Cummings wint na tijdrit ook Britse titel op de weg

zondag 25 juni 2017 om 19:52
Cummings wint na tijdrit ook Britse titel op de weg

foto: ASO

Steve Cummings heeft het Brits kampioenschap op zijn naam geschreven. De 36-jarige routinier van Dimension Data soleerde op het eiland Man naar de overwinning. Chris Lawless (Axeon Hagens Berman) eindigde op een tweede plaats, voor Ian Bibby (JLT Condor).

Cummings maakte onderweg deel uit van een kopgroep, die ontstond nadat Stannard (Team Sky) op Snaefell Mountain versnelde. Stannard kreeg Alex Dowsett (Movistar), Scott Davies (Wiggins), Lawless, Graham Briggs (JLT Condor) en James Shaw (Lotto Soudal) met zich mee. Peter Kennaugh (Sky), Bibby en Cummings wisten even later aan te sluiten, net als Tao Geoghegan Hart en Jon Dibben (Sky), Scott Thwaites (Dimension Data) en Tom Moses (JLT Condor). Een ronde voor het einde ging Cummings ervandoor, waarna zijn medevluchters hem niet meer konden achterhalen.

Cummings is de eerste Britse renner sinds 2007 die de dubbel weet te realiseren. Toen was het David Millar die dezelfde prestatie neerzette.

Dit artikel delen:

15 Reacties

xistnc 25 juni 2017 om 19:55

Schrijf maar op voor je Tour-poule als rittenkaper.

Moosje07 25 juni 2017 om 19:58

dit is toch wel heel pijnlijk voor sky, niet eens podium

bilthoven 25 juni 2017 om 20:00

Bijna 3 maanden op non-actief en dan gelijk – binnen 4 dagen- je eerste 2 wedstrijden winnen.
Vooral vandaag dan ook nog eens op uitermate indrukwekkende wijze. Deze man – inmiddels 36 – lijkt ieder jaar nog beter te worden. Dat belooft wat voor de Tour!!

Samus_Aran 25 juni 2017 om 20:10

Weinig geloofwaardig die Cummings als je het mij vraagt. Jarenlang praktisch niets presteren en dan de laatste jaren wint ie van alles en nog wat. Komt juist terug van maandenlang revalidatie en meteen met twee vingers in de neus winnen. Mirakels bestaan niet in het wielrennen.

LutsenkoFan 25 juni 2017 om 20:17

Als je kijkt naar de ploegen waar Cummings reed wanneer hij niks presteerde en naar de ploegen waar hij wel presteert weet je genoeg.

Koersstijl is ook drastisch veranderd van hem…

bilthoven 25 juni 2017 om 20:37

Heel jammer dat sommigen zijn geloofwaardigheid in twijfel trekken. Cummings is altijd al een hardrijder geweest, was vroeger ook lid van de Britse achtervolgingsploeg en heeft zichzelf opnieuw ontdekt aan het eind van zijn BMC periode, toen hij voor het eerst voor zichzelf mocht
koersen. Die lijn heeft hij bij Dimension Date doorgetrokken en daar lijkt mij niets mis mee!

tylerhamilton 25 juni 2017 om 21:01

Respect, mooie renner.

TykkeThor 25 juni 2017 om 21:27

@Samus
Praktisch niets? Voordat hij zich volledig had gefocust op de weg was hij een topper op de baan, en in zijn Sky periode won hij al de nodige koersen. Sinds hij onder het juk van Sky vandaan is gekomen is hij helemaal opgebloeid in een vrije rol bij DDD. Vind je Naesen soms ook ongeloofwaardig?

nederbelg 25 juni 2017 om 21:35

Met Naesen en Cummings scoor ik hier aan 100%! Tot de Tour begint en ik er met Scorito keer op keer naast zit natuurlijk ;-) (al zitten ze allebei al lang hoog en droog in mijn lijstje)

Romāns Vainšteins 25 juni 2017 om 21:42

Puur gevoelswaardig deel ik het wenkbrauwfronsen mbt Cummings maar vind het dan nog buitengewoon knap hoe hij dit allemaal geflikt heeft.

BXMR 25 juni 2017 om 21:46

Hoeveelste is Cavendish geworden? Uitgereden?

Baukema Tomoulin 25 juni 2017 om 22:07

Serieus slechts 12 man gefinisht? En wat betekend de afkorting HD?
Gb is wel echt een bizar wielerland, ze hebben iets van 10 goeie renners waarvan er 5 geen zin hebben in de nationale kampioenschappen, maar de tour zal wel weer door die 5 gedomineerd worden.

nederbelg 25 juni 2017 om 22:08

@bxmr
Volgens procyclingstats hebben maar 12 renners de finish gehaald. Cav is daar niet bij…

Jacco van Stierop 25 juni 2017 om 22:31

@ Baukema Tomoulin
HD, GPM, HC, CG, CLMI: allemaal bekende begrippen, hoor.

bilthoven 25 juni 2017 om 23:26

@bxmr Cavendish is met nog 90 andere renners na de tijdslimiet binnengekomen, het was een slopend parcours.

Volg hier

Laatste nieuws

Materiaalzone