CPA-voorzitter Hansen reageert op ophef om chicane: “Meerderheid was voor”
Mathieu van der Poel op de kasseien in het Bos van Wallers - foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2024 om 13:20

CPA-voorzitter Hansen reageert op ophef om chicane: “Meerderheid was voor”

Er is veel te doen over de chicane die zondag zijn opwachting zal maken in Parijs-Roubaix, in aanloop naar het Bos van Wallers. In het wielerpeloton is er verdeeld op gereageerd. De man achter de parcourswijziging is Adam Hansen. De voorzitter van rennersvakbond CPA voelt zich dan ook geroepen om te reageren.

Het Bos van Wallers is een van de sleutelmomenten in Parijs-Roubaix. Door de hoge snelheid richting en (daardoor) op de strook, vinden er jaarlijks heel wat valpartijen plaats. Rennersvakbond CPA zocht naar een oplossing en kwam met het idee om in de aanloop naar het Bos een chicane toe te voegen. De organisatie blijkt bereid om dit idee te implementeren en willigt daarmee het verzoek van de rennersvakbond in.

Niet iedereen is echter even enthousiast over de alternatieve aanloop naar het Bos van Wallers, maar volgens Hansen is het wel degelijk een verbetering. “Als je aan 60 kilometer per uur het Bos induikt, is het risico groot dat je een verkeerde kassei raakt”, legt de oud-renner uit aan Het Nieuwsblad. “Dan sta je meteen lek, begeeft je materiaal het of krijg je horrorvalpartijen, zoals die van Mitch Docker in 2016.”

“Maar het blijft een gevaarlijk punt”, weet Hansen ook. “Het klopt dat we het gevaar een beetje verleggen, maar we vergroten de controle die de renners erover hebben. Dit soort bochten nemen ze elke dag, het Bos van Wallers inrijden is niet alledaags. Ze kennen dit van de aanloop naar sprints, waar je wel vaker bochten van 90 graden ziet.”

“Daar moeten ze ook voor posities knokken. Zo verhogen we de controle over de situatie. Vervolgens beginnen ze aan een veel lagere snelheid aan het Bos. Dat brengt het risico op gevaarlijke valpartijen terug.”

Breed gedragen oplossing
Hansen benadrukt verder dat het een breed gedragen oplossing is. “Een aantal renners drong aan op een oplossing. Ik nam vervolgens contact op met ASO. Zij waren aanvankelijk niet gewonnen voor het idee, maar wilden wel meewerken als de renners erachter stonden. Dus heb ik de renners de kans gegeven om te stemmen en een meerderheid was voor. Zo heb ik ASO kunnen overhalen.”

RIDE Magazine
11 Reacties
04-04-2024 13:39
"Dit soort bochten nemen ze elke dag, het Bos van Wallers inrijden is niet alledaags."

Ik heb nog steeds m'n twijfels, maar echt veilig wordt zo'n koers natuurlijk nooit. Ik vind dit echter best een goed argument.
04-04-2024 13:31
Geef het een kans, al had er prima een detour door het dorp gemaakt kunnen worden over het bedrijven terrein om dan vanaf de west kant de bocht naar de spoorwegovergang te nemen. Een omlegging met meerdere bochten was waarschijnlijk te prefereren en zou ook direct voorlangs het mijn gebouw gaan en nog wat mooie beelden opleveren.
    04-04-2024 13:45
    Ik veronderstel dat de mijnsite het om één of andere reden niet zag zitten (mss staat die parking altijd vol met auto's van toeschouwers?), want dat weggetje langs de parking leek ook mij de ideale oplossing. De links-rechts combinatie voor het mijngebouw (Av Michel Rondet - Av d'Aremberg - Rue de Croy) is ideaal om het peloton te rekken, en het smalle weggetje garandeert dat iedereen op z'n plaats blijft zitten. Bij het afdraaien van de Rue de Croy moest dan wel tijdelijk een poortje en enkele rotsblokken verwijderd worden ( https://tinyurl.com/k49u6zxr ), maar zoiets is een peulenschil voor de ASO.
    04-04-2024 13:55
    De mijnsite staat vol met (betalende??) campers. Ook ik zou opteren voor het opzoeken van 1 van de straatjes in het dorp ipv deze chicane. Genoeg "natuurlijke" mogelijkheden om het peloton op een lint te krijgen.

    En ik weet niet of het probleem nu enkel de hoge snelheid is, of het niet kunnen kiezen van het eigen spoor omdat er te veel mensen naast elkaar rijden.
    04-04-2024 14:13
    Beide factoren zorgen voor gevaar en versterken mekaar. Het is niet OF maar EN.
    04-04-2024 14:17
    Dan draai ik hem om: zouden we over een chicane praten als de renners daar 1 voor 1 of in hele kleine groepjes aan kwamen op dat punt? Dus als de strook zou liggen op de plek van Carrefour de 'arbre, in de diepe finale?

    Ik denk persoonlijk van niet. Het is vooral het gevecht om posities dat het zo gevaarlijk maakt, omdat je daardoor niet je eigen pad kunt kiezen.

    Maar van mij mogen ze deze oplossing absoluut proberen. Klakkeloos doorgaan zoals we al jaren doen blijft garantie op valpartijen.
04-04-2024 13:45
Ik ben voorstander van de chicane. Zojuist die beelden met Mitch Docker nog eens teruggekeken, echt verschrikkelijk hoe hard ze het Bos inrijden. De manier waarop de chicane is aangelegd (of in beeld is gebracht) is dan inderdaad weer twijfelachtig. Bovendien is het bijna een bocht van 180 graden, tegenover de door Hansen gestelde 90 graden.
    04-04-2024 16:19
    En hoe hard zullen ze op de chicane in gaan denk je ? Heb je wel is richting een belangrijke gereden ? Want iedereen wil als eerste die chicane in dus wordt ook duwen en trekken en wat denk je van de renners die net voor de chicane weg sturen zodat hun kopman ruimte krijgt ?
04-04-2024 18:12
Nou doen ze zoiets essentieel en staan de kenners weer klaar met hun houwdegen. Wat willen we nii eigenlijk?
04-04-2024 13:23
Het lijkt wel een democratie!
04-04-2024 18:11
Het hele seizoen heeft iedereen kritiek op de veiligheid en schreeuwt iedereen om maatregelen van de organisaties

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine