David Gaudu: “Eindzege wordt lastig met de tijdrit in Genève”

vrijdag 3 mei 2019 om 20:51
David Gaudu: “Eindzege wordt lastig met de tijdrit in Genève”

foto: Cor Vos (archiefbeeld)

David Gaudu bezorgde Groupama-FDJ het tweede dagsucces op rij in de Ronde van Romandië. Nadat Stefan Küng gisteren een indrukwekkende overwinning boekte door vanuit de vroege vlucht naar de winst te rijden, zegevierde Gaudu vandaag op de lastige aankomst in Romont.

“Ik vroeg Benjamin Thomas vijf minuten voor de voet van de slotklim of hij het aankon. Hij vertelde me: ‘Nee nee, dat kan ik niet.’ Vijfhonderd meter voor de top keek ik om en zei hij: ‘Ik ben er nog!’ Mijn ploegmaats ben ik echt heel erg dankbaar”, zei Gaudu. “Hoe de ronde nu verdergaat? De eindzege wordt lastig met de tijdrit in Genève. Daarom zal ik er zaterdag nog eens voor gaan.”

Ploegleider Yvon Madiot was onder de indruk van de jonge Fransman. “Dit scenario zat in ons hoofd vanmorgen, omdat dit een mooie aankomst was voor hem. Zijn ploegmaats waren allemaal present en beschermden hem goed. Al ruim twintig jaar zet Groupama-FDJ in op jongere renners. We proberen ze steeds volwassener te maken en dat werpt nu zijn vruchten af.”

Dit artikel delen:

14 Reacties

Gilberto 3 mei 2019 om 21:10

Wat heeft die Benjamin Thomas nou helemaal voor hem gedaan dan dat hij hem zo dankbaar is? Dat ‘beschermen’ word zo schromelijk overdreven

ChefSpijker 3 mei 2019 om 22:39

Of schromelijk onderschat als de kopman er wel zo enthousiast van wordt. 95 procent van wat knechten doen ziet de tv-kijker niet eens. Behalve bij de Sky-trein in een zware Tourrit dan.

Gilberto 3 mei 2019 om 23:17

Hij heeft zn ploegmaat verder niet gezien. Keek dan later even om en zag hem daar zitten. Dat klinkt toch niet of hij veel aan hem heeft gehad. Daarom vraag ik het ook.. Zeg echt niet dat ze helemaal nutteloos zijn hoor, zal zeker niet, maar ach, dat gedoe met Gesink ook, met alle respect voor die jongen. Echt geen wereld van verschil voor een Roglic hoor

LucasR 3 mei 2019 om 23:28

Wat dacht je van vóór die laatste klim?

Gilberto 3 mei 2019 om 23:49

Ja? Wat deed ie toen?

LutsenkoFan 3 mei 2019 om 22:28

Ik vrees dat Gaudu sterretjes zag aangezien Thomas op 3 minuten is binnengekomen. Waarschijnlijk zag hij Reichenbach.

ChefSpijker 3 mei 2019 om 22:38

3 minuten ben je toch zo kwijt als je in de finale gewoon helemaal laat lopen. Zeker als er nog zo’n slotkilometer volgt die flink omhoog gaat. Neem tenminste aan dat Gaudu met slotklim de klim op 13 kilometer bedoelt.

sjaspatat 4 mei 2019 om 00:19

Ik heb Benjamin Thomas in Gent eens over 1 meter lege bierbekers zien springen … kuipke Gent man wat een ervaring .. Pacino heb jij die beelden nog ?

De Speedies 4 mei 2019 om 00:25

Knechten zijn van onschatbare waarde in wedstrijden op topniveau.. het in positie en uit de wind houden kost zoveel kracht.. Wanneer een kopman dat zelf moet doen kan die er niet staan in de finale..

Jean Dumas 4 mei 2019 om 02:14

Jeugdbeleid prima, maar dit is een speciaal talent. Ik vergelijk hem altijd met Lopez, maar hij kan ook punchen. Dat wordt nog wat.

IlPirata 4 mei 2019 om 08:48

Jammer dat hij de Giro niet gaat rijden, deze oud-winnaar van de ronde van de toekomst zal dan waarschijnlijk in de tour moeten knechten voor Pinot.

Tuubke 4 mei 2019 om 09:19

Dat zit er wel in ja. Maar ik sluit niet uit dat hij snel boven komt drijven en als tweede kopman wordt uitgespeeld. Of zelfs eerste, als Pinot het om wat voor reden dan ook laat afweten.

IlPirata 4 mei 2019 om 10:08

@Tuubke Precies Gaudu maakt dit jaar zijn grote belofte in ieder geval waar. Gaan we nog meer van zien.

Gilberto 4 mei 2019 om 14:50

Nog jong, jaartje knechten in de Tour is prima

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair