Cimolai pleit voor ‘menselijke Giro’: “De slotweek was overdreven zwaar”

vrijdag 30 oktober 2020 om 10:00
Cimolai pleit voor ‘menselijke Giro’: “De slotweek was overdreven zwaar”

foto: LaPresse

Als het aan Davide Cimolai ligt, worden de etappes in de Giro d’Italia in de toekomst een stuk korter. “De slotweek van de voorbije Giro was overdreven zwaar”, zo laat de renner van Israel Start-Up Nation weten in een podcast van Tuttobiciweb.

De renners kregen in de voorbije Ronde van Italië een loodzware derde week voorgeschoteld met drie bergetappes,  meerdere ritten van tweehonderd kilometer en ook nog eens lange verplaatsingen. De organisatie had ook nog een vlakke etappe van bijna 260 kilometer ingepland, maar deze rit werd ingekort na een protest en staking van de renners.

Cimolai pleit dan ook voor een meer menselijke Giro. “We hadden in de slotweek drie etappes met in totaal 15.000 hoogtemeters. Dat is gewoon te veel. We hebben meer dan twintig uur moeten fietsen om de drie ritten af te werken. Verder had de organisatie gekozen voor een vlakke etappe van 260 kilometer. Dit is niet goed voor de wedstrijd.”

“We hebben kortere etappes met minder klimwerk nodig”, aldus Cimolai. “Dit zal zorgen voor nog mooiere wielersport. We moeten onze sport op deze manier versterken.”

Dit artikel delen:

91 Reacties

Secondant 30 oktober 2020 om 10:10
Quote:
“We hebben kortere etappes met minder klimwerk nodig”

aldus de sprinter.

Daar zit vast geen eigenbelang bij.

jan jansen 30 oktober 2020 om 10:12

Kletskoek
Wij willen helden, die alles doorstaan.
Zwaardere etappes, meer klimwerk en geen springetappes meer.
Het winnen van een GT is alleen voor helden

doorak 30 oktober 2020 om 10:28

Jij bent vast een enorme held. Ga eerst eens de Tour Trans Alp rijden en top 50 in je klasse en kom dan nog eens verhalen. Dergelijke ridicule wensen worden slechts gedaan door lieden die geen idee hebben.

MoveOn 30 oktober 2020 om 10:46

Die Jansen heeft anders wel een aardige trackrecord.

doorak 30 oktober 2020 om 11:25

@MoveOn Jan Janssen wel. Echter Jan Jansen . Sterker wanneer lieden zoals Museeuw, Boonen, Kuiper aangeven dat de onnodig lange verplaatsingen in combinatie met etappes van ca. 250 km sensatiezucht organisatie is en niets van doen heeft met gezonde sport dan neem maar aan dat ze gelijk hebben.
Wanneer je zelf etappe koersen gereden hebt dan begrijp je dat helemaal. Of zoals velen dioe hier over vroeger etc. spreken maar eraan voorbij gaan dat destijds het seizoen een stuk korter was

Panache 30 oktober 2020 om 12:15

Wat meer respect voor een mening als die van Jan Jansen zou je net staan Doorak. Hij dwingt niemand ergens toe, geeft slechts zijn voorkeur aan. Zo lang iedereen vooraf weet waar hij aan begint is er weinig aan de hand. Termen als 'ridicuul' en 'geen idee' zijn totaal onnodig.

We hoeven het niet over vroeger te hebben? Juist wel. Pak bijvoorbeeld de Tour van 100 jaar geleden er bij. De 14e editie van de Ronde van Frankrijk ging van start op 27 juni 1920 in Parijs, alwaar de ronde op 25 juli ook eindigde. Er stonden 113 renners aan de start.
Aantal ritten: 15 | Totale afstand: 5503 km | Gemiddelde snelheid: 24.072 km/h
Gemiddeld 366 km per etappe. Gemiddeld 15 uur en 20 minuten op de fiets per etappe.

Moeten we terug naar die tijd? Nee, dat zeg ik helemaal niet. Het gaat om de foutieve veronderstelling dat het steeds langer, zwaarder en spectaculairder moet. De basis van wielrennen is nog veel erger (zwaarder) dan hetgeen Cimolai nu bekritiseert. Het staat Vegni vrij om in die traditie zijn ronde te organiseren en het staat renners vrij om wel of niet deel te nemen.

Tuubke 30 oktober 2020 om 12:37

Het is je vast opgevallen dat er in die tijd niet elke dag werd gekoerst. Nu is er één rustdag per week, toen ongeveer om de andere dag.

Panache 30 oktober 2020 om 12:39

Dat is mij zeker opgevallen.

doorak 30 oktober 2020 om 13:04

@Panache, meningen kunnen verschillen, prima. Echter voor rabiate nonsens zoals hier her en der vermeld heb ik uiteraard geen respect. Zoals elders weergegeven reageren enigen zoals destijds in het oude Rome, het volk wat vermaakt wil worden met brood (bloed) en spelen.
Velen alhier benoemen de essentie, de combinatie van lange verplaatsingen gepaard gaande met erg lange meest nutteloze etappes en daarbij 15000 Hm in 3 dagen. Tevens een langer seizoen en veel meer internationale wedstrijden.
Wil je daar blindelings aan voorbij gaan ben je wat mij betreft een idioot met slechts oog voor het egoïsme.

Panache 30 oktober 2020 om 13:28

Maar wie bepaalt dan waar precies de grens ligt tussen menselijk en onmenselijk? En ben jij in staat die grens haarfijn te benoemen? En nee: het uitbannen van excessen zal geen antwoord zijn want het houdt de vraag in stand waar die grens dan precies ligt. Vraag je 1.000 mensen wat menselijk is dan kan je eventueel werken met een gemiddelde (alsof de term menselijk een democratische factor zou hebben). Maar écht antwoord op die vraag vind je niet. Vandaar dat 'idioten' niet van toepassing is. In feite noem je iedereen idioot die met plezier de afgelopen Giro bekeken heeft (incl. jezelf?).

lautje 30 oktober 2020 om 10:20

Deze Giro mocht dan wel zwaarder zijn dan andere jaren, maar als je kijkt naar de Giro’s en Tour de Frances van 40 jaar terug hoeft hij echt niet te klagen. Er waren toen meerdere malen zware etappes van 250+ km.
Daarnaast zijn sprinteretappes nou niet echt waar iedereen 4 uur voor achter de buis gaat zitten dus hedendaags zijn zwaardere etappes veel interessanter

eropenerover 30 oktober 2020 om 11:51

Wat wil je nu eigenlijk zeggen met deze comment? 40 jaar geleden was roken ook nog populair met weinig aandacht voor de gezondheid, laten we dus voorop stellen dat we het vroeger niet altijd beter wisten.

