Danny van Poppel staat na gele kaart op scherp: schorsing dreigt bij nieuwe fout
foto: Cor Vos
woensdag 22 januari 2025 om 08:04

Danny van Poppel staat na gele kaart op scherp: schorsing dreigt bij nieuwe fout

De gevaarlijke manoeuvre van Danny van Poppel in de Tour Down Under kan in de nabije toekomst grote gevolgen hebben. De wedstrijdjury heeft de sprintaantrekker van Red Bull-BORA-hansgrohe namelijk een gele kaart gegeven en sinds dit seizoen zijn er officieel straffen verbonden aan die gele kaarten. Een schorsing dreigt voor Van Poppel als hij nog een keer in de fout gaat.

Vanaf 1 augustus 2024 was er een testfase met de gele kaarten, die vanaf het seizoen 2025 onderdeel zijn van een streng reglement. Dat geldt in wedstrijden van de WorldTour, Women’s WorldTour, de ProSeries (mannen en vrouwen), WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten.

Onlangs evalueerde de internationale wielerunie UCI nog de testperiode met gele kaarten. In de laatste maanden van 2024 werden er in totaal 31 gele kaarten uitgedeeld, in 66 koersdagen. In 52 procent van de gevallen ging een kaart naar een renner. Na de evaluatie werden nog aanpassingen doorgevoerd: nieuw was dat ook lead-outs die een gevaar vormen een gele kaart kunnen ontvangen.

In die categorie valt de actie van Van Poppel in de tweede rit van de Tour Down Under dus ook. Nadat hij kopman Sam Welsford in positie had afgezet, zwenkte hij uit en hinderde hij opzichtelijk Tobias Lund Andresen en Phil Bauhaus.

Met zijn gele kaart staat Danny van Poppel dus op scherp. Een nieuwe overtreding kan leiden tot een tweede gele kaart en een straf. Als hem dat in deze Tour Down Under overkomt, dan wordt Van Poppel gediskwalificeerd en volgt een schorsing van 7 dagen. Maar ook de komende maand moet de Nederlandse lead-out oppassen: als hij nog twee gele kaarten krijgt binnen 30 dagen, wordt hij twee weken geschorst.

Dit zijn de straffen die aan meerdere gele kaarten hangen:

  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
RIDE Magazine
25 Reacties
22-01-2025 08:50
Je kunt niet zo uitsturen. Zo’n ervaren man als DvP weet dat daar concurrenten komen. Hij doet dat puur om mensen een scoringskans te ontnemen en dit had rood moeten zijn.
22-01-2025 09:45
Mij lijkt het glashelder dat áls je hiervoor straft het meteen uit koers moet zijn, en ook als het MvdP is die het voor de Student doet.
    22-01-2025 10:41
    Och jeeh, ocharme.....nog steeds niet verwerkt dat Mathieu toen niet uit koers
    gehaald werd?
    22-01-2025 11:14
    Sowieso, ik bouw momenteel een tijdmachine puur om terug naar die dag te keren en de jury erop te wijzen, hij is bijna af.
    22-01-2025 11:29
    Op zich akkoord dat er weinig medelijden mag zijn, maar dat manoeuvre van mvdp vond ik nu niet overdreven zwaar hij zal wel ingeschat hebben dat hij geen voetgangers in gevaar zou brengen met die move.
    22-01-2025 11:59
    Natuurlijk niet het WK, andere casus.

    Was volgens mij de tour 23 waar MvdP (heel fraai en krachtig overigens) met een linke move de weg vrijmaakte voor de Student die vervolgens ook nog een leuke zwiep in petto had. In een massaspurt dus, toen ook MvdP teruggezet en de Student behield zijn ritzege, vergelijkbaar geval.
22-01-2025 08:22
Nou poeh he, 7 hele dagen schorsing na 2 gele kaarten. Zo'n eerste gele kaart is dus ook een wassen neus. En 3 in 30 dagen; waarom die 30 dagen? Slap gedoe, die kaarten zeg. In de praktijk gaan daar vrijwel geen straffen door komen, mark my words.
Sowieso: voor overtredingen zoals deze zijn direct harde straffen nodig om het te stoppen, bij voorkeur voor de hele ploeg.
    22-01-2025 08:45
    'In de praktijk gaan daar vrijwel geen straffen door komen, mark my words'. Dat is inderdaad juist het hele idee van deze regel. Dat de renners daar rekening mee gaan houden en dus niet meermaals de fout in gaan. Wat we bijvoorbeeld zagen in de TDF van 2023 met MvdP en Philipsen, gaat dus niet meer gebeuren.
    22-01-2025 09:01
    Dit gaat inderdaad niets uithalen, renners halen soms een rare gevaarlijke actie uit maar toch geen 2 x per (ritten)koers; vaak komt er daarna namelijk zoveel commotie over dat hij zich even koest houdt. Drie gele kaarten in 30 dagen is een te ruime marge, daar gaat (bijna) niemand aan komen. En als iemand al aan zes in een jaar gaat komen, dan zal dat in oktober zijn; wat een straf om dan nog een maand te worden geschorst. Nee, dit zal echt wat strenger moeten worden ingekleed, anders gaat het niets helpen ben ik bang.
    22-01-2025 09:20
    @bswinkels

    De straffen zijn simpelweg niet zwaar genoeg in mijn ogen, precies wat Kenny zegt.
    22-01-2025 09:29
    @il leopardo: die 7 dagen schorsing maakt inderdaad niet uit, maar de renner wordt ook uit de desbetreffende rittenkoers gehaald. Dus wat ik eerder al aanhaalde, een leadout die een dergelijke actie 2 keer doet in een grote ronde, krijgt dus een DSQ.
    22-01-2025 09:48
    Zoals bswinkelss aangeeft: het haalt wél iets uit, want van Poppel haalt dit trucje geen tweede keer uit deze week. Hij zal ook zijn handen thuis houden en de ellenbogen binnenboord.
    22-01-2025 10:13
    Van Poppel niet, maar dan wisselen ze even twee wagonnetjes om en doet iemand anders het wel. Wat mij betreft bij zo'n actie direct een DSQ, want zelfs als je het één keer doet is het al een keer te veel. In de praktijk betekent dit voor veel ploegen gewoon dat je dus per ronde met elke renner een keer zo'n actie kan uithalen, he.
    22-01-2025 10:29
    Gewoon renners omwisselen? Er is niemand die aan van Poppel kan tippen als leadout. Als de gele kaart er toe leidt dat van Poppel geen laatste man meer is in de volgende sprint dan is dat nog een extra argument dat gele kaarten nut hebben, dank voor de toevoeging.
    22-01-2025 10:50
    Danny misschien niet, maar er zijn genoeg ploegen die wat makkelijker een mannetje omwisselen. En zelfs dan: ze mogen het effectief een keer onbestraft doen, dat is toch heel gek?
    22-01-2025 11:16
    Voorheen, zonder gele kaarten, konden ze effectief iedere dag zulke overtredingen uithalen. Het lijkt mij dus een verbetering. Jij pleit voor een lage drempel voor direct rood?
    22-01-2025 11:25
    Ja, bij dit soort overtredingen gewoon meteen een DSQ. Anders blijft het gebeuren. Wat ik eerder zei: de straffen zijn niet zwaar genoeg. En natuurlijk waren er voor het gele kaarten systeem ook al gewoon straffen mogelijk voor dit soort overtredingen, dus het enige wat er veranderd is, is de straf. Nu een gele kaart, terugzetting (en een geldboete?), vorig jaar terugzetting en mogelijk geldboete.
    22-01-2025 11:34
    Oke, dan begrijp ik je standpunt nu volledig, dank voor de aanvulling. Op zich vind ik het systeem met gele kaarten het proberen waard, maar de keerzijde dat het te soft is is zeker verdedigbaar. Iemand hinderen te winnen is onsportief, maar ook niet meer dan dat. Maar mensen met 65 km/u in gevaar brengen is zeker van andere orde, zo'n broekje en helmpje stelt op topsnelheid namelijk niets voor.
    22-01-2025 17:18
    Ik vond de actie van van poppel ook zo lomp dat direct dq ook prima was geweest. Leek echt terug te sturen naar waar de actie was om te hinderen. Als hij de andere kant op was gegaan had je nog kunnen denken dat hij geen ogen in zijn kont heeft en het niet kan zien, maar terug naar waar je wel zeker weet dat andere rijden is echt slecht. Nb weet iemand hoe het is om zo snel in een groep te sprinten? Is zo'n manoeuvre ook snel per ongeluk gemaakt als je even omkijkt? Dacht wel iets van een blik te zien bij DvP.
22-01-2025 13:02
Persoonlijk zou ik zeggen laten we dit systeem voorlopig een kans geven.
Vooral om de recidivisten op jaar basis proberen eruit te filteren en terug te dringen.
Straffen zouden inderdaad wat mij betreft nog wel wat strenger en strakker mogen.
22-01-2025 13:25
Het enige dat effect zou kunnen hebben, is als de ploeg de ritzege ontnomen wordt. En als het ernstig genoeg is gewoon de hele ploeg uit koers halen. Dat zijn serieuze consequenties waardoor renners minder snel geneigd zullen zijn collegae in gevaar te brengen. Maar zolang er alleen consequenties zijn voor de knecht, gaat er niets veranderen.
22-01-2025 18:37
‘Opzichtelijk’ mooie typo!
Onbewuste samentrekking van ‘opzichtig’ en afzichtelijk’…
    22-01-2025 18:53
    En 'opzettelijk'.
22-01-2025 19:02
Te gek voor woorden dit …,die dit heeft verzonnen zal zelf nooit in een peleton hebben gereden.
22-01-2025 19:03
Wat gaan ze doen als er waaiers worden gevormd ? Daar gebeuren nl ook de gevaarlijkste capriolen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine