Chris Froome had last van Bilharzia: “Maar hij is inmiddels weer hersteld”

dinsdag 16 november 2021 om 09:47
Chris Froome had last van Bilharzia: “Maar hij is inmiddels weer hersteld”

foto: Cor Vos

Chris Froome kende een tegenvallend eerste seizoen voor Israel Start-Up Nation, maar volgens teambaas Sylvan Adams is er een logische verklaring. De viervoudig Tourwinnaar bleek namelijk Bilharzia, een parasitaire wormziekte, onder de leden te hebben.

Na de Tour de France werd duidelijk dat Froome leed aan Bilharzia, ook wel bekend als Schistosomiasis. Dit is een parasitaire wormziekte die vaak wordt opgelopen door zwemmen of pootje baden in tropisch zoet oppervlakte water. Het is niet de eerste keer dat Froome last heeft van Schistosomiasis. Eerder in zijn carrière werd het ook al bij hem geconstateerd, maar de Brit wist uiteindelijk weer volledig op te knappen.

Antibioticakuur  
“Chris was volledig geblokkeerd tijdens de voorbije Tour”, begint Adams in gesprek met Velonews. “Hij vertelde me dat hij bezig was aan zijn moeilijkste Tour en dat hij enorm veel energie gebruikte.” Froome voelt zich na een antibioticakuur echter weer een stuk beter. “Hij is nu weer hersteld en kende een goed einde van het seizoen. Zijn cijfers verbeterden en we geloven dat we volgend jaar weer de oude Chris zullen zien in de grote rondes.”

Ook Froome heeft, ondanks enkele magere jaren, nog altijd geloof in eigen kunnen. “Na wat ik allemaal heb meegemaakt, is er geen garantie dat ik nog voor een vijfde keer de Tour kan winnen. Het is en blijft echter wel mijn doel. En of het nu in 2022, 2023 of 2024 is… Ik blijf er net zolang naar toewerken totdat blijkt dat het niet meer mogelijk is. Ik zit nog steeds in mijn revalidatieproces. Ik zie perspectief, ook al is er nog een lange weg te gaan”, klonk het eind oktober.

Dit artikel delen:

26 Reacties

bswinkelss 16 november 2021 om 10:01

En daar komen ze nu mee?

Pietspeed 16 november 2021 om 13:25

Dat is op z’n minst gezegd merkwaardig idd. Alle commotie om zijn matige, zo niet slechte presteren zou dan niet hebben gehoeven. Maar misschien zou dan de antibiotica weer een heel issue zijn geworden in de zin dat hij helemaal geen wormziekte zou hebben gehad.
Moet een enorme worsteling zijn voor deze kerel om zich keer op keer als man van 5 miljoen en publique te ‘rechtvaardigen’. Hij rijdt gewoonweg geen deuk in een pak boter meer. En dat koerskapitein verhaal kan ook de prullenbak in als je feitelijk nooit echt aan de koers deel neemt.
Blijft mi toch een aparte vogel, zo ook zijn tourzege’s bij sky aangezien de lucht nooit echt geklaard is. Maar ok, ieder z’n mening.

notriple 16 november 2021 om 15:25

Ik heb vaak last van vervelenderitus en daar zijn geen medicijnen voor.

Alfons Haavers 16 november 2021 om 10:07

Nooit een enorme Froome-fan geweest, maar ik zou het wel geweldig vinden mocht hij volgend jaar weer op topniveau met Pogi en Roglic meestrijden in de bergen. Al zie ik het zelfs wormloos niet echt meer gebeuren eerlijk gezegd.

Maar weer op een wat hoger niveau kunnen afsluiten zou toch wel beter passen bij een renner met zijn palmares dan hoe we hem de afgelopen 2 jaar hebben zien rondkrasselen. Ik gun het hem wel.

Olly 16 november 2021 om 10:16

Helemaal mee eens.

Michelangelo 16 november 2021 om 10:46

Ik zit daar heel dubbel in. Fantastisch is zijn gedrevenheid om terug te willen keren. Maar ik heb ook steeds de puffertjes in mijn hoofd, en de dubieuze reputatie van sky uit die tijd.

Koers 16 november 2021 om 11:02

Ik was ook geen Froome fan, maar na zijn overstap hoopte ik wel enorm dat hij Sky/Ineos achter zich zou laten. Een tour winnen zonder het powerteam van Ineos zou er echt eentje zijn die je kunt waarderen. Niet gebeurd, en inmiddels zijn er andere ploegen die gelukkig van Ineos winnen.

Romāns Vainšteins 16 november 2021 om 20:37

Froome een esthetisch gedrocht van een coureur en een vaatdoek als uithangbord.
Had er niks mee, heb er niks mee en hoef er niets meer van te hebben.