Daarnaast stel je zelf dat sprintersetappes van 4+ uur niet interessant zijn om te kijken. Dus dan is het toch ook onnodig om etappes van 260km te organiseren? Ik vind zelf veel hoogtemeters ook mooi om te zien en de renners weten ook dat dit erbij hoort. Maar moet elke bergetappe dan gelijk 200km+ zijn (in combinatie met het vele reizen)? Het begin van deze etappes wordt toch nooit uitgezonden of bekeken door het publiek. Mijn inziens heeft hij volledig gelijk.

Dr op en dr over 30 oktober 2020 om 12:32

40 jaar geleden zat ook iedere renner aan de “hulpmiddelen”.

En bergritten van 250 km waarin en block wordt gereden om vervolgens in de laatste kilometer eindelijk wat actie te zien, zijn wat mij betreft net zo saai als een vlakke rit van 250 km.

Maar ieder z’n mening uiteraard. ;)

Geit in mijn Kelderman 30 oktober 2020 om 12:38

Volgens mij was de Giro helemaal niet zwaarder dan andere jaren. Alleen het vuurwerk was zeer in de laatste week gelegd. Tot de tweede zondag had je alleen de Etna en Piancavallo. Daarnaast is de koninginnerit ook nog eens onthoofd, nee er zijn echt wel zwaardere parcoursen geweest (zoals het jaar met Kruijswijk in de sneeuw).

doorak 30 oktober 2020 om 12:59

40 jaar geleden reden ze ook nog zonder helm of met Reynolds buis. Begon seizoen later, waren er minder mondiale wedstrijden etc.
In 1920 in de Tour de Franc 482 kilometer van Les Sables d’Olonne naar Bayonne. 25 km.per uur gemiddeld. Zou dat niet wat zijn om naar te kijken?
Vroeger is niet nu.

anne 30 oktober 2020 om 10:20

Ik denk dan: Zoek dan wedstrijden aan die je wel aankunt, maar zeur niet zo. Ooit Jan Raas horen klagen na een etappe over 350km? (Dat is overigens ook teveel van het goede)

doorak 30 oktober 2020 om 10:45

Pure onzin. Tot 1938 was Parijs Brussel 400 km en nadien ca 300 km toen Raas in 1978 won evenals Milaan San Remo eenzelfde lengte had.
Bovendien zijn dat ééndagskoersen, niet te vergelijken met een GT, werd er destijds anders gekoerst, minder straatmeubilair en lagen snelheden lager hoewel je mag stellen dat men nu met betere banden en fietsen rijd.

Daarbij komt dat het onnodig uitputten de kans op grotere ongelukken verhoogd.
U had beter zoals @Jan Jansen in het oude Rome kunnen wonen. Brood (bloed) en spelen voor de simpele geest.

doorak 30 oktober 2020 om 10:25

Volledig eens met Cimolai. In de Vuelta waar etappes vaak korter zijn is er vaak actie aan het front.
Dat de Giro traditioneel enkele erg lange etappes heeft betekent niet dat men dit moet handhaven. Zeker niet wanneer de verplaatsingen te vaak erg veel tijd kosten hetgeen betekent erg vroeg op en erg laat naar bed omdat ook laat in de avond nog vaak de “tank”bijgevuld moet worden. Goede rust en voldoende slaap is voor de meeste renners gewoon essentieel, mede mbt de gezondheid,

bartp25 30 oktober 2020 om 10:28

Kortere etappes voor meer spanning? 100%.
Minder klimwerk? 100% niet mee eens.
Ik zou graag meer etappes heuvel op heuvel af willen zien, niet de lange beklimmingen maar iets meer klassiekerprofiel. genieten waren deze etappes de laatste jaren in de grote rondes.

Geit in mijn Kelderman 30 oktober 2020 om 12:50

Kortere etappes voor meer spanning? Dat is ook geen wiskundige regel. De mooiste bergrit dit jaar (Stelvio) in de grote ronde was ook een van de langste, dit jaar in de Tour vond ik de finish op de Puy Mary een mooie rit (langste vd Tour) en als ik denk aan bergritten de afgelopen jaren die eruit sprongen (Froome op de Finestre bijv.) waren dat ook niet echt per se hele korte ritten. Op de een of andere manier sinds dat die letterknecht van het AD dat is gaan roepen gaat half wielervolgend Nederland erin mee, maar ik heb er nooit echt steekhoudende argumenten voor gevonden.

Baukema Tomoulin 30 oktober 2020 om 10:29

3 'vroeger was alles beter' reacties tot nu toe. Cimolai heeft toch gewoon een punt. Etappes die een goeie afwisseling hebben van vlak, heuvel berg zijn ook meestal nog leuker te kijken dan _/\_/\/ etappes. Minder: 'wachten, wachten, wachten -》 1 renner doet poef in de laatste 500 meter'. Meer spanning en durven aanvallen. Ik vindt de giro dit jaar met afstand de minste van de 3 grote rondes wat betreft het parkoers.

SolitaryShell 30 oktober 2020 om 11:27

Heb je de Giro wel gekeken?

Ik krijg de indruk van niet.

Geit in mijn Kelderman 30 oktober 2020 om 12:56

Etappe van de Stelvio en Sestriere bewezen toch juist dat er wel van ver aangevallen wordt in beslissende bergetappes? Dat dat in de Tour niet gebeurde komt ook grotendeels door dat ze daar de zwaarste cols als laatste plaatsten (Loze, Grand Colombier).

NDI22 30 oktober 2020 om 13:21

De etappe van de Stelvio zat iedereen op de limiet. Eerlijke etappe, niks te maken met aanvallen eerder een tentoonstelling van wie de sterkste renners zijn op dat moment. Vrijwel iedereen werd gewoon uit het wiel gereden door Dennis. Richting Sestriere was het eigenlijk hetzelfde met een klein beetje nuance omdat er wat knechten vooruit waren gestuurd die nog een rol speelden. Bij aanvallen denk ik aan iemand die niet perse de sterkste is maar vroeg gaat, minuten pakt en er nog 1 of 2 overhoud dan wel weer ingelopen wordt. Kruijswijk in de TdF richting de Alpe bijvoorbeeld. Of iemand die wat verder staat in het klassement en gebruikt maakt van de anderen die naar elkaar kijken, zoals Vlasov in de Vuelta 2 dagen terug. Of ze zetten een teamspel op zoals Quintana en Contador in de Vuelta Froome een keer flikten vanuit de start.

KnightBiker 30 oktober 2020 om 10:30

Soms in het onnodig, zoals een vlakke etappe met weinig kans op wind van 250 km: een kopman ziet in zo’n etappe toch nix af in een peleton. Maar, lange en zware etappes horen er net zo goed bij als korte zware etappes. Ik vond het niet extreem, of niet extremer dan een weekje fietsvakantie voor een goed getrainde liefhebber: om de dag een rit van 5000 hoogtemeters is best te doen met wat herstel ritjes tussendoor.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 10:38

Maar jij ploft na een dagje fietsen op een terras met een biertje. Deze mannen moeten dan nog twee of drie uur rijden naar het volgende hotel, om daar te eten en gemasseerd te worden.
En op een fietsvakantie ga ik ook niet iedere dag met maximale hartslag een helling op. Je stopt af en toe om een foto te maken, van het uitzicht te genieten, etc.

Kun je gewoon niet met elkaar vergeljken….

doorak 30 oktober 2020 om 10:51

Er waren nauwelijks herstelritjes en een keer dat men een dergelijke rit verwachte werd er vol op gekoerst behalve op de dag dat de renners zieden dat het zo genoeg was.
Om 07:00 opstaan, verplaatsing van 2,5 uur, na de wedstrijd wederom 2 tot zelfs een keer 3,5 uur verplaatsing, masseren, eten en nogmaals eten, om ca 23;00 en zelfs 0:00 naar bed is gewoon teveel.
Voor dergelijke inspanningen hebben de meeste sporters tbv een redelijk herstel meer dan 7 uur slaap / rust nodig.
Zelf al eens 15000 Hm in 3 dagen gedaan? Laat staan 5 dagen.

girardengo 30 oktober 2020 om 12:33

Een fietsvakantie in de bergen, zelfs als die veel langer is dan een grote ronde, zou ik niet graag vergelijken met een een Ronde op wedstrijdsnelheid. Al is het geweldig goed voor je conditie.

Sagan=hulk 30 oktober 2020 om 10:31

Parcours van de Giro was perfect dit jaar, je had van alles wat en de spanning werd uitmuntend opgebouwd. Als het te zwaar is, dan moet je je maar focussen op andere wedstrijden.

Over die lange verplaatsingen tussen etappes door heeft hij wel gelijk, dat moet een organisatie proberen te beperken.

doorak 30 oktober 2020 om 10:57

Dat is juist de crux,
Was de route met meer korte verplaatsingen gemaakt of slechts de langere verplaatsing incidenteel en alleen voor of na korte etappes dan waren deze opmerkingen niet gekomen vanuit de renners op een enkeling na.
De laatste jaren zoekt men steeds steilere beklimmingen en wil men overal waar flink betaald wordt vertrekken/aankomen en het lijkt erop dat de rondes tegen elkaar opbieden t.b.v. de marketingwaarde, omzet.
Prima dat de renners zich laten horen. Zij zijn immers de matadoren en we leven niet meer in de tijd van de gladiatoren hoewel sommigen alhier dat denken totdat ze zelf een keer moeten gaan presteren.

hartstikkebedankt 30 oktober 2020 om 11:44

Ik vond toch vaak het profiel op eerste indruk interessant, maar bij nadere bestudering minder voor de koers. Bijvoorbeeld etappes met een heel mooi middenstuk, maar dan nog 30 km vlak naar de meet. Dan krijg je juist geen koers, omdat dat laatste stuk gewoon onoverbrugbaar is voor een eenling bijvooreeld.

doorak 30 oktober 2020 om 14:14

hartstikkebedankt, Inderdaad, jet valt niet echt vooraf in te vullen hoe een koers gaat lopen. Dit jaar was er een etappe waarvan men dacht dat wordt een wandeletappe met op het einde een sprint, Werd er vol op gekoerst en bleef de kopgroep weg.
Volgens mij moet men na een afdaling niet nog een erg lang stuk vlak hebben hoewel wanneer er vanaf aanvang of halverwege echt gekoerst wordt het dan toch een mooie etappe kan worden. Moeilijk allemaal.
Gaat hier vooral om de weerstand van veel renners tegen te weinig herstel, rust, slaag tijd tov ruime verplaatsingen i.c.m. lange etappes en dan zelfs nog vlak ook.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 10:33

Ik denk dat het de combinatie is van alles samen. Niet de lange etappes an sich, niet het klimwerk an sich, en ook niet de verplaatsingen an sich.

En daar kan een organisatie wel degelijk rekening mee houden. Als je start in Palermo en je eindigt in Milaan, dan liggen daar heel veel kilometers tussen: bijna 1600 km als je het via de snelweg doet, laat staan als je ook nog allerlei andere plaatsen wilt bezoeken.

Ik denk dat het veel beter is om iets kortere etappes te organiseren, en ook niet de ambitie te hebben om iedere Giro het hele land te doorkruisen. Je zou ervoor kunnen kiezen om het ene jaar wat zuidelijker te blijven en te finishen in Rome, en het andere jaar wat noordelijker te blijven en te finishen in Milaan. En geloof me, in beide delen van Italie is genoeg klimwerk om een aantrekkelijk parcours neer te leggen.

Maar ja, het zal wel iets met geld te maken hebben….

doorak 30 oktober 2020 om 10:59

+ 1
Bijvoorbeeld de Vuelta dit jaar vindt vnl. in het noorden plaats en niet in heel Spanje.

Voorgeborchte 30 oktober 2020 om 10:36

De etappes mogen zwaar zijn, maar het moet wel nuttig zwaar zijn.

260km vlak om dan te sprinten, daar heb je niets aan in een grote ronde.
Hetzelfde geld voor 200km aanloop om dan pas afschijding te krijgen op een heuvel.

doorak 30 oktober 2020 om 11:00

Juist.

Panache 30 oktober 2020 om 12:27

Dat is natuurlijk de vraag of je er niets aan hebt. Kelderman had de pijp leeg. Misschien heeft Hart de Giro wel gewonnen vanwege de uitputtingsslag. Een grote ronde moet je zien als 2+2=5 (het geheel is meer dan de som der delen).
Je kunt een etappe in het peloton eindigen, maar toch weer net te veel in het rood zijn gegaan wat je een andere dag opbreekt. Op dag 14 in het rood, op dag 15 in het rood, op dag 16 niet meer meesprinten voor de boni's en op dag 17 lossen. In feite is dat wat de 3e week zo berucht maakt, de opeenstapeling van inspanningen.

doorak 30 oktober 2020 om 13:08

Hart heeft de Giro niet gewonnen in de lange etappes op het vlakke. Dat heeft iedereen kunnen zien.

Japsie 30 oktober 2020 om 10:46

Ik vond het parcours van deze Giro helemaal niet perfect. Veel te veel net niet etappes, muurtjes die hun waarde verloren door er een nutteloze afdaling van 10 km achteraan te leggen en dan 10 km vlak, teveel van zulke etappes.
Overigens zijn 5000 hoogtemeters voor een bergetappe niet ongebruikelijk, een laatste sprintetappe van 260 km wel.

Lalsacien 30 oktober 2020 om 11:35

Door af en toe een afdaling na een muurtje te plaatsen heb je meer spanning om de overwinning dan enkel een muur.

Etio 30 oktober 2020 om 11:36

@Japsie Eens!

Mac-S 30 oktober 2020 om 11:02

Ik snap het wel, uitgeputte renners hebben ook geen splijtende demarrages meer in de benen, maar korte ritten zijn ook geen garantie voor spektakel.
En de zwaarte van de wielersport speelt wel degelijk een rol bij de aantrekkingskracht ervan. Hoge bergen, kasseien, slecht weer, zes of zeven uur in het zadel – dan heb je wel het gevoel naar heroïek te kijken. Voor drie rondjes om de kerk zet ik de tv niet aan.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 11:16

Grote rondes mogen zwaar zijn en mogen (of eigenlijk MOETEN) ook gewoon 3 weken duren. Da's de heroiek die nagenoeg iedere volger wil, en ik denk stiekem ook iedere renner. Maar er zijn ook grenzen.

Denk dat de UCI hier prima kaders voor kan stellen. Bijvoorbeeld:
– Etappes maximaal 220 km
– Gemiddelde lengte van alle etappes maximaal 170 km (en dan kun je nog discussieren of het gaat om lengte exclusief of inclusief tijdritten)
– Maximale verplaatsing tussen start en finish maximaal 150 km, tenzij op rustdag of tijdrit dag.

Lengtes en waardes zijn puur een eigen idee. Maar dit geeft enerzijds denk ik speelruimte voor een prima parcours, en voldoende rust voor de renners tussen de etappes in.

EDIT: dit is niet alleen goed voor de renners, maar ook voor het milieu. En voor de wielervolgers, want als je een grote ronde wilt volgen dan is niks vermoeiender dan iedere dag gigantische afstanden af te leggen tussen de etappes. Nog een extra argument dus om hier werk van te maken.

SolitaryShell 30 oktober 2020 om 11:49

De UCI stelt ook gewoon kaders, waarom moet er altijd net gedaan worden alsof de UCI nergens over nadenkt.

Quote:
– Etappes maximaal 220 km

Die staat op maximaal 240 kilometer, waarbij de grote rondes dispensatie mogen vragen voor twee ritten. Die dispensatie moet worden gegeven door de PCC, waar de renners ook in vertegenwoordigd zijn. En soms kun je ook gewoon niet anders. Je kunt wel zeggen dat zo'n rit best wel een honderd kilometer korter kan, maar dan moet je daar wél kunnen finishen en een gemeente bereid vinden dat op zich te nemen.

Quote:
– Gemiddelde lengte van alle etappes maximaal 170 km (en dan kun je nog discussieren of het gaat om lengte exclusief of inclusief tijdritten)

Die staat al op 180 kilometer gemiddeld. Waarbij een proloog, dus maximaal 8 kilometer, niet wordt meegenomen, maar de overige tijdritten wel.

Quote:
– Maximale verplaatsing tussen start en finish maximaal 150 km, tenzij op rustdag of tijdrit dag.

Heb echt de indruk dat je denkt dat de organisatoren naar hartenlust het hele land kunnen gebruiken om maar te doen wat ze willen. De praktijk is veel weerbarstiger.
En je snapt toch zelf ook wel dat als je de ritten alsmaar korter wilt maken, dat dan de verplaatsingen ook langer worden? Neem nou die rit van 258 kilometer. Ja die had ook 158 kilometer kunnen zijn, maar dat betekent vier dingen:

a) De verplaatsing de dag ervoor is 100 kilometer langer, of
b) de verplaatsing de dag erna is 100 kilometer langer, of
c) de bergetappe naar Sestriere is 100 kilometer langer, of
d) de geplande bergetappe was niet mogelijk geweest en er was een vlak ritje voor in de plaats gekomen.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 12:20

@Solitary,
Ken de exacte regels van de UCI hierover niet. Mooi dat ze er zijn, maar blijkbaar zijn ze niet effectief genoeg afgaande op de laatste Giro.

En vwb jouw laatste argument (over de 100 km): dit kun je allemaal voorkomen door de rondes veel compacter te houden. Niet het hele land aandoen, maar slechts een deel. Als je start in Palermo, waarom moet je dan willen eindigen in Milaan? Waarom niet gewoon dat betreffende jaar rijden tot Rome. En het jaar erna de andere helft van Italie aandoen.
ja, ik weet het: geld en zo. Maar hoe ver ga je daarin, dat zijn toch echt keuzes van een organisatie.

Panache 30 oktober 2020 om 12:30

+1 SolitaryShell voor de uiteenzetting van de huidige voorschriften (of men het er mee eens is of niet).

Massimo Bataille 30 oktober 2020 om 13:48

Je kan gerust wel nog grootste deel van het land doorkruisen hoor.
Palermo – Milaan is 1500km ( rechtdoor natuurlijk)

Als je 21 etappes neemt aan gemiddeld 160km lengte, met ’s avonds en ’s ochtends max. 75km verplaatsing (+-1uur) dan zit je in het totaal 6510km afgelegd in italie.
Lijkt mij niet onmogelijk om groot deel van het land te zien, de noodzakelijke bergen en streken aan te doen en de afstanden beperkt te houden voor de renners

wiebipedia 30 oktober 2020 om 11:05

Het is een lastig pakket.

Met teveel klimmen in een grote ronde wint de beste klimmer de ronde
Met minder klimmen en kortere ritten zijn de tijdsverschillen minder en wint de beste tijdrijder de ronde.
Ik zou pleiten voor meer afwisseling en meer onderlinge afstemming tussen de 3 grote ronde.

Massimo Bataille 30 oktober 2020 om 11:12

Aan de fans moet je het ook niet meer vragen
Is het bergop werken ze met ‘treintjes’ en is het niet mooi. Zijn het tijdritten, is dit ook saai om te kijken en te veel in het voordeel van de tijdrijder.
Fans zijn er voornamelijk om te klagen (is hetzelfde in het dagelijkse leven).
Wint Van Aert of VdPoel de ronde v vlaanderen met een solo/duo van 240km, zullen er nog mensen klagen dat de muur v. geraardsbergen er niet in zat…

On-topic: er moet gewoon genoeg variatie zijn en ‘nuttige’ kilometers.
Iedereen gaat akkoord dat 260km vlak niet ok is, en dat 200km vlakke aanloop voor 1 berg ook niet nodig is.
15000 hoogtemeters in 3 dagen is wel zeer stevig natuurlijk, maar moet wel nog kunnen. Maar doe dan wel een ‘rustrit’ voor en na dat drieluik.

Wheely 30 oktober 2020 om 11:14

De renners hebben uiteindelijk wel zelf het laatste woord, zij moeten het namelijk doen. Als Cimolai zijn ideeën bijval krijgen dan is dat zo. Nou denk ik wel dat hij een dusdanige antiklimmer is dat je zijn kritiek op bergen wat in perspectief moet plaatsen maar zo’n lange vlakke rit en en de vele verplaatsingen daar is blijkbaar geen draagvlak voor binnen het peloton.

jappe666 30 oktober 2020 om 11:26

Ik weet dat het een utopie is, maar ik zou graag eens zien wat het resultaat zou zijn als we 21 ploegen aan de start laten komen van een grote ronde, en ze elk 1 etappe mogen uittekenen. Lijkt me wel een interessant experiment.

Stoempen 30 oktober 2020 om 11:37

Cimolai, bestudeer eens het parcours van een wedstrijd voordat je er aan gaat deelnemen. Achteraf klagen heb je niks aan.

Dr op en dr over 30 oktober 2020 om 11:38

Het was in het verleden qua aantal af te leggen kilometers inderdaad een stuk zwaarder. Maar of dat het daardoor ook allemaal beter was betwijfel ik.

Die ritten van 300+ km waren het aangluren niet waard, en waren ook gewoon onmenselijk. Het is met een reden dat het aantal renners dat zonder "hulpmiddelen" reed op de vingers van één hand te tellen waren.

We hebben sinds enkele jaren een situatie dat we het peloton min of meer "schoon" kunnen noemen. Dat is iets wat we de afgelopen zestig jaar niet hebben kunnen zeggen. Graag zou ik dat zo willen behouden. Dat jongere renners nu ineens wel mee kunnen komen met de gevestigde waarde ligt voor een groot deel bij het feit dat we een "schoner" peloton hebben.

Minder bergen ? Mmmmmm lastig …. Een goede verdeling vindt ik wel belangrijk, niet iedere grote ronde hoeft persé een "klimronde" te zijn met veertien bergetappes.

Het ene jaar mag het wat meer zijn dan het andere, net zoals dat bij het aantal tijdrit kilometers ook zou moeten zijn. Een grote ronde moet in mijn ogen aan afspiegeling zijn van wat de renners in de rest van het jaar ook voorgeschoteld krijgen.

Persoonlijk ben ik er dan ook voorstander van om iedere grote ronde ook minimaal één rit over de kasseien of "strade bianche" te rijden. Voorjaarsrenners worden wat dat betreft te veel benadeeld.

Nou hoeft een Van der Poel of Van Aert voor mij echt geen grote ronde te winnen of zo hoor. Maar het zou wel prachtig zijn als dat type renner ook wat meer voor hun gading krijgt voorgeschoteld. Wedden dat je dan geen zes Colombianen in de top tien hebt wanneer ze eenmaal in Parijs aankomen.

Zie het al voor me, een Van Aert of een Van der Poel die vijftien minuten pakt op een Bernal of zo in een Roubaix rit.
In de heuvel, sprint en tijdritten rijden de Bernal's en Roglic'en van deze wereld de VDP's en WVA's er niet af. Wat dus automatisch voor veel meer vuurwerk zal zorgen in de bergen.

Als je daar dan een mooie verhouding in weet te vinden, bestaat er misschien ook nog eens de mogelijkheid voor wat verrassingen te komen staan.

Ik weet dat de wielerwereld hier nooit aan zal beginnen. Want ow, ow een Roglic of Bernal zou toch eens vallen in zo'n rit.

Maar ja het is maar één van de vele ideetjes.

Persoonlijk zou ik ook graag zien dat de Giro, Tour en Vuelta roteren van plek op de kalender. Dus wel in dezelfde maanden, maar dan de Giro in juli, het jaar erop de Tour en het jaar daarop de Vuelta bijvoorbeeld. Maar ook dit is een utopie uiteraard, want de kans dat de ASO en RCS hier samen een consensus in vinden is 0%.

Maar ik dwaal wat af …. hehehe :D

On-Topic ..> Cimolai zegt zinnige dingen. Laat Vegni het maar niet horen. ;)

Panache 30 oktober 2020 om 12:00

Indeleiderstrui verwoordt het goed: indien het concept van de Giro je niet aan staat dan blijf je toch thuis. Niet het concept Giro willen veranderen.

"Een wedstrijd die ervoor zorgt dat jouw ploeg het hoofd boven water houdt en jij als renner je loonstrook kunt blijven ontvangen in coronatijd. Bovendien is het de vraag of het protest an sich gerechtvaardigd was. Regen en dertien graden; kom op! Te weinig slaap door de vele transfers? Was dat niet ook al maanden bekend? Wie vindt dat 258 kilometer belachelijk is, kent de Giro niet. De Giro ís belachelijk, met zijn lange etappes en loodzware bergritten. Maar daarom is het ook de mooiste ronde. De Giro is een survival of the fittest.

258 kilometer, regen en kou op zichzelf is in mijn ogen geen reden voor protest. Wie dat niet aan kan, rijdt de Giro maar niet. Je weet als renner waar je aan begint als je naar de Giro gaat."

xistnc 30 oktober 2020 om 12:24

Daar staan meteen al een paar onwaarheden in, die ze kennelijk nodig hebben om hun ‘opinie’ kracht bij te zetten.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 12:57

Panache,
Hier reageer je toch een beetje als de ouderwetse romanticus.

Ook voor mij is de Giro de mooiste wedstrijd van het jaar: vanwege het land, de parcoursen, de dorpjes langs de route die roze kleuren.

Maar waar het scheef gaat is niet zozeer de etappes zelf, maar de grote verplaatsingen ertussen. Ik heb wat contacten uit de buik van het peloton, en vaak zijn de verplaatsingen dusdanig dat de buschauffeurs moeten foefelen met hun rijtijden om van A naar B te komen. Nog even afgezien van de mechaniciens die in het donker hun werk moeten doen, etc. Het zijn uiteindelijk de verplaatsingen waar het meest over wordt geklaagd. En die voegen weinig toe aan de "romantiek" van de Giro.

Dit jaar was verder bijzonder, omdat de Giro in het najaar viel, met slecht weer als bonus. Maakt het allemaal extra zwaar. In het najaar fietsen op een parcours wat in het voorjaar met 10 graden extra prima te doen is…

Panache 30 oktober 2020 om 13:42

Ik ben het eens over die onnodige verplaatsingen.

Maar de discussie over onnodige verplaatsingen en lange ritten per bus voert Cimolai niet. Cimolai heeft het puur over het zware parcours volgens deze quotes.

“We hadden in de slotweek drie etappes met in totaal 15.000 hoogtemeters. Dat is gewoon te veel. We hebben meer dan twintig uur moeten fietsen om de drie ritten af te werken. Verder had de organisatie gekozen voor een vlakke etappe van 260 kilometer. Dit is niet goed voor de wedstrijd.” “We hebben kortere etappes met minder klimwerk nodig”, aldus Cimolai.

Er lopen hier dus twee discussies door elkaar.
1) Is het parcours van de Giro te zwaar?
2) Moet er iets gedaan worden aan onnodige/lange verplaatsingen buiten de koers om?

doorak 30 oktober 2020 om 13:42

Ach blind voorbij gaande aan meer aspecten waarmee huidig prof te maken heeft.
Nog niet te spreken dat men vroeger niet elke dag reed en van alles kon gebruiken om overeind te blijven. Daar is veel aan gedaan.

Het is dan ook verwonderlijk dat lieden die juist regelmatig enorm te hoop varen tegen doping al is het maar een puffertje juist de dagen dat amfetamines,middelen met testosteron, nog niet te spreken over begin periode van EPO (Aranesp) voor 1940 pakte sommigen de meest vreemde middelen om overeind te blijven, strychnine (rattengif), cafeïne, cocaïne en o.a alcohol. In 1966 was er een eerste dopingcontrole in de Tour. DE renners gingen prompt staken. Want hulpmiddelen tbv de absurd lange uitputtende etappes, dat moest toch kunnen en zie waartoe het later geleidt heeft.
Of in 1910, Adolphe Hélière die tijdens een zwempartijtje in zee op de rustdag in Nice, een hartaanval krijgt en verdrinkt. Dat was na enorm zware etappes waarbij de renners Desgrange uitscholden voor moordenaar.
Simpson die dood van zijn fiets viel. Allemaal in tijden dat men meer kranten wilde verkopen. L’Auto-Vélo was in hevige concurrentie van Le Velo en moest men iets spectaculairs bedenken. Later werd dit L’Equipe.
Ofwel het ging in eerste instantie nioet om wielrennen, dat was slechts een middel om de naam, de positie van de krant te verstevigen. Aandeelhouderswaarde, winst, wat de drivers zijn geweest om de sporters tot onmenselijke prestaties te dwingen, brood en spelen is commercie. \en renners die van alles toepasten om ermee om te gaan. Op de trein springen, stukken afsnijden en allerlei gevaarlijke middelen.

Juist enige doping moraalridders pleiten hier voor wederom onzinnige domme wedstrijden waarbij de grens van het gezonde voor velen overschreden moet worden want men wil helden zien. Dit ten eren ende vermaeck van zichzelf. Wordt militair, of ga bij het vreemdelingen legioen daar kun je mogelijk zelf een held worden.

Panache 30 oktober 2020 om 13:48

Daar hebben we de dopingdooddoener weer. Doping heeft weinig te maken met de zwaarte van een wedstrijd, maar alles met willen winnen, met prestige versus pakkans. Mensen spelen zelfs vals bij een potje mens erger je niet. Al eens nagekeken hoeveel atleten van de 100 meter finale in Seoul 1988 schoon waren? Of zullen we meer in de buurt van wielrennen blijven en vergelijken met het veel minder zware veldrijden? Kwam de epo daar niet voor Doorak? Is maar een uurtje dat veldrijden he. Ook amper verplaatsingen etc.

Jacco van Stierop 30 oktober 2020 om 13:59

@Michelangelo
“in het voorjaar met 10 graden extra prima te doen is”

De gemiddelde temperaturen in Italië in mei en in oktober ontlopen elkaar nauwelijks.

In de Giro van dit jaar waren de verplaatsingen tussen aankomstplaats en vertrekplaats niet bijzonder lang.

“mechaniciens die in het donker hun werk moeten doen”
Met een beetje planning is het tussen 7.30 en 18.30 prima te doen.

Frank V 30 oktober 2020 om 14:09

Dacht het ook al van die temperatuur. @Jacco van Stierop

En tijdens de Vlaamse klassiekers heb ik ze ook al onder de achterklep van de vrachtwagen zien werken terwijl ze gewoon 2 weken in hetzelfde hotel zitten.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 14:18

@Jacco,
Qua weer in Italie ben ik inmiddels ervaringsdeskundige, woon er nu een jaartje of 3.
Op heel veel plekken is mei een stuk betere maand om in te fietsen dan in oktober. Het zeewater is nog kouder (wat waarschijnlijk de temperatuur bepaalt), maar doorgaans is het in mei droger dan in oktober, de dagen zijn langer en de zon is sterker/schijnt langer. Door de bank genomen dus veel beter fietsweer.

Ik ben overigens ook van mening dat we niet alle oordelen over te zware koersen moeten ophangen aan dit seizoen, waarbij voorjaarswedstrijden in het najaar worden gehouden, er veel tegelijkertijd plaatsvond en er vaak binnen ploegen gepuzzeld moest worden wie waar ging starten. Bijna geen enkele renner heeft “normaal voorbereid” zijn wedstrijden kunnen rijden. En daarnaast is in veel koersen gereden als koeien die voor het eerst weer de wei in mochten.

Maar de giro staat al jaren bekend om zijn lange verplaatsingen. Daar wordt ook al veel over geklaagd, en mag ook wel wat nadrukkelijker naar gekeken worden.

Frank V 30 oktober 2020 om 14:42

Jij woont helemaal niet in Italië man. Lieg niet. Als ik een gokje mag wagen: gewoon in Noord-Holland.

Michelangelo 30 oktober 2020 om 16:06

@Frank V,
Ik moet je toch echt teleurstellen. Waarschijnlijk heb je bij mij een voorstelling van iemand uit Noord Holland met bijpassende grote snavel.
Maar ben toch echt enige tjid terug na 13 jaar Belgie (Vlaanderen) verhuisd verder richting Zuid Europa…

Tja, op internet is niet alles zoals het lijkt Frank V… ;-)

doorak 31 oktober 2020 om 00:49

@Panache. Geeft niet hoor dat jij er weinig van begrijpt.
Alsof zoals de renners in meerderheid aangeven er geen streep te treken valt. Zoals ik hier elders schreef, wanneer je de Fenix of Black Scorpion (KCT) gedaan hebt of zelf beroepsrenner bent geweest dan weet je waarover ik het heb.
Het is een feit dat al in de eerste decennia van de Tour renners van alles namen om overeind te blijven. Wel eens gelezen hoe lang de etappes waren en men o.a. zelf de fiets moest repareren.
Niets ervan begrepen dat er verschillende belangen waren, de krant die meer omzet wilden, harde business en daarom absurde etappes bedacht. De meestal renners uit arme gezinnen die hier misschien wel een flinke zakcent of meer konden verdienen. De combinatie leidt tot oorzaak en gevolg. Dat moet men niet willen, nog niet te spreken van grote gevaren bij hoge snelheden en afdalingen wanneer velen oververmoeid zijn.
Oorzaak en gevolg maar dat zelfs begrijp je niet. Het type wat met de duim naar beneden had gezeten in Romeinse tijden mocht er toen een tour zijn geweest en mochten renners toen in opstand zijn gekomen. Jouw betoog klinkt leuk maar raakt kant nog wal daar de essentie waar het bij de renners en ook nu weer om gaat jij er volledig aan voorbij gaat zoals meer desktop renners alhier..
Waardeloos dus en dat is dus een mening, de oorzaken en gevolg in het verleden door over de limit te pushen zijn feiten.

Panache 31 oktober 2020 om 08:21

Vrijwel de gehele atletiek zat vol doping en juist daar is de 800 meter altijd 800 meter geweest (niet meer en niet minder). Jouw koppeling van doping met intensiteit van een wedstrijd is een denkfout.

josi 30 oktober 2020 om 12:07

Vegni zal wel uit z’n dak gaan als hij dit hoort.

Jean Dumas 30 oktober 2020 om 12:16

In principe is de Giro afgewerkt zoals Cimolai bedoelt, met een noodzakelijke Stelvio-rit, een kortere overgangsrit naar Piemonte en een redelijke bergrit op de zaterdag.

CeRo 30 oktober 2020 om 12:17

Persoonlijk zie ik graag een mix tussen heuvelritten met een parcours zoals LBL en Lombardije en zware bergritten met cols boven de 2000m. Dit jaar is bewezen op de Stelvio en Col de la Loze dat boven de 2000m het ieder voor zich is en de klimtreintjes ontsporen.

Geit in mijn Kelderman 30 oktober 2020 om 12:55

Niet alleen hoogte, ook steiltegraad. Vaak genoeg is er in Andorra geeindigd op 2400 meter waarin er geen reet gebeurde omdat je op een brede weg rijdt van 6 procent. Daarentegen als je de Mortirolo of Angliru aandoet wordt het carnage, ondanks dat je niet boven de 1800 meter komt.

Plaatsing van cols in de etappe, totaal aantal hoogtemeters zijn veel crucialer voor verloop. De etappe van de Stelvio dit jaar in de Giro was perfect uitgetekend.

Panache 30 oktober 2020 om 12:44

Je ziet dit topic weer het gif bovenkomen (met name Doorak heeft er weer een handje van). Fel discussiëren is helemaal niet erg en iemand op zijn nummer zetten omdat hij of zij de feiten niet op een rij heeft is ook prima.

Echter: dit topic gaat 0,0 over feiten, maar 100% over smaak en eigen voorkeur.

Organisatoren mogen organiseren wat ze willen en renners/ploegen hebben buiten de startplicht geen finishplicht. Staat het feestje van Vegni je niet aan, dan blijf je thuis en rijd je koersen die je wel aan staan. Als kijker geldt hetzelfde: zap weg wanneer een koers niet langer in lijn is met je eigen ethiek.

Laten we in dit topic gewoon discussiëren over hoe je zelf de koers zou willen zien, zonder iemand die er anders over denkt direct uit te maken voor een slavendrijver, een gek of een imbeciel.

Dr op en dr over 30 oktober 2020 om 12:47

“Laten we in dit topic gewoon discussiëren over hoe je zelf de koers zou willen zien, zonder iemand die er anders over denkt direct uit te maken voor een slavendrijver, een gek of een imbeciel.”

+1

Michelangelo 30 oktober 2020 om 13:29

Panache,
Dan ben ik toch wel benieuwd hoe je aankijkt tegen de toegevoegde waarde van de lange verplaatsingen tussen finishplaats en startplaats. Hoort dat bij het slopende van een grote ronde, of vind je dat het “slopen” van elkaar gewoon in de wedstrijduren zelf moet gebeuren?

Zeker met in het achterhoofd dat je niet enkel te maken hebt met renners, maar ook met de busschauffeurs (die met hun tachograaf moeten foefelen om aan de rijtijden te voldoen), masseurs, mechaniekers, etc. Die maken uiteindelijk vaak nog langere dagen dan de renners zelf.

Panache 30 oktober 2020 om 13:44

Ik ben het eens over die onnodige verplaatsingen.

Maar de discussie over onnodige verplaatsingen en lange ritten per bus voert Cimolai niet. Cimolai heeft het puur over het zware parcours volgens deze quotes.

“We hadden in de slotweek drie etappes met in totaal 15.000 hoogtemeters. Dat is gewoon te veel. We hebben meer dan twintig uur moeten fietsen om de drie ritten af te werken. Verder had de organisatie gekozen voor een vlakke etappe van 260 kilometer. Dit is niet goed voor de wedstrijd.” “We hebben kortere etappes met minder klimwerk nodig”, aldus Cimolai.

Er lopen hier dus twee discussies door elkaar.
1) Is het parcours van de Giro te zwaar?
2) Moet er iets gedaan worden aan onnodige/lange verplaatsingen buiten de koers om?

doorak 30 oktober 2020 om 14:04

Panache, nogmaals voor lieden die maar wat roepen dat het allemaal onzin is, de overmatige belasting van de fysiek door een combinatie van factoren waaraan men voorbij gaat.
Lieden die het verleden aanhalen terwijl dat juist leidde tot doping, en zelf nooit gevoeld hebben wat echt meerdaags kapot gaan is, tenzij de Finex of Black Scorpion gedaan of extreme bergsporter die dezelfde ervaringen en fysieke en mentale belasting kennen. Tja die noem ik zelfzuchtig, dom, egoïstisch etc. Dat zijn geen meningen maar feiten. Zoals ook hier elders waar ik de misstanden in het verleden aanhaal en aangeef wat meer leiden doen dat het verleden niet te vergelijken is met het heden. Feiten waaraan sommigen voorbij gaan en jij in eerste instantie ook gezien je eerste reacties.

Jouw stelling : “Organisatoren mogen organiseren wat ze willen en renners/ploegen…. Vegni je niet aan, dan blijf je thuis en rijd je koersen die je wel aan staan. …..n lijn is met je eigen ethiek.” getuigd juist van een rabiate egocentrische stellingname.

Eind 19e begin 20e eeuw waren er op het platteland ook nog “lijfeigenen”, boerenknechten die slaag kregen wanneer ze niet luisterden en keuterboertjes in zware armoe die zich kapot werkten voor de landeigenaren, waarvan in strenge winters soms kinderen stierven van kou en honger.
En nee, renners hoeven nu niet dood van de fiets te vallen of plots een hartstilstand te krijgen hoewel dat altijd nog kan gebeuren maar niet door overmatige absurde eisen. Echter door te verwijzen naar vroeger en wanneer de koers hun niet past rijden ze maar elders ga je klakkeloos voorbij aan dat alles wat tot misstanden en onevenredige inspanning verplichting leidde in het verleden met alle gevolgen en symptomen van dien.
Zoals jij nu ook stelling neemt t.o.v. de renners omdat je alleen naar jezelf kijkt.
Tja wanneer je dat niet ziet is het triest gesteld en noem ik zo iemand een idioot.

Panache 30 oktober 2020 om 14:12

Er is zo langzamerhand geen touw meer aan vast te knopen wat je allemaal door elkaar haalt en welke verbanden je legt doorak. Ik zal jou geen idioot noemen, wel een verward persoon (wat morgen weer opgehelderd kan zijn, laten we het hopen). Mag ik je vanaf nu Code E33 noemen met een knipoog, of is het nog te vroeg voor een dolletje?

doorak 31 oktober 2020 om 00:51

LOL, Panache, zoals zojuist hierboven aangegeven.
Zelfs nu begrijp je niets over oorzaak en gevolg en de reden waarom er een streep getrokken wordt door de renners.Dat zegt meer dan voldoende dat je eea niet begrijpt.

Het mechanisme hoe e.e.a. is ontstaan, wat leidde tot grenzen trekken zoals verbod op doping maar ook regels mbt de koers zoals elders hier de UCI regels worden vermeld. Of zoals jij reageert en enige anderen niet weten waarvoer ze praten maar bij wijze van spreken de landeigenaren in het verleden dus ook gelijk geven dat ze hun personeel mochten uitbuiten en wat niet meer zij.
Wanneer dan een organisator toch meent hierin (afstanden, zwaarte, lange verplaatsingen, etc) verder te moeten gaan en je snapt niet waarover dit gaat kun je beter darten gaan volgen.

Panache 31 oktober 2020 om 08:34

In een parallelle wereld is Doorak EU minister van sport. Na een vlammend betoog weet hij de UCI te overtuigen dat ritten nog slechts 160 km mogen zijn, met maximaal 3000 hoogtemeters. Door deze geniale ingreep verdween het dopinggebruik en leefde men nog lang en gelukkig. Iemand die in sprookjes gelooft wil anderen bekeren, niet doceren.

Dr op en dr over 30 oktober 2020 om 12:47

Sprinters moeten ook hun deel krijgen is mijn mening. Een grote ronde is nu eenmaal meer als tijdrijden en klimmen, ieder type renner moet er iets van z’n gading in kunnen vinden.

Sprintritten zouden bij uitstek geschikt zijn om daar korte ritten van te maken, aangezien inderdaad niemand zit te wachten op een rit van 260 km over vlak terrein. Maak er ritjes van maximaal 120 km van of zo, en wissel dit goed af met berg/heuvel en tijdritten.

Zulke sprintritten zouden min of meer fungeren als een halve rustdag, en kunnen ook gebruikt worden als extra rit ipv een verplaatsing per bus.

Sprinters hebben dan toch hun kans om te schitteren, en voor de rest is het een halve rustdag. Wat tot minder passiviteit zou kunnen leiden in de bergritten. Want veel van de bergritten zijn het aangluren ook niet waard als ik zo eerlijk mag zijn.

De eerste drie cols in slakkengang over, om vervolgens richting en op de laatste col het tempo op te voeren, om daarna in de laatste kilometer wat strijd te zien tussen de AK mannen. Gaaaaaaaaap

Paul Bus 30 oktober 2020 om 17:45

Een grote Ronde heeft toch juist kilometers nodig om de sleet in het peloton te krijgen?We gaan niet de marathon vam 42 km terugbrengen naar 1500m omdat 42 km zo zwaar is?Het dopingargument vind ik ook redelijk onhoudbaar want dope wordt en werd op alle denkbare afstanden gebruikt.Misschien is het nu wel veel verantwoorder om een rit van 250km te plaatsen in het parcours dan pakweg 30 jaar geleden met de toegenomen wetenschappelijke benadering.En een perfecte ronde blijft altijd afhankelijk van de coureurs en hoe zij reageren op het aangeboden parcours.Een redelijk suf argument vind ik persoonlijk de saaiheid van mogelijke (te) lange etappes,niemand dwingt je om 4 uur voor buis te zitten,op het eind heb je in ieder geval een winnaar beter dan een 0-0 uitslag na anderhalf uur saai voetbal

Frank V 30 oktober 2020 om 14:25

Een Grote Ronde met veel korte etappes mag wmb eens geprobeerd worden met als voorwaarde dat er (meer) aantrekkelijk gekoerst wordt. Anders gaan we terug naar de langere :D Het moet ook mogelijk zijn. Er moeten start- en aankomstplaatsen gevonden worden. Er moet een degelijk parcours uitgetekend worden.

Minder etappes of minder klimwerk vind ik niet. Een grote ronde hoort minimaal 6 bergetappes te hebben, 6 sprintkansen, 6 heuvelritten, een korte en een langere tijdrit te hebben. Dan heb je nog 1 dag over voor iets experimenteels of een galarit.

Panache 30 oktober 2020 om 14:38

Een experiment is altijd goed. Maar ik denk wel dat een korte etappe veel makkelijker te controleren is. Voorbeeld: 180 km vlak en dan Mont Ventoux op geeft vluchters meer kans dan 60 km vlak en dan de Mont Ventoux op. Je raakt dan één element kwijt: wordt het voor de vluchters of voor de favorieten.

Frank V 30 oktober 2020 om 16:08

@Panache
Dat lijkt me logisch. Maar 60km + 1 berg lijkt me wel erg kort. Vijf, zes dagen 40 à 50km knippen in de ritten van rond de 200 geeft de renners een dubbel voordeel. 1 uur minder afzien en 1 uur meer recupereren.
Tegenwoordig laat men ze nooit meer ver rijden. 4 minuten en dan beginnen ze te controleren. Ook al is het dan nog 180km. Dat weegt wel op in zo na 2 weken ritten van 200km maar ik denk dat er dan altijd ploegen zijn die niet mee zijn dan toch gaan rijden.
Ik bedoel de Grote Ronden worden nu al jaren gecontroleerd door in principe 3 ploegen. Ineos, DQS en dan nog een (en tegenwoordig vooral JV). Als die geen zin hebben is er altijd nog een LTS of Mitchelton wat dan graag de rit wil. De vluchters moeten het gegund worden in de eerste 3/4 en zelf het verschil maken in de laatste 50km.

Maar ik ben ook voorstander van ploegen van 5 max. 6. Als zal dat er niet snel van komen wegens minder efficiënt dan 8.

Headlines

Materiaalzone

Populair