Cian Uijtdebroeks: “Of ik bij BORA-hansgrohe blijf? Daar ga ik niet op antwoorden”
foto: Cor Vos
vrijdag 24 november 2023 om 19:28

Cian Uijtdebroeks: “Of ik bij BORA-hansgrohe blijf? Daar ga ik niet op antwoorden”

Cian Uijtdebroeks heeft gereageerd op de geruchten die er zijn over zijn contract. De jonge Belg wordt onder meer gelinkt aan INEOS Grenadiers en Lidl-Trek, terwijl hij nog een contract heeft bij BORA-hansgrohe. “Er wordt heel veel gezegd en geschreven, maar veel daarvan is niet juist”, vertelt Uijtdebroeks aan VTM.

Het contract van Uijtdebroeks loopt nog een jaar door tot eind 2024, maar volgens GCN is het helemaal niet zeker of de nieuwe ronderevelatie wel bij zijn huidige ploeg blijft. De voormalig winnaar van de Tour de l’Avenir, dit jaar al achtste in de Vuelta a España, kan volgens de Britse website namelijk rekenen op interesse van Lidl-Trek en INEOS Grenadiers.

Uijtdebroeks heeft dus nog een doorlopend contract bij BORA-hansgrohe, maar er wordt gespeculeerd over een vroegtijdig vertrek van de Belg bij de Duitse ploeg. Ralph Denk, de teammanager van BORA-hansgrohe, weet echter van niks. “Op dit moment ligt er niks op tafel. Het is een groot voordeel dat hij nog een contract heeft tot volgend jaar. Ik weet niet of hij uiteindelijk zal vertrekken, maar op dit moment speelt er niks.”

Uijtdebroeks: “Geen commentaar”
Nu heeft Uijtdebroeks zelf gereageerd op de geruchten. “Er wordt heel veel gezegd en geschreven, maar veel daarvan is niet juist. Op dit moment heb ik er niet veel aan toe te voegen. Er zijn heel veel geruchten dat ik zou vertrekken, maar daar zijn we op dit moment zeker niet mee bezig. Op dit moment kan ik niks zeggen. Ik heb nog een contract tot het einde van 2024.”

“Of ik tot volgend jaar bij de ploeg blijf? Daar ga ik niet op antwoorden. Ik heb op dit moment geen commentaar op die zaken”, aldus Uijtdebroeks. De klimmer ging wel nog verder in op de vele interesse. “Dat is altijd leuk. Ik zie dat als een compliment. Later zullen we zien wat eventueel een goede beslissing is. De komst van Primoz (Roglic, red.) verandert ook helemaal niets aan de situatie.”

RIDE Magazine
39 Reacties
Sorteer op:
25 november 2023 10:26
Een uitgebreid artikel in het nieuwsblad geeft toch een wat ander beeld. Ook hier geeft hij aan dat hij een contract heeft voor 2024 en dat veel niet waar is wat er over hem geschreven wordt. Ergens in 1 zin geeft hij op de vraag of hij zeker in 2024 voor Bora rijdt als antwoord dat hij daar geen commentaar op geeft. Het grootste deel van het artikel gaat over zijn doelen van volgend jaar. Een klassement in de Giro en dat hij weet dat hij daarvoor zijn tijdrit capaciteiten moet aanscherpen en hoe hij daarmee bezig is. Het geeft een heel ander beeld dan zo’n kort artikeltje hier. Hier wordt de focus helemaal op het eventueel weggaan bij Bora gelegd in het interview in het nieuwsblad gaat het over zijn doelen voor volgend jaar. Hij wil het beter doen dan in de Vuelta. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231124_97432015
24 november 2023 21:54
Begint wel een beetje de favoriete bezigheid van de jonge Belgische renners te worden he? Meerjarige contracten tekenen en dan gaan lopen zeuren....
    24 november 2023 22:37
    Van Aert deed het ooit ook al. Maar anderzijds kan je Roglic & Dumoulin ook noemen.
    25 november 2023 08:56
    Logisch. Is te verwachten dat als er ploegen zijn die naar het Arabierengeld beginnen lonken, en organisatoren dollartekens in de ogen krijgen, ook de wielrenners voetbalmanieren krijgen.
25 november 2023 10:36
De zuurpruimen en azijnpissers zijn weer goed vertegenwoordigt hierzo. Die gozer zegt namelijk helemaal niets verkeert. De Belgen mogen blij zijn met zo’n jonge, getalenteerde renner: heeft een goede uitstraling, is zelfverzekerd en rijdt met verstand. En de ploeg? Ach, hij is verstandig genoeg om zelf te bepalen bij welke ploeg hij het beste uit zichzelf kan halen lijkt me zo.
24 november 2023 22:00
Vertel dan even wat wel juist is jongen, want daar gaat het om, en dat je weg wilt bij Bora is wel duidelijk. Dit soort praat draagt niet bij aan je sympathie-factor. Volgend jaar zeker ook een vingertje voor je mond als je eens iets wint?
    25 november 2023 08:46
    Mag ik dit een verzuurde, en ja zelfs ridicule, opmerking noemen? Danku.
    25 november 2023 11:17
    Waarom zou hij het jou moeten vertellen? Deze jongen heeft intern waarschijnlijk aangegeven dat hij ontevreden is, maar gaat uiteraard daar niet mee naar buiten treden. Net zoals het gebruikelijk is in het normale bedrijfsleven als er iemand ontevreden is. Of ga jij ook direct publiek spreken als je ontevreden bent over je huidige baan?
24 november 2023 19:58
Dus eerst zegt hij dat hij nog een contract tot en met 2024 heeft en dat ze zeker niet bezig zijn met een vertrek bij Bora. En dan 1 zinnetje later wil hij een doodsimpele vraag over of hij tot volgend jaar bij de ploeg blijft niet beantwoorden. Tot slot ook nog de zin ' Later zullen we zien wat eventueel een goede beslissing is.'

Veel duidelijker kan het toch niet. Die wil weg. Het is nu puur een kwestie van kijken of het juridisch en financieel nog kan dit jaar. Ook afhankelijk van of een nieuwe ploeg nu al ver wil gaan om hem af te kopen of toch liever nog een jaartje wacht en hem dan gratis oppikt.
24 november 2023 21:03
Lijkt mij alleszins niet gelukkig bij bora maar moet sowieso bij een grote ploeg blijven rijden, die kan op termijn zeker grote rondes gaan winnen, misschien volgend seizoen al ergens top 5.
24 november 2023 19:51
“Of ik tot volgend jaar bij de ploeg blijf? Daar ga ik niet op antwoorden. Ik heb op dit moment geen commentaar op die zaken”, aldus Uijtdebroeks. Duidelijk zat lijkt me, met een doorlopend contract zeggen dat je niet wil antwoorden op de vraag betekent een vertrekwens. Vraag is naar welke ploeg, zal wel tussen INEOS en Visma Lab gaan.
24 november 2023 20:46
Mijn lieve kereltje, getalenteerd, maar een driedubbel zo groot muilke. Ja, er wordt al een tijdje hard geschreeuwd in het zuiden van de lage landen. Levert geen overwinningen op, hooguit wat dunne poep, in de wandelgangen.
    25 november 2023 08:48
    Nog een zure onnozele reactie. Van Dakraamklomp natuurlijk. Kan je even verduidelijken wat jouw reactie te maken heeft met wat Cian zegt?
    25 november 2023 10:03
    Getalenteerd? zonder twijfel....maar naast het driedubbel grote muilke is diens ego mogelijks nog groter? Tijdens de uitzending van de Vuelta ging José De Cauwer haast in extase over deze Cian en vertelde hij live op tv een inside story over Cian, en namelijk dat die bij Bora, hardnekkig gepleit had om aan deze Vuelta te willen deelnemen....en nu komt de clou van deze story: " hij wou zich zodanig bewijzen....dat men hem nooit! in een knechtenrol bij Bora zou kunnen plaatsen". Je kan dit ambitie noemen, maar een 20 jarige renner, die in zijn 1ste grote ronde een vrije rol kreeg en zonder enige druk als "leerling" mee mocht, Vlasov in de pikorde boven hem staan had en die "leerling" plots een interne batlle met zijn eigen kopman begint uit te vechten....zowel in de koers alsook in de media nadien, vervolgens openlijke verwijten naar Bora zeiktoetert, om zijn miserabele tijdritfiets? Ik zie dan een renner die nog vooraleer hij éne pedaaltrap gegeven had, al zo vol van zichzelf was dat hij zei: " Kijk hoe geweldig ik ben...een knechtenrol is beneden mijn stand". Mogelijks een godsgeschenk voor een ploeg die hem énige kopman laat zijn....maar een vergiftigd geschenk indien je hem in huis haalt om te knechten voor hun huidige kopman.
    25 november 2023 10:30
    Badgiooke toch
    25 november 2023 13:13
    Badgio dat is terecht toch. Iemand die met de vingers in de neus de Ronde van de Toekomst wint hoeft geen knecht te zijn. En al zeker niet van een renner als Vlasov.
    25 november 2023 13:16
    En toch staan er 4 uit het zuiden der lage landen in de top 15 van de UCI ranglijst en deze Cian gaat daar zeker nog bij komen. Uit het Noorden der lage landen staat er ook 1 in de top 10 die geboren ,opgegroeid en volledig opgeleid is in het zuiden der lage landen . Wen er maar al aan want met het verdwijnen van koers wedstrijden op de openbare weg aan een recordtempo in het hoge lageland gaat dit allemaal nog toenemen maar jullie mogen dan nog altijd voor onze Belgische talenten supporteren hoor
25 november 2023 00:57
Cian naar Visma, dat zou het mooiste zijn. Men wil bij Visma nog renners aantrekken met potentie en dat heeft deze jongen.
25 november 2023 07:30
Zou hem wel bij ineos willen zien, dan heeft ineos binnenkort een kopman die gebaat is bij een harde koers waarmee ze niet defensief kunnen koersen.
25 november 2023 21:33
Niet op antwoorden = nee
24 november 2023 21:04
Als er heel veel over geschreven is, en veel daarvan niet juist is. Dan is de enige conclusie dat hij per volgend seizoen voor Visma enz gaat rijden
25 november 2023 11:30
Laat hem in 2024 eerst maar is bevestigen en dan mag hij praten!!!
25 november 2023 09:10
Nouerdezozeg?! Zulks een babbelkes die dit mannetje ineens allemaal tentoonspreid? Was er vast van overtuigd dat hij, met name ten opzichte van:, King nederigheid was die beschaafd in zijn hoekje wachten zou? Het was me nochtans wel als zodanig voorgelegd.

