David Gaudu stevig op vierde plaats: “Alles ging perfect op Hautacam”

vrijdag 22 juli 2022 om 09:19
David Gaudu stevig op vierde plaats: “Alles ging perfect op Hautacam”

foto: Cor Vos

David Gaudu heeft zich in de Tour de France-etappe naar Hautacam stevig op de vierde plaats van het algemeen klassement genesteld. De Fransman van Groupama-FDJ werd vijfde in de rit en reed ruim twee minuten weg van directe concurrent Nairo Quintana. “Het moeilijkste was om Nairo achter te laten”, blikt Gaudu terug op de ploegsite.

“Mijn gevecht was niet met de beste drie, maar met de anderen. Daarom bleef ik bij die groep”, geeft hij aan. “Het moeilijkste was om Nairo achter te laten. Maar er zijn ook dagen dat alles lukt: ik plaatste een aanval, loste Nairo, sloot aan bij Valentin Madouas (die in de vlucht zat, red.) die op kop ging rijden, sloot aan bij Thibaut Pinot (die ook in de vlucht zat, red.) die voor mij ging rijden en heb daarna alles gegeven wat ik in mij had. Dat ging allemaal perfect.”

Gaudu is wel realistisch, nu hij zich achter Jonas Vingegaard, Tadej Pogačar en Geraint Thomas heeft genesteld. “Zij zijn sterker. Er is niets waar ik mij voor moet schamen. Zondag hebben die drie allemaal minstens een Tour gewonnen. Zelf heb ik nog nooit top-5 gereden in de Tour. Dit wordt hopelijk mijn eerste keer. Daar had ik voor de start voor getekend. Ik ben trots op waar ik nu sta, maar er komen nog twee dagen aan en we moeten gefocust blijven want er kan nog veel gebeuren.”

Met nog drie etappes staat Gaudu vierde met 11.05 minuut achterstand op gele trui Vingegaard. Het verschil met nummer drie Thomas is 3.05 minuut en zijn eerste achtervolger, Quintana, staat 2.30 minuut achter hem.

Dit artikel delen:

10 Reacties

Baukema Tomoulin 22 juli 2022 om 09:34

Ik heb me deze tour positief verbaasd over het rijden van Groupama. Rijden sterk in blok en vooral Madouas (en Gaudu zelf) verdienen een dikke pluim.

0
de adelaar 22 juli 2022 om 09:37

Alleen die Pinot hadden ze thuis moeten laten, overschat zichzelf in nationalistisch gedweep en aanmoedigingen

0
de wegkijkers 22 juli 2022 om 10:41

Het verbaasd mij hoe lang quintana kon aanhaken. Bijna geen hulp terwijl FDJ 8 renners heeft rondrijden zonder uitvaller etc in het thuisland . Respect voor de kleine come back van quintana dit jaar

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 22 juli 2022 om 10:52

Beiden goed gereden. Huid duur verkocht. Fdj knap en vooral slim gereden voor een franse ploeg. Kung viel me ietwat tegen. Van pinot hebben ze geen last gehad. Die heeft zijn eigen weg gezocht in zn eentje waardoor gaudu genoeg steun had.

0
Johnny7 22 juli 2022 om 10:29

Trots zeker maar als je kijkt naar de tijden dan is er toch een enorm verschil in niveau. Daar moet je niet al te vrolijk van worden als je Gaudu heet.

0
Baukema Tomoulin 22 juli 2022 om 10:34

Nog altijd beter dan 98% van het peloton. Daarnaast zitten we met 2 buitenaardse renners deze tour en zit hij maar 3 minuten achter een oud tour winnaar. 4 jaar geleden reed hij gewoon podium met deze prestatie.

0
Gladiool 22 juli 2022 om 10:35

Volgens mij geeft ie zelf aan dat die dat wel is. Daarnaast: wat boeit dat? Hij is 4e en het verschil met de rest is nog veel groter. Niet iedereen denkt dat ie altijd alles moet winnen…

0
KJP 22 juli 2022 om 10:48

Natuurlijk moet je dat wel zijn als Gaudu zijnde. Dit is veruit zijn beste prestatie in een grote ronde tot nu toe.

0
bilthoven 22 juli 2022 om 11:03

Steengoede renner, die deze ronde maximaal heeft gepresteerd. Dat laatste geldt ook voor zijn ploeg, jammer dat ze geen etappe hebben kunnen winnen.

0
Murcia 22 juli 2022 om 11:54

Gaudu rijdt gewoon een erg goede Tour, vind het vooral knap dat hij zijn eigen tempo durft te rijden ipv te lang aanklampen bij de grote twee. Bovendien doet de ploeg het verder voorbeeldig qua aanvallen maar ook het ondersteunen van elkaar, zo’n Madouas gisteren is een sieraad. Dat Pinot minder is klopt, maar hij probeert tenminste iets en als je de inzet van FDJ vergelijkt met bv een Bora valt de vergelijking alleen maar positiever uit naar eerstgenoemde ploeg.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone