Chris Froome blijft bij Israel-Premier Tech in 2024: “Tour de France wordt het grote doel”
dinsdag 10 oktober 2023 om 12:19

Chris Froome blijft bij Israel-Premier Tech in 2024: “Tour de France wordt het grote doel”

Chris Froome denkt nog niet aan stoppen. De Brit zal in 2024 voor Israel-Premier Tech blijven rijden en wil opnieuw deelnemen aan de Tour de France. Dat vertelde hij tijdens de Tour of Hainan aan Flobikes.

“Het is een moeilijk jaar voor me geweest”, keek Froome allereerst terug op 2023. “Ik heb hard gewerkt om de Tour te halen. Toen ik niet in de selectie zat, moest ik me wat herpakken.”

Inmiddels is dat gelukt. “Ik heb wat aanpassingen gedaan aan mijn fietspositie. Die was behoorlijk anders dan mijn vorige positie, bij Sky en INEOS. Ik voel me nu veel beter op de fiets. (…) Ik had last van mijn onderrug in aanloop naar de Tour. Ik ben erachter gekomen dat dit kwam door hoe ik op mijn fiets zat. Op een of andere manier is de positie veranderd toen ik van het ene team naar het andere ging.”

Tour de France 2024
Israel-Premier Tech haalde Chris Froome binnen met een miljoenencontract voor 2021, 2022 en 2023. Het contract van de 38-jarige renner loopt eind dit seizoen af. Sylvan Adams, de eigenaar van de ploeg, gaf deze zomer kritiek op de viervoudig Tourwinnaar, maar liet tegelijk weten dat Froome zijn contract mag verlengen als hij dat wil. “Hij heeft geen vijfjarig contract, maar het kan aangevuld worden als Chris dat wil”, zei Adams destijds. En Froome wil blijven, bevestigt de viervoudig Tourwinnaar in gesprek met FloBikes. “Ik geniet nog van het fietsen en het onderdeel zijn van de koers. Ik heb geen intenties om te stoppen.”

Volgend jaar wil hij opnieuw in de Tourploeg van Israel-Premier Tech zitten. “Dat wordt mijn focus voor volgend jaar. Ik wil een goede opbouw hebben en van de Tour mijn grote doel maken”, aldus Froome, die meer rittenkoersen van een week wil rijden in aanloop naar de Ronde van Frankrijk. “Misschien blijf ik wat meer weg van de eendaagse wedstrijden. Ik denk dat het een goede test voor me zal zijn om meerdaagse koersen te rijden met opeenvolgende bergritten.”

De reactiefunctie is onder diverse Israel-Premier Tech-gerelateerde artikelen preventief gesloten. In dit forumtopic is ruimte om de Pro-Palestina-demonstraties in het wielrennen en de situatie rondom het Israëlische team te bespreken.
RIDE Magazine
27 Reacties
10-10-2023 12:27
"Op een of andere manier is de positie veranderd toen ik van het ene team naar het andere ging.”

Het is wat gissen natuurlijk, maar vermoedelijk heeft die doodsmak er ook wel wat mee te maken ;)
10-10-2023 12:39
Lijkt wel of ze betalen voor de naam Froome. En zo extra bekendheid creëren.
    10-10-2023 12:51
    Indirect betaalt hij zich zelf uit via een paar sponsors van het team waarvan hij mede-eigenaar of groot-inversteerder is… denk Hammerhead of BlackInc., of alle 2…
10-10-2023 12:43
Het lijkt ook alsof hij gewoon zelf mag kiezen wat zijn doelen worden en dat de ploeg daar weinig over te vertellen heeft.
    10-10-2023 12:52
    Gezien het (terecht) missen vd tour dit jaar, is dat toch echt niet zo...
    10-10-2023 12:58
    Froome kiest zelf als doel de Tour halen, maar de ploeg bepaalt of hij daadwerkelijk meegaat.
    10-10-2023 13:14
    De ploeg heeft beslist dat hij niet mee mag maar heeft hem wel de vrijheid gegeven om ervoor te trainen en zijn opbouw zo te doen dat hij daar op zijn sterkst is.
    Als ploeg zijnde zou ik zeggen (mochten extrasportieve redenen niet spelen): Chriske, de tour, dat gaan we niet meer doen. Verander je trainingsopbouw en richt je maar op de vuelta.
    Nu gaat hij zich afbeulen voor de tour, niet goed genoeg blijken voor een selectie en zijn vormpiek hebben in een periode dat hij geen wedstrijden rijdt.
    10-10-2023 15:43
    Sportief gezien zou de Giro m toch veel meer kunnen brengen dit jaar, nu Vingegaard, Pogacar, Roglic én Evenepoel de Tour gaan rijden en een paar daarna wellicht ook de Vuelta..
10-10-2023 12:58
Het grote doel is dus een plekje in de ploeg voor Tour de France verkrijgen. Zou iemand behalve Froome zelf zich hierover druk maken?
    10-10-2023 13:33
    Ik heb het idee dat voor best veel renners dit een van de belangrijkste doelen is in een seizoen.

    Als je geen topper bent bij een ploeg die de Tour rijdt dan is mee naar de Tour toch echt een belangrijk doel.
    Daar ligt dan toch de grootste kans op onsterfelijkheid door het winnen van een etappe.
10-10-2023 13:36
Prachtig dit. Ben benieuwd naar zijn biografie: Deze Keniaan buigt voor Niemand.
10-10-2023 14:58
Wellicht dat ie in Pro Cycling Manager naar de Tour kan.
10-10-2023 12:32
Froome had toch gewoon een optie in zijn contract om te verlengen, waar hij nu gebruik van maakt? Wat de ploeg daar verder van vindt, maakt dus niet zoveel uit: contract is contract.
    10-10-2023 12:48
    Ja inderdaad, naar verluidt zou hij een optie hebben tot eind 2025, dus 5 jaar totaal. Als je het artikel leest zou je kunnen denken dat ze hem een gans nieuwe contractverlenging aanbieden, maar dat is uiteraard niet het geval. Ze zouden hem 5,5 miljoen per jaar betalen, en uit recente interviews met Adams blijkt duidelijk dat de ploeg zit te hopen dat Froome zelf zo snel mogelijk beslist om met pensioen te gaan.
    10-10-2023 12:52
    De vraag is dan natuurlijk of hij nog steeds ruim 5 miljoen krijgt of dat hij het voor minder moet doen. In het eerste geval lijkt mij het toch echt puur om het geld. Alleen met een aangepast lager contract wil ik geloven dat het hem om de sportieve prestatie te doen is.
    10-10-2023 14:44
    Ik heb geen weet van wat de komende jaren zijn salaris zal zijn, maar denk toch dat Froome het in de eerste plaats voor de sport, en niet voor het geld, doet. Dat maakt het des te pijnlijk voor hem dat het, ondanks de wil en de zin, niet meer lijkt te lukken. Ik heb na zijn accident, altijd nog de hoop gehad dat hij voor zijn wielerpensioen nog ergens een prijsje ging pakken. En na zijn 3de plaats op Alpe d'Huez leek dat plots ook wat realistischer, maar achteraf gezien was dit blijkbaar eerder een laatste opflakkering/stuiptrekking.
10-10-2023 13:03
Er is geen reden om aan te nemen dat het contract van Froome is aangepast. Hij heeft getekend tot eind 2025 voor ongeveer 5,5 miljoen per jaar. Uiteraard mag hij ook vrijwillig zijn contract inleveren. Ik durf wel te stellen dat Froome niet zou doorgaan als hij een veel lager salaris kreeg. Ik geloof trouwens ook dat hij oprecht houdt van het fietsen en de Tour en dat hij het moeilijk vindt dat het niet meer wil lukken. Maar het komt wel neer op nog twee jaar kansloos rondrijden.
10-10-2023 13:48
De nummer 63 van de Tour of Hainan denkt dat hij nog iets te zoeken heeft in de Tour.
Denk dat Sylvan Adams beter Oscar Sevilla een contract kan geven.

Maar goed, als Froome er nog lol in heeft, moet hij vooral doorgaan. Ik hoop alleen dat hij realistische verwachtingen heeft.
10-10-2023 13:58
Het Froome verhaal begint intussen lachwekkende vormen aan te nemen. "Ik voel me nu veel beter op de fiets". Jaja, vorige week 63ste op bijna 35 minuten in de Tour of Hainan. Deze man kun je niet meer serieus nemen, is een ordinaire geldwolf geworden. Geen woorden meer aan vuil maken zou ik zeggen.
10-10-2023 15:02
Het schijnt dat hij als hardloper aan de start staat bij de TdF. 2024.
10-10-2023 16:11
"Misschien blijf ik wat meer weg van eendaagse koersen"... Ge hebt er ocharme 4 gereden van het jaar en, ironisch genoeg, hebde er zelfs uw beste resultaten van het jaar neergezet, namelijk 12de en 14de.
    11-10-2023 10:17
    Vond ik ook een vreemde uitspraak.
    Froome spreekt over de Tour, maar de realiteit is dat hij dit jaar net kleinere wedstrijden reed: Rwanda, Hainan, Occitane ipv Dauphiné, geen grote ronde,...
10-10-2023 16:45
Toch zonde hoe deze man z'n geloofwaardigheid te grabbel gooit voor een paar stuivers
    10-10-2023 22:40
    Voor 5 miljoen , dan vertel ik iedereen dat ik volgend jaar de Tour ga proberen te winnen. Niks geen schaamte en met dikke glimlach. Gewoon Ff net doen of je gek bent en paar jaar cashen zodat je de rest van je leven niet meer hoeft te werken.
10-10-2023 16:45
Lekker man froompie to stay

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine