Christophe Laporte wint lastige proloog Ronde van Luxemburg

woensdag 5 juni 2019 om 21:04
Christophe Laporte wint lastige proloog Ronde van Luxemburg

foto: Cor Vos

Christophe Laporte is de Ronde van Luxemburg uitstekend begonnen. In Luxemburg-stad klokte de Fransman met 3:13 de snelste tijd in de 2,1 kilometer lange proloog. Marcel Meisen eindigde op de tweede plaats, Piet Allegaert werd derde. Laporte is tevens de eerste leider.

Deze openingstijdrit was slechts 2,1 kilometer lang, maar het parcours was lastig genoeg voor de renners. Het profiel was namelijk bijzonder technisch door de vele bochten, smalle passages en keitjes onderweg. De beklimming van de Breedevee was de grote scherprechter: 350 meter bergop aan 15,1%. Na de top was het nog vijfhonderd meter tot de finish.

Voor Laporte was het lange tijd nagelbijten nadat hij zijn tijd van 3:13 op de klokken had gezet, want de Fransman startte al bij de eerste dertig renners. De concurrentie beet echter de tanden stuk op zijn snelle tijd. Veldrijder Marcel Meisen zou uiteindelijk het dichtstbij komen. De Duitser kwam amper tweetienden van een seconde tekort voor Laportes toptijd.

Dit artikel delen:

19 Reacties

FDJ 5 juni 2019 om 21:18

Mooi voor Laporte. Vorig jaar hier al favoriet, maar schoof toen onderuit.

BlancoProCycling 5 juni 2019 om 21:26

Jeetje, doet Engoulvant niet meer mee? :P

krypton 5 juni 2019 om 21:29

En Terpstra?

Arry1337 5 juni 2019 om 22:07

Ik weet niet hoe dit bij jullie zit, maar ik had wel zin om dit rondje te volgen na de toch wel tegenvallende Giro wat betreft spanningsboog. Nu valt mij de verslaggeving wel zover tegen dat die zin me toch wel ontnomen wordt. Hoe kan een sponsor als Skoda akkoord gaan met zo weinig exposure waar veel meer mogelijk is, jaar na jaar??
Gelukkig komt de Dauphine eraan, met goede regie en beeld…

trickstuff 5 juni 2019 om 22:28

Na een tegenvallende Giro je hoop vestigen op de Ronde van Luxemburg is ook niet echt reëel volgens mij.

Arry1337 5 juni 2019 om 22:30

Nee ik snap wat je bedoelt, maar ik was blij dat er weer koers was. Dit soort verslaggeving verwacht je toch niet bij een buurland van Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.. Toch?

ruudenkit 5 juni 2019 om 22:27

Marcel wie?????? waar komt die opeens vandaan?
Hij heeft iig de laatste 3 jaar geen fatsoenlijke uitslag meer gereden.

Poeksel 5 juni 2019 om 22:52

Ben je serieus? Hij heeft alleen dit jaar al drie keer gewonnen en was ook een van de favorieten voor deze proloog.

pirazzi 5 juni 2019 om 23:14

Waar kun je dat vinden dan Poeksel dat Marcel Meisen dit jaar 3x gewonnen heeft?
https://www.procyclingstats.com/rider/marcel-meisen

Poeksel 5 juni 2019 om 23:22

Er is meer dan PCS. Google op Meisen uitslagen.

BenderBeach 5 juni 2019 om 23:07

Ik weet nog dat Wout Poels dit rondje een keer won, toen was het deelnemersveld heerlijk.

Nu is het toch beetje niveau Volta Limburg.

r525 5 juni 2019 om 23:17

Wanneer dan precies?

pirazzi 5 juni 2019 om 23:18

In 2012 werd Wout Poels tweede achter Jakob Fuglsang, dat is geen winnen. ;)

BenderBeach 6 juni 2019 om 08:19

Ik bedoel etappe niet de eindwinst.

ruudenkit 6 juni 2019 om 01:18

@poeksel 58e en 138 in zijn laatste prologen, op basis waarvan is hij in jou ogen dan 1 van de favorieten? Omdat hij redelijk presteerde in cyclocross?
Bij het worldcyclingspel heeft 1 van de 255 deelnemers hem gekozen in zijn lijstje van 15 renners, dus zon grote favoriet was hij niet lijkt mij.
Of speel je mee onder de naam “the red tower” dan zet ik mijn pet af voor het orakel van het wielrennen

Verweggistan 6 juni 2019 om 07:34

Meisen moet als veldrijder (en ook nog eens een met een sprint in de benen) in staat worden geacht op een kort parcours met een klimmetje een goed resultaat neer te zetten. Dus het is geen verrassing, maar bij renners die amper op de weg rijden is het altijd afwachten hoe ze presteren. En resultaten uit het verleden zijn niet zo heel relevant bij renners die zich niet volledig op de weg richten.

Poeksel 6 juni 2019 om 08:33

Kort, veel bochten, smalle passages, keitjes.

Sebas 6 juni 2019 om 05:41

Al die jongens van Corendon vliegen dit jaar.

Ploegmaatje van Laporte doet het ook weer ‘standaard’ goed in Luxemburg. Let op Perez.

Jean Dumas 6 juni 2019 om 10:41

Altijd beren van sprinters die hier de proloog winnen.

Headlines

Materiaalzone

Populair