CPA-voorzitter Hansen reageert op ophef om chicane: “Meerderheid was voor”
Er is veel te doen over de chicane die zondag zijn opwachting zal maken in Parijs-Roubaix, in aanloop naar het Bos van Wallers. In het wielerpeloton is er verdeeld op gereageerd. De man achter de parcourswijziging is Adam Hansen. De voorzitter van rennersvakbond CPA voelt zich dan ook geroepen om te reageren.
Het Bos van Wallers is een van de sleutelmomenten in Parijs-Roubaix. Door de hoge snelheid richting en (daardoor) op de strook, vinden er jaarlijks heel wat valpartijen plaats. Rennersvakbond CPA zocht naar een oplossing en kwam met het idee om in de aanloop naar het Bos een chicane toe te voegen. De organisatie blijkt bereid om dit idee te implementeren en willigt daarmee het verzoek van de rennersvakbond in.
Niet iedereen is echter even enthousiast over de alternatieve aanloop naar het Bos van Wallers, maar volgens Hansen is het wel degelijk een verbetering. “Als je aan 60 kilometer per uur het Bos induikt, is het risico groot dat je een verkeerde kassei raakt”, legt de oud-renner uit aan Het Nieuwsblad. “Dan sta je meteen lek, begeeft je materiaal het of krijg je horrorvalpartijen, zoals die van Mitch Docker in 2016.”
“Maar het blijft een gevaarlijk punt”, weet Hansen ook. “Het klopt dat we het gevaar een beetje verleggen, maar we vergroten de controle die de renners erover hebben. Dit soort bochten nemen ze elke dag, het Bos van Wallers inrijden is niet alledaags. Ze kennen dit van de aanloop naar sprints, waar je wel vaker bochten van 90 graden ziet.”
“Daar moeten ze ook voor posities knokken. Zo verhogen we de controle over de situatie. Vervolgens beginnen ze aan een veel lagere snelheid aan het Bos. Dat brengt het risico op gevaarlijke valpartijen terug.”
Breed gedragen oplossing
Hansen benadrukt verder dat het een breed gedragen oplossing is. “Een aantal renners drong aan op een oplossing. Ik nam vervolgens contact op met ASO. Zij waren aanvankelijk niet gewonnen voor het idee, maar wilden wel meewerken als de renners erachter stonden. Dus heb ik de renners de kans gegeven om te stemmen en een meerderheid was voor. Zo heb ik ASO kunnen overhalen.”
Ik heb nog steeds m'n twijfels, maar echt veilig wordt zo'n koers natuurlijk nooit. Ik vind dit echter best een goed argument.
En ik weet niet of het probleem nu enkel de hoge snelheid is, of het niet kunnen kiezen van het eigen spoor omdat er te veel mensen naast elkaar rijden.
Ik denk persoonlijk van niet. Het is vooral het gevecht om posities dat het zo gevaarlijk maakt, omdat je daardoor niet je eigen pad kunt kiezen.
Maar van mij mogen ze deze oplossing absoluut proberen. Klakkeloos doorgaan zoals we al jaren doen blijft garantie op valpartijen.