EricV 16 november 2021 om 10:48

Het kan toch niet dat hij zelf echt gelooft in een 5e tourwinst. Anders is een bezoekje aan de psycholoog denk ik wat beter dan een antibiotica kuurtje

Panache 16 november 2021 om 11:14

Ik denk dat zo’n kaliber renner niet denkt in uitslagen, maar in het halen van een bepaald niveau dat er toe moet leiden dat je meedoet om de prijzen. En ja ik denk dat Froome echt wel denkt dat hij het niveau dat nodig is om een klassement te rijden in een grote ronde nog in zich heeft (misschien eerder de Giro dan de Tour).

peterwinnen 16 november 2021 om 11:15

Als Lemond, die halfdood was, nog een Tour heeft kunnen winnen, zou Froome dat in theorie natuurlijk ook moeten kunnen. Realistisch gezien misschien niet, maar als hij er zelf vertrouwen in heeft, wie zijn wij dan om iemand naar een psychiater te sturen?

Maillot à Pois 16 november 2021 om 11:23

@peterwinnen
Misschien moet ie dan zoals LeMond destijds eerst voor een klein, Belgisch underdogploegje gaan rijden.
Intermarché lijkt me ideaal.
Hilaire die met Froome de Tour wint! ;-)

Koers 16 november 2021 om 11:34

Het zou kunnen, maar Froome heeft nu wel concurrentie van 2 Slovenen die goed (beter) kunnen tijdrijden. En waar Froome tijd pakte in de ttt, zie ik nu juist Roglic verschil maken (al zit er volgend jaar geen ttt in). Quitana, mijn inziens de grootste concurrent van Froome in zijn hoofdtijd, had natuurlijk een belabberde tt en een nog slechtere ttt.

platteprijs 16 november 2021 om 12:45

@ Maillot en misschien wil José de Cauwer nog wel voor een jaartje ploegleider spelen. Vergeleken met Hilaire is dat meteen een verjonging van het management.

Klein Verzet 16 november 2021 om 11:57

Door schade en schande weten we ondertussen allemaal wel dat een top-wielrenner op z’n minst een (chronische long)aandoening moet hebben om op het allerhoogste niveau erboven uit te steken. De Speld kopte niet voor niets: De astma-aanval van Froome kwam precies op tijd.
Langgeleden alweer dat Froome zijn wormenziekte overwon. Ergens in de periode 2010 of 2011. Maar, dan heb je ook wat: eerste eindoverwinning van een grote Ronde. Wie niet in sprookjes gelooft, kan beter geen wielrennen meer kijken.

Laatst zag ik een fotootje van een fenomenaal atleet, die op kousenvoeten (nee, geen Vapor Fly) een 10km afgeraffeld had in 32’38”. Hij schijnt het op de fiets ook niet onaardig te doen. Daarbij maakt hij van zijn hart niet langer een moordkuil, en dat is dan weer een geheel ander, en naar mijn mening, veel mooier verhaal.

Pietspeed 16 november 2021 om 19:20

Met een klein verzetje o.a. idd won hij de Tour 4 maal, en dat staat nog steeds in de boeken helaas.
Mooi verwoord, helemaal eens.

Al Phila 16 november 2021 om 12:17

Wormen zouden ook heel goed het effect van Ketonen kunnen benaderen. Je kan er ontzettend van afvallen. Het is geen (schijnbare) doping, maar een ziekte (**,)

re-cycle 16 november 2021 om 12:37

En nu is hij dus uitgepierd…..

en ja volgend jaar zullen we een oude(re) Froome zien.

Polleke 16 november 2021 om 13:07

Bij Froome laat mij het beeld niet los van een spichtig jongentje in een trui van Barloworld, 3 bidonnen in de nek en tevergeefs worstelend om die naar zijn kopman te brengen…

Al Phila 17 november 2021 om 18:06

En van de start van een tijdrit waarin hij een official omver rijdt

Aart van Woud 16 november 2021 om 15:57

Je moet je billen ook niet laten harsen…

Maillot à Pois 16 november 2021 om 16:42

gniffel :-)

kleomantre 16 november 2021 om 16:59

Wat is dit voor kolder?

Als we even aannemen dat Bilharzia de reden was dat zijn potentieel in eerste instantie niet tot uiting kwam, een parasiet die hij makkelijk opgelopen kan hebben door zijn achtergrond, dan zeg je soit. Zoiets kan je al bij je dragen sinds je jeugd. Dat hem dit een tweede keer overkomt, klinkt of vreselijk onprofessioneel (iets waar je bij Froome toch niet aan denkt) of het is je reinste onzin. In beide gevallen totaal geen medelijden mee.

Wat mij betreft is dat Bilharzia-verhaal eerst misbruikt om z'n jump in niveau te verklaren. Een goede uitweg omdat de parasiet het makkelijkst op te lopen is in onderontwikkelde landen, landen waar nauwelijks wielrenners vandaan en het lijkt me ook niet dat er funding is voor onderzoek van die paar uitzonderlijke gevallen. Nu lijkt het mij dat het uit de hoge hoed wordt getoverd om een 'excuus' te vinden voor een uiterst zwak jaar omdat wellicht z'n lichaam het niet meer aankan. Of zou het dan stiekem een voorbode zijn van een nieuwe jump in niveau (als in ISN heeft ook door hoe Bahrein etc werkt).

Andre van der Helm 16 november 2021 om 18:43

Nu hebben ze een verklaring voor zijn mindere prestaties en een jaar de tijd om een excuus te zoeken waarom het volgend jaar ook niet gaat lukken om de tour te winnen