Chris Froome had jarenlang een (totaal) verkeerde fietspositie: “Hebben het niet over millimeters”
foto: Cor Vos
dinsdag 7 november 2023 om 14:37

Chris Froome had jarenlang een (totaal) verkeerde fietspositie: “Hebben het niet over millimeters”

De voorbije jaren kampte Chris Froome met rugproblemen, maar nu lijkt hij de oorzaak te hebben achterhaald. Zonder dat hij het zelf in de gaten had, veranderde zijn fietspositie flink toen hij INEOS Grenadiers verliet voor Israel-Premier Tech. En dat was de bron van zijn klachten, stelt de viervoudig Tourwinnaar in gesprek met Cyclingnews.

“Eerst dacht ik dat het de leeftijd was”, zegt de 38-jarige Froome, die na twee à drie uur in het zadel last van zijn rug kreeg. “Maar toen begon ik me vragen te stellen bij mijn positie op de fiets en begon ik te vergelijken. Ik had nog een van mijn oude fietsen uit mijn tijd bij Team Sky/INEOS, dus ik kon de twee verschillende fietsen vergelijken. Ik ontdekte dat er een verschil was in de reach (de afstand tussen de punt van het zadel en het stuur). Bij mijn nieuwe fiets was deze drie centimeter langer.”

Froome maakte na 2020 de overstap van Team INEOS naar Israel Start-Up Nation, dat tegenwoordig Israel-Premier Tech heet. Bij de Britse ploeg reed hij op een Pinarello, tegenwoordig heeft hij een Factor. Het verschil in fietspositie ontdekte hij deze zomer, nadat hij niet was geselecteerd voor de Tour de France. “Ik ben met mijn oude fiets naar een specialist gegaan en we hebben heel grote verschillen ontdekt tussen mijn posities. Maar nu hebben we veranderingen doorgevoerd. Wat de zadelhoogte betreft, gaat het op meer dan centimeters. En bij de reach gaat het ook om heel veel. We hebben het hier niet over millimeters.”

Tour de France 2024
De Brit, die de onjuiste fietspositie een ‘vergissing’ noemt, blikt nu weer hoopvol vooruit. “Dit is iets positiefs voor mij. Ik merk dat het me veel motivatie geeft, want het kan een onderdeel zijn van de puzzel, een missend stukje, in de verklaring voor het niet behalen van het gewenste niveau.”

In 2024 wil Froome dat niveau weer halen in de Tour de France. “Als ik terug kan keren naar de Tour de France en erbij kan zijn als de wedstrijd selectief wordt, of dat nu is om weer een rit te winnen of zelfs proberen voor een klassement te gaan, voor welke positie dan ook… Dat zou een droom zijn.”

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
48 Reacties
08-11-2023 00:21
Nou die gaat Israel naar de worldtour slepen
    08-11-2023 09:54
    Tourzege volgend jaar natuurlijk
08-11-2023 22:05
Behalve tijd voor een secuur-serieuze bikefit ook tijd voor een sportpsycholoog. Een echte. Froempie Froempie Froempie toch. Spierpijn van het lachen.
07-11-2023 15:49
Wie weet verlegt die parasiet zich steeds en is het gewoon heel lastig om de juiste afstemming te vinden?
    07-11-2023 19:37
    Parasiet blijkt sinds enkele jaren in het zadel te leven. Je mag er aan zitten sleutelen wat je wil, maar als de parasiet het anders ziet…
07-11-2023 17:11
Wat een onzin….de slechte resultaten zijn gewoon een feit; zijn tijd is geweest en hij krijgt onevenredig veel betaald voor zijn (wan)prestaties…en dat tot 2025. Het is een poging om via een leugen die slechte resultaten te willen rechtvaardigen. We do not take that shit Chris ! Maar het verbaasd mij ook niet: UK = country of masters of marketing and bull-shit. Steeds meer heb ik ook mijn twijfels over de “zuivere” omstandigheden rondom zijn 4 tourzeges…
08-11-2023 07:26
Ik ga er vanuit dat hij zeker wel een bikefit heeft gehad bij Israel, maar verschillende methodes geven verschillende resultaten. En dat werkt niet voor iedereen even goed.
07-11-2023 14:54
Max Verstappen zou dit na 10 meter al voelen bij wijze van spreken.

Lijkt wel een heel amateuristisch bende dan bij Blegh-Premier Tech, terechte degradatie dus?
    07-11-2023 22:09
    Dat is toch geen. Wielrenner

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine