Christophe Laporte 6e in Roubaix: “Ik dacht dat mijn koers over was na fietswissel”

maandag 4 oktober 2021 om 10:18
Christophe Laporte 6e in Roubaix: “Ik dacht dat mijn koers over was na fietswissel”

Laporte op archiefbeeld - foto: Cor Vos

Christophe Laporte reed zondag naar zijn beste uitslag ooit in Parijs-Roubaix. Na een fietswissel dacht de kopman van Cofidis, die na dit seizoen naar Jumbo-Visma vertrekt, dat zijn koers over was, maar toch wist hij zich terug in de wedstrijd te knokken en naar de zesde plaats te rijden op de iconische velodroom van Roubaix.

“Zoals verwacht werd het een krankzinnige dag”, blikte Laporte op de website van Cofidis terug. “Eenmaal op de kasseien wist ik mij goed te plaatsen. Vervolgens had ik een lekke band en toen ik terugkwam bij de favorietengroep, moest ik van fiets wisselen. Ik dacht dat mijn koers over was, maar ik wilde niet opgeven en ging volle bak. Ik slaagde erin terug te keren en een mooie plek te pakken aan de finish. Ik ben zeer blij met dit resultaat.”

Het is een koers die Laporte na aan het hart ligt en waar hij veel van houdt, liet hij weten. “Als er niet zoveel dingen waren gebeurd onderweg, had ik het misschien beter kunnen doen. Maar ik ben zeer trots op mijn wedstrijd. Deze Parijs-Roubaix, in zulke omstandigheden, gaan we ons nog lang heugen!”, aldus de Franse renner, die dit seizoen onder meer de Grand Prix de Wallonie en het Circuit de Wallonie achter zijn naam wist te zetten.

Dit artikel delen:

27 Reacties

de adelaar 4 oktober 2021 om 10:25

Aanwinst!!!!

Daniel17 4 oktober 2021 om 10:28

Kan iemand me uitleggen hoe het kan dat zijn remmen niet meer werkten?

Kreeg hij een verkeerde band waardoor zijn schijfrem het niet meer deed? Maar dan had hij toch nog altijd een van de 2 remmen?

Deo 4 oktober 2021 om 10:46

Voorrem moet je afblijven op de kasseien

Daniel17 4 oktober 2021 om 10:57

Hij remde ook op de weg met zijn voet dacht ik te zien.

Har77 4 oktober 2021 om 11:17

Lek in het systeem / slecht gebleed,
(meest waarschijnlijk) gewoon de remblokken volledig weggeremd. Met de combi water/zand/vuil – resin brakepads kan het vlug over zijn.

Barry Batsbak 4 oktober 2021 om 10:32

Was hij dat die rechts in de berm voorover over de fiets gegooid werd in het hoge gras?

Binda 4 oktober 2021 om 17:11

Dat vroeg ik mij ook al af.

Lalsacien 4 oktober 2021 om 21:16

Ik dacht dat dat zijn Portugese ploegmaat was die in de ontsnapping zat.

Romāns Vainšteins 4 oktober 2021 om 10:40

Hij was aan het remmen door zijn voet op de achterband te leggen, als de supertuck verboden is vraag ik me af wat de veiligheidsposse precies van deze techniek vindt. Verder is het natuurlijk een aanwinst, kan desnoods het stokje overnemen van van Aert wanneer deze zijn dag niet heeft en Jumbo kan allerlei leuke acties met Franse kaas + kartonnen Laportekop lanceren terwijl deze niet eens kaas lúst, ving ik op.

Murcia 4 oktober 2021 om 10:51

Rijdt een ijzersterk seizoen en deze klassering bevestigd alleen maar hoeveel rek er nog bij hem op zit. Dat remmen met de voet op de achterband was behoorlijk cool om te zien maar ook functioneel.

AnderJ 4 oktober 2021 om 11:14

LaPorte heeft nog maar eens bevestigd waarom TJV hem zo graag wil hebben. Hij kan zelf voorin eindigen in Parijs-Roubaix. Daarmee heeft TJV niet alleen een superknecht, maar aangezien hij ook zelf voor een hoge klassering kan zorgen is hij ook bliksemafleider. Nu hopen dat WVA over 6 maanden in de nieuwe ronde Parijs-Roubaix nog iets beter voor de dag komt dan dit jaar.

nickdt 4 oktober 2021 om 11:30

Ja, maar wie ga je opofferen in het team. Je hebt knechten nodig, dus Affini en Eenkhoorn lijken mij sowieso vaste klanten en Teunissen en Van Hooydonk ook. Dus dan gaat het tussen Groenewegen of Roosen die hun plekkie kwijtraken aan Laporte. Nou kan je ook switchen tussen die 2, want RvV moet Roosen beter liggen.

FDJ 4 oktober 2021 om 11:34

@nickdt Laporte is de perfecte bliksemafleider, omdat hij net als Van Aert in veel gevallen de snelste is in een groepje. Kortom niet alles hoeft meer op Van Aert te worden afgestemd. De namen die je noemt zijn uitstekende knechten in dit soort koersen, maar Laporte rijdt dit jaar een dikke top 10 in zowel Vlaanderen als Roubaix. Absoluut de beste aanwinst van Jumbo in dit werk die ze konden wensen

Johnny7 4 oktober 2021 om 11:36

Heeft met WvA een goede knecht volgend jaar om voor hogere plek te strijden.

KimJungPoels 4 oktober 2021 om 11:57

Mooi, ik vermoed dat Laporte in dergelijke koersen gewoon als een tweede kopman uitgespeeld gaat worden voor Jumbo. Uiteraard dan nog wel in een verhouding dat in bepaalde koerssituaties Laporte zich opoffert voor Van Aert.

Maar ook voor van Aert zijn eigen winstkansen is het essentieel dat hij een medekopman heeft in de Vlaamse koersen en in Parijs-Roubaix.

Michiel 4 oktober 2021 om 12:01

Wat een dunne pootjes heeft meneer Laporte ja

peter s 4 oktober 2021 om 12:10

Joh ,echt waar?. Dat ga ik als de wiedeweerga controleren, en o wee als je jokt

Michiel 4 oktober 2021 om 13:03

Ik ben best een jokkebrok

Natte spons 4 oktober 2021 om 13:18

Toch vindt ik zijn benen best dun voor een sprinter.

Harrogate19 4 oktober 2021 om 13:06

Evaluatie Jumbo Visma? Komt die in een opinie van Raymond Kerckhoffs? Teunissen was weer nergens te bespeuren. Hoe kan dat als (vervang)kopman? Omdat hij dat predikaat niet waard is. De anderen, Timo Roosen; Affini, Groenewegen waren niet sterk. Van Hooydonck verwachtten we meer van maar viel weg met pech en kwam niet meer terug.

Maar eigenlijk hebben al die 3 zich voornamelijk kunnen laten meedrijven in de kopgroep en Groenewegen in het peloton. Weet niet wat Van Aert aan Dylan gehad heeft.

Aanwinsten Tosh van der Sande en Lapote deden het gelukkig beter.

xistnc 4 oktober 2021 om 13:23

De lading van je post wordt vooral gedekt door het stukje ‘weet niet’. De rest is opportunistisch gebrabbel. Als je geïnteresseerd bent in specifieke verhalen, dan zijn die prima te vinden.

Michelangelo 4 oktober 2021 om 13:23

@harrogate,
Uiteindelijk is Van Aert altijd omringd geweest tot in de finale. Die begon echter dit jaar al heel vroeg in de koers. Enkel Israel en Lotto hadden volgens mij nog goede bezetting of meer dan 1 mannetje in de finale. Maar als de absolute kopman niet zit waar hij moet zitten, en ook de benen niet heeft, dan is het klaar. Als VdP zijn dag niet had, zag je Alpecin ook niet in de uitslag terug. Zelfde voor Moscon/Ineos.

Hopelijk is Raymond wat objectiever dan jij….

Chippen 4 oktober 2021 om 14:30

misschien moet jumbo al eens uitzoeken wat omringd juist betekent. van aert vooraan in de groep in zijn eentje achter wat quicksteps => de rest van jumbo zat netjes gegroepeerd achteraan wat te wachten op god-weet-wat. van aert slecht geplaatst achteraan => rest van jumbo vooraan rond te kijken wanneer woutje nu eens in zijn eentje naar voren komt. omringen is iets meer dan vaagweg min of meer in hetzelfde groepje aanwezig zijn. je kon mathieu niet zien zonder ook andere alpecins in beeld te zien… tot hij ze zelf allemaal ging losrijden uiteraard. zelfs laurens "nog nooit van gehoord" rex werd beter omringd door enkele bingoal-nobodies.

en voor de rest blijkt van heel de gele entourage roosen vaak nog de meest betrouwbare. zeker niet het grootste talent, maar doet wat hij kan op het moment dat het iets zou kunnen uitmaken.

och, ik ben het ermee eens dat een betere ondersteuning zeker niet voor meer successen had gezorgd voor van aert, maar misschien ook eens ophouden met die onzinverhaaltjes dat dit bij jumbo allemaal prima in orde is, not even close. gebeurt toch iets te regelmatig dan in een uitgedund peloton nog meer volk van wanty of bovenvermeld bingoal zit dan van jumbo en dat is genant.

Harrogate19 4 oktober 2021 om 15:32

Chippen
idd. Dat bedoel ik te zeggen

Het is niet enorm slecht slecht. Het is niet dat ik het er per se wil inwrijven.
Maar men moet niet doen alsof de klassiekerploeg in orde is.

Teunissen laat het vaak afweten.
Eenkhoorn zet geen stappen.
Affini is degelijk zal niet in een heuvelklassieker in de finale raken.
Van Hooydonck heeft iets grilligs, al denk ik dat Jumbo daar een constante aan het in krijgen is.
Timo Roosen teert nog op 15e plekken in de Omloop en De Ronde van 2018. Maar het sindsdien al 3 seizoen niet goed genoeg.

Ik wil zeker niet zeggen dat Van Aert bij de betere in koers was. Maar met een ploeg naar zijn statuur kan hij zich misschien wat langer laten brengen en haalt hij toch de piste met een groepje van 7-8.

Het spijt me dat ik het nog eens benadruk maar gezien het feit dat ze versterkingen binnenhalen zien ze dit bij Jumbo nu zelf ook in.

jv88 4 oktober 2021 om 17:52

Jij doet het waarschijnlijk om te trollen, maar ben het gedeeltelijk wel met je eens. Ieder zal zijn verhaal hebben maar het viel wat tegen. Teunissen valt ondertussen ook wel vaak tegen als het er op aan komt. Die maakt het predikaat schaduw kopman idd niet echt waar.

Goed om te zien dus dat 2 nieuwe aanwinsten het erg goed deden gisteren! Waar Laporte de rol van Teunissen over kan nemen en Wout echt een x iemand heeft tot diep in de finale!

Culnamo 4 oktober 2021 om 13:18

Hij heeft zijn La Portie pech wel gehad tijdens P-R.

Laatste man 4 oktober 2021 om 18:39

Als naamgenoot van Richie Porte heb je sowieso veel pech.

Mooie bekroning van een prima seizoen gister. Vaak in de top 10, grote koersen van voren en kan zelf ook op meerdere terreinen meedoen voor winst.

Headlines

Materiaalzone

Populair