CPA-voorzitter Hansen na ‘Livigno-debacle’: “We moeten naar een duidelijk protocol”
De renners reden dinsdag in bijzonder koude omstandigheden - foto: Cor Vos
woensdag 22 mei 2024 om 11:05

CPA-voorzitter Hansen na ‘Livigno-debacle’: “We moeten naar een duidelijk protocol”

Het was dinsdag chaos alom in Livigno, waar de zestiende etappe van de Giro d’Italia eigenlijk van start had moeten gaan. Er was lange tijd onduidelijkheid over het al dan niet starten in het Italiaanse skigebied. Adam Hansen, de voorzitter van rennersvakbond CPA, blikt terug op de gebeurtenissen en pleit voor verandering.

Door de slechte weersomstandigheden (sneeuw, ijskoude regen en extreme temperaturen) werd dinsdag – na aandringen van de renners – besloten om de zestiende etappe van de Ronde van Italië flink in te korten. Al had dit nog wel wat voeten in de aarde. Er was lang onzekerheid over de route van de rit en de Giro-organisatie bleek niet echt happig om de Umbrailpas te schrappen.

De ploegen lieten echter unaniem weten niet te zullen starten in de zestiende etappe, tenzij de pas uit het parcours zou worden gehaald. RCS Sport ging uiteindelijk – na veel vijven en zessen – overstag. Er werd voor gekozen om de renners per auto’s te vervoeren naar Lasa, aan de andere kant van de Umbrailpas, voor een alternatieve start van een rit van goed 118 kilometer.

Extreme Weather Protocol
Maar hier ging dus veel gesteggel aan vooraf. “De CPA heeft op de rustdag voor het eerst contact opgenomen met alle stakeholders, om een beslissing te nemen op basis van de weersverwachtingen voor de zestiende etappe”, begint Hansen zijn uitgebreide post op X. “Het was duidelijk dat het UCI Extreme Weather Protocol van toepassing was voor de Umbrailpas. De renners stelden dan ook voor om de klim te schrappen, zodat ze niet met twee graden en sneeuw af zouden moeten dalen.”

“De renners wilden koersen zonder te moeten stoppen vanwege het weer”, schetst Hansen. “Daar waren de renners het unaniem over eens. Dit is vervolgens ook naar buiten toe gecommuniceerd. De CPA heeft – na een uren durende vergadering – haar best gedaan om dit over te brengen. Het was duidelijk dat de Umbrailpas niet geschikt was om te fietsen, aangezien de lokale bergpas door de vele sneeuwval ook is gesloten door de lokale autoriteiten.”

Imago
“Als de renners wel over de Umbrailpas hadden gereden, hadden we voet aan de grond moeten zetten”, meent de oud-renner. “Voor de duidelijkheid: er was vanuit het peloton altijd de intentie om te koersen, zoals uiteindelijk ook is gebeurd. Door het slechte weer was het echter niet mogelijk om het oorspronkelijke parcours af te werken. De temperatuur lag bij de start ook nog eens rond het vriespunt. Als dat niet voor een Extreme Weather Protocol zorgt, wat dan wel?”

De Giro-organisatie besloot de rit uiteindelijk in te korten, maar het duurde dus bijzonder lang vooraleer er duidelijkheid was. “Het is 2024: we moeten naar een duidelijk protocol waarbij alle stakeholders begrijpen en accepteren hoe we het imago van de wielersport kunnen waarborgen”, roept Hansen op tot actie. Met een ‘laten we zien wat er gebeurt’ aanpak hadden de renners moeten schuilen voor de sneeuw. Dat is niet de oplossing.”

RIDE Magazine
6 Reacties
22-05-2024 11:15
Het idiootste was met afstand, het idee om, de renners in kil schijtweer nog een oliedom rondje te laten rijden voor de fans. Mooi dat daar niemand voor opdagen kwam.
    22-05-2024 11:21
    Daar ben ik het niet mee eens, de Giro moet zijn budget ook rondkrijgen en sponsoren en start/finishplaatsen moeten de uitgaven ook gewoon verantwoorden. Wat maakt het voor die renners nou uit om ff 2 kilometer te fietsen met een dikke jas aan. daarna allemaal weer omkleden en naar de nieuwe startplaats.

    Wat ik voornamelijk haal uit deze reactie en de reactie van Vegni is dat de CPA behoefte heeft aan iemand die Italiaans spreekt, want volgens mij lagen ze helemaal niet zoveel van elkaar af, maar begreep men elkaar gewoon niet. En dan moet de CPA maar aanpassen, want ik zie Vegni niet zijn engels verbeteren.
    22-05-2024 11:44
    'Wat maakt het voor die renners nou uit om ff 2 kilometer te fietsen met een dikke jas aan. daarna allemaal weer omkleden en naar de nieuwe startplaats'

    Zowel fysiek als mentaal héél veel. Vandaar er ook niemand kwam opdagen. Je voelt je dan toch compleet voor lul gezet door een toch al zwalkende en tralala organisatie. Ze hebben gewoon deze beslissing etc ellenlang zitten rekken om wat bobo's met kreeftvermalende nepgebitten te pleasen.
    22-05-2024 12:17
    Eens met Romans. Dat rondje is compleet idioot. Het zijn professionele wielrenners. Geen circus artiesten. Als dat debiele rondje ervoor had gezorgd dat RCS Sports de startvergoeding zou krijgen moeten ze hun af te sluiten contracten op orde brengen. De veiligheid en gezondheid van de renners moet ten alle tijden op 1 staan. Niet het commerciële gewin van de organisator.
    22-05-2024 14:03
    Daarnaast hostte Livigno op zondag natuurlijk ook de aankomst van de koninginnenrit en op maandag de rustdag, al zullen niet alle teams deze daar natuurlijk hebben doorgebracht. Het is dus zeker niet dat de lokale bevolking de Giro niet heeft kunnen zien.
    22-05-2024 14:08
    Zijn dat een beetje leuke lui eigenlijk? Die ‘lokale bevolking’..

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine