Christoph Roodhooft over Mathieu van der Poel: “We gaan hem niet pushen om verder te rijden”

Christoph Roodhooft over Mathieu van der Poel: “We gaan hem niet pushen om verder te rijden”

foto: Cor Vos

vrijdag 8 juli 2022 om 08:15
Interview

Mathieu van der Poel is niet in zijn normale doen en dat is ook even wennen voor de ploegleiding van Alpecin-Deceuninck. “Dat hij aan opgeven denkt, is begrijpelijk”, vindt Christoph Roodhooft. “Een renner als Mathieu van der Poel is niet naar de Tour gekomen als pelotonvulling.”

Christoph, het gaat niet goed met jullie kopman… 
“Dat is het minste wat je kan zeggen. Hij voelt zich niet oké, hij kan niet koersen zoals hij zou willen koersen. Dan is het aanpassen, ook voor Mathieu van der Poel.”

Hij dacht vandaag meermaals aan opgeven, gaf hij toe.
“Dit is niet leuk voor hem. Hij hangt de hele dag achteraan te bengelen. Dan kan ik dat aannemen, dat een renner met zijn capaciteiten aan afstappen denkt. Hij is niet naar hier gekomen als pelotonvulling.”

Heb je onderweg op hem ingepraat?
“Nee nee. We laten hem wat doen. Hij moet zelf zien en aanvoelen hoe het gaat. En dan is het zeker te gek om iemand met zijn staat van dienst te gaan pushen.”

Hopen jullie nog dat het in een van de volgende dagen omslaat?
“We proberen in elk geval rustig te blijven en gewoon verder te werken. Misschien gaat het binnen een paar dagen beter. Misschien ook niet en dan nemen we straks toch de beslissing hem naar huis te sturen. Dat is nu moeilijk in te schatten.”

Jullie geven hem de komende dagen in elk geval de tijd om beter te worden?
“Uiteraard. Noem het gerust een paar dagen mentale recuperatie. Kijk, waar we voor kwamen, dat is nu toch voorbij. Wat dat betreft is er niets meer te halen. Dan kan hij beter wat tijd nemen tijdens een paar ‘eco-dagen’.”

Iedereen zoekt naar een verklaring. Heb jij die?
“Ik vind het allemaal giswerk. Het gaat niet goed. Maar hij is niet ziek. Ik heb ook zo van die dagen dat het niet marcheert. Iedereen heeft dat wel eens. Veel meer is er volgens mij niet aan de hand.”

Hoe moeilijk is het om daar mee om te gaan? Jullie die gewend zijn te winnen met Mathieu?
“Zoals gezegd, we blijven rustig en doen stilletjes verder. Dat lijkt me de beste remedie. We winnen er niets mee om nu te gaan overreageren. En we laten voorlopig de beslissing bij hem.”

Jullie reden wel mee op kop achter de drie vluchters. Geloofden jullie in de kansen van Jasper Philipsen?
“Ja. We hadden het idee dat het vandaag net kon lukken voor Jasper. We dachten dat, als hij aan de voet van de slotklim kon komen, het net mogelijk was. Maar op het klimmetje vooraf heeft hij zich pijn moeten doen. Al was er maar 25, 30 man meer over, dus dat was wel een succes. Een paar jaar geleden, toen Sagan hier won, viel het na dat hellinkje even stil. Nu niet. Hij heeft niet de kans gekregen even uit te blazen.”


Ook in de nieuwe WielerFlits Update passeerde het onderwerp de revue:

Dit artikel delen:

36 Reacties

Robin van Wijlick 7 juli 2022 om 18:48

“Ik heb ook zo van die dagen dat het niet marcheert”

Ja, een dag erdoorheen zakken, die kennen we wel van Van der Poel. Maar als dat 4-5 dagen aanhoudt en je er gewoon afgereden wordt op het moment dat het hard gaat in de strijd om de vlucht van de dag, gaat het niet meer om van die dagen dat het niet marcheert.

Viktrodriguez 8 juli 2022 om 09:06

Daarnaast wordt ie er keihard afgereden in etappes dat je mag verwachten dat ie meedoet om de overwinning. Een goede MvdP is een van de topfavorieten in de etappes van de laatste paar dagen.

roeleur 7 juli 2022 om 18:55

“Ik heb ook zo van die dagen dat het niet marcheert”. Zal best, ik ook, maar dit is een topsporter die in de week waarvoor hij kwam al niet marcheert en ver onder zijn niveau zit. En een experimentele voorbereiding heeft die niet goed uitpakt. Dat is nu wel duidelijk. Dus stoppen en opnieuw beginnen.

Davide_Formolo 7 juli 2022 om 20:00

Ik vind het ook schrijnend hoe amateuristisch dit over komt. Dit voorjaar was hij sterk, maar als hij zichzelf nu te ver pusht dan kun je de rest van het seizoen (WK incluis) in de prullenbak gooien vrees ik. Lekker maar huis gaan en goed uitrusten zodat Van der Poel in het najaar geen pelotonvulling hoeft te zijn, lijkt me het enige juiste nu.

Asje Menou 7 juli 2022 om 20:16

Mathieu loopt gewoon tegen zijn grenzen aan, en dat komt mede door het feit dat hij in de winter twee maanden heeft stilgestaan. Uitgerekend in het seizoen waarin hij de kortste en slechtste voorbereiding in jaren heeft, kiest hij ervoor om twee grote rondes te rijden.

Misschien had hij iets minder moeten investeren in de talloze ontsnappingen in de Giro, en wat meer dagen in de buik van het peloton moeten doorbrengen, maar dat is allemaal achteraf gelul.

Als hij zich binnen vijf dagen niet verbetert, kan hij beter afstappen, maar dat is moeilijk voor Matje, omdat het geen eigen keuze maar een noodgedwongen keuze is.

Ik vind het echt erg om zo’n grote renner achterin het peloton te zien harken om mee te kunnen komen.

Viktrodriguez 8 juli 2022 om 09:19

Amateuristisch is sowieso hoe die hele ploeg op mij overkomt. Hoog waan van de dag gehalte en ik krijg soms het idee dat ze om wat voor reden dan ook hun goudhaantje MvdP niet willen of kunnen remmen tot een punt dat ie verstandige beslissingen neemt.

Dit is uiteindelijk ook gewoon het gevolg van een verneukte voorbereiding op het seizoen (een niet-AK-man moet gewoon Giro-Tour kunnen rijden op degelijk niveau), wat weer het gevolg is van rugproblemen door een combinatie chronische erfelijke factoren (broer David heeft het ook als pure veldrijder en hun vader ook niet wars van het) en het constante wisselen tussen weg en MTB.

Dat plankje in Tokio was toch ook treffend. Iedereen met een relevante mening in directe omgeving (o.a. ploegmaat, BC, team manager) meldde het aan hem, maar alsnog luistert ie niet.

Scrabslag 7 juli 2022 om 19:11

Ik denk dat hij er morgen een punt achter zet. Het lijkt mij goed geweest zo

Asje Menou 7 juli 2022 om 20:16

Ik hoop het. Dit moet hij zichzelf niet aandoen.

Wildebert 7 juli 2022 om 20:22

Eens. Als het morgen weer niet loopt, rugnummer inleveren en eerst volledig recupereren.

oesjipapa 7 juli 2022 om 21:38

Of morgen vroeg al/

Marlin 7 juli 2022 om 19:13

Twee zware grote rondes na mekaar. Waanzin gewoon. Temeer hij vorig jaar slechts enkele ritten meereed in de Tour. Deze winter kende hij een slechte voorbereiding, zodat de basis toch (te) smal was. Dan twee grote rondes, opeenvolgend dan nog, rijden. Hier zijn geen woorden voor. Totaal gebrek aan professionaliteit. Ik ben geen supporter van VDP. Maar ik heb wel respect voor zijn talent en zijn koerswijze. Maar hem op die manier zien slopen, doet mij ook pijn.

popo 7 juli 2022 om 19:19

Geen supporter van MVDP? Bestaan die?

uitdewaaier 7 juli 2022 om 22:06

Morgen is de tour voor mij een gesloten boek, want dan stapt v.d.Poel uit de tour.

Romāns Vainšteins 7 juli 2022 om 19:23

Dit komt wel enorm dom over, een beetje van ‘mwoa, kweenie’

Marieke Brinks 7 juli 2022 om 20:00

Mwoa, dit komt meer over als : gaat jullie niets aan, dus ik houd me op de vlakte

Romāns Vainšteins 7 juli 2022 om 21:58

Heb dan lef en loop gewoon grommend door maar de bus.

unionwagtmans 7 juli 2022 om 19:24

Gezwicht voor het Italiaanse geld (en eten ;-)

En ogen daarvoor groter dan zijn spieren. Goede leerschool. Nieuwe ronden nieuwe kansen.

limburgia 7 juli 2022 om 19:32

Is de hoogte stage op de ATB er niet een beetje schuldig aan ?

unionwagtmans 7 juli 2022 om 19:39

denk het niet (maar wie ben ik om daar gefundamenteerd over te schrijven)

denk echt dat de pijp leeg is (na operatie, zware training. intense klassiekers, giro. virusinfectie naar alle waarschijnlijkheid)

ik denk dat de ATB alleen maar goed deed aan het koppie maar als het lichaam leeg is …

tvm 7 juli 2022 om 20:25

VD Poel DNF. Ik mag hopen van wel.

Als je erover nadenkt: nooit een grote ronde uitgereden, voor dit seizoen. En dan nu in de Tour willen presteren, na de halve Giro in de aanval te hebben gereden…

uitdewaaier 7 juli 2022 om 22:43

Edit redactie: Niet doen.

James Highsand 7 juli 2022 om 20:33

Maar hopen dat het geen long-Covid klachten zijn. Daar begint het wel een beetje op te lijken. Ook in de Giro was hij al niet meer de oude, ondanks etappewinst. Dat gaf hij onlangs in een interview ook zelf aan. Een andere Nederlandse renner, Ide Schelling, kampt ook met onverklaarbare vermoeidheidsklachten. Het zou natuurlijk zo maar kunnen. Best wel veel renners hebben Corona gehad, en dan zullen er ongetwijfeld ook een aantal zijn, die er langdurige klachten aan overhouden.
Hopelijk zien we snel weer de Mathieu die we allemaal willen zien. En gaat het echt niet beter, dan kan hij op de volgende rustdag beter afstappen dan nog twee weken lichaam en geest pijnigen.

jwst 7 juli 2022 om 20:34

Corona onder de leden… die moet toch fluitend een peloton kunnen volgen..dat wil haast zeggen dat die op 50٪ van z’n kunnen zit…vaag..moet je kijken wat aert doet .. dat kan hij dus ook als die fit is..en nu niet eens in een peloton zitten. Wat trap je daar gemm max 200watt?

Pietspeed 7 juli 2022 om 21:44

Je bedoelt coronabier in de pens zeker. Die kerel is van hier tot Tokio beschermd tegen dat virus, althans zo hebben alle 'maatregelen' door de 'experts' beloofd. Het virus zou eigenlijk bang moeten zijn, aangezien het meteen gekild zou moeten worden. Bovendien reageert hij negatief op tests en heeft hij nr. 19 nog niet gehad.

Pietspeed 7 juli 2022 om 21:39

Hij is niet ziek, naar verluidt, maar hij voelt zich niet ok. En hij kan niet koersen zoals hij wil. Dan heb je mi, als eerder vermeld, iets onder de leden. Fysiek en / of mentaal, er is wel degelijk iets aan het handje.
Het is al vaker door topsporters geroepen dat ze niet kunnen presteren zoals ze willen, en normalerwijs verwacht hadden.
Als hij morgen zich weer zo voelt, gewoon afstappen. Bloed onderzoeken.

De haai van Messina 7 juli 2022 om 22:28

Hij wint gewoon op Alpe D’huez

Romāns Vainšteins 7 juli 2022 om 22:41

Ik acht een wheelie ergens in de bus een stuk aannemelijker.

Viktrodriguez 8 juli 2022 om 09:10

Ah ja, de man die in een goede vorm al niet eens beter klimt dan Leemreize in de vlucht in de Giro, gaat echt een bergrit winnen in de Tour, waarbij ie in de simpelste ritten al in de bus eindigt.

bartp25 7 juli 2022 om 23:25

Een renner die niet fit is moet je niet meenemen naar de tour, ook niet als je MvdP bent. Dit is gewoon het probleem van deze ploeg, ze rijden zeker goede resultaten en hebben met Merlier en Philipsen belangrijke renners, maar alles draait om de grote meneer zelf. Dus hij moet en zou mee gaan, hopelijk belemmerd hem dit niet in de toekomst.

Marlin 7 juli 2022 om 23:33

Hopelijk start hij morgen niet. Dan kan hij na een echte rustperiode, en na rustig terug op te bouwen, nog klaar geraken voor het WK. We zullen dus al vanaf morgen kunnen zien of VDP karakter heeft en zijn eigen beslissingen neemt. Hopelijk mag dit een les zijn voor zijn fysical coach, zijn begeleiders en de ploegleiders. Na het eerdere knoeiwerk met de rug, is dit al een flater te veel. Maar nog niet onherstelbaar. Door verder aan te modderen zou VDP wel eens in zijn progressie (die hij normaal gezien zeker nog moet hebben) kunnen geremd worden.

Sander van der Sluis 8 juli 2022 om 08:02

Het verschil tussen ‘fietsen voor je plezier bij een kleine ploeg’ en ‘professioneel rijden bij een Champions league ploeg zoals Ineos of Jumbo’ wordt nu wel zichtbaar. Van Aert plukt hier de vruchten van. Maar gelukkig heeft Matje wél reuzeveel ‘plezier’

YogiBear 8 juli 2022 om 09:11

Slechte winter en twee grote ronden in een jaar blijkt ook voor Van der Poel gewoon te veel van het goede. Geeft niet, ook weer geleerd, maar laat hem dan nu niet dusdanig in de reserves gaan dat hij daar de rest van het seizoen nadeel van gaat ondervinden.

williams 8 juli 2022 om 09:17

Het Arie orakel dat er steeds als de kippen bij is om andere renners op hun fouten te wijzen is deze keer opvallend stil.

Romāns Vainšteins 8 juli 2022 om 09:34

Dit is natuurlijk geen tactisch passend moment om van Aert’s wat vage raid van gisteren tot de grond af te fikken. Wel grappig dat Boogerd gisteren nog vertelde dat A3 hem met ‘hij is goed!’ bestookte deze tour voorafgaand.

Alfons Haavers 8 juli 2022 om 10:05

Adrie leek er ook nog wel vertrouwen in te hebben dat Mathieu kan verbeteren deze Tour. Rustig achteraan mee peddelen om dan op een gegeven moment toch de goeie benen te vinden en een paar dagen daarna eens uit te pakken. Boogerd zelf zag dat ook wel nog gebeuren, gezien zijn eigen ervaring in de Tour van 2002 waarin hij dan toch ineens beter werd.

Ben benieuwd of dat lukt. MvdP zit toch wel ver onder zijn gebruikelijke niveau momenteel, op parcoursen op zijn maat gesneden. Van uitpakken is straks in de bergen wellicht weinig sprake tegen mannetjes die 10-15 kg minder wegen en bloeddorstig op zoek gaan naar een zo gegeerde Tour-etappe. Ook mentaal is anoniem rondrijden + de vele Wat scheelt er's??? niet echt iets waar hij gelukkig van wordt, vermoed ik.

Deze ronde gebruiken om straks top te zijn in het najaar? Het zou kunnen, maar net zo goed is het na deze Tour seizoen over. Gezien hij zich op onbekend terrein begeeft met niet 1 maar zelfs 2 grote rondes rijden, is het wellicht voor iedereen wat koffiedik kijken momenteel maar lijkt me toch een risico.

Vond de aflevering verder vrij mak. Dione inderdaad geen al te beste presentator. Kent te weinig van koers, en voelt de gesprekken vaak niet goed aan. De dag ervoor vond ik de sfeer onder de gasten met Dumoulin, ten Dam, Terpstra en Dekker wel aangenaam, maar dat was toch ondànks Dione. Ongeveer 3 seconden in het programma ging ze Dumoulin al aan een vragenvuurtje onderwerpen waarom hij gaat stoppen. Nadat die zei dat hij eigenlijk weinig zin had om erover te praten, probeerde ze doodleuk nog een paar keer. Om dan naar het einde toe hem een keer of tien te vragen of er toch écht geen comeback in zit. Ze hing nog net niet rond zijn been om pas los te laten als Tom zei dat hij het zou overwegen. Gelukkig verloor Dumoulin er zijn goed humeur niet door.

Nog altijd wel beter dan Vive le vélo gisteren, waarin ze nu blijkbaar een paar onbekende Vlamingen via een wedstrijd (waar ze dan ook nog eens 10 minuten mee vullen) in het programma hebben. Begint toch echt wel sleet op te komen. Ik begrijp wel dat ze breder willen mikken dan het wielerpubliek met eens een human interest-reportage, maar de Tour-actualiteit mag wat mij betreft toch wel centraal blijven staan.

RLM 8 juli 2022 om 12:40

“Boogerd zelf zag dat ook wel nog gebeuren, gezien zijn eigen ervaring in de Tour van 2002 waarin hij dan toch ineens beter werd.”

Tja, alleen was dat omwille van de tijdsperiode mogelijk ook door iets anders

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone