Chris Froome: “Een vijfde Tourzege, dat is en blijft mijn doel”

donderdag 28 oktober 2021 om 14:34
Chris Froome: “Een vijfde Tourzege, dat is en blijft mijn doel”

foto: Cor Vos

Chris Froome is, meer dan twee jaar na zijn zware valpartij in het Critérium du Dauphiné, nog steeds een schim van de renner die hij ooit was. En toch blijft de inmiddels 36-jarige Froome geloven in die vijfde Tourzege. “Dat is wat mij drijft om er nog altijd 100% voor te gaan”, klinkt het in gesprek met Cyclingnews.

De Brit, die tegenwoordig uitkomt voor Israel Start-Up Nation, was in het verleden uitermate succesvol in het rondewerk. In het huidige peloton komt voorlopig niemand in de buurt van zijn vier Tourzeges en Froome was ook tweemaal de beste in de Vuelta a España en won in 2018 de Giro d’Italia. Na zijn zware val in het Critérium du Dauphiné van 2019 zoekt hij echter vergeefs naar zijn beste benen. Ook in 2021 waren de resultaten allesbehalve hoopgevend.

En toch blijft Froome ambitieus, zeer ambitieus. “Na wat ik allemaal heb meegemaakt, is er geen garantie dat ik nog voor een vijfde keer de Tour kan winnen. Het is en blijft echter wel mijn doel. En of het nu in 2022, 2023 of 2024 is… Ik blijf er net zolang naar toewerken totdat blijkt dat het niet meer mogelijk is. Dat is wat mij elke dag op de fiets houdt. Zolang er nog sprake is van progressie, behoud ik het geloof en blijf ik ervoor werken.”

Perspectief 
Froome ziet dus, ondanks de mindere resultaten, nog altijd perspectief. “Ik zit nog steeds in mijn revalidatieproces, maar nu ligt de focus op het herstellen van mijn conditie. Ik ben ook erg gemotiveerd gebleven door dingen te zien, die andere mensen niet zien gedurende mijn revalidatie. De tweede helft van het seizoen was veel leuker omdat ik me kon focussen op mijn terugkeer naar mijn oude niveau. Ik zie perspectief, ook al is er nog een lange weg te gaan.”

Froome droomt dus nog altijd van een vijfde Tourzege, maar zal dan wel moeten opboksen tegen sterke concurrenten, met tweevoudig Tourwinnaar Tadej Pogačar als de nieuwe kroonprins. “Het is nu ook weer niet zo dat het niveau van de jonge jongens twintig procent hoger ligt. De oudere renners zijn er nog steeds”, doelt hij onder meer op Alejandro Valverde en Richie Porte. “Het is voor mij logisch om te denken dat, als ik kan terugkeren op mijn oude niveau, ik weer kan koersen tegen deze jongens.”

Dit artikel delen:

34 Reacties

Michelangelo 28 oktober 2021 om 14:36

Een mens mag blijven dromen, toch??

Jaepa 28 oktober 2021 om 14:39

Potsierlijk. Hij moet toch diep van binnen ook wel weten dat dit een kansloos verhaal is en blijft. Jammer hoor, snap best dat het moeilijk te accepteren is, maar wees gewoon eerlijk en ga in een dienende rol de laatste paar jaar andere renners ondersteunen. Daar heeft iedereen veel meer aan. Behalve zijn portemonnee wellicht; dus daar zal het wel weer om gaan.

Groetjesaandevoetjes 28 oktober 2021 om 15:59

Dat denk ik ook. Volgens mij zijn dit gewoon uitspraken om Israel het gevoel te geven dat hij het salaris nog waard is (ook al weet hij diep van binnen waarschijnlijk wel beter). Het blijft uiteraard een geweldige renner, maar ik zie hem niet meer mee doen om de knikkers.

Mwielerfan 28 oktober 2021 om 16:24

Het is wat het is, zijn doel

11 na 11 28 oktober 2021 om 18:12

Ik vrees dat jullie het bij het rechte eind hebben. Zijn werkgever het gevoel geven dat zijn loon gerechtvaardigd is.

peter s 28 oktober 2021 om 14:44

Goh,en ik had hem al bijna afgeschreven

Dikke Vrouw 28 oktober 2021 om 14:50

Mooie ambitie Chris. Maar is niet zo realistisch denk ik

Marco 28 oktober 2021 om 15:01

De laatste keer dat er een renner van 36 won was in 1922 Firmin Lambot

Dus Froome 100 jaar later met zijn 37

Dahu 28 oktober 2021 om 15:29

En Pogacar was de 1e renner onder 22 die hem won sinds Cornet in 116 jaar. Onwaarschijnlijk wel, onmogelijk niet

Bimbo Visma 28 oktober 2021 om 15:11

Ik wil nog steeds miljonair worden

Edwin Jansen 28 oktober 2021 om 17:40

Mss moet je er eens voor kiezen er 1 te zijn. ;-)

La Primavera 28 oktober 2021 om 15:35

Ik heb respect voor zijn drive en passie, maar echt realistisch is het niet meer.

