image.

0
Kopinkas 21 juli 2022 om 11:43

Klopt helemaal. ‘Mon coco’ is hier iets als ‘buddy’. Watch out, buddy, I’m coming to get you…

0
TomVD 21 juli 2022 om 09:59

Volgens mij gaat Gaudu dit vandaag gewoon terug krijgen van Quintana. De beklimmingen van vandaag zouden een Quintana beter moeten liggen dan Gaudu. Top iig dat er een nieuwe strijd is losgebarsten.

0
Emergo 21 juli 2022 om 10:26

“waarna hij me besloot aan te vallen” Eh?

0
Jean Dumas 21 juli 2022 om 10:59

Nairo is een echte winnaar. Als ie voelt dat de ander sterker is gaat ie altijd in het wiel.

0
Kopinkas 21 juli 2022 om 11:38

In de Dauphiné vrat hij Wout Van Aert al op, en nu Quintana. Geen veelwinnaar die Gaudu, wel een veelvraat, dat is ondertussen duidelijk.

0
Olly 21 juli 2022 om 11:44

Hahaha die Gaudu. Nairo wordt hier volgens mij niet warm of koud van, en kruipt gewoon weer in zijn wiel. Gaudu zal zich vandaag wel weer dood irriteren.
Leuk deze strijd!

0
Bazzz 21 juli 2022 om 12:01

Ik denk eigenlijk dat Gaudu veel meer tijd had kunnen pakken op Quintana gisteren.
Als je zag hoe Nairo parkeede op de voorlaatste klim. Was Gaudu maar eerder aangegaan om Quintana te lossen

0
oostrijck 21 juli 2022 om 12:46

Ontzettend knap hoe Gaudu telkens er doorheen lijkt te zakken en dan alsnog tijdens de laatste beklimming zich herpakt. Quintana is Quintana en die trekt zich van niemand wat aan, wat zijn goed recht is.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone