Chris Froome mengt zich opnieuw in veiligheidsdebat en pleit voor versnellingslimiet
Na enkele zware valpartijen en het tragische overlijden van Muriel Furrer en André Drege is de discussie over veiligheid in wielerkoersen weer volop aangezwengeld. De grote vraag is alleen: hoe maken we de wielersport nu veiliger? Chris Froome heeft wel een idee.
De viervoudig Tourwinnaar gaat in gesprek met La Gazzetta dello Sport in op het thema veiligheid. “We zien dat de wielersport sneller en sneller gaat”, begint hij zijn pleidooi. “En de wedstrijden verlopen ook anders. Er is meer stress, er zijn meer gevechten om posities en daardoor – spijtig genoeg – ook meer serieuze valpartijen.”
“Op een gegeven moment denk ik dat we misschien een discussie moeten voeren over een limiet op de technologische vooruitgang in de sport, om zo de veiligheid te bevorderen”, stelt de inmiddels 39-jarige Brit, die zich lijkt op te maken voor zijn laatste seizoen in het peloton. “Dat zou iets simpels kunnen zijn, zoals het limiteren van de versnellingen.”
Wat volgens de Britse Keniaan ook meespeelt, is dat de gemiddelde leeftijd in het wielerpeloton steeds verder daalt. “Renners riskeren niet per se te veel, maar de gemiddelde leeftijd in het peloton is aan het veranderen. Er rijden nu veel meer jonge renners rond, met minder ervaring. Ze gaan harder en nemen meer risico’s”, aldus Froome.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat de rondetopper van weleer zich uitlaat over de veiligheid in wielerkoersen. Hij deed bijna drie jaar geleden al eens een opvallende oproep. Froome vroeg zich af of het niet veiliger zou zijn als tijdritten voortaan op wegfietsen worden verreden.
“Het is nogal ironisch dat de UCI met dingen komt om de wielersport veiliger te maken, zoals beperkingen met betrekking tot je fietshouding. Het switchen van tijdrit- naar wegfietsen is daarentegen makkelijk te introduceren.”
“Dat zal ook veel meer impact hebben op de veiligheid van wielrenners. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een enorme fan van het tijdrijden, maar we zijn op een punt gekomen dat we logischer over onze sport moeten gaan nadenken. En echt maatregelen moeten nemen om het veiliger te maken. Voor mij is het een nadeel, maar ik denk aan het grotere plaatje en de veiligheid van de atleten.”
Chris Froome is niet de enige renner die pleit voor het beperken van het aantal versnellingen in de koers. Wout van Aert blijkt ook een voorstander. “Het limiteren van het aantal versnellingen, zou de sport volgens mij al veel veiliger maken”, zei hij onlangs in gesprek met Sporza.
“Andere renners denken van niet. Toch ben ik ervan overtuigd: als je in die afdaling (van de Kanarieberg, red.) mét een versnellingslimiet zit, kan niemand nog opschuiven. Nu zijn de versnellingen zo groot, dat je toch denkt aan inhalen.”
TT fietsen afschaffen is ook een prima plan. Gewoon rijden op de reguliere wegfiets. Scheelt bakken met geld (voor alle categorieën) en creeert een level playingfield tussen de oliedollar ploegen en de Lotto’s van deze wereld.
En krijg je een gelijk speelveld door iets als tijdritfietsen aan te pakken, dan komen de grootste merken toch gewoon met een speciale 'normale' wegfiets? De kost voor de ploegen zit ook niet in het materiaal of de wetenschappelijke begeleiding, Europese universiteiten zat waar je terecht kan voor zo'n dingen en een betaalbare windtunnel vinden is ook niet zo lastig. Veel sporten met minder geld dan het wielrennen staan op het vlak van materiaal en wetenschappelijke begeleiding mijlen voor op het wielrennen, het verschil zit hem in de loonmassa van de renners en directe staff als ik het juist heb. Je hebt wel 100% gelijk dat het beter zou zijn om geen tijdritfietsen meer toe te staan op lagere niveaus zoals bij de jeugd, anders verlies je misschien wel wat instroom naar de top.
Zouden de renners een keer als ludieke actie moeten doen en als signaal.