Is het dan toch iets in het water daaro?
    25 november 2023 09:18
    Ik hoop dat ik ironie in je bericht detecteer, RV, want Cian zegt niks verkeerd. De pruimen zijn blijkbaar heel erg zuur bij enkele gefrustreerde sujetten. Ik zal nog even letterlijk hernemen wat hij zegt: “Er zijn heel veel geruchten dat ik zou vertrekken, maar daar zijn we op dit moment zeker niet mee bezig. Op dit moment kan ik niks zeggen. Ik heb nog een contract tot het einde van 2024. Of ik tot volgend jaar bij de ploeg blijf? Daar ga ik niet op antwoorden. Ik heb op dit moment geen commentaar op die zaken”
25 november 2023 11:37
Extreem getalenteerd, maar zie hem weinig echte wapens hebben om een grote ronde te winnen.

Benieuwd waar hij terecht komt en over 5 jaar staat.
    26 november 2023 07:47
    Winnen is sowieso voor weinigen weggelegd. Podium mag ook.
24 november 2023 19:34
Waarschijnlijk niet. Past meer bij een kleiner team als enige kopman. Moet oppassen geen knecht zoals De Plus te worden of Van Wilder. Voor eigen kans gaan, Cian. Ideale kopman voor kleinere rondeploeg zoals Alpecin, Quick-Step, Caja Rural en Cofidis.
    24 november 2023 19:38
    Veel te goed voor wen kleinere ploeg.
    24 november 2023 20:28
    Waarom te goed? In een grote ploeg moet hij knechten en dat is zonde.
    24 november 2023 20:45
    lol, hij is jonger dan Ayuso en eindigde al 8ste in een lastige Vuelta, terwijl hij 3 weken met aambeien zat. Maar hij zou moeten gaan knechten bij een andere ploeg... voor wie zou hij dan moeten gaan knechten? In heel het peloton zitten er volgende zomer geen 10 meer die hoger kunnen eindigen dan hij. Als hij in een ploeg belandt met een type als Vingegaard of Roglic, dan rijdt hij toch gewoon de Giro voor zichzelf in plaats van te gaan knechten in de Tour, en enkele jaren later kunnen zij misschien voor hem knechten in de Tour. Simpel.
    24 november 2023 23:05
    Nee, geen lol. Je weet het best. Voor Vlasov moest ie knechten, net zoals hij voor alle grote mannen moet knechten. Cian moet zich niet laten piepelen en een Girootje rijden of een Vueltaatje. Juist hij kan in de Tour een top 5je rijden. In tegenstelling tot belgies favorietje evenepoel heeft Cian een goede mentaliteit, zit er een goede kop op en heeft hij rondetalent. Allicht moet hij voor een clubje als Lotto of Cofidis gaan rijden met iedereen in dienst. Hij wekt geen aversie op en kan op sympathie rekenen in zowel Frankrijk als Nederland. Cian heeft verstand en valt nooit dom aan en maakt geen gebruik van gebaartjes of heftige taal. Daarom. Gewoon Cian naar een klein team en Jos my words: hij rijdt evenepoel compleet de vernieling in.
    25 november 2023 01:02
    Een Caja Rural of een soortgelijke ploeg lijkt schier onmogelijk. Zijn marktwaarde zal daar inmiddels te hoog voor zijn. En Caja Rural is een veel te schimmige ploeg.
    25 november 2023 01:56
    Caja Rural is een voorbeeld. 7 knechten en Cian.
    25 november 2023 09:03
    Sjos: wat een eer voor Cian, dat men hem in Nederland kan pruimen. Heb je hem daar al persoonlijk over bericht? Iets met reet en evenaar, daar mot ik nou aan denke.
    25 november 2023 21:33
    Ja precies wat kleinere teams, lijkt me een goede renner voor tietema
25 november 2023 10:59
Er was ooit een tijd dat je als 20 jarig jochie gewoon je bek moest houden en bidonnen moest halen. Maar nu trekken al dit soort jonge gasten meteen een grote broek aan.

Ik vraag me af wat er rond de Vuelta is gebeurd. Want zijn uitspraken en gedrag van begin van dit jaar kan ik absoluut niet meer rijmen met interviews als deze. Alle bescheidenheid en wens om gestaag te groeien lijken verdwenen. Is het de schuld van Vlasov? Van de komst van Roglic? Of de ophemelarij van Jose?

Ik denk dat tijd is voor een goede landing terug op aarde. Want 1 jonge Belgische renner met grootheidswaanzin is wat mij betreft meer dan genoeg.
    25 november 2023 11:36
    Grootheidswaanzin maak jij er van en dat is natuurlijk onzin. Hij heeft in geen enkel interview dingen gezegd die hem dat stempel doet verdienen. Wat voor mij duidelijk is dat er iets is gebeurt dit seizoen waardoor hij weg wil, hetzij in 2025 maar het liefst nu. Verschillende verklaringen zijn mogelijk, maar mijn idee is dat hij die gestage groei en ontwikkeling niet meer ziet gebeuren bij Bora en gek is dat niet. De ploeg heeft volgend jaar Roglic, Vlasov, Hindley en Martinez voor het kopmanschap in hetzij de grote rondes of de koersen van een week, Cian lijkt dan in de verdrukking te komen en bv in Giro of Vuelta het derde/vierde wiel aan de wagen te worden. Voeg daarbij juist de ruimte die er is bij een Visma Lab of INEOS in het AK-gebeuren en zijn perfectionistische inslag die overeenkomt met die ploegen en hun aanpak en je begrijpt dat 1+1 leidt tot 2.
    25 november 2023 13:46
    Ik denk dat het vooral de tijdsgeest is bij onze zuiderburen. Veel talenten, en die worden volledig omhoog gepraat, in de pers, in de direkte omgeving. Naast je schoenen lopen is ook bij het wielrennen niet zo heel handig. En als iedereen zegt dat je geweldig bent, ja, de spiegel beslaat van je eigen kwijl, en echt scherp kan je er niet meer doorheen kijken. En ja, dan komen de gebaartjes, het gezeur, de schuld bij anderen leggen als het eens niet loopt. Je ziet het bij alle vlaamse talentjes momenteel. En bij het trollenleger hier op wf, al is dat leger niet meer zo groot.
    Cian bij Visma lijkt me niet prettig voor de sfeer, en wat gaat er extra mee gewonnen worden? Heeeelemaal niets!
    25 november 2023 13:58
    Hekken en pushbacks zeg ik!