Chris Froome bouwt via Dauphiné op naar Tour de France

woensdag 26 mei 2021 om 12:04
Chris Froome bouwt via Dauphiné op naar Tour de France

foto: Cor Vos

Chris Froome komt, zoals gepland, van 30 mei tot en met 6 juni, in actie in het Critérium du Dauphiné. De Brit van Israel Start-Up Nation rijdt de meerdaagse ter voorbereiding op de Ronde van Frankrijk.

In gesprek met de RAI bevestigt Froome zijn terugkeer in de race die in 2019 bijna het einde van zijn carrière betekende. “Op training voel ik me elke week beter worden”, zegt hij. “Ik ben nog niet op het niveau om met de besten mee te kunnen, maar langzaam maar zeker kom ik er. Ik train nu met de ploeg bovenop de Teide in Tenerife, zoals heel veel ploegen. Na het trainingskamp rijd ik de Dauphiné en als alles goed gaat rijd ik daarna de Ronde van Frankrijk.”

Op 12 juni is het twee jaar geleden dat Froome in Critérium du Dauphiné zwaar ten val kwam tijdens de verkenning van de individuele tijdrit. Sindsdien probeert Froome weer op zijn oude niveau te komen, maar de inmiddels 35-jarige klimmer koerst voornamelijk in de achterhoede. “Het duurt langer dan ik dacht, maar ik weet ook dat sommige mensen nooit meer koersen na soortgelijke blessures. Ik heb geluk dat ik de kans heb om weer op het hoogste niveau mee te doen. Het is een lang en zwaar proces, maar ik ben nog altijd gemotiveerd.”

Dit artikel delen:

30 Reacties

Glorious 26 mei 2021 om 12:06

Lekker man, 5 miljoen per jaar nog ff en niets presteren.

Olierook 26 mei 2021 om 12:17

ISN wist wel van tevoren waar ze aan begonnen. Zolang Froome zijn best doet om op niveau te geraken, kun je hem denk ik niets kwalijk nemen.

Koers 26 mei 2021 om 12:17

Die 5 miljoen zijn natuurlijk geruchten, maar tot nog toe heeft ie weinig laten zien. Maar misschien stelt hij op een andere manier de sponsoren tevreden, bijv met een populair instagramaccount(?) ofzo. De 4-voudig kampioen gaan we ook echt wel zien op beeld als hij het niet goed doet.

Marik 26 mei 2021 om 14:12

Makkelijk oordelen. Verwacht je dat Froome er met de pet naar gooit en z’n geld binnenharkt of heb je het idee dat hij zijn best doet om er het beste van te maken?

FritsvanHoefelen 26 mei 2021 om 15:16

En toch is dit niet de slechtste investering van Israel

Panache 26 mei 2021 om 16:02

Alsof het contract ook maar enige marktwerking reflecteert. Het is gewoon een stunt van een man die te veel geld heeft en de grootste klassementsrenner qua naam strikt.

Rondje 25 26 mei 2021 om 12:13

Kans op het hoogste niveau? Dat zegt hij goed. Maar ik acht de kans heel klein voor Froome om nog op het hoogste niveau te komen.

ThorHushovd 26 mei 2021 om 12:15

Oneerbiedige reactie Glorius. We kunnen ook stil staan bij het respect dat hij verdient om zich überhaupt terug te knokken na zo’n val en dat hij zich niet te groot voelt om te accepteren dat hij snel gelost wordt; want ook dat is mentaal een extreme omschakeling. Ik krijg juist sympathie voor hem door deze vechtlust te zien. Dat zijn ploeg hem zo veel wil betalen, voor zijn naam, is iets wat hem niet verweten mag worden. Als ze het om z’n prestaties gedaan hebben, dan komen ze niet zo goed uit maar dan nog is het een keuze van de ploeg geweest. ploeg

lars de kan 26 mei 2021 om 12:24

Dan heeft hij zijn zaken goed geregeld, 5 miljoen. Niets zo mooi dan fietsen en dan nog betaald krijgen.

Scibby 26 mei 2021 om 12:40

Denk dat hij dagelijks nog wel fysiek en mentaal afziet. Lijkt me behoorlijk zwaar, tot voor kort de beste van de wereld en nu bungel je achteraan.

Quintenri 26 mei 2021 om 12:33

Hij heeft wel degelijk gewerkt voor zijn 5 miljoen de afgelopen 10-12 jaar. Oke, 5 miljoen is veel voor wat hij presteert, maar je kan hem niet kwalijk nemen dat hij geen nee zegt tegen dat bedrag. Het is eerder de ploeg die redelijk vrijgevig is geweest. Froome brengt ook een hoop publiciteit met zich mee en dat speelt ook een rol. Zelfde verhaal bij een Gilbert, die verdient nu ook geen miljoenen meer omdat hij de stenen uit de grond rijdt. Sagan ook niet, al wint die hier en daar wel nog een ritje. Ik ben nooit een Froome fan geweest, al heb ik wel nog ergens een sprankeltje hoop dat die als vanouds gaat knallen in de Tour. Mijn verstand zegt echter dat dit uitgesloten is.

Polleke 26 mei 2021 om 13:01

Hij zit nu ongeveer op het niveau van zijn eerste profjaren…

lo squalo dello Stretto 26 mei 2021 om 13:05

Hoop toch dat Greipel in de Tour mag starten en niet moet thuisblijven voor een klassementsploeg rond deze Froome. Greipel bewijst wel dat hij echt wel aan de weg terug naar boven timmert.

heuvelcolombia 26 mei 2021 om 13:08

Is het al duidrlijk dat Froome naar de TdF mag dan? Ik kan wel 7 renners van die ploeg opnoemen die meer toevoegen dan Froome.

Miss voor de publiciteit wel belangrijk voor de sponsor.

vincenzo 26 mei 2021 om 13:41

“Ik ben nog niet op het niveau om met de besten mee te kunnen, maar langzaam maar zeker kom ik er.” Dit horen we nu al bijna een jaar. Hij mag blij zijn als hij een van de betere knechten kan worden.

Scibby 26 mei 2021 om 14:36

Wat moet die zeggen dan? Het wordt helemaal niks meer met mij. Waarschijnlijk eerlijker maar zolang hij doorfietst niet echt een optie.

thorsen 26 mei 2021 om 13:51

eat, sleep, get dropped, repeat

vevie 26 mei 2021 om 17:57

Lol. Dat is idd Froome in 2021.

KennyKlimmen 26 mei 2021 om 14:34

Persoonlijk wil ik helemaal niet op de hoogte zijn van de salarissen van de coureurs. Doet toch af aan de romantiek. Anderzijds, wanneer voor de topcoureurs miljoenen betaald worden en voor de betere knechten tonnen dan zal het niet zo slecht zijn met het verdienmodel van het wielrennen als wat her en der beweerd wordt.

On: Ik vind het terug knokken van deze krijgert bewonderenswaardig.

flipper 26 mei 2021 om 18:07

@Kennie

Zekers!

guyremgabdel 26 mei 2021 om 15:32

Ik hoop maar dat hij in de Tour niet opnieuw gaat hardlopen. Hoeveel keren gaan ze bij Eurosport die "schande voor de wielersport" nog blijven herhalen in hun commercials ?

ProfrondeZevenbergen 26 mei 2021 om 21:50

Ik ben het met je eens. Schandalig was het. Hij had een broodje moeten gaan eten en daarbij een interviewtje moeten doen.

Gangmaker 26 mei 2021 om 17:33

Dat word helaas nuets, zou een wereldwonder zijn dat hij binnen 5 weken plotseling vliegt.

CechRepublic 26 mei 2021 om 17:50

In de Vuelta die Cobo “won” deed hij wel iets vergelijkbaars, dus wie weet.

CechRepublic 26 mei 2021 om 17:49

“Bouwt op” is waarschijnlijk eerder “voorkomt verder verval”. Vijf miljoen of niet, maar dit moet je, met zo’n erelijst, zelf toch ook niet meer willen? Hij heeft al jaren 3,5 à 4 miljoen verdiend. Het is niet alsof het geld strikt noodzakelijk is. Ik balanceer altijd tussen ergernis en medelijden als hij er op de 2e van 4 beklimmingen al afligt.

josi 26 mei 2021 om 17:59

Hij blijft maar zeggen dat hij steeds beter wordt. Het zou mooi zijn, maar tot dusver worden zijn woorden in de koers steevast gelogenstraft.

SprintMaster 26 mei 2021 om 18:16

Blijft lachen met die diep gevallen ster. En maar opbouwen. Naar wat? Naar vijf miljoen denk ik zo….

LeDouche 26 mei 2021 om 20:30

@sprintmaster e.a. naar tegenvallende bankrekeningen turende navelstaarders: Sneu gereaguur over die 5 of 50 (500?) miljoen. Heeft 'ie heel wat uurtjes voor moeten puffen, afvallen, sleap, repeat. En de meeste grote rondjes waaraan 'ie meedoet, won 'ie. Hoe lelijk soms ook.

toiletduck 26 mei 2021 om 21:24

Ik ga zo hard lachen als hij iedereen zand in de ogen strooit en straks in de Tour met de beste 5-10 omhoog rijdt. Niet erg waarschijnlijk, maar toch.

ProfrondeZevenbergen 26 mei 2021 om 21:53

Ik lach graag met je mee, maar vrees er ook voor.

Headlines

Materiaalzone

Populair