CPA-voorzitter Adam Hansen wil regel tegen tv-beelden van zwaar gevallen renners
foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2024 om 18:43

CPA-voorzitter Adam Hansen wil regel tegen tv-beelden van zwaar gevallen renners

Het zag er weer heftig uit, de valpartij in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland. Niet alleen het moment van de val zelf, maar ook de schade nadien was op televisie goed te zien. Zo kreeg de kijker minutenlang beelden voorgeschoteld van Jonas Vingegaard, die in slechte toestand naast de kant van de weg lag. Adam Hansen, voorzitter van rennersvakbond CPA, is erop tegen dat tv-zenders zwaar gevallen renners zo lang in beeld brengen.

“Uit respect voor de renners die gevallen zijn en hun families thuis, steunt de CPA niet dat tijdens het tv-verslag de gevallen renners gefilmd blijven worden terwijl ze op de grond liggen”, schrijft Hansen op sociale media. “Renners zijn naar me toegekomen met de vraag of we hier een regel voor kunnen maken en wij steunen dat verzoek. Wees alsjeblieft voorzichtig.”

RIDE Magazine
46 Reacties
04-04-2024 18:55
Oneens. Dit hoort bij de sport, laat maar zien dat het levensgevaarlijk is.

Inzoomen op ernstige verwondingen moet natuurlijk niet, maar we zagen het vooral van boven. Het totaalplaatje van wat zo’n val aanricht. Laat het zien.
    04-04-2024 19:01
    De val kun je niet vermijden maar dit gaat ws over her close up filmen van zwaar gekwetste en kwetsbare mensen. En dat hoort zeker NIET bij de sport
    04-04-2024 19:50
    Op mijn beurt opnieuw oneens. Onethisch om iemands vader/partner op zo’n moment dusdanig gedetailleerd en langdurig in beeld te brengen. Zolang Vingegaard op de fiets zit is hij een wielrenner, en mogen wij alles zien. Zodra hij zwaargewond op de grond ligt is hij een mens, en is de zaak 180 graden gedraaid m.i.
    04-04-2024 20:16
    Ik wil het zien. Hoeft niet close-up natuurlijk maar is gewoon nieuwswaardig. Ik wil zelf kunnen inschatten hoe ernstig het geheel is. Ik begin het redelijk zat te worden in deze moderne tijd dat anderende hele dag voor mij bepalen wat ik mag zien, lezen, denken of zeggen. Ik ben geen kind. Er zit een knop op je tv als je er moeite mee hebt.
    04-04-2024 20:54
    Je mist mijn punt. Het gaat er niet om dat ikzelf het naar vind om te zien (wat ik zou kunnen verhelpen door van zender te verwisselen), het gaat er juist om dat wie het ook maar wil Vingegaard in betreffende toestand kán zien, wat ik immoreel en respectloos naar zijn familie en geliefden vind.
04-04-2024 18:50
Ik denk dat dit één van de enige keren is dat ik het zowaar eens ben met Adam Hansen.

Hoe de regie deze crash en de zwaargewonde renners (tientallen) minuten lang vanuit alle hoeken en standen liet zien was echt absurd.
    04-04-2024 19:07
    En toch heb je er naar zitten kijken.
    04-04-2024 19:09
    Ik denk dat er velen zijn die het geluid uit, en (in mijn geval) scherm dichtklappen. Ik hoef dat helemaal niet te zien.
04-04-2024 18:49
Die foto op de voorpagina mogen jullie ook wel eens verwijderen, @redactie...
04-04-2024 19:01
TV beelden geven juist duidelijkheid voor familie en fans!
    04-04-2024 19:02
    Ik neem aan dat je als familielid direct in de telefoon klimt ipv de herhaling te kijken. Fans hebben maar te slikken dat ze niets zien.
    04-04-2024 19:20
    @Quincy alsof de ploegleider die je dan kunt bellen dan altijd al aanwezig is en/of iets weet. De TV beelden zijn gewoon het snelst hoor om de familieleden gerust te stellen.
    04-04-2024 19:45
    Van die beelden kun je toch niets aflezen?
    04-04-2024 21:16
    Zeker wel, je ziet in de meeste gevallen zo het verschil tussen iemand die verder kan, iemand die uit koers is, iemand met een serieuze blessure en potentieel erger. Niet omdat je precies kan zien wat iemand mankeert, maar wel omdat je ziet hoe iemand reageert, stapt ie meteen weer op de fiets? zit ie verslagen langs de kant? loopt hij naar de ambulance? blijft hij liggen? steekt hij zijn hand op? is hij bij bewustzijn?

    Ik kan me voorstellen dat dat heel fijn kan zijn voor de familie om een duimpje omhoog te zien ipv een mededeling dat iemand naar het ziekenhuis is vervoert zonder dat iemand iets weet.
    05-04-2024 09:43
    Chris Horner meldde vannacht dat zijn fiancee juist heel blij was met de beelden van zijn crash in 2011, en meer familieleden van renners zeggen dat. Eigen waarneming werkt het best.
04-04-2024 19:20
Domme en ondoordachte reactie van Hansen en zoals wel vaker wanneer figuren uit de angelsaksische wereld de moraalridder uithangen potentieel nog schadelijk ook.

Juist door dit soort valpartijen te tonen, zet je veiligheid op de agenda. Formule 1 wordt door dit soort figuren vaak als het goede voorbeeld genoemd, omdat die tegenwoordig wegschakelen. Maar juist in de Formule 1 zijn dramatisch in beeld gebrachte crashes in het verleden een katalysator geweest voor verbeteringen in de veiligheid van renners.

Een voorbeeld daarvan is het overlijden van Roger Williamson op Zandvoort, die live op televisie verbrandde in zijn auto, omdat de brandweer het hele circuit rond moest om hem te bereiken. Dat drama bracht zo'n schok teweeg dat de bond en de organisaties wel moesten ingrijpen. Toen werden er plotseling maatregelen genomen die ervoor zorgden dat blusauto's voortaan veel sneller ter plekke konden zijn.

De werkelijkheid verhullen is alleen maar in het belang van partijen die niets willen veranderen. Daarom zien we in de F1 nu niets meer, maar zijn ondertussen wel totaal onverantwoorde stratencircuits schering en inslag aan het worden. Tel uit je winst als coureur/renner.
    04-04-2024 19:25
    Menselijke en empathische reactie juist van Hansen. De valpartij was al in beeld geweest. Een camera bovenop een zwaar gevallen renner zorgt niet voor een verbetering van de veiligheid. En iedereen kan prima op de hoogte gehouden worden zonder die beelden te tonen.
    04-04-2024 19:29
    Publieke druk zorgt voor veiligheid. Partijen komen pas in actie als ze niet anders kunnen. Ik geef je net een concreet voorbeeld uit het verleden. Kan ze je ook uit het wielrennen ook geven.
    04-04-2024 19:37
    Een discussie over veiligheid kun je prima op gang brengen zonder sensatie beelden te tonen. Het enige doel dat deze beelden dienen is dat: pure en dan ook echt pure sensatie zucht. In elke race klasse worden heel bewust geen beelden uitgezonden van gewonde coureurs en dat al heel lang. Dat het niet meer gebeurd heeft geen klap met het verhullen van de werkelijkheid te maken maar met ethisch besef en respect voor privacy. Of gaan we ook lekker beelden uitzenden van elk ongeluk met auto’s en fietsers en voetgangers lekker met alle details erbij zodat het verkeer veiliger wordt. Sorry naar wat een ongelofelijke onzin!
    04-04-2024 19:44
    In hoeverre heeft in de wielersport ooit publiekr druk voor veiligheid gezorgd? Of in de F1? Zijn fans opgestaan om beleidswijzigingen door te drukken?
    04-04-2024 21:04
    Het antwoord is simpel: niet en zeker beelden niet. De F1 is zeer langzaam aan veiliger geworden onder andere na de dodelijke ongelukken van Ratzenberger en Senna op Imola in ‘94. Niet de beelden van die ongelukken maar het feit dat ze gebeuren is de aanzet tot verandering. En al zeker niet de beelden van medische hulp na een crash.
04-04-2024 18:47
Valt wat voor te zeggen. Moet je iemands leed uitbaten? Wat als iemands vrouw zit te kijken? Aan de andere kant merk ik dat ik zelf als gehypnotiseerd blijf kijken in de hoop te zien dat enigszins meevalt.
    04-04-2024 18:53
    Ik had precies hetzelde, ik bleef kijken om te zien of vine en vingegaard beweegden of niet.
    04-04-2024 18:57
    Als mijn partner daar zou liggen, dan zou ik waarschijnlijk liever wel beeld hebben, in de hoop iets geruststellends te zien.
    04-04-2024 19:05
    Ja, daarom blijf je toch kijken. Hoewel je daar vaak ook niet veel wijzer van wordt. Soms ligt een renner er voor dood bij en blijkt het achteraf allemaal wel mee te vallen, maar anderen (zoals bijvoorbeeld een Roglic) zie ik zo in staat een duimpje op te steken zelfs als er een been af ligt.
    04-04-2024 19:40
    De vader van Arensman was destijds juist blij met de beelden zoals hij hier zegt:
    https://twitter.com/mwarensman/status/1775906911134663082
04-04-2024 19:02
Helemaal eens of het nu wielrenners of wie dan ook iemand die gewond is daar hoeven geen camera’s bij, geen fototoestellen niets, dat gaat gewoon helemaal niemand aan. Waar was de organisatie om meteen de camera’s weg te sturen, die helikopter daar weg, doeken ophouden zodat er niet stiekem gefilmd kan worden dat soort zaken hoort standaard in een protocol te zitten.

En idd @redactie haal aub ook hier de foto van de voorpagina af, we weten het allemaal nu wel! Ook de media zelf kan hier hand in eigen boezem steken en dit materiaal zoveel mogelijk weren.
04-04-2024 19:12
Het is ronduit ironisch dat Spanje van alle grotere wielerlanden veruit het matigste is in camerawerk/regie, maar dat ze plots alles uit de kast halen als zoiets gebeurt.
04-04-2024 19:45
Inzoomen hoeft niet. Maar vind het wel fijn om te zien of een renner na een tijdje weer beweegt, of dat je ziet dat het enigszins meevalt.
    04-04-2024 19:53
    Ik vind dat ook fijn, maar dat is volgens mij totaal irrelevant in een dergelijke situatie.
    05-04-2024 01:05
    Klopt, maar ik heb ook de behoefte om geruststellend te zijn.
04-04-2024 19:03
Helemaal eens. Voegt niets maar dan ook niets toe aan de sport. In een dergelijke situatie moet er alleen ruimte zijn en alle ruimte zijn voor hen die steun verlenen. Daar heeft een camera man of fans niets te zoeken.
04-04-2024 19:10
Je hebt mensen die filmen en een regisseur. Wat we op tv zien bepaalt de regisseur.
In de F1 laten ze een crash niet in de herhaling zien tot zeker is dat de coureur (relatief) in orde is. Daarna worden de opgenomen beelden uitgezonden. Dat is wat mij betreft een goede middenweg.
04-04-2024 19:16
Het is toch nieuws, daar hoort de pers bij te zijn en verslag van te doen. Het gaat de fans aan het hart hoe het met de renners gaat dus het lijkt me de plicht van de media daar verslag van te doen en niet de boel te censureren. Anders verkeren mensen alleen maar langer in onzekerheid.
    04-04-2024 19:42
    Ik vind het belachelijk om de fans hiervan als stakeholder te zien. Met name bij valpartijen waar duidelijk sprake is van heftig gekwetste mensen. Dan verdwijnt wat mij betreft sport naar de achtergrond en treedt gezondheid op de voorgrond. En dat is een privacy-kwestie. Wat dat laatste aangaat, ben ik benieuwd naar wetgeving daaromtrent.
    04-04-2024 19:48
    Hmm, ik vind het juist wel mooi dat er een band is tussen de renners en de fans. Privacy is belangrijk om mensen te beschermen tegen grote bedrijven en de overheid, niet om de pers tegen te houden bij het verslag doen van wereldnieuws.
04-04-2024 18:48
Helemaal eens. Dit keer met nog zo een misselijkmakend muziekje eronder ook. Werd er zelf niet echt goed van. Ik zeg je eerlijk.
04-04-2024 18:53
Mee eens. Goede move van Hansen.
04-04-2024 19:09
Woke shit, ga lekker breien Adam.
    04-04-2024 19:12
    Deze beelden dienen geen enkel doel. Heeft niets met woke te maken.
    05-04-2024 08:37
    Weet je wat? We gaan de Romeinse arena weer inrichten. Al die woke shit. Echt bloed! En jij “makkelijk “ krijgt de eer om als eerste op te treden.
04-04-2024 19:56
Ik weet niet, maar als je het niet wil zien kun je gewoon de TV uitzetten hoor
05-04-2024 06:59
In deze situatie doet de mening van de fans en zelfs familie er eigenlijk niet toe. Het gaat over de privacy en integriteit van de gewonde renners in kwestie. Zij vechten op dat moment mogelijk voor hun leven en daar hoeft geen camera op. Die beelden kunnen ook nadien bijzonder confronterend zijn voor de renner. Als ik daar lag, zou ik ook geen camera op mij willen. Dáár gaat de discussie over, de mening van derden is daar totaal aan ondergeschikt.
04-04-2024 18:48
Helemaal eens!
04-04-2024 18:54
mee eens maar laat m ook liever even naar de veiligheid zelf kijken.
05-04-2024 08:35
Hear hear! Cf ook de reactie van sporza. Het zijn de hungergames niet!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine