Coronatest Tour de France zit deelnemers EK Wielrennen dwars

maandag 10 augustus 2020 om 16:11
Coronatest Tour de France zit deelnemers EK Wielrennen dwars

foto: Cor Vos

Greg Van Avermaet heeft zijn zinnen gezet op het combineren van het EK Wielrennen en de Tour de France. Volgens Het Nieuwsblad heeft de 35-jarige routinier van zijn ploeg CCC inmiddels toestemming gekregen om deel te nemen, maar vormt een verplichte coronatest voorafgaand aan de Tour een extra hindernis.

Van Avermaet – die het kopmanschap in Bretagne zou moeten delen met Oliver Naesen en Jasper Stuyven – zou graag meestrijden om de Europese titel. “Het is misschien niet ideaal drie dagen voor de start van Tour, maar het is toch een extra kans op winst. Met 170 kilometer is het bovendien sowieso een goede training voor de Tour”, oordeelt hij.

De wegwedstrijd van het EK Wielrennen kreeg op de overvolle ‘wielerkalender van de hoop’ een plekje op woensdag 26 augustus. De organisatie regelde dat deelnemers vanuit Bretagne per helikopter worden overgevlogen naar het Zuid-Franse Nice, waar drie dagen later het Grand Départ van de Tour op het programma staat. Organisator ASO wil echter woensdagavond om 18 uur alle renners een coronatest laten afnemen. Indien de Tour-organisator zich niet soepeler opstelt, wordt een combinatie van het EK en de Tour hierdoor in theorie onmogelijk.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Romāns Vainšteins 10 augustus 2020 om 16:13

De oplossing is erg simpel, stuur alleen renners naar het EK die geen tour rijden, tadaaaa.

SnellePelle 10 augustus 2020 om 16:21

Ziekenhuizen genoeg te vinden waar Greg even in de neus en huig getipt kan worden.

jappe666 10 augustus 2020 om 16:31

ASO kan toch gewoon een arts naar het EK sturen? Neem aan dat er wel meer renners de combi zullen willen maken?

Wheely 10 augustus 2020 om 16:38

De ploegartsen of de koersdokter(?) van het EK kunnen die testen ook afnemen, eigenlijk kan iedereen dat. Dit lijkt me geen onoverkomelijk probleem.

Miko1983 10 augustus 2020 om 16:56

Moet wel iets te regelen zijn zou je zeggen.

Hollow Knight 10 augustus 2020 om 17:18

Naesen, Van Avermaet en Stuyven voor het EK op de weg? Dat is wel een heel erg sterk team in vergelijking met de rest van het deelnemersveld (heel veel toppers zullen ontbreken).

Ik eet mijn hoed op als de Belgen de dubbel niet pakken dit jaar (tijdrit en wegwedstrijd)

Romāns Vainšteins 10 augustus 2020 om 18:15

Wat voor hoed heb je, Carbon?

jappe666 10 augustus 2020 om 18:57

Gokje voor de Belgische selectie: Naesen, Van Avermaet, Philipsen, Vanmarcke en Stuyven

O59 10 augustus 2020 om 19:36

Hoogmoed komt voor de val (vanwege een Vlaamse wielerfan)

Titaantje 10 augustus 2020 om 19:42

met die ploeg heb je philipsen niet echt nodig en neem je beter een extra knecht mee die kan helpen de koers te controleren a la De Gendt, Declercq of aangezien deze selectie erg niet-QS / Lotto lijkt, mss een Lawrence Naesen ofzo

Hollow Knight 10 augustus 2020 om 19:48

@059

Ach, het is het EK maar, ik ga er niet van wakker liggen als een ander land wint hoor. ;)

De warmte daarentegen houdt me wel wakker…

jappe666 10 augustus 2020 om 21:27

@Titaantje: Lotto heeft al aangekondigd niemand beschikbaar te stellen zo net voor de Tour, vandaar :-) Tim Declercq zou eventueel wel kunnen, maar het wordt een EK voor vrijbuiters dus ik zou maximaal inzetten op renners die kunnen meeschuiven in een groepje en het dan ook kunnen afmaken.

O59 10 augustus 2020 om 20:46

@HK
Maar ik zou het niet erg vinden moest R.EV zijn titel verlengen :-)

Hollow Knight 10 augustus 2020 om 21:05

Hoe raar het ook mag klinken, maar ik kijk meer uit naar de Belgische titel. Daar gaat de tegenstand zowaar sterker zijn!

Een clash tussen Evenepoel, Van Aert en Campenaerts. Dat wordt genieten voor de TV!

Pauls30303 10 augustus 2020 om 22:36

De Franse kennende zullen zich flexibel opstellen..

Headlines

Materiaalzone

Populair