Brabander 28 oktober 2021 om 15:55

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Maar als dit echt gaat gebeuren is het gewoon een eerste klas mirakel

Krakowic 28 oktober 2021 om 16:18

De marktwaarde van Chris Froome is natuurlijk grotendeels gebaseerd op deze illusie, daarom kan hij nooit zelf verkondigen dit niet meer na te jagen.

jan jansen 28 oktober 2021 om 17:40

Precies, het is gewoon een verkoop praatje om zijn portemonnee te vullen.
En het werkt

reusjen 28 oktober 2021 om 18:34

@jan
Het is niet dat hij er een nieuw contract mee heeft getekend ofzo, dat contract is er al dus dat geld verdient hij sowieso.

Mwielerfan 28 oktober 2021 om 16:25

Denk niet dat hij verwacht z’n doel te bereiken ook

jan jansen 28 oktober 2021 om 17:41

Ik verwacht van wel.
Zijn doel is namelijk zoveel mogelijk geld binnen halen

Poeksel 28 oktober 2021 om 16:35

Een Vuelta-zege over een jaar of vijf dan?

Arry1338 28 oktober 2021 om 16:53

A la Horner

reusjen 28 oktober 2021 om 17:09

Ik vind het eigenlijk een beetje aandoenlijk worden. Als een verliefde, maar afgewezen puber die blind achter zijn of haar crush aan blijft jagen ook al weet de hele wereld dat het er niet in zit. Ik zie hem niet als een groot kampioen, maar er zijn mensen die dat wel vinden en dan doet dit er toch een beetje afbreuk aan.

Speedy 28 oktober 2021 om 18:03

“Tadej Pogačar als de nieuwe kroonprins” -> Tadej is al lang de nieuwe koning and Chris de seniele oude.

Martino87 28 oktober 2021 om 18:31

Blijft een bijzonder verhaal, die carrière van Froome. Van nietsnut naar bijna onverslaanbaar terug naar nietsnut.

achterhoeker 28 oktober 2021 om 19:01

Ik geloof dat ie her echt gelooft..zou een geweldige sensatie zijn..
Roglic en Pogacar strijden om de tour en Froome gaat ermee lopen..
Wie daar op wed kan rijk worden

VerstandOpNul 28 oktober 2021 om 19:03

Om überhaupt nog top-10 te rijden lijkt me al uitgesloten voor hem..

Panache 28 oktober 2021 om 19:13

Er is een belangrijke vraag: waarom haalt Froome zijn gewenste niveau niet? Froome is de enige die het exacte antwoord kent welke verder gaat dan gevallen/leeftijd/snoeppot. Pas als je dat antwoord weet kan je een reële inschatting maken van hetgeen er nog in het vat zit.

reusjen 28 oktober 2021 om 19:56

Maar wie zegt dat de verklaring verder gaat dan de 3 zaken die je noemt? Zijn hele plausibele oorzaken lijkt me. Of bedoel je dat je exact wilt weten wat er bijv. blijvend beschadigd is na zijn val?

Panache 28 oktober 2021 om 21:21

Is er bijvoorbeeld blijvende schade, een fysieke blokkade, een pijnklacht die belemmert, hartslag die onvoldoende de hoogte in kan, etc. Het exacte probleem kent alleen Froome zelf.

de adelaar 28 oktober 2021 om 19:57

Hij heeft geen beschikking over ‘ british cycling’ input

D.Koch 28 oktober 2021 om 20:08

Als ploegleider maakt die een kans

Pietspeed 28 oktober 2021 om 21:59

Zou ik ook zeggen als man van 5 miljoen.

Dr op en dr over 28 oktober 2021 om 22:34

Zie hem best die vijfde nog wel pakken hoor ….

Op cycling manager. ;)

Edwin Jansen 29 oktober 2021 om 00:12

Ga er voor Chris! Ben erg benieuwd hoe ver je komt!

Pietspeed 29 oktober 2021 om 20:24

Met het uitdienen van zijn contract of een 5 zege. Ja, ben ik ook heel benieuwd.

Headlines

Materiaalzone

Populair