Chris Froome: “We weten dat we het goed doen en hebben niets te verbergen”

zondag 3 mei 2020 om 15:55
Chris Froome: “We weten dat we het goed doen en hebben niets te verbergen”

foto: Cor Vos (archief)

Chris Froome baalt ervan dat hij zich nog altijd moet verantwoorden voor de dopingperiode van jaren geleden. Dat heeft de kopman van Team Ineos verteld in een interview op Instagram. “Het is minstens vijftien jaar geleden, maar we praten er nog wel over. Dat heeft veel schade aangericht”, aldus Froome.

Een van de vragen die de Britse klassementsrenner kreeg, ging over de invloed die Lance Armstrong heeft gehad met zijn jarenlange dopingpraktijken. Froome noemt de Amerikaan niet, maar praat wel over de veelbesproken periode toen hij debuteerde. “Ik werd prof in 2008 en dacht dat dat een goede tijd was. Ik dacht dat de gekke jaren achter ons lagen, maar ik was geschokt toen ik 23 was en voor het eerst de Tour de France reed. Ik kon het niet geloven.”

Het was de Tour de France waarin Riccardo Ricco aangehouden werd en de complete Saunier Duval-ploeg uit koers stapte. “Renners werden uit de wedstrijd gehaald vanwege valsspelen, dopinggebruik. Een van mijn ploeggenoten (Moisés Dueñas, red.) bij Barloworld werd afgevoerd in handboeien. Dat was wel een eye opener voor mij”, aldus Froome.

‘Het wielrennen heeft de bladzijde omgeslagen’
“Sindsdien hebben de autoriteiten het biologische paspoort ingesteld en dat heeft een grote impact gehad”, vertelt de inmiddels 34-jarige Brit. “De controles zijn zo streng nu. We moeten dagelijks doorgeven waar we zijn, zodat we getest kunnen worden. Het wielrennen is daarom nu op een goede plek.”

“We moeten ons nog steeds verantwoorden. Het is minstens vijftien jaar geleden, maar we praten er nog over. Dat heeft veel schade aangericht. Die periode heeft de sport beschadigd, maar ik denk echt dat het wielrennen de bladzijde heeft omgeslagen. Ik denk niet dat ik de Tour de France vier keer gewonnen zou hebben als die zaken niet veranderd waren.”

‘We hebben niets te verbergen’
Wel merkt Froome dat er nog altijd veel negativiteit is rondom het wielrennen. Hij vindt het lastig om daarmee om te gaan. “Je moet jaarlijks dezelfde vragen van sceptici beantwoorden, zij die geen enkele prestatie geloven. Maar dan denk ik ook: Wat kunnen we doen? We gaan gewoon door en weten dat we het goed doen. We hebben niets te verbergen”, aldus Froome.

De Team Ineos-renner zegt dat de sport schoner is geworden. “Het is duidelijk wat toen gebeurde. Het meerendeel van het peloton gebruikte iets om sneller te gaan. De sport is nu honderd keer schoner, maar we klimmen wel sneller dan zij destijds. De beste manier om dat uit te leggen is dat we erg geëvolueerd zijn op het gebied van technologie, voeding en manieren van trainen. Wij zijn als atleten beter.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

winningmood 3 mei 2020 om 16:16

Chris Froome ben je echt zo naïef?
Je hoeft echt geen 15 jaar terug.
Misschien moet jij jezelf wel verantwoorden door je abnormale gebruik van Salbutamol, of het dubieuze pakje wat bij je ploeg werd afgeleverd.
Zolang dit niet is opgehelderd heb je voor mij zeker wat te verbergen.

bomb ba 4 mei 2020 om 15:37

Ik blijf mij toch verbazen over de haat die deze man krijgt, van jou onder andere. Dit is samen met Sagan de reden geweest dat ik wielrennen ben blijven volgen in na de donkere jaren. Wat Froome laat zien is toch grote klasse? Een op en top sportman, toch? Ik ben zelf niet opgegroeid in de wielerwereld, maar vooral met andere sporten, daar zou iemand zoals Froome worden geadoreerd. Een vernieuwer is hij, waarschijnlijk de schoonste tourwinnaar ooit, daarnaast ook nog op attractieve manier rijden. Ik zal nooit vergeten hoe hij die aanval deed in een vlakke rit, hoe hij altijd alles weet te consolideren. Echt een grote sportman. Jammer, deze reacties altijd.

jan jansen 4 mei 2020 om 16:37

bomb ba;
Je bent slecht geinformeerd.

bomb ba 4 mei 2020 om 17:06

@jan jansen, wat weet jij dat ik dan niet weet?

jan jansen 4 mei 2020 om 19:48

bomb ba;
Volgens Froome zou een te hoog salbutamol gehalte in de Vuelta van 2017 zijn gevonden doordat hij was uitgedroogd en slecht werkende nieren had. Als je bent uitgedroogd is het onmogelijk om als wielrenner deze zware inspanningen op dat niveau te leveren.
Zijn staf heeft een theorie opgesteld die niet is te verifiëren in de praktijk. Hij kwam er mee weg.

Michelangelo 3 mei 2020 om 16:18

Zolang het hele “astmaverhaal” uit de Vuelta niet is opgehelderd, praat Froome voor mijn gevoel toch een beetje met meel in zijn mond.

Ik heb respect voor hoe hij terugkomt na zijn zware crash, maar voor mij blijft hij altijd deze vlek houden. Ik vertrouw hem in ieder geval niet als het om doping gaat.

jan jansen 3 mei 2020 om 16:32

Froome heeft niets te verbergen; wat een leugen.
De Vuelta van 2017 blijft een smet op het wielrennen.

Samlambeej 3 mei 2020 om 22:43

Bovengemiddelde (inspannings)astma-patiënt met mankelieke niertjes en/of semi-uitdroging wint 3-weken-durende slag door Spanje.

ProfrondeZevenbergen 3 mei 2020 om 17:38

Je moet wat melden in komkommertijd. Helaas zijn de reacties negatief, zoals bij ieder artikel over Froome.

john 3 mei 2020 om 17:43

Die vent gelooft zijn eigen leugens ,is net zo,n gebruiker als Armstrong in het verleden
En toen verklaarden velen wielervolgers mij voor gek dat ik vol hield dat die Amerikaan de boel oplichtte
En deze zogenaamde SIR is er net zo eentje

Cyclinglife 3 mei 2020 om 17:53

Sommige zullen wel overtuigd zijn van hun gelijk dat hij doping gebruikt ongeacht wat.
Maar wat nu als hij echt niets gebruikt, dan moet dat extra vervelend zijn voor degene die wel nog aan de doping zitten en niet kunnen winnen.

Jacco van Stierop 3 mei 2020 om 18:11

Ook extra vervelend voor degene die zelfs minder aan de puffer had gelurkt maar er wél voor werd geschorst.

Samlambeej 3 mei 2020 om 18:28

Ach schei toch uit. Bij hun intrede propageerden Sky zich Roomser dan de Paus. Zie dan hoe ze met die Wiggins-mysteries en ook zijn zaak zijn omgegaan… dan moet je gewoon je hypocriete smoel houden.

Romāns Vainšteins 3 mei 2020 om 18:40

Ik twijfel tussen bwlargh en ughlkh, wie helpt kiezen?

Kosmonaut 3 mei 2020 om 19:19

Als een persoon die zich ophield in de buurt van een apotheek, waar net ingebroken is, wordt opgepakt met een tas vol puffertjes, zou Froompie diegene zeker ook gewoon geloven als die persoon aangeeft dat die puffertjes van de vrachtwagen zijn gevallen..

Joachim 3 mei 2020 om 19:22

Enkele van de sceptici waar Froome het over heeft zijn Wielerflitsleden zo te zien.

jan jansen 4 mei 2020 om 06:56

Ja, opoe Pietersen hoort er niet bij want die volgt het wielrennen niet.

Nils96 3 mei 2020 om 20:47

Hij zelf is medeverantwoordelijk voor het in stand houden van het twijfelachtige imago van de sport. Hopelijk beseft hij dat zelf ook.

Jean Dumas 4 mei 2020 om 08:56

Het natuurlijke verloop van Froome’s carrière is dat hij het moeilijk zal krijgen Bernal bij te houden. Hij kan zijn plek in de geschiedenis handhaven door als een superknecht te fungeren.

Kelder is de Man 4 mei 2020 om 09:19

Komende 1,3 jaar wordt schade beperken bergop op zo’n manier dat hij het in de tijdrit terug kan pakken. Zelfs dat zie ik niet meer gebeuren.

anne 4 mei 2020 om 10:23

Ik kijk al wielrennen vanaf 1965. En al die jaren hoor je dezelfde onzin. Bij mij, of bij ons gaat alles zuiver. Wat een onzin meneer Froome!!

Headlines

Materiaalzone

Populair