Christian Scaroni trekt topvorm door met winst in openingsrit Tour des Alpes-Maritimes
foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 22 februari 2025 om 16:50

Christian Scaroni trekt topvorm door met winst in openingsrit Tour des Alpes-Maritimes

De eerste etappe van de Tour des Alpes-Maritimes is gewonnen door Christian Scaroni. De Italiaan van XDS Astana Team bleek na een lastige finale sterker dan Santiago Buitrago – tevens een man in vorm – en is door zijn zege de eerste klassementsleider in de Franse rittenkoers.

Met maar liefst vier gecategoriseerde beklimmingen (2x tweede categorie en 2x eerste categorie) bood de openingsetappe van de Tour des Alpes-Maritimes voor de klimmers direct kansen om het verschil te maken.

Vanuit de start ging het direct bergop richting de Col Saint Roch (11,2 km à 5,2%), niet veel later wachtte de beklimming van de Col de Châteauneuf de Contes (6,7 km à 6,5%) op de renners. In het slot van de openingsrit moest tweemaal de Gourdon worden beklommen, de finish lag bovenop de tweede passage van deze berg (13,9 km à 3,9%)

Etappes Tour des Alpes-Maritimes

Datum Rit Van Naar Winnaar
22.02 1
Contes
Gourdon
Christian Scaroni
23.02 2
Villefranche-sur-Mer
Vence
Dorian Godon

Unibet Tietema Rockets in de aanval
De betere klimmers hielden hun kruit in de eerste koersuren nog droog. Zeven renners maakten van deze gelegenheid gebruik om een vroege vlucht op poten te zetten. Baptiste Veistroffer (Lotto), Edoardo Zamperini (Arkéa-B&B Hotels Continentale), Mattéo Vercher (TotalEnergies), Sergio Meris (Unibet Tietema Rockets), Dillon Corkery, Morné Van Niekerk (St Michel-Preference Home-Auber93) en Kenny Molly (Van Rysel Roubaix) wisten elkaar te vinden op de flanken van de Col Saint Roch.

Het peloton gaf de zeven koplopers – in zeer regenachtige weersomstandigheden – echter niet veel ademruimte. Onder aanvoering van EF Education-EasyPost bleef het verschil schommelen rond de minuut. Dit bleek niet genoeg om uit de greep te blijven. Nog voor de voet van de eerste passage van de beklimming naar Gourdon was de samensmelting een feit. EF Education-EasyPost bleef echter onverstoorbaar verder beuken op kop van het peloton.

Dappere aanvalspoging van Vendrame 
De groep werd zo stevig gedecimeerd: de mindere klimmers moesten namelijk onherroepelijk overboord. Er bleek door het hoge tempo ook weinig animo om er nog vanonder te muizen, maar één renner besloot de knuppel in het hoenderhok te gooien. Andrea Vendrame zag in de afdaling van de beklimming zijn kans schoon om aan te vallen. De taaie Italiaan van Decathlon AG2R reed al snel een voorsprong bijeen van een halve minuut.

Het was een dappere poging van Vendrame, maar wel eentje die ten dode was opgeschreven. Het was immers een ongelijke strijd: de eenzame koploper versus een jagende groep, nog steeds aangevoerd door de mannen van EF Education-EasyPost. Vlak voor de voet van de slotbeklimming werd Vendrame weer ingerekend, en zo konden we ons opmaken voor een strijd tussen de betere klimmers.

Buitrago trekt door 
We hoefden niet lang te wachten op de eerste demarrage. Met nog goed zeven kilometer te klimmen, trok Santiago Buitrago alle registers open. Met de demarrage van de winnaar van de voorbije Ronde van Valencia spatte de groep der favorieten volledig uiteen. Richard Carapaz zag het gevaar en probeerde de oversteek te maken, maar kwam zichzelf tegen en liep op een counter van man-in-vorm Christian Scaroni en Lenny Martinez, een ploegmaat van Bahrain Victorious.

Scaroni – met Martinez in zijn wiel – wist Buitrago wel weer bij te halen, waardoor er nog drie renners overbleven in de spits van de wedstrijd. De eerste achtervolgers – waaronder Carapaz, Joseph Blackmore en Jarno Widar – keken al tegen een behoorlijke achterstand aan. Deze renners zagen de kop van de koers niet meer terug, ook al omdat Bahrain Victorious volledig de kaart trok van de snelle en explosieve Buitrago.

XDS Astana Team blijft scoren 
Martinez zette zich in de laatste kilometers zonder morren op kop voor zijn Colombiaanse ploegmaat, die het vervolgens moest zien af te maken in de sprint. Alleen: dit was buiten Scaroni gerekend. De Italiaan ging als eerste de sprint aan, maar Buitrago leek klaar om hem te remonteren. Leek, want in de laatste hellende meters hield Scaroni de deur vakkundig dicht en Buitrago bleek niet meer bij machte om hem nog te passeren.

Buitrago leek na de finish niet heel erg blij met de sprint van zijn Italiaanse opponent, maar die laatste boekte dus een nieuwe zege, nadat hij vrijdag al de sterkste was in de Classic Var. Ook noemenswaardig: de prestatie van Jarno Widar. De 19-jarige Belgische rondehoop kwam knap als vijfde over de finish in Gourdon, op 47 seconden van ritwinnaar Scaroni, in het wiel van Lorenzo Fortunato.

RIDE Magazine
9 Reacties
22-02-2025 16:55
Zo zonder snor sneed Scaroni de bochten hier perfect aan, maar Bahrein toch ook niet al te best gespeeld. Benieuwd of ze morgen nog iets kunnen redden.

Wat een rit trouwens van Widar, na al eens half gelost te zijn hier nog knap 5de worden. Die geeft hier meteen zijn visitekaartje af.
    22-02-2025 17:06
    Hij lost van zodra het 3% naar beneden gaat. Dat wordt een probleem. Als hij ganse dag rond plaats 15 kan blijven zitten maakt hij kans om mee te zijn met de eersten.
22-02-2025 17:04
Tietema en co niks te zoeken in dit soort 2.1's..
    22-02-2025 20:59
    Hoezo? Mee in de vlucht,2e in bergklassement, middenmoot in team ranking. Lijkt me prima.
22-02-2025 16:58
Indrukwekkend Astana. Malucelli lijkt ook een meevaller te worden en Scaroni was altijd al een veelbelovend talent, hij lijkt een extra stap te zetten.
22-02-2025 16:59
Knalprestatie van Widar. Petje af...
22-02-2025 18:04
De 27-jarige Scaroni is onklopbaar dit jaar. Hoog tijd dat One Cycling hem aan Pogacar gaat koppelen
22-02-2025 18:53
Wat ik mij dan afvraag, als je nu in februari al zo goed bent, dat is toch wel erg vroeg? Het seizoen is pas net begonnen en nu al topvorm?
    22-02-2025 19:08
    als het dan toch vooral om de punten gaat, is dat wel dé periode om gemakkelijk punten te verzamelen

    alleen gaat het in deze koersen zelden om de grote aantallen (qua punten) en ze gaan toch ook op het hoogste niveau moeten scoren als ze hun enorme achterstand willen goedmaken en betwijfel of ze daar erg veel renners voor hebben

Reacties zijn gesloten.