Chris Harper behoudt vierde plek in UAE Tour: “Ik bleef vechten”

dinsdag 23 februari 2021 om 18:34
Chris Harper behoudt vierde plek in UAE Tour: “Ik bleef vechten”

Chris Harper, uiterst links - foto: Cor Vos

Chris Harper heeft dinsdag in de UAE Tour zijn vierde plaats in het algemeen klassement behouden. De Australische klimmer, sinds de openingsrit de kopman van Jumbo-Visma, kwam in de problemen op Jebel Hafeet maar wist alsnog negende te worden. “Ik ben heel blij en dankbaar dat ik nog vierde ben”, vertelt Harper.

“Ik ben de hele dag beschermd door de jongens”, deelt hij een compliment uit aan zijn ploeggenoten van Jumbo-Visma. “Ze hebben mij een makkelijke rit gegeven tot de voet van de slotklim. Op een gegeven moment moest ik lossen bij de favorietengroep, maar ik bleef vechten. Sepp Kuss gaf daarna zijn eigen kans op om mij te helpen. Ik ben daarom heel blij en dankbaar dat ik nog vierde ben in het algemeen klassement.”

Harper heeft na drie dagen een achterstand van 1.43 minuut op klassementsleider Tadej Pogačar. Adam Yates en João Almeida staan binnen een minuut van de 26-jarige Australiër. Donderdag moet Harper zijn vierde plek zien te behouden; Neilson Powless (EF Education-Nippo) is hem tot op twee seconden genaderd.

Dit artikel delen:

18 Reacties

Murcia 23 februari 2021 om 18:48

Nette prestatie, toen ze hem vorig jaar aantrokken wist ik niet goed wat ik kon verwachten maar hij deed uitstekend werk voor George in Piemonte en was in de Giro als knecht ook ruim voldoende. Hier mee in de waaiers en daardoor de kans om een Top 5 AK te rijden. Dan doe je het gewoon goed. Aflopend contract en als de ploeg niet met hem door wil zal dit mee helpen om in de World Tour te kunnen blijven fietsen.

Wim Kruithof 24 februari 2021 om 05:10

Murcia, geheel met je eens.

nickdt 23 februari 2021 om 19:00

Als Harper zo blijft fietsen, zie ik hem ook wel meegaan naar de Tour (Want lijkt ook op het vlakke zijn mannetje te kunnen staan).

lander luypaert 23 februari 2021 om 19:29

Nee, Zal Dumoulin worden indien geen Dumoulin Vingegaard.

Turtlehead 23 februari 2021 om 19:31

Nou, dat is wel een ander paar mouwen dan zo’n koers lijkt me. 26 (edit: ouwe kop, maar geen 28 ;) ) ook al, zit niet veel marge meer op denk ik.
Maar wel prima, zou 5e kunnen worden als Powless hem nog losrijdt.

S. Morgenstern 23 februari 2021 om 19:44

Harper doet het hier prima, maar lijkt me nu niet de voornaamste optie voor een plek in de Tour. Ze hebben nog wel wat betere renners. Wanneer je naar hun selecties kijkt, dan lijkt de keuze te zijn gemaakt om de potentiële reserves in de Vuelta op te stellen. Ik zie hem niet uit de Giro selectie komen.

Ik denk overigens dat het qua marge nog wel positief mee zou kunnen vallen. Hij is dan wel 28, maar heeft er nu pas één (gemankeerd) seizoen op het hoogste niveau op zitten.

josi 23 februari 2021 om 20:16

@Turtlehead, Je maakt hem wel een paar jaartjes ouder dan hij is.

S. Morgenstern 23 februari 2021 om 20:27

Harper is 26 inderdaad

nickdt 24 februari 2021 om 13:00

Harper is een jongere versie van de huidige Gesink.

Romāns Vainšteins 23 februari 2021 om 19:02

Mooie lelijke lijdbek!

fietsvriend 23 februari 2021 om 20:50

Genieten idd

Botte de Bouilloire 24 februari 2021 om 08:06

Precies, mijn gedachte…heeft een goed Aru-imitatie in huis verwacht ik zo!

Yeez 23 februari 2021 om 19:16

Harken like mollema

Nul verstand 23 februari 2021 om 20:09

Harper zou nog wel eens ver kunnen komen als wielrennen. Inderdaad niet moeders mooiste, maar heeft wel een goede tijdrit en kan goed bergop fietsen.