Chris Froome over Ronde van Catalonië: “Het was een zware week”

dinsdag 30 maart 2021 om 08:57
Chris Froome over Ronde van Catalonië: “Het was een zware week”

foto: Cor Vos

Chris Froome reed een anonieme Ronde van Catalonië in het tenue van Israel Start-Up Nation. De Brit bleek niet in staat om de beste klimmers te volgen en eindigde slechts als 81ste in het algemeen klassement. “Het was een zware week, maar ik voelde me wel steeds beter worden”, aldus de viervoudig Tourwinnaar.

De 35-jarige Froome probeert nog altijd terug te knokken na zijn zware crash in het Critérium du Dauphiné van 2019. In Catalonië bleek de ronderenner nog niet in staat om een vuist te maken, maar de Brit blijft optimistisch. “Het was een zware week, maar ik werd gedurende de ronde wel beter en beter. Dat geeft me vertrouwen voor de toekomst.”

Tour of the Alps 
Froome zag verder een sterke ploeg aan het werk. “Het was fantastisch om te zien hoe alle jongens voor elkaar reden. Het is nog altijd een relatief nieuwe groep, maar we groeien al snel uit tot kameraden. Ik zal nu een paar dagen wat gas terugnemen en herstellen, om vervolgens via een trainingskamp naar de Tour of the Alps (19-23 april) te trekken.”

Froome wil dit jaar nog graag een gooi doen naar een vijfde Tourzege, zo liet hij begin februari nog weten. “Ik ben er zeker van dat het revalidatieproces nu achter me ligt. Gezien mijn data op de fiets, is mijn links-rechts balans nu dezelfde als voor de val, misschien zelfs wel beter. Dit geeft me erg veel vertrouwen.”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Melkzuur 30 maart 2021 om 09:08

Ik gun hem nog een top-10 in een sterk bezette ronde, zodat al zijn inspanningen niet voor niets zijn geweest. Al wordt het moeilijk. Een podium zit er zeker niet meer in, denk ik.

Titaantje 30 maart 2021 om 09:14

Ja de balans is veel beter: beide benen zijn verre van het niveau van 3 tot 9 jaar terug. Helaas gaan we froome niet meer vooraan mee zien doen.

josi 30 maart 2021 om 09:20

Aan de andere kant zit hij wel weer dicht tegen zijn niveau van een jaartje of 11, 12 geleden aan.

IlPirata 30 maart 2021 om 09:14

Het was ook een zware ronde dit jaar. Maar voor 5,5 miljoen euro per jaar als bestbetaalde prof zijn de druiven toch niet zo zuur, meneer Froome? Ik zie hem niet meer podium rijden in een grote ronde.
Maar hij heeft nog drie jaar, begrijp ik uit zijn nieuwe contract.

josi 30 maart 2021 om 09:15

Dat hij met de dag beter werd, heeft hij dan wel goed weten te verbergen. De laatste dagen eindigde hij steevast in de achterhoede. Vorig jaar ging het in de Vuelta ook steeds maar beter en was hij goed op de weg terug, zo kan ik me herinneren. Inmiddels zijn we vijf maanden verder en heeft hij nog geen enkel resultaat van enige betekenis neergezet. Het is bijna pijnlijk om hem in de achterhoede te zien zwoegen. Ik kan me niet echt voorstellen dat hij serieus gelooft dat hij over drie maanden ineens klaar is voor een vijfde Tourzege.

Noordbiker 30 maart 2021 om 09:22

Misschien met wat speciale vitamines

Draadband 30 maart 2021 om 11:25

Vitamines die zo speciaal zijn dat ze van de huidige Chris Froome weer een winnaar kunnen maken, zijn volgens mij nog niet ontdekt.

Olly 30 maart 2021 om 09:29

Ik krijg de indruk dat hij mooi weer speelt voor zijn contract. Ik weet alleen niet wie hij voor de gek probeert toe houden, iedereen ziet dat het niet veel verbeterd is sinds Oktober 2020.

Tim Claes 30 maart 2021 om 09:44

Vorig jaar in augustus meldde hij al “form incoming”

Shinzawai 30 maart 2021 om 09:52

Froome reed in 2018 voor het laatst een uitslag van betekenis en is inmiddels alweer 35. Er moet echt iets bijzonders gebeuren als hij nog voor de prijzen wil rijden.

Pizzi 30 maart 2021 om 09:58

Als Froome daadwerkelijk élke keer beter zou zijn geworden op de momenten dat hij dat in het afgelopen jaar meldde, dan kon zelfs Pogi wel inpakken.

De Tour winnen gaat niet meer gebeuren, maar dit is wel heel erg in de kantlijn rijden.

Johnny7 30 maart 2021 om 09:59

Vraag me echt af wie dat 5,5 mil contact voor Froome heeft geregeld en ook nog eens 3 jaar lang HAHA. Dat is echt de beste manager ter wereld in welke sport dan ook. En nee commercieel gezien gaan ze dit niet terugverdienen. Het is geen voetbal op commercieel gebied. Dit is gewoon 5,5 mil x3 weggegooid.

ChefSpijker 30 maart 2021 om 10:35

Hij komt wel elke keer voor de sponsor in beeld als ie lost bergop. Dat kunnen weinig renners bieden!

The Whaler 30 maart 2021 om 10:55

Klopt wel Chef, maar denk niet dat dat 3 jaar lang nog gaat gebeuren.

Het wordt gewoon kansloze missie dit jaar. En trouwens, aloude vraag. Hoe kan je verbeteren tijdens zo’n (eigenlijk best zware) ronde. Dat bestaat namelijk gewoon niet. Je wordt elke dag slechter, alleen de betere renners worden langzamer slechter als de wat mindere renners. Tenzij je uit potjes en aders snoept waar dat niet mag. Die opmerkingen van renners doen bij mij de nekharen altijd beetje overeind staan.

Over contract vraag ik me wel af of die 5.5 echt per jaar is of dat er wel iets van een clausule in staat dat hij een bepaald resultaat (in de Tour waarschijnlijk) moet halen en dat anders er wel iets vanaf gaat elk jaar.

lo squalo dello Stretto 30 maart 2021 om 11:10

Af en toe in beeld als hij lost, dat klopt. Maar dat doen andere renners ook wel eens. Daarnaast heeft hij toch verre, verre van de exposure die sterren als Sagan, Vdp of Alaphilippe bieden. Hij mag dan een mooi palmares hebben, “star quality” heeft hij niet.

NDI22 30 maart 2021 om 13:02

Random bericht over renner X, 0-5 reacties. Random bericht Froome, nu al 20 reacties. Ook al wint hij niks meer, zeker dit eerste jaar zal hij vol in de publiciteit staan waar hij ook mee doet. En dat is uiteindelijk waar men renners voor betaald, niet voor overwinningen maar publiciteit.

Alexander 30 maart 2021 om 13:26

1. is natuurlijk zijn mediawaarde
2. wat WT punten waren ook zeer welkom.
3. Als serieuze ploeg overkomen.
4. 5,5 miljoen is voor een tourwinnaar behoorlijk koopje. Kortom het is natuurlijk een gokje maar wie weet komt hij wel op niveau dan is die 5,5 miljoen het meer dan waard.

Ik denk overigens dat als hij binnen 2 maanden niet laat zien bij top 25 te horen het snel over is. De man leefde/leeft als een monnik. Ik kan mij niet voorstellen dat hij dat nog lang kan opbrengen zonder resultaten te boeken die hem aanspreken.

tendam 30 maart 2021 om 11:39

Vorig jaar voorafgaand aan de Tour reed hij nog best wel redelijk, niet geweldig maar toen kon hij af en toe toch mee met de beste 20-30 klimmers. Nu hoort hij niet eens bij de beste 50 bergop. Ik zie helemaal geen progressie, eerder het tegendeel.

Derierre de la course 30 maart 2021 om 11:52

Wel zonde om die man zo te zien. Ik denk dat de Tour dit jaar het moment van de waarheid wordt. Als dat zo gaat als deze ronde dan zal hij zijn vertrek uit de sport wel aankondigen. Ik hoop persoonlijk op het tegendeel.

SprintMaster 30 maart 2021 om 11:55

Er zal toch niemand zijn die nog in zijn praatjes gelooft? Die Israeliërs kunnen maar beter zorgen dat ze van hem afkomen, dit is alleen maar slechte publiciteit.

Jean Dumas 30 maart 2021 om 11:57

Een Franse krant is een peiling begonnen om Froome’s en Wiggins’ Touroverwinningen ter discussie te stellen.
https://www.ouest-france.fr/tour-de-france/sondage-faut-il-retirer-a-wiggins-et-a-froome-leurs-victoires-sur-le-tour-de-france-53402052-912b-11eb-b651-13d6a91b11d1

klootje kriekeljon 30 maart 2021 om 13:09

Laten ze eerst een Virenque even aan de kaak stellen. En dat is dan een krant, p’lease.

Johnny7 30 maart 2021 om 14:44

Die zogenaamde solo in de Giro vs Dumoulin zit me nog steeds niet lekker. Just saying..

Marik 30 maart 2021 om 14:45

Johnny7, same here en dat heeft er ook mee te maken dat er veel te veel overeenkomsten zijn met de beruchte “Landis-solo.”

Baukema Tomoulin 30 maart 2021 om 15:00

Vooral omdat George Bennett in een zeer open eerste reactie na de rit inderdaad aan de verslaggever vroeg: ‘really? He did a Floyd Landis?’

Gitan 30 maart 2021 om 17:29

Die Bennett heeft wel gevoel voor humor. Toen hij het vorig jaar in Lombardije aan de stok kreeg met Nibali en Ciccone volgde achteraf ook een leuk relaas.

stormjager 30 maart 2021 om 12:24

Toch veel respect na al zijn zware blessures, je moet het allemaal maar op kunnen brengen. Ik gun hem wel een paar mooie resultaten zo in zijn nadagen.

Alexander 30 maart 2021 om 13:27

Zeker respect. Als grootwinnaar nu gelost worden bij de eerste heuvel al 2 jaar. En daar dan als een beest voor trainen.

Headlines

Materiaalzone

Populair