Chris Froome haalt uit naar critici: “Ik ga niet zomaar de handdoek gooien”

vrijdag 7 mei 2021 om 09:03
Chris Froome haalt uit naar critici: “Ik ga niet zomaar de handdoek gooien”

foto: Cor Vos

Chris Froome heeft dit seizoen nog niet kunnen imponeren in het tenue van Israel Start-Up Nation en de vraag is of de Britse ronderenner ooit nog zal terugkeren op zijn oude niveau. De viervoudig Tourwinnaar is echter niet van plan om het bijltje erbij neer te gooien en reageert getergd op alle kritiek.

Sinds zijn zware val in het Critérium du Dauphiné van 2019 probeert Froome weer op zijn oude niveau te komen, maar de inmiddels 35-jarige klimmer koerst ook dit seizoen weer in de achterhoede. “Ik krijg de laatste tijd op social veel reacties van mensen die zeggen dat ik moet stoppen. Dat ik klaar ben en nooit meer op topniveau zal terugkeren.”

“Ik moet daar gewoon om lachen, aangezien deze mensen echt niet weten hoe ernstig mijn blessures waren en van hoe ver ik moest komen om überhaupt weer profrenner te worden. Deze mensen kennen me ook duidelijk niet als persoon. Ik ga niet zomaar de handdoek gooien”, laat Froome weten in een korte video op Twitter.

“Ik weet dat ik nog veel werk voor de boeg heb, maar dat is juist een drijfveer en het haalt me ’s ochtends uit bed. Hoe meer kritiek ik te verduren krijg, hoe groter de motivatie is om nog meer te doen”, aldus Froome. De Brit hoopt zich via een hoogtestage en het Critérium du Dauphiné klaar te stomen voor de komende Ronde van Frankrijk.

Dit artikel delen:

29 Reacties

LeoR 16 7 mei 2021 om 09:11

Respect voor deze man, beste (ronde)renner van zijn generatie én ondanks alle prijzen nog steeds extreem gedreven om terug op niveau te komen. Een mooi afscheid is hem zeker gegund!

Koersmaniak 7 mei 2021 om 10:42

5,5miljoen per jaar, als hij eens in een goeie vlucht zit, valt daar wel een mooi afscheid mee te regelen ;)
Had Froome niet getekend voor een 3tal jaar? Dan is er nog bijlange geen sprake van een afscheid.

Wat mij opvalt is dat Froome nu meer in de media komt in zijn koersvrije periodes dan vroeger in zijn koersvrije periodes. Elke week komt wel ergens een interview “trust the process”.
Ik kan verkeerd zijn, maar ik heb het beeld van Froome dat hij zich vroeger meer op zijn berg afsloot tijdens zijn voorbereiding.

Sam Peeters 7 mei 2021 om 15:21

Froome verdient 2miljoen per jaar, die 5,5miljoen is als hij de tour wint dacht ik

josi 7 mei 2021 om 09:17

Ik denk niet dat er iemand aan zijn doorzettingsvermogen twijfelt, maar zijn optimisme dat hij weer op het hoogste niveau zal kunnen acteren zal wellicht nog door weinigen worden gedeeld. Hij blijft zeggen dat er nog veel werk aan de winkel is, maar dat hij op de goede weg is en dat het zal lukken, maar zelfs met de beste wil van de wereld is er geen positieve lijn in zijn prestaties te ontwaren. En dan krijg je dus dat mensen hem op social media vertellen dat hij er maar beter mee kan stoppen, al dan niet goed bedoeld. Ik denk niet dat zijn video veel van die mensen plotseling op andere gedachten zal brengen.

Secondant 7 mei 2021 om 09:26

Eens met jouw verhaal. Maar moet Froome toch wel voor een deel gelijk geven. Hoe triest is het om hem een berichtje via social media te sturen om te vertellen dat hij moet stoppen? Waarom zou iemand moeten stoppen met iets waar hij 5,5 miljoen per jaar mee verdiend? Iets dat hij leuk vind? En iets waar hij zelf nog in geloofd.

josi 7 mei 2021 om 09:35

@Secondant, Ja, als ik hem was zou ik ook doorgaan zolang ik er nog plezier en geloof in heb, zeker als daar ook nog eens een heel mooi salaris aan is verbonden. Aan de andere kant weet je als publieke figuur dat je dit soort opmerkingen kunt verwachten. Als ik hem was, zou ik er me niet druk om maken en er geen video aan wijden.

FritsvanHoefelen 7 mei 2021 om 09:21

Laat hem maar lekker lachten. Dat doen wij met hem mee

josemanuelfuente 7 mei 2021 om 09:28

Wetend dat hij impopulair is bij de Fransen, hoe koppig ben je dat je toch nog de Tour wil rijden met maar weinig kans op een goed resultaat?

Veleta 7 mei 2021 om 09:46

Klopt, hij is altijd impopulair geweest, maar kwam dat niet vooral door de manier van rijden van Sky destijds in de Tour en hoe hij deels hierdoor aan zijn winst kwam, vrij onaantastbaar. Beetje gewaagd misschien, maar doordat hij nu verandert in underdog kan dat zijn populariteit nog wel eens ten goede komen. Ik kan me slecht voorstellen dat de Fransen iemand die doorkomt op plek 87 nog gaan staan uitfluiten.
Ik zou hem in ieder geval aanmoedigen, respect voor Froome!

Massimo Bataille 7 mei 2021 om 09:47

Goh wat die fransen denken maakt toch geen hol uit. Ze weten zelf vaak niet wat ze denken.
Toen hij tweedes was na Wiggins en toen eindelijk zijn eigen kans kreeg en eerste TdF won waren ze nog grote fan van hem onder het motto FreeFroome.
Toen hij maar bleef winnen was hij plots de aartsvijand.

Moest Pogacar plots 3-4x de TdF winnen, zullen ze hem ook uitjouwen.
Is gewoon boeltje ongeregeld die zogezegde Franse fans.
Al heb je natuurlijk bij de TdF een grote meute toeristen die nauwelijks iets van wielrennen kennen.

VerstandOpNul 7 mei 2021 om 09:40

Des te mooier als hij extra motivatie uit deze kritiek haalt.. Ik zie het alsnog niet gebeuren dat hij op niveau komt, en dat is ook geen schande..

Blijft een atypische wielrenner, zo welbespraakt en doordacht..

re-cycle 7 mei 2021 om 09:40

de aanhouder wint! vanuit die gedachte zal hij wel blijven fietsen

Koers 7 mei 2021 om 09:45

Iedereen lachen om dan straks in de tour vanuit een verloren positie een monsteretappe, zoals in de door hem gewonnen Giro, te rijden. Het mag van mij. Sterker nog: ik zie hem graag de strijd aangaan met INEOS.

lo squalo dello Stretto 7 mei 2021 om 09:49

Kan allemaal goed zijn maar als bestbetaalde wielrenner ter wereld verwacht men natuurlijk andere prestaties

Melkzuur 7 mei 2021 om 09:50

Kan ik op zich wel respect voor opbrengen, maar dat zou nog meer het geval zijn als hij een normaal jaarloon zou hebben. Voor 5,5 miljoen zou ik waarschijnlijk ook iets makkelijker uit mijn bed springen 's morgens, zelfs al loopt het allemaal wat minder.

peterwinnen 7 mei 2021 om 10:06

Je moet je nooit storen aan mensen die vanaf de bank, met een chips en een biertje onder handbereik, wat ongenuanceerde berichten op Twitter flikkeren. Het beste antwoord is de handen omhoog in pakweg de 17e etappe van de Tour de France.

Dumoulinke 7 mei 2021 om 10:08

Met alle respect maar het verval van Froome was al ingezet nog VOOR zijn ernstige valpartij van juni 2019. Bekijk zijn resultaten nog maar eens goed hier: https://www.procyclingstats.com/rider/christopher-froome/2019
Hij reed al vanaf het begin van 2019 als een dweil rond en – sterker nog – ook eind 2018 wilde het niet meer lukken. Zijn 3e plaats in de Tour van 2018 was mogelijk het begin van dit verval. Ik durf daarom wel te beweren dat ook als hij niet die keiharde smak tegen het asfalt had gemaakt hij nooit meer zijn echte niveau zou hebben gehaald.

Hoeveel bewondering ik ook voor hem heb, het neigt naar “zichzelf indekken” wat hij nu doet. Onbegrijpelijk ook dat zijn huidige ploeg dit niet heeft zien aankomen en hem een salaris heeft toegekend dat totaal niet in verhouding staat tot zijn huidige kunnen.

Gitan 7 mei 2021 om 10:21

In 2018 vond ik hem wel nog erg sterk. De in deze tijden onmogelijke combo Giro-Tour (samen met Dumoulin) beter doorgekomen dan wie dan ook in de recente geschiedenis. De Giro op magistrale manier naar zich toegetrokken met het grootste nummer uit zijn carrière (en pakweg de laatste 10 jaar in de grote rondes) en in de Tour zat hij ook niet zo ver af van Thomas.

2019 vind ik moeilijk om mij over uit te spreken, omdat het enkel gaat over voorbereidingskoersen. Had best gekund dat Froome er in de Tour wel had gestaan.

LeoR 16 7 mei 2021 om 11:19

Froome schrijft in 2018 geschiedenis door op magistrale wijze zijn 3de grote ronde op een rij te winnen. Hij doet er na die zware Giro ook nog eens een podiumplek in de tour bovenop, en dat als ploegmaat van de winnaar.

Als je dan afkomt met "eind 2018 wilde het niet meer lukken" maak je toch jezelf belachelijk? Wat was je verwachting dan? Of ben je gewoon, zoals je naam doet vermoeden, een misnoegde Dumoulin-fan?

Hij was in 2019 trouwens gewoon degelijk in de TotA, waar hij voornamelijk in dienst reed. En kwam in de Dauphiné, wat met het oog op de Tour pas de eerste echte test was, in de enige geaccidenteerde rit binnen in de groep met later winnaar Fuglsang én voor pakweg Buchmann of TJ, die later wel met Fuglsang op het eindpodium stonden van het rondje.

Gitan 7 mei 2021 om 10:14

Ik vraag me vooral af wat er zal gebeuren als hij tot het einde van dit seizoen op hetzelfde niveau blijft verder krasselen. Ik kan me niet voorstellen dat zijn team vragende partij is om hiermee nog 2 seizoenen door te gaan. Ook voor Froome zelf, ooit zowat onklopbaar in de Tour, moet het toch pijnlijk zijn om de laatste jaren van zijn carrière als schim rond te rijden van de kampioen die hij ooit was.

En puur voor de centen hoeft het ook niet meer, vermoed ik.

Scott Sunderland 7 mei 2021 om 11:52

Ik snap je punt. Maar met nog twee seizoenen na dit seizoen kan hij nog zo’n slordige tien miljoen binnenharken. Als dit seizoen niks wordt kan hij zeggen dat hij nog meer tijd nodig heeft. De ploeg heeft ook bewust een enorm risico gelopen. Hij doet sowieso zijn best. Ze hebben hem zelf dit absurd hoge salaris en dat lange contract gegeven.

Derierre de la course 7 mei 2021 om 10:39

Ik denk dat het belangrijk is dat je het salaris uit de basis van de verwachting moet halen. De enige die daar wat van mag vinden is degene die het betaalt. Van zijn ambitie kan ik echt wel genieten, of het realistisch is weet ik niet. Hij heeft eerder verrast.

Scott Sunderland 7 mei 2021 om 11:48

Er lopen wat dingen door elkaar. Ja, ik heb respect voor zijn doorzettingsvermogen. De man heeft een gruwelijk ongeluk gehad waar destijds de rillingen van over mijn rug liepen. Hij heeft een nieuwe ploeg gevonden die hem het hoogste salaris in het peloton betaalt. Dat moeten ze zelf weten. En nee, ik verwacht niet dat we Froome ooit nog gaan terugzien als een topper en als een renner die mee doet voor de echte prijzen. Dat is wat mij betreft gewoon een stukje realisme.

Nillus 7 mei 2021 om 12:10

De persoon Froome is een voorbeeld voor ons allen met zijn doorzettings vermogen om nog terug te komen na zo’n ongeluk.
Hij was inderdaad voor zijn val al niet meer op zijn best.
Maar hij kan met wat aanvals lust nog wel voor mooie dingen zorgen denk ik..
Respect voor de man, en zijn zaakwaarnemer !

FDJ 7 mei 2021 om 12:13

Ik denk dat je Froome niet meer op topniveau gaat zien als ervoor. Jammer? Ja, wat mij betreft. Hoewel de Skyploeg vaak heel dominant reed, en controlerend daardoor ook, vond ik Froome wel altijd een renner die de koers durfde te maken op plekken waar je het absoluut niet verwachtte. In een afdaling, in een waaier met Sagan en Bodnar etc en niet te vergeten de Finestere.

De renner Froome in zijn hoogtijdagen is daarom wel iemand die je je blijft heugen. Zeker in combi met zijn bijzondere stijl.

SprintMaster 7 mei 2021 om 12:18

Hij moet niet zeuren, als hij nog snel even flink wat geld vangt mag hij daar ook wel wat voor presteren. Dat doet hij duidelijk niet dus is hij het bokje.

Alto de angliru 7 mei 2021 om 15:43

@ sprintmaster

Facts.

Joaquim Agostinho 7 mei 2021 om 15:56

Voor mij hoeft hij niet te stoppen. Zolang er gekken in het “heilige land” zijn die denken dat dit gemodder op de fiets een positieve uitstraling heeft en daar veel geld voor over hebben, waarom niet?

Kopinkas 7 mei 2021 om 17:01

In ieder geval stonden er nooit eerder zoveel wielerfans aan de Klaagmuur, qua promotie voor het ‘Heilige Land’ zit dat wel snor…

Headlines

Materiaalzone

Populair