Chris Froome mist koersritme: “Maar ik ben optimistisch over de Tour”

donderdag 13 augustus 2020 om 18:52
Chris Froome mist koersritme: “Maar ik ben optimistisch over de Tour”

foto: Cor Vos (archief)

Chris Froome kwam vandaag als 49e over de streep na een bergetappe met aankomst op de Col de Porte. De viervoudig Tourwinnaar verloor meer dan acht minuten op ritwinnaar Primož Roglič, maar maakt zich nog altijd geen zorgen. “Ik ben nog altijd op zoek naar koersritme.”

Froome reed na de coronabreak al La Route d’Occitanie en de Tour de l’Ain en is nu dus bezig aan het Critérium du Dauphiné. De vraag is of de Brit op tijd klaar is voor de Ronde van Frankrijk, een wedstrijd die op 29 augustus begint in Nice. De 35-jarige Froome wist vandaag geen indruk te maken op de flanken van de Col de Porte.

“Het is geweldig om weer terug te zijn in het peloton, maar vergeet niet dat ik sinds mijn crash nog maar weinig heb gekoerst. Ik ben nog altijd op zoek naar koersritme, maar ik voel me wel steeds beter worden. Ik ben optimistisch over de komende Tour”, aldus Froome, die deze week vooral zal knechten voor ploeggenoot Egan Bernal.

Die laatste finishte vandaag slechts als tiende, maar Froome heeft vertrouwen in zijn jongere teammaat. “Egan heeft het erg goed gedaan in Occitanie en de Tour de l’Ain. We zijn hier om Egan aan de eindzege te helpen. Het is nu zaak om de conditie zo goed mogelijk aan te scherpen. Ik ben heel erg blij met de geboekte progressie.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

Hollow Knight 13 augustus 2020 om 19:01

Als die nog de Tour wint dit jaar ga ik me toch serieuze vragen beginnen stellen. Ik zou hem wel geen meter ruimte geven als ik JV was. Better safe than sorry.

bomb ba 13 augustus 2020 om 20:03

Tour wordt Dumo vs Froome, let maar op.

Dumoulinke 13 augustus 2020 om 22:21

Dumo vs Froome? Yeah right. Froome rijdt straks nog geen deuk in een pakje boter. Die verliest elke dag tien minuten. Wordt volstrekt niks met hem. Ik voorzie ook geen comeback meer.
Dumo rijdt niet slecht maar is (nog) niet van het niveau Roglic of Bernal. Ik kan mij niet voorstellen dat hij deze Tour al gaat meestrijden om het geel. Een hoge eindklassering is daarentegen wel mogelijk.

Jean Dumas 14 augustus 2020 om 08:15

Ik snap je wel bomb ba, maar de vraag is hoeveel zij verliezen op Bernal/Roglic in de eerste Tourhelft. Wellicht zijn Dumoulin en Froome dan al in de rol van luitenant gedwongen en gaat de Tour als een nachtkaars uit.

Spartacus 13 augustus 2020 om 19:12

Hij heeft nog 3 dagen om te zoeken èn te vinden.

Japsie 13 augustus 2020 om 19:23

Die gaat echt niet naar de Tour.

Murcia 13 augustus 2020 om 19:29

Wordt moeilijk voor hem, hij verbeterd wel maar het is nu niet bepaald zo dat Amador dit ook niet zou kunnen. En met Thomas al als twijfelgeval qua vorm denk ik niet dat ze er nog een tweede vraagteken bij willen.

Wheely 13 augustus 2020 om 19:33

Hij zal moeten laten zien dat hij bij de betere knechten hoort wil hij geselecteerd worden voor de Tour. Vandaag waren zijn collega’s beter.

Maglia Rosa 13 augustus 2020 om 19:42

Froome is minder slecht dan het lijkt, ook vandaag. Hij loste lachend, terwijl Kwiato al een km op ontploffen stond. Van de ‘knechten’ waren Sivakov en G wellicht beter, maar zelfs dat is lastig te bepalen zolang Froome niet alles geeft.

Veel interessanter vind ik de intenties van Froome. De ploeg heeft voorlopig niets aan hem. Waarom geen kopwerk doen op de plek van Van Baarle als je toch niet tot het uiterste wil gaan? Zelfs al doet hij maar even kopwerk dan geeft dat toch een beter signaal af naar de ploeg dan wat hij de laatste dagen laat zien.

S. Morgenstern 13 augustus 2020 om 19:44

Froome werd volledig gekraakt door het tempo van Kwiatkowski.

Maglia Rosa 13 augustus 2020 om 19:53

Kwiato was aan het knechten, Froome aan het trainen.

Diever 13 augustus 2020 om 20:01

Ik had het idee dat hij achterom keek, om te kijken hoeveel er nog aan hingen. Daarvan toch een beetje schrok, maar er toch af moest. Maar dat is veel gespeculeer op iets wat je alleen ziet

S. Morgenstern 13 augustus 2020 om 20:16

Froome was vandaag niet goed genoeg om zijn beurt op kop te doen, of Kwiakowski beter dan verwacht. Noem het trainen, maar vandaag was dat de verhouding.

Frank V 13 augustus 2020 om 19:38

Zijn nadeel is dat de Tour meteen de bergen in trekt. Hij kent het daar als z'n broekzak dus ik sluit een gedaanteverwisseling nog niet uit bij onze vreemde vlerk.

Smartijn 13 augustus 2020 om 19:44

Tja.. leuk dat hij het als zijn broekzak kent, maar met deze vorm gaat het echt niks uitmaken.

Jos84 13 augustus 2020 om 19:49

optimistisch over de tour .. zou hij ook met een pilsje tv gaan kijken :)

Cochise 13 augustus 2020 om 19:50

Niet iedereen gooit al z’n kaarten al op tafel weken voor de Tourstart. Wel sneu voor Bernal dat hij op z’n eentje moet doen alsof Ineos op kan tegen het Jumbo-blok. Ze rijden altijd vol gas in de pre-finale om hem dan alleen te laten opboksen tegen 2-3 Jumbo’s. Terwijl G verstoppertje speelt en Froompie als een clown duimpjes gooit. Vooral mentaal niet het beste plan richting Bernal vind ik

skylimit 13 augustus 2020 om 19:54

Ik denk dat je Froome net als Dumoulin niet moet uitvlakken. De Tour is toch Froome’s ultieme doel. Ik verwacht zelfs dat Froome eerder meer kans dan Thomas heeft om de Tour te kunnen winnen.

Steffelaar 13 augustus 2020 om 19:59

Ik vond froome altijd al lastig te pijlen, maar ik denk niet dat een ploeg als Ineos een dusdanig vraagteken gaat meenemen terwijl ze genoeg goede knechten waar ze zeker van zijn dat die knechten op de bank hebben zitten, misschien ruilen ze hem nog om met carapaz zou me niks verbazen

Magician 13 augustus 2020 om 20:08

Kent u die grap over de viervoudig winnaar die naar de Tour de France ging? Die ging niet..

Jacco van Stierop 13 augustus 2020 om 20:12

Lachen en gezellig babbelen met Castroviejo: de Saïd al-Sahaf-strategie. Mag toch hopen dat hij er zelf niet meer in gelooft, zo ja, dan moeten zijn naasten zich toch ernstig zorgen gaan maken.

fietsvriend 13 augustus 2020 om 20:20

Ik word zenuwachtig van Froome. De manier waarop hij het laat lopen. Als hij zich nog de Tourploeg in moet rijden laat hij niet zo lopen. Hij weet dus al wat ze van plan zijn met hem: hij rijdt de Tour of hij rijdt hem niet. Ik denk het eerste en dan zijn we in de Tour nog niet van hem af. Psychologisch trollen.

vasnd 13 augustus 2020 om 21:30

Precies dit! Ik vraag me ook af hoe hij in de Tourstrategie scenario’s van Jumbo opgenomen wordt. Die moeten ook met vraagtekens zitten.
Bernal was vandaag niet de beste, sterker nog er waren er een aantal beter. Toch niet des Sky’s.

pro cycling 13 augustus 2020 om 21:48

Ben het daar zeker mee eens. Koersritme heeft hij in verleden ook weinig nodig gehad.
De waardes die hij trapt zullen duidelijk maken hoe het er echt voor staat. Als hij 1x uitpakt met een goed resultaat vermoed ik dat hij er klaar voor is en zeker een (schaduw-)kopman rol gaat vervullen.
@vasnd, zou zo maar strategie scenario kunnen zijn dit, zand in de ogen strooien.

sl2512 13 augustus 2020 om 20:20

het zou mij niet verbazen als Ineos op het laatste moment besluit om Carapaz aan de tourploeg toe te voegen. Zowel Thomas als Froome zijn nog niet overtuigend tenzij ze heel overtuigend verstoppertje spelen. Carapaz zou ze een extra troef geven om mee te pokeren.

SprintMaster 13 augustus 2020 om 20:22

Over en uit lijkt me na vandaag. Als ie zelfs het tempo van Kwiatkowski al niet kan bijbenen houd het op. Zat ook ontzettend te zweten dus niks verstoppertje spelen.

Romāns Vainšteins 13 augustus 2020 om 20:42

Ik ga mee met zij die die lui niet vertrouwen. Die giro was het ook een zak hooi voordien om later op de zoncolan en met een 80 k solo over de Finestre te winnen. Wat Hollow zegt > geen meter geven. 0

Lance4eva 13 augustus 2020 om 21:43

Froome gaat mee naar de Tour, maar wordt 17e.

Of hij stapt vroegtijdig af, dat kan ook nog. Maar dan is het wel meteen einde carrière.

Ward 13 augustus 2020 om 22:03

Ik geloof er ook niet in, maar ik zou ook niet echt verrast zijn als hij er toch staat in de Tour. Het is Froome! Ineos lijkt collectief wat minder, maar je moet die mannen natuurlijk niet leren pieken. De overmacht van Jumbo is indrukwekkend, maar doet er op dit moment niet toe. Ik ben wel benieuwd hoe dit verder evolueert. Spannende tijden :)

Alberke328 13 augustus 2020 om 22:10

Enige kans die Ineos heeft op succes, is zo lang mogelijk niet aanvallen, en zich niet als de gedoodverfde favorieten opstellen. Ze moeten met drie zo lang mogelijk dicht bij Roglic blijven, en in de laatste week de zwakke plekken in het pantser van TJV zoeken. Iedereen eraf proberen te rijden zoals vandaag speelt enkel Roglic in de kaart. Als ze doen wat ze altijd doen, zijn ze gegarandeerd verloren.

Merzbow 13 augustus 2020 om 23:31

Kortom hij wacht op zijn magische puffer.

Om dan George Bennett te quoten “He did a Landis? Jezus”

Schollekop 13 augustus 2020 om 23:32

Froome speelt een spelletje. Loste gisteren en vandaag lachend. Strooit lustig zand in de ogen. Daar was hij altijd al goed in.

jan jansen 13 augustus 2020 om 23:40

Het is drie jaar geleden dat froome de tour won, hij was toen 32 jaar.
Nu drie jaar later en na een zware val ziet het er slecht voor hem uit. Hij komt van veel verder dan Dumoulin. Hij maakt geen schijn van kans en weet dit zelf ook maar gaat dat niet zeggen. Dat zou dom zijn.

En Bloc 13 augustus 2020 om 23:43

Froome strooit iedereen zand in de ogen. In de Tour legt hij pas al zijn kaarten op tafel. Hij presteert meestal onregelmatig voor de Tour, maar op het moment van de waarheid staat hij er steevast. Als hij achter de schermen zijn waarden trapt is zijn selectie binnen. De onzekere factor past hem als gegoten.

Merlinappa 14 augustus 2020 om 07:21

Precies dit. Helemaal met TJV die nu al alles kapot trapt is het slim om als Ineos niet al je kaarten te laten zien denk ik. Hoef je ook minder te doen in de Tour.

fietsvriend 14 augustus 2020 om 09:05

Maar echt, Froome onderschatten – nachtmerriescenario.

madeinstars 14 augustus 2020 om 09:37

Wat een gelul, dat hij altijd matig presteerde voor de Tour. Hij won drie keer de Dauphiné.

pro cycling 14 augustus 2020 om 15:37

dat is kort voor de tour, in de periode van de tour, in een tijd dat ze niet zo’n grote concurrent hadden als nu met TJV…het zal mij echt niet verbazen dat, als hij zijn waardes gewoon trapt, een spel speelt.

tendam 14 augustus 2020 om 09:52

Er wordt nu (met name door zure Nederlanders) gedaan of Jumbo al top is en Ineos met een masterplan voor de Tour bezig is. Je hebt ze toch gezien gisteren? Ze gingen allemaal vol gas. Bernal ook. Ze kunnen het gewoon niet op het moment, en als collectief waren ze de vorige Tour ook al niet goed.

Froome is niet superslecht, maar Dumoulin is nu al beter en zal dat ook blijven. Daar hoef je als Jumbo echt niet bang voor te zijn.

xistnc 14 augustus 2020 om 09:59

Die angst voor het mirakel Froome is toch mooi? Geinige extra dimensie in een sport die door veel fans toch vooral als fantasie worden beleefd. Waarbij alles wat zoú kunnen gebeuren veel belangrijker is dan datgene wat zeer waarschijnlijk is.

Lord Melchett 14 augustus 2020 om 10:58

Verstoppertje spelen doet Froome.
Er zullen meer kanshebbers op Tour winst dat doen.
Dus deze voorbereidings koersen zeggen wel iets maar niet alles.

Headlines

Materiaalzone

Populair